سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

آموزش رفع سرقت ادبی از مقالات علمی

انتشار 5 اردیبهشت 1398
مطالعه 4 دقیقه

محققین عزیز که اقدام به نوشتن مقاله میکنند باید قبل از اینکه به چاپ آن اقدام کنند به فکر رفع سرقت علمی آن باشند.چون اگر سرقت علمی آن رفع نگردد حتما ریجکت خواهد شد و اعتباری نخواهد داشت.

آموزش رفع سرقت ادبی از مقالات علمی

سرقت ادبی چیست و چگونه رفع میگردد همانقدر که شما برای نوشتن مقالات خود زمان صرف میکنید و برایتان مهم است که شخص دیگری از اطلاعات و نوشته های شما استفاده نکند برای دیگران نیز مهم است و دیگران نیز نمیخواهند که نوشته هایشان مورد استفاده شخص دیگری قرار بگیرد به منظور از بین بردن این اتفاقات هر مقاله قبل از چاپ باید پارافریز شود در انجام پارافرایز نکاتی که مورد توجه قرار میگیرند این است که متن کپی نباشد یعنی اینکه درصد زیادی از کلمات مقاله مشابه با کلمات مقاله دیگری نباشد.برای اینکه حقی از کسی ضایع نوشد بهتر است که قبل از اقدام به سابمیت مقاله آنرا پارفریز کنید تا اگر خواسته یا ناخواسته دچار سرقت ادبی شده اید رفع گردد و دچار مشکل نشوید.سرقت ادبی یک کار غیر اخلاقی میباشد و فردی که خود را برای چاپ مقاله های علمی آماده کرده است نباید به خود اجازه دهد که به علت سرقت ادبی مقاله اش ریجکت شود اعتبار خود را از دست بدهد.البته این بخش به این معنا نمیباشد که شما حق مطالعه و استفاده از اندیشه ای دیگران را ندارید بلکه راههای بسیار زیادی وجود دارد که شما بتوانید از این اثار استفاده کنید اما سرقت ادبی محسوب نشود.مثلا میتوانید به عنوان نقل قول استفاده کنید و مشخص کنید که این بخش با استناد به نوشته های مقاله های دیگر نوشته شده است.

به کار بردن نوشته های دیگران در نوشته خودمان سه حالت دارد 1- خلاصه‌نویسی، 2- بازنویسی (معادل Paraphrasing یا همان نقل به مضمون) و 3- نقل قول مستقیم.

1-خلاصه نویسی:همان طور که از نامش مشخص است برای خلاصه نویسی یک متن شما میتوانید متن را خلاصه کنید به این معنا که به تلخیص و گزینش جملات دست می‌زنیم و متن را کوتاه‌تر از آن‌چه هست ارائه می‌کنیم و عمدتاً این کار با استفاده از همان جملات متن اصلی انجام می شود.

بازنویسی، نقل به مضمون و شبیه به این‌ها)، ایده و فکر اصلی را تقریباً با همان تعداد واژۀ متن مرجع اما به زبان خودمان ارائه می‌کنیم. با این کار به‌ خواننده نشان می‌دهیم که ایدۀ اصلی اثر قبلی را تا اندازه‌ای خوب فهمیده‌ایم که می‌توانیم آن را به زبان خودمان بیان کنیم؛ گاهی حتی بیشتر: نشان می‌دهیم که آن‌قدر به بحث مسلط هستیم که داریم با استفاده از مهارت خود و بنابه نیاز مخاطب، متن اصلی را بهتر و دقیق‌تر توضیح می‌دهیم.

اما در نقل قول مستقیم، عین عبارت و واژه‌ها را می‌آوریم و از علامت نقل قول (دقت شود که علامت نقل قول در فارسی گیومه به این شکل: « » و در انگیسی کوتیشن مارک به این شکل: " " است؛ بهتر است از آوردن علامت نقل قول انگلیسی هنگام نگارش به زبان فارسی پرهیز کنیم) یا اگر در موارد خاص و ضروری، تعداد واژه‌ها بیش از یک جمله و در حد یک بند (پاراگراف) باشد، از تورفتگی (Intention) استفاده می‌کنیم که نشان دهیم این عبارات و واژه‌ها عیناً از منبع دیگری آورده شده است.

در صورتی که استناد به منابع دیگر در مقاله شما به این صورت باشد که نیازی به پارافریز و رفع سرقت ادبی ندارید اما اگر در غیر اینصورت باشد بهتر است که برای رفع آن اقدام نمایید.

برای انجام صحیح این کار میتوانید از سایت ها یا نرم افزار ها کمک بگیرید تا بتوانید بخش هایی که کپی شده را توسط نرم افزار ها و یا وب سایت ها تشخیص بدهید.

  • نرم افزار مورد استفاده از سه کلمه بیشتر کپی شده را هایلایت می کند.
  • بخش هایی از مقاله که درصد تشابه آن از سه درصد بیشتر می باشد باید مجددا بازنویسی و پارافریز Paraphrase شود.
  • قسمت هایی که درصد مشابهت و کپی شده آن از سه درصد کمتر می باشد میتوانید با جایگزین کردن کلمات مترادف به جای فعل ها و اسم ها و یا با تغییر ساختار جمله از معلوم به مجهول و بالعکس این مشابهت را از بین ببرید تا نرم افزار قادر به کشف مشابهت نباشد.
  • مراجع و رفرنس هایی که در گزارش مربوط به مشابهت یابی یا سرقت ادبی مشاهده می شود را اگر در مراجع مقاله محقق وجود نداشته باشد پیشنهاد می شود این رفرنس ها را اضافه نمایید.

و یا در صورتی که به نرم افزار ها و سایت ها اعتماد ندارید و میخواهید که با اطمینان این کار را انجام دهید میتوانید از متخصصین و کارشناسان موسسه سینا کمک بخواهید تا در انجام پارافریز مقالات شما را راهنمایی کنند.

قبل از اقدام به سفارش میتوانید ابتدا از کارشناسان موسسه سوالات و مشاوره های مورد نیاز خود را اخذ نمایید و سپس اقدام به سفارش کنید.راههای ارتباطی زیر برای ثبت سفارش و همچنین مشاوره آماده پاسخگویی میباشند.

راه های ارتباطی با موسسه سینا

تلفن ثابت:  ⌕        تلفن همراه: ۰۹۱۴۹۷۲۴۵۲۲

ایمیل: pub.sina@gmail.com

ثبت سفارش آنلاین 

 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام