سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

آشنایی با اصول مقاله نویسی

انتشار 17 بهمن 1396
مطالعه 2 دقیقه

بسیاری از دانشجویان به دلیل قوی تر کردن رزومه تحصیلی خود به دنبال نوشتن و چاپ مقاله هستند. اما برای اینکه بتوانید مقاله ای خوب و قوی بنویسید باید اصول نوشتن آن را بدانید. موسسه سینا در متن پیش رو اصول مقاله نویسی را بیشتر بررسی کرده و شما را با آن ها بیشتر آشنا می کند.

آشنایی با اصول مقاله نویسی

آشنایی با نحوه نوشتن مقاله بر اساس چهارچوب و قواعد مقاله نویسی

سوای اینکه تحقیق شما از نظر علمی چگونه است و چگونه اساسا باید مقاله نویسی را شروع کنیم، برای نوشتن مقاله باید یک سری اصول را رعایت کنید تا مقاله شما بتواند از نظر علمی و آکادمیک ارزشمند باشد. اینکه بتوانید مقاله ای بنویسید که هم از لحاظ ساختاری و هم به لحاظ موضوعی قوی باشد و حرفی برای گقتن داشته باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی از اصول مقاله نویسی، مختصر نویسی است. یادتان باشد شما یک گزارش علمی را آماده کرده اید که مخاطبش همگی متخصصان و آشنا به زمینه علمی مقاله هستند. باید گزارش علمی تحقیق خود را در مقاله به اختصار ولی در عین حال کامل بنویسید. باید از از پرداختن به حواشی ها بپرهیزید و مختصر و کوتاه فقط تحقیق انجام شده، روش ها و نتایج آن را بیان کنید.

یکی دیگر از اصول مقاله نویسی آشنایی با ساختار مقاله است. قبلا در این باره صحبت کرده ایم ولی به طور خلاصه، یک مقاله علمی شامل موضوع، نام نویسندگان، چکیده، کلمات کلید، مقدمه، روش تحقیق، نتیجه گیری و مآخذ و منابع می باشد. باید همه این بخش ها را بشناسید و با چگونگی تنظیم هر بخش آشنایی خوبی داشته باشید تا بتوانید مقاله ای منسجم و قوی ارایه دهید.

حفظ ارتباط و انسجام مقاله، از اصول دیگری است که باید در مقاله نویسی آن را رعایت کنید. همانطور که گفتیم یک مقاله از بخش های مختلفی تشکیل شده است. شما باید بتوانید تمامی این بخش ها را به صورت منسجم در مقاله بیاورید به طوری که ارتباط موضوعی و معنایی کلی مقاله حفظ شود و به تعبیری مقاله ای منسجم و یکپارچه داشته باشید. برای این کار شناخت بخش های مقاله و همچنین هدف و روند انجام کار وتحقیقتان می تواند به شما یاری کند. علاوه بر آن برنامه ریزی و داشتن طرحی ذهنی از نوشتن مقاله در این روند کمک کننده شما خواهد بود.

رعایت نکات نگارشی و گرامری از اهمیت بالایی در مقاله نویسی برخوردار است. متن مقاله شما باید از لحاظ نگارشی کوچکترین نقصی نداشته باشد و تمامی موارد نگارشی به خوبی در آن رعایت شده باشد. رعایت درست علایم نگارشی و نداشتن غلط های املایی از این دست موارد نگارشی هستند. از طرفی دیگر داشتن جملات کوتاه در متون علمی و تخصصی و رعایت پاراگراف بندی مناسب و صحیح از نکات نگارشی دیگری است که باید در مقاله نویسی خود آن ها را رعایت کنید.

در نهایت متن مقاله شما باید شیوا و صریح باشد به طوری که خواننده با یک بار خواندن آن به روند کلی تحقیق شما، اهدافی را که دنبال کرده اید و نتیجه ای را که دارید در آن گزارش می کنید به راحتی دریابد. زبان مقاله شما باید ساده و علمی باشد و نباید از زبانی پیچیده که فهم آن را پیچیده می کند استفاده کنید.

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام