سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

آیین نگارش مقاله علمی پژوهشی

انتشار 19 اردیبهشت 1399
مطالعه 4 دقیقه

امروزه افراد زیادی از اقشار مختلف و به دلایل متفاوتی، گرایش به نگارش و چاپ مقاله دارند. علت این امر، اهمیت و جایگاه نگارش و چاپ مقاله در تحقیقات علمی و نقش مقالات در گسترش مفاهیم تازه در حوزه های گوناگون از سویی و تأثیر کمی و کیفی آن در ارتقای سطح علمی و حرفه ای نویسنده میباشد. 

آیین نگارش مقاله علمی پژوهشی

امروزه افراد زیادی از اقشار مختلف و به دلایل متفاوتی، گرایش به نگارش و چاپ مقاله دارند. علت این امر، اهمیت و جایگاه نگارش و چاپ مقاله در تحقیقات علمی و نقش مقالات در گسترش مفاهیم تازه در حوزه های گوناگون از سویی و تأثیر کمی و کیفی آن در ارتقای سطح علمی و حرفه ای نویسنده از سوی دیگر میباشد. این در حالی است که گاهی مشاهده می شود دانشجویان تحقیقات و مطالعات وسیعی را نیز به انجام رسانده و داده ها و نتایج بسیار مطلوبی برای ارائه در اختیار دارند، اما به دلیل نبود آگاهی از اصول نگارش مقاله، اعتماد به نفس کافی را نداشته و نمی توانند داده ها و اطلاعات ارزشمند خود را آنچنان که شایسته است به نگارش در بیاورند و همه تلاشها ناتمام رها می شود و یا به نتیجه مطلوب نمیرسد. یکی از اصول اولیه در نگارش یک مقاله علمی، آشنایی با انواع مقاله و ساختار و محتوای متفاوت آنها برای عمکلرد صحیح در این زمینه جهت حصول نتیجه میباشد. 

مقالات علمی معمولا در یکی از سه دسته علمی پژوهشی، علمی ترویجی و یا علمی تخصصی قرار میگیرند که از بین این سه دسته، مقالات دسته اول یعنی علمی پژوهشی بیشترین اهمیت و اعتبار را در مجامع علمی دارا هستند و توان و تخصص محققین در زمینه های مختلف اغلب بر اساس مقالات علمی پژوهشی چاپ شده انها در مجلات معتبر سنجیده میشود.

مقاله علمی پژوهشی چیست؟

مقاله پژوهشی مقاله ایست که بر اساس یک پژوهش انجام شده توسط محقق نگارش میگردد و یکی از منابع مهم علمی محسوب میشود. این مقالات باید دارای فرضیه و سوال تحقیق باشند و روند پژوهش، شامل پاسخ به این سوال یا سوالات خواهد بود. آنچه در مقاله علمی پژوهشی باید مد نظر داشت نوآوری در موضوع و روش تحقیق است. در واقع تفاوت مقاله علمی پژوهشی با دیگر مقاله‌ها در همین مزیت نهفته است. نویسنده مقاله علمی پژوهشی از داده‌های خامی که خودش به دست آورده استفاده می‌کند. رسالت مقاله علمی پژوهشی تجزیه و تحلیل این داده‌هاست؛ 

مقالات علمی پژوهشی برای پاسخگویی به یک نیاز جدید تدوین و نگارش می‌شوند. نیاز یا فرضیه‌ای که قبلاً پاسخی برای آن پیدا نشده یا راه حل‌های ارائه شده برای آن مشکل شک برانگیز و ناکافی است. نویسنده مقاله باید یک موضوع یا یک مشکل که قبلاً درباره آن راه حلی ارائه نشده انتخاب کند. سپس با داده‌هایی که خود او آن‌ها را به دست می‌آورد شروع به نگارش مقاله کند. فراموش نکنید نباید در نگارش مقاله علمی پژوهشی تمرکزی روی یافته‌ها و داده‌های دیگر محققان داشته باشید. از طرفی این نوع مقالات در مجلات تخصصی و حرفه ای چاپ می شوند و به دلیل شرایط این نوع از مجلات و فضایی که برای گزارش نتایج پژوهش تان در اختیارتان قرار می دهند باید مختصر باشند و در عین حال گزارش پژوهش و تحقیق شما باید به گونه ای نوشته شود که تمامی جنبه های مهم و دست آوردی تحقیق و پژوهش شما را بازگو کند.

برای نگارش مقاله علمی پژوهشی باید:

  1. آشنایی کامل با پرسش تحقیق خود داشته باشید: برای آغاز یک مقاله پژوهشی در ابتدا باید بدانید به دنبال پاسخ به چه سوالی هستید.
  2.  پیشینه پژوهش موضوع خود را کامل مطالعه نمایید: پس از یافتن پرسش تحقیق خود نیاز است که شما یک مطالعه گسترده در مورد موضوع مورد نظر خود داشته باشید. این مطالعه باید به صورت جامع و کاملا در حیطه موضوع شما باشد و از پرداختن به مسائل جانبی و یا دور از موضوع اجتناب نمایید، این امر باعث خستگی و به هدر رفتن زمان شما می گردد. 
  3.  مقاله پژوهشی خود را بخش بندی کنید: یک مقاله پژوهشی ساختار مشخصی دارد و معمولا تغییر اندکی در ساختار آن صورت می گیرد. این بخش ها به ترتیب شامل مقدمه، روش ها، بحث و نتیجه گیری می باشد. مقدمه به ضرورت انجام پژوهش شما و مطالعه تاریخچه موضوع شما می پردازد. در بخش مواد و روش ها به توضیح کاملی از آنچه به عنوان مواد پژوهش خود استفاده نموده اید و روش های انجام پژوهش خود می پردازید. در بخش بحث و نتیجه گیری نتایج پژوهش خود را بیان می نمایید و با توجه به استدلالهای موجود به بحث و نتیجه گیری در مورد نتایج بدست آمده می پردازید.

چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر با موسسه سینا

برای چاپ مقالات علمی پژوهشی خود در مجلات معتبر، میتوانید پس از نگارش آنها، ادامه مراحل پذیرش و چاپ را به کادر مجرب موسسه سینا بسپارید. چرا که کارشناسان و اساتید با تجربه ما با سابقه چاپ مقالات علمی متعدد در معتبرترین مجلات داخلی و خارجی، اقدامات تخصصی لازم برای چاپ مقالات شما را در مجله مورد نظر شما انجام خواهند داد. تمام مراحل آماده سازی مجلات اعم از ترجمه تخصصی، ویرایش فنی، ساختاری و محتوایی، معرفی مجله مناسب بر حسب عنوان و متناسب با موضوع مقاله، سابمیت مقاله به مجله و پیگیری و رایزنی برای پذیرش تضمینی مقاله توسط کارشناسان موسسه انجام خواهد گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:

چاپ فوری مقاله علمی پژوهشی

مجلات علمی پژوهشی چه نوع مجلاتی هستند؟

دستورالعمل نگارش مقاله علمی پژوهشی

اکسپت مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام