سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

آیین نامه اخلاق علمی نشریه و مجلات

انتشار 20 خرداد 1397
مطالعه 11 دقیقه

این آئین نامه، منشور یا تعهدنامه‌ای است که برخی حدود اخلاقی و مسئولیتهای مربوط به انجام فعالیتهای علمی پژوهشی و چاپ آن در مجلات که از این به بعد مجله گفته می شود، را ترسیم می‌کند تا از بروز تخلفات پژوهشی آگاهانه یا ناآگاهانه توسط نویسندگان مقالات پیشگیری نماید. 

آیین نامه اخلاق علمی نشریه و مجلات

باید خاطر نشان کرد که آیین‌نامه به مقرراتی گفته می‌شود که مقامات صلاحیت‌دار آن را وضع می کنند و در معرض اجرا قرار می دهند. چه هدف آن تسهیل اجرا و تشریح قانونی از قوانین موضوعه باشد؛ چه مواردی باشد که اساساً قانونی وضع نگشته است که. به آن نظام‌نامه گفته می شود. تفاوت اصلی قانون و آیین‌ نامه در مراجع تصویب‌کننده آن‌ می باشد؛ به گونه ای که قانون از مجالس تصویب می‌گردد، اما آیین‌نامه توسط سازمان دولتی تصویب می شود.می‌گردد، لازم به ذکر است که آیین‌نام ه‌های مغایر با قانون با دیوان عدالت اداری می باشد..

آیین نامه اخلاق علمی نشریه و مجلات بر گرفته از "منشور و موازین اخلاق پژوهش" مصوب معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، موازین انتشاراتی پذیرفته شده بین المللی و برخی از مجلات علمي پژوهشي است.

1. مقدمه

نویسندگان، داوران، هیئت تحریریه و سردبیر مجله موظف هستند تمام اصول اخلاق پژوهشی و مسئولیتهای مرتبط در زمینه چاپ را دانسته و به آن متعهد باشند. ارسال مقاله توسط نویسندگان، داوری مقاله توسط داوران و تصمیم گیری در مورد قبول یا رد مقاله توسط هیئت تحریریه و سردبیر به منزله دانستن و تبعیت از این حقوق می باشد و در صورت احراز عدم پایبندی هر یک از این افراد به این اصول و مسئولیتها، مجله هرگونه اقدام قانونی را حق خود می داند. منشور و موازین اخلاق پژوهش مصوب معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بایستی راهنمای نویسندگان و دست اندرکاران داوری و انتشارمجله باشد.

2. وظایف و تعهدات نویسندگان

  • ارسال مقالات باید در زمینه تخصصی مجله، به صورت علمی و مشتق شده مطابق با استانداردهای مجله انجام شود.
  • مقالات ارائه شده باید تحقیقات اولیه (تحقیق اصلی) نویسندگان مقاله و استفاده از تحقیقات دیگر را با ذکر منبع در مقاله ارائه دهند. تحقیق باید دقیق و دقیق انجام شود و داده ها باید با دقت گزارش شوند.
  • مسئولیت دقت و صحت محتوای مسئولیت نویسندگان است و نویسندگان ملزم به اطمینان از دقت و صحت محتویات محتوا هستند. انتشار مقاله به معنای تایید محتویات مجله نیست.
  • نویسندگان موظفند از توضیح اینکه در بخش 3 توضیح داده شده است، از رفتار غیر اخلاقی انتشارات و تحقیقات جلوگیری شود.
  • نویسندگان حق ندارند "دوباره پست کنند" (تکراری) ". به عبارت دیگر، مقاله یا بخشی از آن نباید در مجله دیگری در داخل یا خارج از کشور، یا در جریان داوری و چاپ منتشر شود.
  • نویسندگان مجاز به انتشار "همپوشانی" نیستند. هدف از انتشار تطبیقی ​​چاپ اطلاعات و یافته های مقالات خود را با تغییر کمی در یک مقاله به عنوان جدید است.
  • نویسندگان موظف به استفاده از محتوای دیگران در صورت لزوم با ارجاع دقیق هستند و در صورت لزوم اجازه نامه کتبی و انعطاف پذیر از منابع لازم را کسب می کنند. هنگامی که یک دانشمند دیگر به همان شیوه مورد استفاده قرار می گیرد، باید روش ها و نشانه های مستقیم مانند قرار دادن آن در داخل ("") استفاده شود.
  • نویسنده مقاله می تواند از وجود اسم و اطلاعات همه نویسندگان و فقدان نام دیگری به غیر از کسانی که در تحقیق و تهیه مقاله مشارکت دارند مطمئن شود. به عبارت دیگر، شما باید از اضافه کردن "نویسنده افتخاری" و حذف "نویسنده واقعی" (Ghost Tutor) خودداری کنید.
  • نویسنده مسئول این مقاله مسئول حصول اطمینان از این است که همه نویسندگان مقاله آن را مطالعه می کنند و در مورد ارائه و موقعیت آن در مقاله موافق هستند.
  • ارسال مقالات به مطالب آن این است که نویسندگان رضایت همه حامیان مالی یا محل مقاله را جذب کرده و تمامی حمایت مالی یا فضایی این مقاله را معرفی کرده اند.
  • نویسندگان هر وقت که متوجه اشتباهات و بی اعتمادی می شوند، مجله خود را در مقاله خود قرار می دهند، آنها به اصلاح این اقدام یا مقاله بازگردانده می شوند.
  • انتظار می رود نویسندگان حداقل یک سال پس از انتشار مقاله در نمونه های مجله و اطلاعات خام مورد استفاده برای تهیه مقاله برای پاسخ به انتقاد و سوالات مطرح شده توسط خوانندگان مجله حفظ.
  • هر گونه خطری که توسط انسان یا محیط توسط تحقیقات پیدا می شود، باید در این مقاله به روشنی بیان شود.
  • انتظار می رود نویسندگان مقاله با مجله در داوری مقالات سایر محققین در زمینه های تخصصی مرتبط، همکاری کنند.

3. رفتار غيراخلاقي انتشاراتی و پژوهشي

اگر در هر يك از مراحل ارسال، داوری، ویرایش، یا چاپ مقاله در مجلات یا پس از آن، از وقوع يكي از موارد  ذیل اطمینان حاصل شود، رفتار غيراخلاقي انتشاراتی و پژوهشي  محسوب شده و مجله حق برخورد قانونی با آن را دارد.

جعل داده ها (Fabrication):  عبارت است از گزارش مطالب غیر واقعی و ارائه داده ها یا نتیجه های ساختگی به عنوان نتایج آزمایشگاهی، مطالعات تجربی و یا یافته های شخصی. ثبت غيرواقعي آنچه روي نداده است یا جابجایی نتایج مطالعات مختلف مثالهایی از این تخلف است.

تحریف داده ها (Falsification): عبارت است از ثبت و ارائه نتایج پژوهش به نحوی که جزئیات اجرای پژوهش یا فرایند جمع اوری داده ها دستکاری شود، یا داده هایی حذف یا تغییر یابد، یا برخی نتایج کوچک به منظور پنهان کردن واقعیات بزرگتر بزرگنمایی شود (Juicy quotes) تا نتایج پژوهش در راستای اهداف خاص دنبال گردد یا نتایج ارائه شده مورد تردید قرار نگیرد.

سرقت علمی(Plagiarism) : شامل اقتباس نزدیک افکار و عبارات نویسندگان دیگر، کپی برداری در بیان اندیشه ها، شباهت های ساختاری در نوشتار یا انتساب ایده ها و نتایج دیگران بدون ارجاع مناسب، یا معرفی آن به عنوان یک پژوهش اصیل علمی است.

اجاره علمی: منظور آن است که نویسنده (نویسندگان) فرد دیگری را برای انجام پژوهش به کار گیرد و پس از پایان پژوهش، بادخل و تصرف اندکی آن را به نام خود به چاپ رساند.

انتساب غیر واقعی: منظور انتساب غیر واقعی نویسنده (نویسندگان) به موسسه، مرکز یا گروه آموزشی یا پژوهشی است که نقشی در اصل پژوهش مربوطه نداشته اند.

ارسال مجدد یک مقاله، انتشار همپوشان، اضافه کردن "مولف افتخاری" یا حذف "مولف واقعی"

4. وظایف داوران

  • بررسی کنندگان به ویرایشگر و هیئت تحریریه مجله به بررسی محتوای کیفی، محتوا و علمی مجله کمک می کنند و از طریق مجله اداری برای بهبود کیفیت و محتوای مقالات کمک می کنند.
  • داور انتخابی باید پس از بررسی خلاصه، بلافاصله به سردبیر مجله خود از تصمیم خود برای اعتراف یا رد داوری (به دلیل کمبود موضوع در کار داور، کمبود وقت یا ...) اطلاع دهد. در صورت امتناع از پذیرش داوری، انتظار می رود هیئت مدیره در انتخاب یک قاضی جایگزین به سردبیر کمک کند.
  • قاضی حرفه ای باید متخصص در زمینه موضوع مقاله باشد. داور نباید مقالات با تخصص تخصصی را بپذیرد همچنین ایده خوبی برای جلوگیری از داوری از پذیرش مقالات داوری است که اساسا با موضوعات آنها بحث برانگیز است و ممکن است قادر به انجام کار مناسب در مورد آنها نیست.
  • داور نباید مقالاتی را که به نفع افراد، مؤسسات و شرکت ها است، قبول کند یا شخص را قبول کند.
  • داور نباید داوری مربوط به مشارکتهای خود را که به تجزیه و تحلیل، یا نوشتن کمک کرده است، قبول کند.
  • در صورت داوری، داور باید نظرات و اظهارات حرفه ای و اصلاح خود را از نظر وضوح و وضوح ارائه دهد و در صورت لزوم اسناد لازم را در مهلت تعیین شده توسط سردبیر مجله و نویسندگان ارائه دهد. بررسی دقیق منابع، جداول، تصاویر و سایر ضمیمه های این مقاله همچنین بخشی از وظایف داور است.
  • بررسی مقالات باید بر اساس شواهد علمی و استدلال کافی و عدم استفاده از داوری طلایی، شخصی، حرفه ای، مذهبی، مذهبی و غیره باشد.
  • انتظار می رود داور ارزیابی خود را از نقاط ضعف و ضعف مقاله در یک روش سازگار، واضح و آموزنده، همراه با تجزیه و تحلیل نقاط ضعف و ضعف ها و پیشنهاد اصلاحات در این مقاله به سردبیر مجله و نویسنده )
  • انتظار می رود قاضی پاسخگو، پاسخگو، کارآفرینی، صادق، علاقه مند و پایبندی به اخلاق حرفه ای و احترام به حقوق دیگران باشد. با اشاره به شواهد معتبر و سازگار، عدالت، ملاك، احترام به تعصب، تعصب و ترديد همراه با بيان روشن به سردبير تا اندازه اي كه مقاله براي انتشار در مجله مناسب است، يك ويژگي ديگر قضات است.
  • انتظار می رود داوران از نوشتن و اصلاح آن بر اساس دلایل و خصوصیات آنها جلوگیری کنند، اگر مقاله ای وجود داشته باشد که ضعیف و واضح نیست. قضات باید به خاطر داشته باشند که مجله به تخصص علمی و خدمات سرمقاله آنها نیاز ندارد.
  • داوران باید اطمینان حاصل کنند که مقاله کامل به تمام تحقیقات، مباحث و استنادهای مورد استفاده در مقاله اشاره شده است. همچنین از داوری انتظار می رود که تحقیق منتشر شده منتشر شده در مقاله به عنوان اشاره به نویسندگان اشاره نشده است.
  • داور باید تمام اطلاعات مندرج در مقالات را به عنوان محرمانه و با دیگران متذکره و با دیگران در مورد جزئیات صحبت کند.
  • داور حق دارد قبل از انتشار مقاله، از داده ها یا مفاهیم جدید به نفع یا علیه تحقیقات خود یا دیگران استفاده کند یا نویسندگان را انتقاد و یا نامعتبر سازد. همچنین، پس از انتشار مقاله، داور مجاز به انتشار جزئیات بیشتر از چاپ شده است.
  • داور حق ندارد به استثنای سردبیر مجله به داوری کردن یک مقاله با شخص دیگری، از جمله کالج علمی یا دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود. نام هرکسی که در بازبینی مقاله کمک میکند باید در گزارش داوری ذکر شود و در اسناد مجله ثبت شود.
  • داور اجازه ارتباط مستقیم با نویسندگان در مورد مقالات داوری است. هر گونه تماس با نویسندگان مقالات تنها از طریق مجله انجام می شود.
  • انتظار می رود که داوران در گزارش «رفتار غیرواقعی انتشارات و تحقیقات» و ارائه اسناد مربوط به سردبیر مجله شرکت کنند.

5. وظایف سردبير و اعضاي هيئت تحريريه

  • انتظار می رود که سردبیر و هیئت تحریریه پایگاهی از داوران مناسب برای مجله فراهم کند و به طور منظم بر اساس عملکرد قضات نشان دهد.
  • سردار و اعضای هیئت تحریریه باید با انتخاب قضات واجد شرایط با توجه به تخصص، درجه تعالی، تجربه علمی و کار و تعهد اخلاقی قضات قضاوت شود. انتظار میرود که در صورت امکان، درخواست معتبر و منطقی نویسندگان را در مورد داوری در یک مورد خاص متوقف کند.
  • سردبیر مجله باید قضاوت های عمیق و منطقی را قبول کند، از قضاوت های سطحی اجتناب کند و قضاوت را با مجازات، قضاوت بی اساس یا تحقیر آمیز خرد کند.
  • سردبیر و اعضای هیئت تحریریه مجله باید مراحل لازم را برای ثبت نام و بررسی بررسی مقالات به عنوان اسناد علمی و بررسی اسامی متقاضیان در هر مقاله به طور مخفیانه انجام دهند.
  • تصمیم گیری در مورد پذیرش یا رد مقاله ها باید بر اساس ارزیابی نظرات قضات و ارزیابی آنها از دقت، اسناد علمی و استدلال کافی و رفتار انصاف، شخصی، تجارت، نژادی، مذهبی و غیره باشد مجاز.
  • سردبیر و سردبیران مجله مسئول تصمیم گیری در مورد اینکه آیا مقاله را قبول می کنند یا نه.
  • سردبیر و مجله هیئت تحریریه مجله باید تمام اطلاعات مندرج در مقالات را محرمانه نگه دارد و از دیگران تشکر کنند و جزئیات آن را با دیگران حفظ کنند.
  • سردبیر و اعضای هیئت تحریریه مجله از مفاد و یا مفاد خود برای سود یا بر خلاف تحقیقات خود استفاده می کنند و یا برای دیگران قبل از انتشار مقاله به انتقاد و یا نقض آن می پردازند. همچنین، پس از انتشار مقاله، سردبیر و مجله هیئت تحریریه مجاز به انتشار جزئیات بیش از آنچه که در مجله منتشر شده است. تنها مواردی که در این رابطه توسط نویسندگان در نظر گرفته شده اند، به دلایل مربوط به "رفتار غیر اخلاقی نشریات و تحقیقات" قابل قبول هستند.
  • سردبیر و اعضای هیئت تحریریه مجله موظف به جلوگیری از وقوع هر گونه علاقه به روند داوری، با توجه به هر گونه ارتباط شخصی، تجاری، علمی یا مالی است که ممکن است به طور بالقوه پذیرش و انتشار مقالات ارائه شده را تحت تاثیر قرار دهد.
  • سردبیر و هیئت منصفه هیئت تحریریه مجله باید قاضی را تشویق کند که به دقت بررسی و اظهارنظر دربارۀ اصالت و عدم انتشار مقالات و بررسی مقالات ارائه شده را مورد بررسی قرار دهد.
  • سردبیر مجله موظف است به دقت بررسی آثار عدالت اخلاقی نشریات و تحقیقات که توسط قضات و یا به هر نحوی گزارش شده و در صورت لزوم مطابق با مقررات "روش برای رسیدگی به غیر قانونی اقدامات دولتی انتشار و انتشار "که در این قانوننامه آمده است.
  • ویرایشگر نباید موضوع را با رد مقالات یا مقالاتی که مورد نقض قرار گرفته است، پایان ندهد و در صورت لزوم به مرحله نهایی برسد. در عین حال باید فرصتی برای پاسخ دادن به نویسندگان متهم به «رفتار اخلاقی رفتارهای انتشار و تحقیق» داشته باشیم.
  • سردبیر مجله موظف است بین انتشار نشریات و تحقیقات رفتار ناخوشایند و انتشار سریع خوانندگان و مقامات مربوطه تمایز قائل شود.
  • سردبیر و اعضای هیئت تحریریه مجله مجاز به بررسی و چاپ نسخه های سریع و ارائه اطلاعات واضح برای خوانندگان برای مقالات منتشر شده است که اشتباهات را برطرف کرده اند.
  • از ویرایشگر و مجله هیئت امناء انتظار می رود که یک چاپ مناسب و قابل قبول از مقاله چاپ شده را بپذیرد.
  • سردبیران و سردبیران مجله باید به طور مداوم از نظرات نویسندگان، خوانندگان و روزنامه نگاران برای بهبود سیاست های انتشار و کیفیت مطالب مجله درخواست کنند.

6. وظایف دفتر نشريات علمي دانشگاه

اين دفتر مسئولیت ویراستاری و صفحه آرایی مقالات پذیرفته شده و نهایتا انتشار نسخه های چاپی و الکترونیکی مجلات را بر عهده دارد. وظایف شامل موارد زیر می باشد:

  • هیئت تحریریه، اخلاق نشر، حمایت از حقوق مالکیت معنوی و حق تکثیر (مالکیت معنوی و حق تکثیر)، منافع متضاد، نویسندگان، بازرسان، سردبیر و هیئت تحریریه، روند داوری، انتشار و انتشار سیاست های انتشار آنها، بخصوص در مورد استقلال تصمیم گیری و تصمیم گیری، بررسی و درخواست شکایت، اسناد تصمیم گیری علمی، حفظ نویسندگان و اطلاعات داوران، اصلاح یا حذف مقالات پذیرفته شده و حل اختلافات میان شاکیان و متهمان به "انتشار غیر اخلاقی و رفتار تحقیقی"
  • تلاش برای ویرایش و انتشار مجله با بالاترین دقت و کیفیت و در کوتاه ترین زمان ممکن
  • حفاظت از اطلاعات شخصی نویسندگان و مقالات و مقالات، به جز آنچه که پس از دریافت مقالات در مجله، در طول داوری و پس از تصمیم گیری در مورد مقالات منتشر شده است. تنها مواردی که در این رابطه توسط نویسندگان در نظر گرفته می شود، در صورت وجود، قابل قبول است در رابطه با "رفتار غیر اخلاقی نشریات و تحقیقات".
  • حفظ استقلال سردبیر و هیئت تحریریه مجله
  • ارائه مدرک به سردبیر، هیئت تحریریه و داوری مجله برای انجام وظایف خود به طور مناسب.
  • تلاش برای ارائه آموزش های لازم برای روزنامه نگاران برای بهبود کیفیت مطالب و محتوای مقالات و احترام به اصول اخلاقی برای نشریات و تحقیقات.
  • همکاری با سردبیر مجله برای حفظ بالاترین سطح اخلاق و تحقیقات نشر در مجله و اطمینان از اینکه محتوا مجله بر اساس اشتباهات و خطاها در فرم و محتوا است.
  • همکاری با سردبیر مجله در مرور گزارشات "انتشار خشونت آمیز و رفتار تحقیقی" و ارائه مشاوره متخصص به شاکیان و متهمان در صورت لزوم.
  • درخواست ها را برای استفاده از مطالب منتشر شده در مجله در نامه دیگری با اشاره به منبع بررسی کنید

7. مراحل برخورد با رفتار غيراخلاقي انتشاراتی و پژوهشي

  1. دریافت مدرک تحصیلی از یک سازمان یا فرد واقعی توسط مجله اداری
  2. جلسه هیئت تحریریه مجله با حضور نماینده مرکز انتشارات دانشگاه و بررسی اولیه اتهامات
  3. جمع آوری اسناد و ارزیابی آنها در صورت لزوم، و آماده سازی یک یادداشت برای نشان دادن اینکه آیا این اتهام بود یا نه
  4. ارسال اتهام به نویسندگان اتهام و درخواست پاسخ در زمان مشخص شده
  5. پاسخ متهمان به جلسه هیئت تحریریه مجله را با حضور نماینده مرکز انتشارات دانشگاه و تصمیم نهایی بررسی کنید
  6. اگر اتهام اعلام شود،  به شکاینده و متهم به همراه احکام مجازات اطلاع دهید
  7. بالاترین مقام تحقیق را مطلع کنید
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام