سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

ایران و سرقت علمی

انتشار 3 اردیبهشت 1399
مطالعه 3 دقیقه

در هر پروسه تحقیق و مطالعه، یکی از در دسترس ترین و در عین حال جامع ترین منابع برای استفاده از نتایج یافته های پیشین، اینترنت و فضای وب است که با وجود ابزارها وفناوری های ايجاد شده در این بستر، در كمتر از چند دقيقه به این منابع به صورت فايلهای قابل دسترسی و رايگان و يا با هزينه ای اندك میتوان دست پیدا کرد.

ایران و سرقت علمی

در هر پروسه تحقیق و مطالعه، یکی از در دسترس ترین و در عین حال جامع ترین منابع برای استفاده از نتایج یافته های پیشین، اینترنت و فضای وب است که با وجود ابزارها و فناوری های ايجاد شده در این بستر، در كمتر از چند دقيقه به این منابع به صورت فايلهای قابل دسترسی و رايگان و يا با هزينه ای اندك میتوان دست پیدا کرد. چنين روندی اگرچه موجب تسهيل دسترسی به اطلاعات به روز و تحقيق های پر زحمت و هزينه دانشمندان و سایر محققین ميگردد، اما متاسفانه بدلیل حجم وسيع اطلاعات، مقالات و كتب، سرقت اين اطلاعات به موازات استفاده صحیح از منابع افزایش یافته است. این اتفاق اغلب بصورت ناآگاهانه بروز میکند؛ زیرا بسياری از محققان تازه كار از اين اطلاعات و محصولات بدون ذكر ماخذ و به نام خود كپی برداری ميکنند. در چنين فضايی حفظ و حراست از مالكيت فكری پژوهشگران و نويسندگان اهميت بيشتری می يابد و رعايت اصول اخلاقی و امانت داری در استفاده از مطالب و پژوهشهای نويسندگان و محققان ضرورت بيشتری پیدا میکند.

شناسايي سرقت ادبی و علمی به دليل تعدد بالای منابع اطلاعاتی و گستردگی آنها از جانب موسسات ومسئولين امر بسيار دشوار به نظر ميرسد و مهمترين عامل در به حداقل رساندن اين گونه اعمال غير علمی و غیر حرفه ای، رعايت آیین اصول اخلاقی در پژوهش و پذيرش و نهادينه سازی آن توسط كاربران و مخاطبان اطلاعات است. با یک بررسی کلی میتوان به این مسئله پی برد که دلایل عمده ارتکاب سرقت ادبی یا علمی به مسائلی همچون عدم برخورداری از دانش و آموزش صحيح، ترفيعهای بدون بررسی، توجه به كميت پژوهش به جای كيفيت، مدرك گرايی، فقدان قوانين روشن و بازدارنده و اعتبار پژوهشی ناكافی در كشور بازمیگردد و تدوين قوانين بازدارنده، آموزش و فرهنگ سازی و ايجاد بانك اطلاعاتی جامع پژوهش به عنوان راهكارهايی جهت كاهش سرقت علمی در كشور موثر به نظر میرسد.

در ايران قانون گذار، به طور عادی حقوق مادی اثر را تا ٣٠ سال بعد از مرگ پديد آورنده بيان نموده و در مورد آثار و گونه های خاص ادبی يا محورهای پديدآوردندگان آثار اين مدت را افزايش يا كاهش داده است. اقسام حقوق مادی مشتمل بر آثار معنوی عبارتند از: حق نشر و تكثير، حق ترجمه، حق اقتباس و تلخيص و تبديل، حق عرضه و اجرا، حق استفاده از پاداش و حق تعقيب.

متاسفانه در ایران نیز موارد متعددی از سرقت علمی پژوهشگران در نشريات علمی گزارش شده است. هفته نامه نيچر در اكتبر ۲۰۰۸ به مقاله يكی از اعضای هيات علمی دانشكده علوم پزشكی دانشگاه تربيت مدرس اشاره كرد و اعلام كرد كه ۸۵ درصد مقاله ايشان با عنوان «آسم ناشی از آلودگی هوا تغييرات سايتوكانن» كه در سال ۲۰۰۶ چاپ شده است را ميتوان در پنج مقاله ای كه در سالها ی ۲۰۰۰، ۲۰۰۱، ۲۰۰۵ منشر شده اند، يافت. در اين مقاله حتی به دو مقاله ای كه از آنها كپی برداری شده، ارجاع داده نشده است. نمونه های متعدد ديگری در زمينه سرقت علمی در كشور وجود دارد كه باعث خدشه دار شدن وجهه علمی كشور ميشود. آگهی های چاپی اينترنتی با عناوين «فروش پايان نامه» يا «چاپ مقاله علمی پژوهشی ISI به نام شما با دريافت مبلغ چند ميليون تومان» شواهدی بر ادعای فوق است. متاسفانه به دليل فقدان قانون مالكيت فكری در كشور و فقدان متولی رسيدگی به اين تخلفات، تعداد نمونه های سرقت علمی در كشور روز به روز در حال افزايش است. از این رو لازم است راهبردهای عملی و کارساز برای کنترل و کاهش موارد سرقت ادبی در آثار پژوهشی اتخاذ گردد. راهکارهایی مانند:

  • ایجاد قوانین
  • اجرای قانون
  • آموزش
  • ایجاد بانک جامع پژوهش در کشور
  • توسعه اخلاقیات در تمام سطوح

همانطور که اشاره شد، بروز سرقت ادبی در مقالات علمی بسیار حائز اهمیت بوده و زیر ذره بین اساتید و مراجع مربوطه قرار میگیرد و در صورت محرز شدن آن، باعث از بین رفتن اعتبار مقاله شده و نه تنها امتیازی از آن عاید نویسنده نمیشود بلکه پیامدها و مجازات حوقی نیز در پی خواهد داشت. به همین دلیل یکی از اقدامات اصلی و مهمی که قبل از سابمیت مقاله به ژورنال حتما باید انجام دهید پارافریز یا رفع سرقت ادبی مقالات می‌باشد. که در این حوزه موسسه سینا با کادری  متخصص و مجرب آماده ارائه خدمات پارافریز مقالات علمی برای محققین و پژوهشگران می‌باشد. این خدمات در کوتاهترین زمان و با بهترین کیفیت در اختیار این عزیزان قرار میگیرد. کافیست با ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:

بررسی سرقت علمی مقاله isi

تشخیص سرقت ادبی مقاله

نحوه رفع سرقت علمی

پارافریز مقالات فارسی

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام