سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

افیلیشن چیست؟

انتشار 29 فروردین 1397
مطالعه 2 دقیقه

نوشتن افیلیشن یا همان وابستگی نویسنده به دانشگاه یا سازمان خاصی، نشان می‌دهد که مقاله از طرف کدام سازمان یا دانشگاه به مجله ارسال شده است.

افیلیشن چیست؟

افیلیشن چیست؟

افیلیشن در علم به معنای وابستگی نویسنده به دانشگاه یا سازمان خاصی می‌باشد. در واقع این نشان می‌دهد که مقاله از طرف کدام سازمان یا دانشگاهی به مجله ارسال شده است.

نحوه نگارش صحیح افیلیشن دانشگاهی بسیار مهم است. نویسنده مقاله باید افیلیشن را به درستی بنویسد. زیرا این کار علاوه بر اینکه میزان تسلط نویسنده روی مقاله را نشان می‌دهد، خوانندگان مقاله را نیز با وابستگی‌های نویسنده آشنا می‌سازد. از طرفی افیلیشن نویسندگان به لقب یا عنوان سازمانی و دانشگاهی همچون دکتر، فوق لیسانس یا مدیر گروه ربطی ندارد.

معمولاً دانشگاه‌ها و مؤسسات عالی برای نوشتن افیلیشن، قالب مخصوصی را طراحی و مشخص می‌کنند و در اختیار دانشجویان و اساتید آن دانشگاه قرار می‌دهند. دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها نیز موظف‌اند تا افیلیشن مقاله خود را بر اساس قالب تعیین شده دانشگاه خود تنظیم کنند. لذا در غیر اینصورت نمره‌ای به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

بهتر است در نوشتن نام نویسندگان در قسمت افیلیشن، نام نویسندگانی که سهم بیشتری در انجام پژوهش داشته‌اند اول نوشته شود و سپس نام دیگر نویسندگان بر اساس میزان تلاششان به ترتیب نوشته شود. در هر مقاله نویسندگان اول آن از 100 درصد امتیاز بهره‌مند می‌شوند. این در صورتی است که سایر نویسندگان هم به ترتیب 80-90 درصد، 60-70 درصد و 40-50 درصد امتیاز را کسب خواهند کرد.

با توجه به اینکه اصول نگارش نشانی نویسندگان بسیار ساده است، اما با این حال اغلب این اصول رعایت نمی‌شود. اما برای نوشتن یک افیلیشن خوب و صحیح توجه به نکاتی ضرورت دارد. از جمله این نکات توجه به ترتیب نگارش آدرس به زبان انگلیسی است. در زبان فارسی آدرس بصورت استان، شهر، خیابان و کوچه نوشته می‌شود. در حالیکه در زبان انگلیسی دقیقاً برعکس این حالت است. یعنی آدرس بصورت کوچه، خیابان، شهر و استان نوشته می‌شود. کلمه اول افیلیشن معمولاً گروه علمی فرد است. در قسمت‌های بعدی نام دانشکده، نام دانشگاه، نام استان و همچنین کشور نویسنده قید می‌شود. برای نویسندگان دیگر نیز اطلاعات آن‌ها باید به همین ترتیب ذکر ‌شود. افیلیشن هر نویسنده با یک عدد و یا نماد مشخص می‌شود. اگر مقاله‌ای دو یا چند نویسنده با وابستگی‌ یکسان داشت، در اینصورت افیلیشن تنها یکبار درج می‌شود و به آن نویسنده‌ها و افیلیشن مربوط به آن‌ها یک نماد مشابه اختصاص داده می‌شود. نکته قابل توجه در اینجا این است که افیلیشن نویسندگان علاوه بر اینکه خوانندگان را با نویسنده مقاله آشنا می‌کند، راه‌های برقراری ارتباط با آن‌ها را نیز به خواننده نشان می‌دهد. پس چون اغلب راه‌های ارتباطی با نویسندگان مقاله از طریق ایمیل می‌باشد، لذا باید حداقل ایمیل نویسنده مسئول مقاله ذکر شود.

 در صورتیکه وابستگی نویسنده مقاله دانشگاهی نبوده و یا خود تمایل دارد تا از طریق یک شرکت و یا مؤسسه‌ای وابستگی خود را اعلام کند، باید افیلیشن با جزء کوچکتر مؤسسه یا شرکتی که در آن مشغول به کار است آغاز شده و با جزء بزرگتر مانند نام شرکت، استان و کشور پایان یابد.

در ادامه به یک نمونه افیلیشن در مقاله و همچنین به نمونه‌هایی از نگارش افیلیشن به شکل صحیح در دانشگاه‌های ایران به زبان فارسی و انگلیسی در مقالات ISI اشاره شده است.

 

طبق آیین نامه نگارش مقالات وزارت علوم:

Department of …, Faculty of …, University of…., …, Iran
Department of Public Management, Faculty of Management, University of Guilan, Rasht, Iran
Department of Management, Faculty of Humanities, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran

نحوه نگارش صحیح افلیشن مقاله در دانشگاه آزاد اسلامی:

Department of …, Faculty of …, … Branch, Islamic Azad University, …, Iran
Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

نحوه نگارش افلیشن مقاله در دانشگاه پیام نور به فارسی:

مرتبه علمی، نام گروه علمی، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی ۱۹۳۹۵-۳۶۹۷ ، تهران، ایران

نحوه نگارش افلیشن مقاله در دانشگاه پیام نور به انگلیسی:

Department of…, Payame Noor University (PNU), P.O. Box, 19395-3697, Tehran, Iran

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام