سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

آموزش کار با نرم افزار متلب(matlab)

انتشار 12 آذر 1397
مطالعه 4 دقیقه

متلب یک نرم افزار حرفه ای و سطح بالا برای محاسبات عددی, تجسمات و برنامه نویسی می باشد. با استفاده از نرم افزار متلب شما می توانید داده ها را تجزیه و تحلیل کنید و به توسعه و رسم الگوریتم ها بپردازید. همچنین نرم افزار Matlab قابلیت ایجاد مدل ها و برنامه های کاربردی, زبان و ابزار و مدیریت توابع ریاضی را دارا می باشد.

آموزش کار با نرم افزار متلب(matlab)

تجزیه و تحلیل روش های متعدد و رسیدن به روش سریع حل مسئله از ویژگی های اصلی نرم افزار متلب است.این امکان با صفحات گسترده و زبان های برنامه نویسی مانند C, C++ و یا جاوا طراحی شده است. از این برنامه می توانید برای شبیه سازی اداوت قدرت، پردازش سیگنال و ارتباطات, تصویر و پردازش ویدئو, سیستم های کنترل, اندازه گیری و تست, امورمالی محاسباتی و زیست شناسی محاسباتی استفاده کنید. برنامه متلب که زبان محاسبات فنی میباشد توسط بیش از یک میلیون مهندس و دانشمند در صنعت و دانشگاه ها استفاده می شود.

متلب (MATLAB) در واقع یک محیط نرم‌افزاری برای انجام محاسبات عددی و یک زبان برنامه‌نویسی نسل چهارم(4GL – زبان برنامه نویسی با هدف خاص) است. واژهٔ متلب هم به معنی محیط محاسبات رقمی و هم به معنی خود زبان برنامه‌نویسی مربوطه است که از ترکیب دو واژهٔ

MATrix(ماتریس) و LABoratory(آزمایشگاه) ایجاد شده است. این نام حاکی از رویکرد ماتریس محور برنامه‌ است، که در آن حتی اعداد منفرد هم به عنوان ماتریس در نظر گرفته می‌شوند.

کار کردن با ماتریس ها در متلب بسیار ساده است. در حقیقت تمام داده‌ها در متلب به شکل یک ماتریس ذخیره می‌شوند. برای مثال یک عدد (اسکالر) به شکل یک ماتریس ۱*۱ ذخیره می‌شود. حتی یک جمله که شما در برنامه تایپ می کنید نیز هم به صورت ماتریس ذخیره می شود یا یک تصویر به شکل یک ماتریس سه بعدی ذخیره می‌گردد که بُعد اول و دوم آن برای تعیین مختصات نقاط و بُعد سوم آن برای تعیین رنگ نقاط استفاده می‌شود. فایل‌های صوتی نیز در متلب به شکل ماتریس‌های تک ستون (بردارهای ستونی) ذخیره می‌شوند؛ بنابراین جای تعجب نیست که متلب مخفف عبارت آزمایشگاه ماتریس باشد.

در نظر داشته باشید که متلب در بعد شخصی سازی نیز بسیار خوب عمل کرده و شما می توانید توابع مورد نیاز خود را به صورت مجزا برای برنامه بنویسید. همچنین ساخت رابط گرافیکی کاربر مانند دیالوگ‌هایی که در محیط‌های ویژوال مانند بیسیک و C وجود دارند، در متلب امکان‌پذیر است. این قابلیت، ارتباط بهتری را میان برنامه‌های کاربردی نوشته ‌شده با متلب و کاربران برقرار می‌کند.

متلب که از محصولات شرکت مت‌ورکس است و برای گروه‌های مختلف مهندسان رشته‌های مختلف از جمله مهندسی برق،مکانیک، کامپیوتر و… کاربرد بسیاری دارد.

چرا از نرم افزار متلب استفاده میکنیم؟

متلب به ریاضیات صحبت می کند: زبان matlab دقیقا زبان ریاضیاتی است که می توان آن را بین المللی ترین زبان متخصصین دانست. آنچه در ریاضی دانسته می شود و به همان روشی که در ریاضی نوشته می شود در متلب استفاده می شود.

نرم افزار matlab  برای مهندسین و محققان علوم و دانشمندان طراحی شده است: همه چیز مانند سادگی نام توابع در به یاد سپاری برای آنها، راهنمای طراحی شده برای آنها و نه برای متخصصین برنامه نویسی و علوم کامپیوتری، محیط کاربری و جریان کاری در نرم افزار متلب برای مهندسین و دانشمندان علوم مختلف طراحی شده است.

جعبه ابزارهای نرم افزار matlab به بهترین نحو کاربرد دارند: جعبه ابزارهای متلب بهترین برنامه ها را با امکان ادغام و محاسبات موازی در اختیار پژوهشگران قرار می دهند. استفاده از الگوریتم ها در متلب به شدت نسبت به برنامه نویسی به سایر زبانها سریع تر و راحت تر است.

متلب به برنامه کاربردی مجهز است: بسیاری از الگوریتم های پیچیده و پر کاربرد در متلب به شکل برنامه های کاربردی ارائه شده اند و استفاده از الگوریتم های آنها را برای کاربران به طرز چشمگیری ساده تر، سریع تر و پرکاربردتر کرده است.

نرم افزار matlab  جریانهای کاری را ادغام می کند: متلب را به راحتی برای روی هزاران سخت افزار شناخته شده اجبار کنید. الگوریتم ها را با خوشه سازی داده های حجیم سریع تری اجرا کنید. برای تقویت محاسبات از GPU استفاده کنید. برای شبیه سازی ها و طراحی های مدل پایه خود از سیمولینک و جریان حالت استفاده کنید. کدهای متلب خود را به راحتی در برنامه نویسی به زبان C وارد کنید و استفاده کنید. و بسیاری امتیازات دیگر که کاربردهای این متخصصین را ساده تر و قوی تر کرده است.

نرم افزار متلب سریع است: محاسبات موازی و استفاده از GPU ها کارهای بسیار ساده بدون نیاز به دست بردن در داخل کدها برای سرعت بخشیدن به اجرای محاسبات و الگوریتم های شما در متلب است.

متلب مورد استفاده بزرگان است و قابل اعتماد: متلب برای استفاده در ارسال فضاپیما به سیاره ها، تطبیق پزشکی در اهدای عضو و یا ایجاد گزارش های پیچیده و حرفه ای برای مدیریت بین متخصصین بسیار مورد اعتماد است.

آشنایی تصویری با محیط نرم افزار متلب

 
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام