در زمینه اعطای بورسیه ایران به دانشجویان کشورهای دیگر تمرکز بر مقاطع تحصیلات تکمیلی است.
ابوالحسن ریاضی در نشست هم اندیشی همکاریهای علمی دانشگاههای ایران و افغانستان گفت: در زمینه اعطای بورسیه ایران به دانشجویان کشورهای دیگر تمرکز بر مقاطع تحصیلات تکمیلی است.
معاون سازمان امور دانشجویان افزود: ارزیابی دانشجویان متقاضی تحصیل در دورههای کارشناسی ارشد در کشور افغانستان و با کمک سازمان سنجش صورت میگیرد، ولی در دوره دکتری پذیرش دانشجو منوط به نظر گروههای آموزشی است.
وی تصریح کرد: ایران آمادگی دارد ظرفیت پذیرش دانشجویان غیر بورسیه و شهریه پرداز افغانستانی را افزایش دهد.
در ادامه این نشست، رئیس دانشگاه الزهرا (س) هم با اعلام تحصیل ۸۲ دانشجوی افغانستانی در این دانشگاه خواستار اعلام به موقع اسامی دانشجویان دختر افغانستانی متقاضی دریافت بورسیه این دانشگاه شد.
وی در ادامه بر آمادگی دانشگاه الزهرا (س) برای آموزش به مربیان و مدرسان زن افغانستانی و اعطای فرصت مطالعاتی یک ساله به آنان تاکید کرد.
در ادامه این نشست محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی و دکتر صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای بر آمادگی این دانشگاهها برای همکاری با وزارت تحصیلات عالی افغانستان در زمینه آموزشهای مهارتی و تربیت تکنیسین تاکید کردند.
نسرین نورشاهی، رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی نیز در نشست هم اندیشی همکاریهای علمی دانشگاههای ایران و افغانستان افزود: در سال ۱۳۸۳ نیز قانون تغییر ساختار وزارت علوم از وزارت فرهنگ و آموزش عالی به وزارت علوم تصویب شد که این اقدام در پی مطالعات و پژوهشهای متعددی انجام شد و ما میتوانیم این مطالعات را در اختیار وزارت تحصیلات عالی افغانستان قرار دهیم.
نسرین نور شاهی تصریح کرد: در زمینه ارزیابی درونی نظام آموزشی نیز پیشنهاد ما این است که این اقدام توسط گروههای آموزشی انجام شود و در زمینه اعتبارسنجی نیز از ظرفیت انجمنهای علمی هر رشته استفاده شود.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم در سالهای اخیر بازنگری ۷۰۰ برنامه درسی را به پایان رسانده است و میتواند تجارب خود را در این زمینه به افغانستان انتقال دهد.
گفتنی است این نشست در پی دیدار دکتر نجیب اله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالی جمهوری اسلامی افغانستان با دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان انجام شد