سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

آشنایی با مجلات اسکوپوس

انتشار 12 خرداد 1397
مطالعه 3 دقیقه

اسکوپوس یکی از پایگاههای بسیار مهم محصولات الزویر است که استفاده از اطلاعات آن نیاز به اشتراک و پرداخت هزینه دارد. اسکوپوس همه حیطه‌های علوم که شامل علوم زیستی، فیزیک و شیمی و علوم اجتماعی می‌شود را در برمی‌گیرد.

آشنایی با مجلات اسکوپوس

برای بررسی مجلات بین اللملی از نظر درجه و اعتبار، بایستی تفاوت موسسات اصلی نمایه کننده مجلات را بدانیم. در حالت کلی چهار ایندکس کننده معتبر بین المللی در علوم مختلف داریم که عبارتند از :

  • شرکت تامسون رویترز (Thomson Reuters)
  • اسکوپوس (Scopus)
  • پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)
  • در زمینه پزشکی هم پاب مد (PubMed)

آشنایی با مجلات اسکوپوس

Scopus یکی از محبوب ترین محصولات انتشارات هلندی، آلزایمر است که بعد از ISI بزرگترین و محبوب ترین پایگاه روزنامه نگاران است. تمام نشریات رسمی در سراسر جهان می توانند درخواست خود را در این سایت ثبت نام کنند و استانداردهای مورد نیاز Scopus را دنبال کنند. برای داشتن یک مقاله Scopus، مجبورید مجله SCOPOS خود را چاپ کنید.

 مزیت چاپ مقاله در مجلات اسکوپوس

یکی از مزایای این مشخصات، داشتن یک پایگاه جامع است. تمام مقالات منتشر شده در نشریات منتشر شده در Scopus در این سایت نمایه می شوند و با استفاده از این ویژگی عالی می توانید تعداد پیام های هر مقاله را محاسبه کنید. بنابراین، می توان از طریق این مشخصات فهمید که یک مقاله تا کنون توسط مقالات دیگر مطرح شده است، که یک شاخص برای تعیین کیفیت مقاله است. این ویژگی باعث می شود تعداد ارجاعات به یک مقاله خاص یا تعداد مقالات یک نویسنده خاص و غیره، به راحتی جستجو و پیدا شود. معایب آن را می توان در نظر گرفت و اشاره کرد که شما باید هر ساله این پایگاه داده را مشترک کنید.

یکی دیگر از مزایای این سایت این است که حتی برای کاربران تازه کار نیز بهتر عمل می کند. در این پایه شما می توانید به عقب و جلو در خاطرات بروید. به این معنا، مقاله به منابع اشاره شده یا مقالات به این مقاله اشاره دارد. همچنین، از آنجا که این پایگاه بین رشته ای است، شما همچنین می توانید مقالات خارج از حوزه بورس تحصیلی پیدا کنید.

اسکوپوس همچنین برای هر نویسنده امکاناتی فراهم می کند، استاد همچنین اطلاعاتی را ارائه می دهد که حاوی اطلاعاتی از قبیل وابستگی (وابستگی به دانشگاه و سایر موسسات)، تعداد دفعات چاپ شده و اطلاعات کتابشناسی آنها، مراجع و تعداد یادداشت هایی است که هر مقاله دریافت می شود. همچنین شناسه HTML برای نویسنده مقاله را محاسبه می کند. الزام به پذیرش مقالات از نشریات مختلف در خارج از یک کشور معتبر خارجی، ثبت نام مجله یا مجله در Thomson Reuters یا پایگاه جهانی Scopus است. بنابراین پذیرش از مجلات Scopus یا انتشار و انتشار مقالات در مجلات SCOPUSE در پذیرش و پذیرش دانشگاه های خارجی موثر است.

برای خاج از کشور با هدف ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر دنیا، داشتن مقاله ای اس ای ( ISI) یا اکسپت مقاله اسکوپوس ( scopus ) لازم است. بنابراین داشتن پذیرش یا اکسپت مقاله  از مجلات اسکوپوس و یا چاپ و نمایه شدن مقاله در مجلات SCOPUSE در قبولی و پذیرش دانشگاه های خارجی موثر است.

رتبه بندی مجلات scopus

مجلات اسکوپوس از ۱Q  تا ۴Q درجه بندی میشود که به صورت جزئی به صورت زیر است:

  • درجه ۱Q به این معنی است که مجله در یک چهارم اول بهترین مجلات قرار دارد.
  • درجه ۲Q یعنی مجله در یک چهارم دوم بهترین مجلات قرار دارد.
  • درجه ۳Q یعنی مجله در یک چهارم سوم بهترین نوع مجلات قرار دارد.
  • درجه ۴Q یعنی مجله در یک چهارم اخر بهترین نوع مجلات قرار دارد.

اکسپت مقاله ۱Q بهترین نوع اکسپت مقاله اسکوپوس scopus است و برای دفاع ارشد و یا گرفتن اکسبت از دانشگاه های خارجی بسیار مناسب است.البته با هماهنگی دانشگاه.

اکسپت مقاله ۲Q فقط کمی پایین تر از  ۱Q است ولی با این حال برای دفاع ارشد و یا گرفتن اکسبت از دانشگاه های خارجی مناسب است.

اکسپت مقاله ۳Q ارزش کمتری دارد و اکثرا برای رزومه کلی و یا ارشد و … استفاده میشود.

اکسپت مقاله ۴Q ارزشش با ۳Q تقریبا برابری میکند با این تفاوت که مجله ۳Q با کمی تلاش میتواند رتبه اش را ۲Q کند ولی مجله ۴Q راه زیادی در پیش روی دارد.

امتیازات چاپ مقاله علمی در مجلات scopus

  • مجلات SCOPUS برای دانشجویان و محققانی که قصد چاپ مقالات کوتاه و ارزانتر و مقالات علمی در مجلات معتبر را دارند، مناسب هستند.
  • دانش آموزانی که مایل به ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند و مایل به کسب apellas از دانشگاه های معتبر خارجی هستند، برای انتشار مقالات در SCOPUS مناسب هستند.
  • با توجه به این که یکی از معیارهای ارزیابی دانشجویان در مصاحبه دکترا، داشتن مقالات علمی در مجلات معتبر، ما توصیه می کنیم که مقاله خود را در مجلات SCOPUS چاپ کنید. از آنجا که شما می توانید مقالات خود را در زمان کمتری چاپ و نشر دهید.
  • دانشجویان در مرحله دفاع از پایان نامه می توانند با دریافت و انتشار مقالات خود در مقالات و مجلات SCOPUS حدود 1-1.5 امتیاز برای دریافت پایان نامه خود دریافت کنند. برای اطمینان از نمایه سازی یک مجله در موسسه Scopus، به www.scimagojr.com/journalsearch.php مراجعه کنید.

برای راهنمایی و روشن تر شدن مراحل و مزایای چاپ مقالات علمی در مجلات scopus می توانید با کارشناسان موسسه سینا به صورت رایگان مشاوره نمایید و با خیالی اسوده اقدام به چاپ مقالات علمی خود کنید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام