سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

اکسپت مقاله از مجلات پولی معتبر

انتشار 26 اردیبهشت 1397
مطالعه 3 دقیقه

اساتید مجرب و دانشجویان و محققین نخبه، هیچ وقت بابت چاپ مقاله خود پولی را پرداخت نمی کنند. اصلا چه معنی دارد که شما زحمت بکشید مقاله را نگارش کنید، سپس دو دستی مقاله خود را تقدیم سردبیر مجله نمایید و همچنان پول هم بدهید!

اکسپت مقاله از مجلات پولی معتبر

از آنجایی که اغلب مقاله نویسان، برای دریافت نمره پژوهشی پایان نامه دنبال مقاله نویسی هستند، زمان برایشان خیلی مهم است، زیرا دانشگاه فقط تا 6 ماه پس از تاریخ دفاع به دانشجو فرصت می دهد. هر چند که با نظر شورای پژوهش قابل تمدید به 12 ماه می باشد، اما دانشجویان استرس آن را دارند که مبادا مقاله آنها مورد پذیرش واقع نشود و زمان را از دست بدهند.

به همین جهت به دنبال مجلاتی می روند که روند داوری کوتاه مدتی داشته باشند. از آنجایی که فقط مجلات پولی هستند که روند داوری کوتاه مدت دارند، دانشجو ناچار است که پولی را بابت داوری سریع مقاله خود پرداخت کند. اگر برای مدت زمان دریافت پذیرش و چاپ مقاله خود عجله ندارید، حتما به سراغ مجلات غیر پولی بروید. درست است که روند زمان بری دارند اما ارزش چاپ در آنها خیلی بیشتر است.

توجه: در هنگام مصاحبه دکتری و یا درخواست بورسیه، خیلی به محتویات مقاله شما کاری ندارند، فقط به این توجه دارند که مقاله شما در کدام مجله چاپ شده است. آیا مجله ISI بوده است یا خیر؟ اگر ISI بوده مقدار ایمپکت فکتور آن چند است؟ ممکن است مقاله شما آنقدر با ارزش باشد که لیاقت چاپ شدن در بهترین مجلات دنیا را هم داشته باشد، پس با انتخاب یک مجله نامناسب و کم اعتبار، ارزش کار خود را پایین نیاورید. 

تقسیم بندی مجلات پولی

مجلات بین المللی به چندین دسته تقسیم می شوند که یکی از این دسته ها، مجلات پولی هستند که این مجلات هم به چند دسته تقسیم میشوند که اولین دسته پولی معتبر دارای ایمپکت، دومین دسته معتبر ولی بدون ایمپکت و کم اعتبار و آخرین دسته بی اعتبار.
حال بر گردیم به مجلات کم اعتبار، اینگونه مجلات داوری دارند ولی داوریشان داوری تخصصی نیست بلکه بهتر از هیچی است.
وقتی شما در رشته مثلا شیمی آلی فارغ التحصیل شده اید و یک مقاله ای در مورد ترکیبات آلی نوشتید. حال فرستادید به اینگونه مجلات، سردبیران اینگونه مجلات چون در رشته شما داور متخصص ندارند مقاله شما را میفرستند به داوری که تخصصش مثلا فیزیک شیمی هست یا مهندسی شیمی هست که اطلاعات خیلی کمی از موضوع شما داره برای داوری. تازه این خوشبینانه ترین حالتش هست ممکن است یک مهندس موادی مقاله شما رو داوری کند اون موقع ایراد مقاله شما که یک داوری تخصصی و مختص رشته شما میتوانست بگیرد دیگر آن ایراد از مقاله شما گرفته نمیشود و به همان صورت با طرح چند تا سوال الکی و در نهایت مقاله شما به همین راحتی چاپ میشود . بالاخره چند تا ایراد نیز خودش حسن هست که گرفته شده ولی اصل مطلب و ایراد مقاله شما هنوز باقی است. به این خاطر اینگونه مجلات کم اعتبار است.
ولی مجلات پر اعتبار رایگان با کسی رودربایستی ندارند کاملا ایراد رو خود شخص متخصص مقاله و موضوع شما میگیرد. پس ارزش کار اینگونه مجلات قابل قیاس با مجلات پولی نیست.

هزینه اکسپت مقالات

اولین قدم و مهمترین قدم برای چاپ مقاله، انتخاب ژورنال یا مجله ای معتبر می باشد که در این مورد و اینکه چگونه ژورنال معتبر را تشخیص داده و انتخاب کنیم، در مقاله دیگری  صحبت خواهیم کرد. در این مقاله می خواهیم در مورد هزینه اکسپت مقالات در ژورنالهای معتبر صحبت کنیم. اینکه  چرا یک مجله علمی  هزینه ای را برای پذیرفتن و چاپ مقاله شما در نظر گرفته و از شما می گیرد.

همانطور که می دانیم تمامی شرکت ها و ارگان ها هزینه های داخلی دارند و مجلات نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مجلات و ژورنال های مختلف هزینه های مختلف داخلی دارند مانند هزینه چاپ، هزینه کارمندان و در کل هزینه های جاری که باید این مبالغ از طریقی تامین شوند تا مجله بتواند به حضور و کار خود ادامه دهد.

تامین منابع مالی برای هزینه های مجلات به شیوه های مختلفی صورت می گیرد. خیلی از مجلاتی که وابسته به دولت و یا شرکتی و ارگانی هستند هزینه ای برای اکسپت و چاپ مقاله از نویسنده دریافت نمی کنند زیرا هزینه های جاری مجله توسط دولت و یا شرکت های حامی تامین می شود. اما مجلات غیر وابسته که غیرانتفاعی اداره می شوند نیازمند کسب درآمد خارجی هستند که مجلات علمی به دلیل شرایط ویژه خود این هزینه را به شیوه های مختلفی تامین می کنند.

در بسیاری از مجلات برای دسترسی کامل به متن مقالات باید هزینه پرداخت شود و هرکسی که بخواهد به مقاله کامل آن مجله رجوع کند باید مبلغی را پرداخت کرده و مقاله را دریافت کند. اما در مجلات OPEN ACCESS که مقالات به رایگان برای بازدید و دریافت قرار می گیرد، هزینه ای از کاربران دریافت نمی شود اما در مقابل از نویسنده مقاله هزینه دریافت می گردد.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام