سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

اجزای یک مقاله مروری چیست؟

انتشار 29 خرداد 1397
مطالعه 4 دقیقه

مقاله مروری تحقیقات اخیر را در یک موضوع  تحقیقی برای فهم و درک بهتر افراد و همچنین تجمیع یک موضوع تحقیقی بگونه ای خلاصه سازماندهی می‌کند.

اجزای یک مقاله مروری چیست؟

مقاله مروری مقاله ای است که در یک موضوع علمی، پیشینه را مطالعه وبه بررسی اکثرمقالاتی که در آن زمینه کار شدند می‌پردازد.

 در مقالات مروری، نتایج ارائه شده در نوشتارهای علمی دربارهٔ موضوعی خاص جمع‌بندی و ارزیابی می‌شود. این نوع مقاله ممکن است هر چیزی را مورد بررسی قرار دهد، به گونه‌ای طراحی می‌شود تا اطلاعاتی را که قبلاً چاپ شده‌اند خلاصه، تحلیل و ارزیابی کند. در این گونه مقالات به ندرت یافته‌ای تجربی و جدید گزارش می‌شود. مقالات مروری روایی کاملاً مشخص دارند، معمولاً انتقادی‌اند و باید تفسیرهای نظری و جدیدی ارائه دهند. نقش مهم مقالات مروری راهنمایی به نوشتارهای علمی اصیل است. به همین دلیل دقیق و کامل بودن استنادهای ارائه شده امری ضروری است. اگرچه اکثر یا همه اطلاعات فراهم‌آمده در مقاله مروری قبلاً چاپ شده است، اما چاپ جدید معمولاً مشکلی به وجود نمی‌آورد چرا که ماهیت مرور یک اثر معمولاً روشن و پذیرفته‌شده می‌باشد.

اجزای ساختار مقاله مروری با اجزای مقاله تجربی مشابهت‌ها و تفاوت‌هایی دارد. عمده‌ترین تفاوت در بدنه اصلی مقاله است. بدنه اصلی مقاله تجربی به ترتیب شامل مقدمه، روش، نتایج و بحث است؛ در حالی که، بدنه اصلی مقاله مروری به ترتیب شامل مقدمه، ترکیب نتایج و نتیجه‌گیری است.

هدف از مقاله مروری چیست؟

فراهم کردن یک دیدگاه به خوبی سازماندهی شده و کامل از کارهای انجام شده در یک موضوع تحقیقی به شیوه خلاصه شده است.

در سال‌های گذشته، مجلات برتر مقالات مروری منتشر نمی‌کردند، به این دلیل که آن‌ها را به عنوان تحقیق اصیل در نظر نمی‌گرفتند. این موقعیت به طور محسوسی تغییر کرده زیرا سردبیران متوجه شده‌اند که یک مقاله مروری خوب بسیار پر استناد است. این استنادات به معنای بالارفتن شاخص تاثیر برای مجلات است (شاخصی که بسیاری از نویسندگان آن را اساس تصمیمشان برای انتخاب مجله در نظر می‌گیرند). بنابراین، مقالات مروری توسط مجلات نسبتا مورد استقبال قرار می‌گیرند. در حالی که نمی‌توان با نگارش مقالات مروری حرفه‌ای شد یک یا دو مقاله مروری می‌تواند به خوبی تعداد کلی استنادات فرد را افزایش دهد. چنانچه فردی در حرفه خود پیش می‌رود، این استنادات مبنایی برای ایجاد شاخص‌های دیگر می‌شوند که تنها استنادات یک مقاله را در نظر نمی گیرد. بلکه مجموع استنادات یک نویسنده از تمام مقالات وی را ملاک قرار می دهند.

رهنمودهای نوشتن مقاله  مروری :

در این نوع مقاله نیاز نیست همه جزئیات ذکر شود. اما باید به جزییات همه کارها به یک میزان پرداخته شود. در نوشتن مقاله مروری مطمئن باشید که همه کارهای انجام شده را پوشش میدهیدو دقت کنید که ساختار منطقی مقاله بدرستی نوشته شود.

شما باید در هر موضوع تحقیقی حداقل 8-5 مقاله را خلاصه کنید و نظرات خود در مورد روش مورد استفاده هر مقاله و مقایسه آن با روش‌های دیگر را ذکر کنید. باید یک بررسی نقادانه درباره کارهای انجام شده پیشین از چندین نقطه نظر انجام دهید. و به پیش بینی‌ها و پیشنهادات خود درباره کارهای آینده بپردازید. سعی کنید مقاله مروری شما حرف جدیدی را بیان کند.

نکته:

  • هر چه که در مقاله مروری می‌نویسید باید به قلم خودتان باشد.
  • هر مطلبی حتی اگر در مقاله دیگران آمده باشد باید در مقاله شما منبعش ذکر شود. نقش مهم مقالات مروری راهنمایی به نوشتارهای علمی اصیل است. به همین دلیل دقیق و کامل بودن استنادهای ارائه شده امری ضروری است.
  • برای پی بردن به فرایند این نوع پژوهش به غیر از مطالعه حتما تجربه عملی در این حوزه کسب کنید.

انوع مقاله مروری :

۱- مرور روایتی

۲- مرور نظام مند

۳- فراتحلیل

هر کدام از این نوع مقالات مروری وجه تمایز و تشابهاتی با هم دارند.

ساختار مقاله :

هرگز یک مقاله مروری از به هم چسباندن مقالات دیگر بوجود نمی‌آید. اجزای ساختار مقاله مروری با اجزای مقاله تجربی مشابهت‌ها و تفاوت‌هایی دارد. عمده‌ترین تفاوت در بدنه اصلی مقاله است. بدنه اصلی مقاله تجربی به ترتیب شامل مقدمه، روش، نتایج و بحث است؛ در حالی که، بدنه اصلی مقاله مروری به ترتیب شامل مقدمه، ترکیب نتایج و نتیجه‌گیری است.

ساختار مقالات مروری

  1. عنوان
  2. چکیده
  3. مقدمه
  4. بدنه مقاله
  5. نتیجه گیری و کارهای آینده
  6. منابع

مقدمه

مقدمه مقاله مروری باید به ترتیب شامل بخش‌های زیر باشد.

  1. اهمیت موضوع چه از نظر تکنولوژی و کاربرد در دنیای واقعی و چه کمک به تحقیقات دیگر و چشم انداز دراز مدت به پیشرفت صنعت
  2. توضیح مختصر در باره موضوع مورد بررسی
  3. توضیح که چرا مرور این مساله می‌تواند مفید باشد (دلیل فواید مقاله  )
  4. خلاصه ای از الگوی طبقه بندی ارایه شده در این مقاله
  5. خلاصه ای از راهکارهای ارایه شده و مقالات موجود با توجه به طبقه بندی ارایه شده

متن مقاله مروری

دراین قسمت شما باید به طور خلاصه، روش جستجوی خود را برای بدست آمدن مقالات بنویسید. به عنوان مثال: در چه بانک اطلاعاتی جستجو کردید؟ از چه کلمات کلیدی استفاده کردید؟ راه اصلاح جستجو خود؟ چند مقاله به صورت خلاصه مقاله و چند مقاله به صورت کامل؟ چند مقاله بدست آمد؟ چگونه از میان آن‌ها انتخاب کردید؟ همچنین خلاصه ای از موارد و روش‌های هر یک از مقالات را بنویسید. در این بخش همچنین به ارایه تکنیکهای مورد بررسی با توجه به طبقه بندی ارایه شده بپردازید. هر طبقه از طبقه بندی‌های موجود یا هر بخش را به طور جداگانه در مقاله پوشش دهید. (بخش‌ها و زیر بخش‌ها). مقالات یا موسسات پیشرو در موضوع مورد بررسی را مشخص کنید به تحلیل و بررسی مشکلاتی که هنوز حل نشده‌اند یا چالش‌های موجود و کارهای آینده بپردازید.

نتیجه  گیری :

– خلاصه ای از نتیجه گیری مقاله مروری

– در این بخش با نهایت اختصار با توجه به طبقه بندی ارایه شده باید نقاط قوت و ضعف کارهای انجام شده و چالش‌های پیش رو را ارایه کنید.

منابع

– در این بخش همه منابع باید به یک فرم باشند. لیستی از مقالات مورد استفاده با ذکر دقیق نام نویسندگان، عنوان مقاله و مجله ای که مقاله را منتشر کرده است تهیه کنید.

– سعی کنید که در منابع از Url استفاده نکنید مگر در مورد یک نرم افزار یا گروه تحقیقاتی

– همچنین نیازی به نوشتن ISBN کتب استفاده شده نیست.

– همه منابع باید به یک فرم باشند.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران
پرسش ها و دیدگاه های کاربران
بازدیدکننده

تیم پشتیبانی
در پاسخ به:
سپاسگزارم، بسیار مفید بود
سلام و عرض ادب احتراما از حسن توجه شما سپاسگزاریم. با تشکر
4 ماه پیش
بازدیدکننده

دکتر بهرام صمدی راد
سپاسگزارم، بسیار مفید بود
4 ماه پیش
بازدیدکننده

تیم پشتیبانی
در پاسخ به:
بسیار کمک کننده و سلیس و روان ممنون و سپاسگزار
سلام و ادب. از حسن توجه شما سپاسگذارم
2 سال پیش
بازدیدکننده

نسرین قلی زاده
بسیار کمک کننده و سلیس و روان ممنون و سپاسگزار
2 سال پیش

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام