سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

آسیب شناسی شیوه نامه جدید ارجاع کار سازمان نظام کارفرمائی

انتشار 7 فروردین 1397
مطالعه 1 دقیقه

وزیر راه و شهرسازی، شیوه نامه جدیدی خطاب به استانداران سراسر کشور در مورد نحوه ارجاع کار نظارت ساختمان ابلاغ کرد که می تواند فرآیند نظارت مهندسان نظام مهندسی را دستخوش تغییر کلی نماید. یادداشت پیش رو، به آسیب شناسی نحوه تاثیرگذاری اجرای شیوه نامه جدید نحوه ارجاع کار نظارت ساختمان ابلاغی آخوندی در فرآیند ساخت و ساز می پردازد.

آسیب شناسی شیوه نامه جدید ارجاع کار سازمان نظام کارفرمائی

سازمان نظام کارفرمایی

۱) انتخاب ناظر

چالش برانگیزترین موضوع در بند «ب» ماده ۲ مطرح شده و انتخاب ناظر را برعهده کارفرما گذاشته است. با توجه به اینکه یکی از اصلی ترین وظائف سازمان نظام مهندسی ساختمان، نظارت بر کیفیت ساخت و ساز و اجرای مقررات ملی ساختمان است و چنین وظیفه ای قطعا با شیوه صحیح و سازمان یافته مهندسان و بدون در نظر گرفتن نظر و خواسته کارفرما محقق می شود، در صورت اجرای چنین روندی، بیشترین آسیب به ساخت و سازهای انبوه، با توجه به اهداف منفعت طلبانه برخی کارفرمایان، عینیت بیشتری خواهد یافت. از سوی دیگر، انتخاب ناظر توسط کارفرما، باعث در موضع ضعف بودن ناظر و تاثیرپذیری احتمالی او از کارفرما خواهد شد.

۲) ایجاد سامانه اطلاعات حرفه ای

در بند «ت» ماده ۲ این شیوه خواسته شده تا ظرف مدت حداکثر ۳ ماه، «سامانه اطلاعات حرفه ای» توسط سازمان نظام مهندسی با نظارت وزرات راه و شهرسازی ایجاد شود، تا امکان دسترسی به سوابق حرفه ای اعضا وجود داشته باشد. نیاز به چنین سامانه ای مدون و جامعی یکی از پیش نیازهای اجرای هدفمند و تاثیرگذار مقررات ملی ساختمان است.

۳) عمران یا معماری

در جدول بند «ج» ماده ۲، نظارت تنها بر عهده یکی از رشته های عمران یا معماری گذاشته شده و عملا رشته های عمران و معماری از نظر این شیوه نامه رشته ای واحد در نظر گرفته و مثلا به مهندس معمار اجازه اعمال نظر در مورد کیفیت سازه داده شده که تخصصی در آن ندارد. همچنین در ساختمانهای گروه الف، نظارت مهندسان تاسیسات برقی و مکانیکی حذف شده است. با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از ساختمانهای شهرهای کوچک در دسته الف قرار می گیرند، حذف مهندسان تاسیسات از پروسه نظارت می تواند منجر به اخلال جدی در فرآیند کنترل ساختمان از جنبه تاسیساتی شود.

۴) تضعیف شخصیت مهندسین تاسیسات

در بند الف-۱-۱ ماده ۳ این شیوه نامه، تصریح شده که مهندسان طراح تاسیسات برقی و مکانیکی توسط مهندسان عمران و با نظر کارفرما انتخاب می شوند. با وجود آنکه عملا در حال حاضر، مهندسان تاسیسات توسط دفاتر فنی که به صورت رایج تحت مدیریت مهندسان عمران و یا معماری است، انتخاب می شود اما چنین دیدگاه طولی و تعریف سلسله مراتب بین دو گروه از مهندسان، تضعیف شخصیت مهندسان تاسیسات برقی و مکانیکی بوده و همچنین، صرف تخصص در مورد سازه ساختمان، الزاما به معنای شناخت قابلیت های مهندسان تاسیسات نیست. چنین رویکردی، باعث بوجود آمدن دسته بندی مهندسان درجه اول و درجه دوم در سازمان نظام مهندسی خواهد شد.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران
پرسش ها و دیدگاه های کاربران
بازدیدکننده

محسن
نظام مهندسی باید از باند بازی رهایی یابد.کارهای متراژ بالا همیشه مال عده ای خاص میباشد.نظام مهندسی نباید حذف شود ساختار ان باید اصلاح گردد
6 سال پیش
بازدیدکننده

علی
اگه نظام ارجاع برداشته بشه، امضاء فروشی شروع میشه. مهندس برای جلب نظر بساز بفروش ها از خطاهای ساخت براحتی میگذرند تا نقشه های بیشتری بگیرند
6 سال پیش

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام