سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

آموزش مقاله نویسی

انتشار 25 مهر 1397
مطالعه 6 دقیقه

برای نوشتن یک مقاله علمی خوب باید نکاتی را رعایت بسیاری از محققان ما سواد علمی کافی برای موضوعات علمی مقاله دارند اما متاسفانه سواد کافی برای چگونه ارایه دادن یک مقاله خوب ندارند در این بخش از صفرتاصد نگارش مقاله رابه شما آموزش خواهیم داد.

آموزش مقاله نویسی

شروع مقاله نویسی

برای شروع نگارش یک مقاله قبل از هر چیز باید از دانشجویانی که قبلا مقاله ارایه کرده اند یا اساتید تحقیق کنیم .به یاد داشته باشید که نگارش یک مقاله علمی و معتبر نیازمند استفاده از تجربیات و اندیشه افراد متخصص است.وقتی که تحقیاتش کامل شد و مطمعن شد که درمورد نحوه نگارش و مباحث علمی مقاله مشکلی وجود نداردو آمادگی لازم برای شروع را دارد ابتدا باید گزارش کارتهیه کند.و در اختیار دیگر محققان قرار دهد.ودر شروع کار باید توجه داشته باشد که مختصر و مفید بودن مقاله وبه روز بودن و جامع بودن اطلاعات تاثیر زیادی در جذب خواننده مقاله دارد.محقق ميتواند حاصل تلاش چندین ساله پژوهش خود در یك رساله، پایاننامه، پژوهش، یا حتي یك كتاب را به اختصار در یك مقاله علمي بیان كند تا پژوهشگران دیگر بتوانند با مطالعه آن مقاله از كلیات آن آگاهي یابند و در صورت نیاز بیشتر، به اصل آن تحقیقات مراجعه كنند.

چهارچوب مقاله و قواعد مقاله نویسي

در جامعه علمی ما تحقیق و پژوهش کردن جایگاه ویژه ای دارد و ما همه پیشرفت های علمی و صنعتی موجود را مدیون تحقیق و پژوهش های محققین زبده هستیم.این تحقیق ها و پژوهش ها باید در اختیار همه قرار گیرد تا بتوان از آنها استفاده کرد اگر محققین تحقیقات خود را در قالب مقاله ارایه نکنند زحمت های آنها ثمره ای نخواهد داشت.این پژوهش ها در اختیارتولید کنندگان یا اساتید دانشگاهی قرار میگیرند و در مواردی در مجلات معتبرعلمی پژوهشی داخلی و خارجی چاپ میشوند و در اختیار سایر محققان قرار میگرند و استفاده میشوند نوشتن صحیح و مناسب یك مقاله یك ركن اساسي براي چاپ مقالات علمي میباشد، در اینجا سعي شده است كه به بررسي روش هاي صحیح نگارش مقالات پژوهشي پرداخته شود.

 عنوان  نام نویسنده یا نویسندگان  اطلاعات تماس  چكیده  واژگان كلیدي   روش تحقیق  یافته هاي تحقیق  بحث و نتیجه گیري  فهرست منابع

محتوای مقاله چگونه باید باشد؟

چیزی که به یک مقاله ارزش و اعتبار میبخشد کیفیت محتوای آن از لحاظ علمی میباشد .هر مقاله باید منجربه کشف مهمی شود و یا دارای پیامد علمی مهمی باشد و نواوری داشته باشد بنابراین محقق باید قبل از تهیه مقاله مطمعن شود که آیا مقاله ارزش علمی کافی برای انتشار و چاپ  دارد یانه 

  • فرایند تفكر: تفكر، تلاش براي معلوم كردن مجهول با استفاده از علوم موجود است. بنابراین اساسي ترین محور محتوایي یك پژوهش علمي، آن است كه مجهولي را روشن نماید.
  • منطقي بودن: منطق كه راه درست اندیشیدن تصور( و صحیح استدالل آوردن )تصدیق را ميآموزاند، ابزار ضروري یك مقاله علمي است و محقق باید شایستگي الزم را در استدلال آوردن، تحلیل محتوا و نتیجه گیري داشته باشد
  • انسجام و نظامدار بودن: مرتبط بودن اجزاي مختلف مقاله با همدیگر، همچنین متناسب بودن آنها با عنوان مقاله و ارتباط عناوین فرعي با همدیگر، از جمله مواردي است كه به تحقیق، یكپارچگي و انسجام ميبخشد.
  • تراكمي بودن: از آنجا كه هدف پژوهش پاسخ دادن به سئوال هایي است كه تا آن زمان دست كم از نظر محقق، پاسخي منطقي براي آن وجود نداشته است، هر پژوهش علمي باید از یك سو به منظور كشف دانش جدید، و از سوي دیگر، براي تكمیل دانش، صورت پذیرد.
  • خلاقیت و نوآوري: هر تحقیق علمي زماني ميتواند در ارتقاي سطح دانش، موفق و موثر باشد كه از فكري بدیع و خالق برخوردار باشد.
  • توضیح مطلب در حدا ضرورت: از جمله مواردي كه محقق در گزارش نویسي پژوهش خود گویيِ مقاله باید بدان توجه كند، پرهیز از حاشیه روي و زیاده افراطي است.

نکات کلیدی در انتخاب عنوان مقاله

1. عنوان نتایج اصلی مقاله را توصیف کند.

2. عنوان حاوی جزئیات زیادی نباشد

3. عنوان بسیار طولانی نباشد

4. عنوان اختصاصی مشخص باشد

5. عنوان دارای علائم نگارشی پرسشی مانند علامت سؤال یا خط فاصله و دو نقطه نباشد

6. عنوان بسیار واضح و قابل فهم

7. عنوان حاوی کلمات ضروری باشد

8. عنوان حاوی کلمات اختصاری باشد

9. عنوان بر اساس سطح خوانندگان هدف مجله انتخاب شود

10. عنوان بر اساس دستورالعمل مجله نوشته شده باشد

مراحل مقدماتي گزارش پژوهشي

موضوع یا عنوان مقاله

عنوان، مفهوم اصلي مقاله را نشان ميدهد و باید به طور خلاصه، مضمون اصلي پژوهش را نشان دهد.عنوان مقاله باید جذاب باشد، یعني به گونهاي انتخاب شود كه نظر خوانندگان را كه معمولا فهرست عناوین مندرج در یك مجله علمي را ميخوانند به خود جلب نماید. همچنین عنوان باید كوتاه و گویا و تنها بیانگر متغیرهاي اصلي پژوهش باشد. تعداد كلمات در عنوان را حداكثر دوازده واژه .بیان كرده اند

نام مؤلف یا مؤلفان و سازمان وابسته

بعد از عنوان پژوهش، نام مؤلف یا مؤلفان ذكر ميشود و در سطر زیر آن، نام دانشگاه یا مؤسسه كه هر یك از مؤلفان در آن مشغول به كارند، ميآید. اگر پژوهش به وسیله دو یا چند نفر انجام بگیرد و همه آنها به یك دانشگاه یا مؤسسه وابسته باشند، نام مؤسسه یكبار، آن هم به دنبال نام مؤلفان ذكر ميشود.

چكیده

چكیده، خالصه جامعي از محتواي یك گزارش پژوهشي است كه همه مراحل و اجراي اصلي پژوهش را در خود دارد. هدفها، پرسشها، روشها، یافته ها و نتایج پژوهش، به اختصار، در چكیده آورده میشود چكیده باید از ذكر هرگونه توضیح اضافي خودداري شود.مطالب چكیده باید فقط بهصورت گزارش بدون ارزشیابي و نقد از زبان خود پژوهشگر نه نقل قولبه صورت فعل ماضي تهیه شود.

واژگان كلیدي

معمولا در انتهاي چكیده، واژگان كلیدي پژوهش را بیان ميكنند تا به خواننده كمك كنند، پس از خواندن چكیده و آشنایي اجمالي با روند تحقیق، بفهمد چه مفاهیم و موضوعاتي در این مقاله مورد با توجه به حجم و محتواي مقاله، پنج تا هفت واژه كلیدي در هر مقاله توجه قرار گرفته است. معمولا بیان ميشود.

ساختار مقاله مبتني بر پژوهش میداني

روشها و اصول كلي ناظر بر گزارش فعالیت پژوهشي شاخه هاي علوم، تقریبا به طور خاصي به كار ميروند كه همگي متكي بر روش علمي است.

مقدمه

هر مقاله علمي با یك مقدمه شروع ميشود و آن، خالصهاي از فصل اول و دوم پایان نامهها و رسالههاست كه به طور مختصر به بیان كلیات تحقیق و بررسي مختصري از پیشینه آن ميپردازد؛

طرح بحث (متن)

در این بخش، مؤلف وارد اصل مسئله ميشود. در اینجا باید با توجه به موضوعي كه مقاله در پي تحقیق آن است، عناوین فرعيتر از هم متمایز گردند. محقق در تبیین این قسمت از بحث، باید اصول مهم قواعد محتوایي مقاله را مورد توجه قراردهد و سعي كند آنها را مراعات نماید.

نتیجه گیري

در این قسمت محقق باید به نتیجه معقول، منطقي و مستدل برسد. نداشتن تعصب و سوگیري غیرمنصفانه در نتیجه گیري، ارتباط دادن نتایج با مباحث مطرح شده در پیشینه، ارائه راهبردها و پیشنهادهایي براي تحقیقات آینده، مشخص كردن نقش نتایج در پیشبرد علوم بنیادي و كاربردي و امثال آن، از جمله مواردي است كه محقق باید به آنهاتوجه داشته باشد.

تایپ مقاله

امروزه تقریبا اكثر مجالت علمي، مقالات خود را به صورت تایپ شده ميپذیرند، بدین روي و براي تكمیل شدن بحث، براي آشنایي مؤلفان محترم، برخي از اصول تایپ، بیان ميگردد.

دلایل عدم پذیرش چکیده یک مقاله در نشریات علمی

1) ابهام در موضوع مقاله و وجود تعداد زیاد مقالات مشابه پیشین
2) عدم تبیین زمینه اصلی تحقیق
3) نمونه گیری نامناسب
4) عدم رعایت اصول مقاله نویسی مورد نظر نشریه
5) عدم ذکر صحیح ارقام آماری
6) فقدان بحث و پرداختن به نتایج
7) چکیده های خیلی کوتاه و خیلی زیاد
8) بی دقتی در تهیه متن (غلط تایپی، اشتباهات متن)
9) عدم ارتباط موضوع مقاله با رویکرد نشریه
 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام