سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

آشنایی با انواع مقالات علمی

انتشار 17 بهمن 1396
مطالعه 2 دقیقه

هنگامی که می خواهید مقاله بنویسید آیا از انواع آن با خبر هستید؟ این که چند نوع مقاله وجود دارد و شما یک نوع از آن را انتخاب کنید منوط به شناختن مدل های مختلف مقاله می شود. موسسه سینا در مقاله حاضر به بررسی انواع مقاله علمی می پردازد تا با شناخت مدل ها و سبک های مختلف مقاله بتوانید انتخابی آگاهانه و مناسبی انجام دهید.

آشنایی با انواع مقالات علمی

با انواع مقالات علمی آشنا شوید 

بسته به این که از چه منظری نگاه کنیم طبقه بندی های متقاوتی برای انواع مقاله علمی در نظر می گیرند مخصوصا در مقاله هایی که در حیطه علوم انسانی قرار دارد. ولی در ادامه، طبقه بندی رایج و شناخته شده ای را از مقاله های علمی معرفی می کنیم تا با انواع مقاله علمی بیشتر آشنا شوید.

مقالات علمی پژوهشی

مقالات علمی پژوهشی به دسته ای از مقالات گفته می شود که بر مبنای یک پژوهش و تحقیقی نوین نوشته شده اند و از نگاهی گزارشی هستند برای ارایه نتایج تحقیق انجام شده. این تحقیقات معمولا برای پاسخ دادن به سوال های علمی پژوهشگر که تا به حال پاسخی برای آن در جهان علم در دسترس نبوده است، انجام شده و در آن برای پیدا کردن جواب از داده های علمی روز استفاده می شود. این نوع از مقالات دارای ایده یا موضوعات کاملا نو می باشند و نتایجی که ارایه می دهند به اضافه کردن دانشی به جامعه علمی که قبلا وجود نداشته است، منجر می شود و یا آن دانش را بسط و گسترش می دهد و به مسیری تازه و جدیدتر هدایت می کند. مخاطبین این نوع از مقالات اکثرا دانشگاهیان، دانشمندان و افراد متخصص هستند.

مقالات علمی ترویجی  

به این نوع از مقاله، مقاله نظری نیز می گویند. در این نوع از مقاله، نویسنده ایده ها، یافته ها و موضوعاتی را که وجود دارد بررسی می کند و آن ها را با نگاهی نو و ساختاری متفاوت تر و در بعضی موارد با تفسیری جدیدتر از آن ها گرد هم آورده و مقاله ای را ارایه می دهد. این نوع از پژوهش بر مبنای تحقیقی تازه با نتایج تازه برای جامعه علمی نیست و هدف آن آشنایی مخاطبان و ترویج یک مبحث علمی و یا ارتقا سطح علمی خوانندگان است.

مقالات مرور 

 دانشمند و فرهیخته ای که مدت زیادی به صورت مستمر و پیوسته در زمینه یک مبحث علمی تحقیق و پژوهش کرده و در آن باتجریه و صاحب نظر است، با بررسی کردن مقالات مختلفی که در آن زمینه علمی تا زمان نوشتن مقاله چاپ شده و پژوهش های مربوطه ای که انجام شده است، وضعیت فعلی این مبحث علمی و همچنین پژوهش های آتی و سیر پیشرفت آن را معرفی می کند. نویسنده در مقاله مروری خود نظرات خود را در زمینه تحقیقات انجام شده در این زمینه علمی بیان می کند و مباحث نوین و افق های پیش رو را در آن مورد بررسی قرار می دهد. به عبارتی دیگر مقاله مروری به تحلیل جامع و کامل و همچنین نقد و ارزیابی مقالات و تحقیق هایی می پردازد که تا لحظه نوشته شدن مقاله مروری در زمینه یک مبحث علمی مشخص، انجام و چاپ شده است.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران
پرسش ها و دیدگاه های کاربران
بازدیدکننده

تیم پشتیبانی
در پاسخ به:
سلام شما برای مجلات ای اس ای هم اقدام می کنید؟
سلام و عرض ادب احتراما برای پذیرش و چاپ مقاله در مجلات ای اس ای در خدمت هستیم هر موقع بفرمایید انجام وظیفه می شود. با تشکر
3 هفته پیش
بازدیدکننده

بازدیدکننده
سلام شما برای مجلات ای اس ای هم اقدام می کنید؟
3 هفته پیش

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام