سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

آموزش و اصول نوشتن مقاله isi

انتشار 16 مهر 1399
مطالعه 14 دقیقه

مقاله نویسی یک مهارت است.در کنار این که شما چقدر به رشته تخصصی خود اشراف دارید باید مهارت نوشتن مقاله را نیز داشته باشید. یادگیری مهارت مقاله نویسی سخت نیست تنها باید تلاش و ممارست داشته باشید. تقریباً تمام افرادی که به عنوان یک پژوهشگر شناخته می‌شوند یک تجربه مشترک دارند:تسلط به مهارت مقاله نویسی یک فرایند طولانی و دشوار است.

آموزش و اصول نوشتن مقاله isi

برای شروع نوشتن یک مقاله بهترین کار مراجعه به اساتید دانشگاه و یا دانشجویانی است که تجربه نوشتن مقاله داشته اند تا از تجربیات و اندیشه های آنها بهره مند گردید. در اینجا اصول مقاله نویسی و آموزش نوشتن مقاله را آغاز میکنیم و به تمام اصول و موارد مهم در نوشتن مقاله isi می پردازیم:

ساختار یک مقاله علمی

تمامی مجلات علمي داراي يك فرمت و سبك نوشتن خاصی هستند كه مقالات ارسالی به ان مجله باید این اصول را رعایت کند. اين سبك نوشتن تعيين مي كند كه چه بخش ها، نمودارها و جداولي بايد در مقاله ارائه گردد و چه قوانيني نیاز هست در نوشتن مقاله لحاظ شود. با این حال اکثر مقالات دارای یک ساختار استاندارد هستند که در زیر بدان اشاره می کنیم.

ساختار یک مقاله علمی دارای بخش های زیر می باشد:

  • عنوان
  • مولف یا مولفان با ذکر موسسه وابسته
  • چکیده
  • کلیدواژه ها
  • مقدمه: باید حدود ۲۰ درصد حجم مقاله را شامل شود.
  • روش: حدود ۳۰ درصد حجم مقاله را شامل می شود.
  • نتایج: حدود ۱۵ درصد از حجم مقاله را شامل می شود.
  • بحث و نتیجه گیری: حدود ۲۵ درصد حجم مقاله را شامل می شود.
  • منابع: این بخش به همراه سایر بخش ها حدود ۱۰ درصد حجم مقاله را شامل می شود.

توجه نمایید که ساختار مقاله و تهيه گزارش از يك پژوهش علمي، با توجه به روش به كار رفته شده در پژوهش، متفاوت است. روش ‏هاي استفاده شده را به دو دسته کلی تقسيم مي‏ کنیم. روش ‏هاي كمي (تحقيقات ميداني) و روش های كيفي (در اینجا به معنی تحقيقات كتابخانه‏ اي). ساختار مقاله های مبتنی بر این پژوهش ها به صورت زیر می باشد:

  • ساختار مقاله مبتني بر پژوهش ميداني: عنوان، مولف یا مولفان با ذکر موسسه وابسته، چکیده، کلیدواژه ها، مقدمه، روش، نتایج، بحث و نتیجه گیری، منابع.
  • ساختار مقاله مبتني بر پژوهش کیفی: عنوان، مولف یا مولفان با ذکر موسسه وابسته، چکیده، کلیدواژه ها، مقدمه، طرح بحث، نتایج، بحث و نتیجه گیری، منابع.

اکنون از اولین ساختار مقاله که عنوان می باشد تا اخرین ساختار یعنی منابع ، شروع به بررسی می نماییم.

عنوان مقاله

عنوان مقاله نقش اساسی در پذیرش یا عدم پذیرش یک مقاله دارد. بنابراین باید در انتخاب عنوان مقاله دقت بسیاری شود. به طور کلی عنوان مقاله کل کار شما و کیفیت آن را نشان می دهد.

اصول نوشتن عنوان مقاله به صورت زیر می باشد:

  1. عنوان مقاله باید حاوی روح مقاله باشد و اندیشه اصلی مطالعه را نشان دهد.
  2. عنوان باید حاوی متغیرهای اصلی پژوهش باشد.
  3. عنوان توصیف کننده محتوای مقاله و متناسب با هدف اصلی آن باشد.
  4. عنوان باید روشن و بدون ابهام باشد.
  5. عنوان باید تا حد ممکن به صورت یک جمله خبری یا استفهامی مطرح نشود.
  6. عنوان باید غیر سوالی باشد.
  7. در عنوان نباید از کوتاه نوشت ها یا اختصارات، فرمول ها، واژه های اختصاری استفاده شود.
  8. عنوان باید کوتاه و مختصر باشد ،اما نه به اندازه اي كوتاه كه در انتقال موضوع پژوهش شكست بخورد. (زیر ۸ کلمه عالی، ۱۲-۸ کلمه خوب، ۱۸-۱۲ کلمه متوسط، ۲۴-۱۸ کلمه ضعیف و بالای ۲۵ بسیار ضعیف).

رانینگ هد چیست؟

برخی از مجلات از پژوهشگران هنگام ارائه مقاله علاوه بر عنوان اصلی یک رانینگ هد (Running head) نیز برای مقاله درخواست می نمایند. رانینگ هد عنوان كوتاه شده است كه نبايد بيش از ۵۰ كاراكتر باشد (با احتساب فاصله و نقطه) و معمولاً با حروف بزرگ نوشته مي شود.

مولف یا مولفان پژوهش

بیشتر مولفان تنها نام و ایمیل خود را در مقاله قید می کنند. ولی باید توجه شود که وابستگی سازمانی نویسنده مقاله حتما باید در مواردی همچون دفاع از پایان نامه، ارتقاء اعضای هیئت علمی و یا کسب نمره در یک آزمون یا سازمان ، ذکر شود.

اصول نوشتن مولف یا مولفان پژوهش

  1. ابتدا نام و سپس نام خانوادگي نوشته شود.
  2. از ذکر القاب نظیر دکتر، مهندس، استاد، پروفسور، مدیرعامل، رئیس و نظایر این خودداری شود.
  3. در مقالاتی که بیش از یک نفر نویسنده دارد، نویسنده مسئول باید با علامت * مشخص گردد، در غیر اینصورت نفر اول به عنوان نویسنده مسئول به حساب خواهد آمد.
  4. وابستگی سازمانی (affiliation) مؤلفان با شماره های جداگانه برای هریک از آن ها مشخص شود.

نحوه تقسیم بندی امتیازات بین نویسندگان

به طور معمول نفر اول هر مقاله امتیاز کامل از مقاله می برد. البته با اضافه شدن نام هر نویسنده جدید، بخشی از نمره نفر اول کاهش می یابد. همچنین باید توجه شود که امتیاز نفر اول و نویسنده مسئول مقاله یکی نمی باشد. نفر اول معمولاً بالاترین جایگاه را در بین نویسندگان یک مقاله دارد و نویسنده مسئول صرفاً به عنوان مسئول مکاتبات در نظر گرفته می شود.

نوشتن چکیده مقاله

بسیاری از پژوهشگران چکیده مقاله را بخش کم اهمیت مقاله می دانند و بنابراین این بخش را با کپی کردن از بخش های اصلی مقاله می نویسند. اما باید توجه شود که چکیده مقاله از مهم ترین بخش های مقاله می باشد. در بسیاری از بانک های اطلاعاتی همانند پاب مد و در برخی موارد گوگل اسکولار، تنها چکیده مقاله نمایه می شود. بنابراین در نگارش چکیده باید اصول زیر رعایت شوند:

اصول نوشتن چکیده مقاله

  1. نوشتن چکیده باید به بعد از اتمام کامل مقاله انجام شود.
  2. از تعبير و تفسير خودتان به جاي استفاده از نقل قول هاي مستقيم، استفاده كنيد.
  3. چکیده باید به گونه ای باشد که خواننده را از مراجعه به متن اصلی مقاله بی نیاز سازد.
  4. طول چكيده در مقالات نظری و مروری بین ۷۵ تا ۱۰۰ کلمه و در مقالات پژوهشی بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ کلمه می باشد.
  5. در چكيده نياز به نوشتن منبع نيست.
  6. اختصارها، نام ها و واژه هاي تخصصي مقاله بايد در چكيده توضيح داده شوند.
  7. در چکیده از کپی کردن متون داخل مقاله خودداری کنید.

نوشتن کلید واژه ها

در انتهاي چكيده، واژگان كليدي پژوهش بيان مي ‏شوند. با توجه به حجم و محتواي مقاله، واژه های کلیدی در آخر چکیده بین ۳ تا ۶ واژه می آیند و با علامت نقطه ویرگول (؛) از هم جدا می شوند. کلیدواژه ها باید از واژگان اصلی مقاله باشند.

مقدمه مقاله

متن اصلی مقاله با مقدمه آغاز مي شود. برخلاف تصور برخی از افراد که گمان می کنند مقدمه مقاله بخش بی ارزشی از مقاله است، باید بدانید که این قسمت نشان دهنده ارزش کار شماست. در این بخش باید دلایلی برای ضرورت انجام پژوهشتان را بیان کنید.

به طور کلی اصولی که باید برای نوشتن مقاله از آن پیروی کنیم ، چنین است:

مقدمه معمولاً با یک جمله کلی شروع می شود. سپس باید بیان شود که مشکل اصلی کجاست (متغیر وابسته). پس از بیان مشکل باید بگوییم که علم موجود درباره این مشکل چه راهکارهایی داده و الان مشکلی که باقی مانده و ما به دنبال آن هستیم چیست.

مولفه های اصلی مقدمه مقاله

  • اهداف (کلی و اختصاصی): روشن بودن اهداف، رعایت اصل ایجاز، قابل سنجش بودن و اجتناب از نوشتن اهداف آرمانی.
  • مسئله پژوهش: پرورش منطقی مسئله.
  • اهمیت و ضرورت پژوهش: از بعد نظری و عملی.
  • سوابق پژوهشی: آوردن چارچوب نظری و استفاده از یک نظریه به عنوان پشتوانه نظری، اشاره خلاصه وار به مطالعات مرتبط انجام شده، شروع از پژوهش های کلی و رسیدن به پژوهش های اختصاصی، حتی الامکان استفاده از منابع دست اول و جدید و استفاده از نقل قول موقع استفاده از منابع دست دوم، مرتب کردن سوابق بر اساس تاریخ و دست اول و دوم بودنشان، استناد و رفرنس دهی الزامی و بالاخره جمع بندی و نتیجه گیری در آخر و توجیه چرایی انجام پژوهش و تبعات مثبت انجام آن (چه تفاوتی بین دو بخش مقدمه و بیان مساله وجود دارد؟).
  • طرح فرضیه ها: در قالب جملات ساده.

اصولی که باید در نوشتن این مولغه ها رعایت شود:

  1. مقدمه از كليات شروع و به سمت جزئيات پیش رود.
  2. در ابتداي مقدمه ابتدا زمينه مسأله و سپس خود مسأله بيان شود.
  3. زمينه مسأله بايد شواهدي دال بر وجود مسأله با استناد به نظرات متخصصان و يا نتايج پژوهش هاي پژوهشگران مطرح كند.
  4. زمينه مسأله بايد علل احتمالي بروز مسأله، محدوده مسأله و ويژگي هاي آن را مشخص سازد.
  5. بيان مسأله در واقع همان هدف كلي تحقيق است يا مي تواند به صورت يك سوال كلي مطرح شود.
  6. در بيان مسأله بايد تمام متغيرهاي مورد مطالعه شامل مستقل، وابسته، تعديل كننده و واسطه اي (در صورت وجود )گنجانده شود.
  7. زمينه مسأله در حد يك پاراگراف و بيان مسأله در حد يك تا دو جمله باشد.
  8. اگر پژوهش مبتني بر نظريه يا نظريه هاي خاصي است در حد يك پاراگراف مباني نظري پژوهش ذكر شود.
  9. پيشينه تجربي پژوهش كوتاه باشد و صرفاً نتايج مطالعات كاملاً مرتبط و اصلي به گونه انتقادي بازنگري شود . ذكراين نكته ضروري است كه منظور از بررسي ادبيات پژوهش نقل آن نيست، بلكه يك بازنگري انتقادي است كه ازخلال اين بازنگري مسأله پژوهشي تصريح مي شود.
  10. پيشينه تجربي به گونه اي بيان شود كه مطالعه شما را در چهارچوب پژوهش هاي انجام شده و وسيع تر قرار دهد. به عبارت فني تر، ضرورت مطالعه خود را بر اساس شكاف در يافته هاي قبلي توجيه كنيد.
  11. مباني نظري و پيشينه تجربي به گونه اي بيان شود كه منطقي براي گزاره هاي پژوهش فراهم آورد.
  12. اهميت مطالعه ذكر شود. اهميت مطالعه مي تواند به طور آشكار بيان شود و يا در بيان مسأله يا هدف پژوهش مستتر باشد.
  13. به طور كلي، در مقدمه سعي شود مسأله و گستره آن به گونه بارز مطرح شود و بر مبناي ادبيات پژوهشي گزاره هايي براي حل اين مسأله پيشنهاد شود.
  14. سعي شود مقدار حجم مقدمه خلاصه مبسوط % ۲۰ از كل مطالب نگارش شده باشد.

روش کار یا مواد و روش ها

روش کار بخشی از مقاله است که معمولاً بیشترین توجه داوران مجلات به این بخش می باشد. دلیل اهمیت زیاد روی این بخش این است که سایر بخش های مقاله قابل اصلاح هستند اما اگر اشتباهی از جانب شما در فرایند پژوهش صورت گرفته باشد، این اشتباه قابل جبران نیست.

بخش روش کار به صورت جزئي و دقيق، ويژگي آزمودني ها و مواد و دستگاه هاي استفاده شده را به همان صورت و ترتيبي كه در فرايند تحقيق مورد استفاده قرار گرفته اند، تشريح مي كند. دقت در ارائه جزئيات مطالب بايد به گونه اي باشد كه هر فرد ديگري دقيقا بتواند پژوهش شما را تكرار نمايد. اعتبار نتایج تا حدود زیادی بستگی به انتخاب روش درست دارد.

چارچوب بخش روش کار یا مواد و روش ها

  1. روش تحقیق: اشاره به روش تحقیق مورد استفاده از بین روش های مختلف مانند روش تاریخی، توصیفی، پیمایشی یا زمینه یابی، تحلیل محتوا، میدانی، مورد پژوهی، همبستگی، آزمایش میدانی، آزمایشی یا تحقیق علّی و روش علّی – مقایسه ای.
  2. جامعه آماری: ارائه توضیحاتی درباره جامعه آماری به تفکیک مشخصاتی مانند سن، جنس و …
  3. نمونه و روش نمونه گیری: آوردن حجم نمونه همراه با مشخصات دموگرافیک یا جمعیت شناختی، روش نمونه گیری مورد استفاده و افت احتمالی نمونه ها. در این بخش می توان از نمودارهایی استفاده کرد که میزان افت آزمودنی ها در هر مرحله از پژوهش را نشان می دهد. قابل ذکر است که در پژوهش های آزمایشی مربوط به حوزه علوم پزشکی باید از فرمت کونسورت استفاده نمایید (دانلود فرمت کونسورت). البته این فرمت در سایر رشته ها نیز قابل استفاده است.
  4. ابزارهای جمع آوری داده ها: اشاره به ابزارها همراه با مشخصات آن ها از جمله روایی و پایایی، زمانی که از ابزارهای استاندارد استفاده می شود. همچنین توضیح فرایند ساخت ابزار و مشخصات آن زمانی که ابزار جدید ساخته می شود.
  5. شیوه های جمع آوری داده ها: اشاره به مراحل متوالی طی شده در راستای جمع آوری اطلاعات و چگونگی انجام کار توسط پژوهشگر.
  6. روش های تجزیه و تحلیل داده ها: اشاره به عنوان آزمون یا آزمون های آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها.

نوشتن روش کار یا مواد و روش ها

  1. بخش روش کار خود شامل سه قسمت نسبتاً مجزا است، كه به ترتيب عبارتند از: الف) شركت كنندگان و طرح پژوهش؛ ب) ابزار يا تكاليف؛ ج) شيوه گردآوري داده ها (براي طرح هاي غير آزمايشي) يا مراحل اجراي آزمايش يا مداخله (براي طرح هاي آزمايشي).
  2. در بخش شركت كنندگان و طرح پژوهش هيچ گونه نتيجه اي را بيان نكنيد.
  3. ابتدا مشخصات شركت كنندگان را ذكر كنيد. چه كساني، چه تعدادي و با چه ويژگي هايي انتخاب شده اند.
  4. نحوه انتخاب شركت كنندگان و داوطلب بودن يا نبودن آن ها ذكر شود.
  5. تا حد ممكن ويژگي هاي جمعيت شناختي شركت كنندگان بيان شود. براي مثال، تعداد دختر و پسر شركت كننده، ميانگين يا دامنه سني آن ها، سطح تحصيلات و طبقه اقتصادي – اجتماعي آن ها.
  6. تمام كنترل هايي كه براي جلوگيري از اريب انتخاب افراد صورت گرفته بايد ذكر شود.
  7. اگر پژوهش از نوع آزمايشي است، نحوه دستكاري متغير (هاي) مستقل و شيوه كنترل متغيرهاي مزاحم براي شكل گيري گروه ها و اگر غير آزمايشي است نحوه طبقه بندي صورت گرفته يا انتخاب گروه هاي از قبل شكل گرفته دقيقاً تشريح شود. براي طرح هاي پيمايشي و همبستگي ذكر نوع مطالعه در ابتدا يا انتهاي توصيف مشخصات شركت كنندگان كفايت مي كند.
  8. ابزار استفاده شده در پژوهش مي توانند شامل پرسشنامه، مشاهده، مصاحبه، مقياس هاي درجه بندي و آزمون ها باشند. در گزارش ابزار استفاده شده ابتدا اين ابزار توصيف شوند، سپس شيوه نمره گذاري آن ها ذكر شود و در پايان ويژگي هاي روانسنجي (نظيراعتبار و روايي) آن ها مورد اشاره قرار گيرد.
  9. در قسمت مراحل اجراي آزمايش يا شيوه گردآوري داده ها بايد هر عملي را كه قبلاً توصيف نشده و پژوهشگر (ان) ديگر براي تكرار مطالعه به دانستن آن نياز دارند توصيف شود. ترتيب خاص گام هاي برداشته شده براي مطالعه، نحوه آموزش پرسشگران (يا آزمونگران يا آزمايشگران) زمان بندي پژوهش، دستورالعمل داده شده به شركت كنندگان و اطلاعات اوليه داده شده به آن ها درباره هدف پژوهش و يا نحوه اجراي مطالعه (اجرا فردي بوده يا گروهي، طول مدت زمان اجرا، مكان اجرا و مواردي از اين قبيل) نكاتي است كه در اين قسمت بيان مي شود.

نتایج مقاله

مهمترين هدف اين بخش گزارش يافته هاي مقاله است. دراین قسمت باید روشی که براي تجزيه و تحليل داده ها استفاده شده است، در اولين پاراگراف توضيح كوتاهي درباره نكات تئوري اين روش ارائه داده شود وتشريح شود چه روش آماري را به كار رفته و علت استفاده از آن چه بوده است. سپس نشان داده شود كه داده های موجود فرض هاي زيربنايي استفاده از آزمون مورد نظر را دارا است (به عنوان مثال شرط همگني واريانس ها يا نرمال بودن). پس از ارائه اين اطلاعات، باید نتايج ارائه شود. داده هاي به دست آمده از كاربرد روش هاي آمار استنباطي و توصيفي در پژوهش همراه با مقدار P نوشته می شود. در این قسمت نباید به تفسیر و بحث نتایج پرداخت.

بحث و نتیجه گیری

در نوشتن قسمت بحث و نتیجه گیری به تفسير نتايج، بحث و نتيجه گيري و ارتباط ميان يافته ها با تحقيقات و تئوري هاي پيشين پرداخته می شود. ساختار اين بخش بر عكس مقدمه است، از جزئيات نتايج پژوهش شروع و به سمت كليات حركت مي كنيم.

ساختار بخش بحث و نتیجه گیری

  1. می توان این بخش را با ذکر دوباره هدف پژوهش شروع کرد. به مثال زیر توجه کنید:

    پژوهش حاضر به منظور بررسی ارتباط بین گرم شدن هوای کرده زمین و تغییرات اقلیمی در دشت های شمال غربی ایران انجام گرفت.

  2. یافته ها به صورت خلاصه و به شکل جداگانه آورده می شود. به مثال زیر توجه کنید:

    اولین یافته ای که از پژوهش حاضر به دست آمد، این بود که گرمایش زمین سبب کاهش آب های سطحی شده است.

  3. نتیجه به دست آمده باید با نتایج پژوهش های پیشین مقایسه شوند و ذکر شود که آیا این یافته با پژوهش های دیگر همسو بوده است یا خیر.
  4. یافته به دست آمده را تبیین کنید. چرا چنین نتیجه ای به دست آمده است. برای این کار می توانید از مدل ها یا نظریات مختلف استفاده کنید.
  5. محدودیت های پژوهش را ذکر کنید و پیشنهاداتی برای پژوهش های آینده ارائه دهید.

سخن آخر

نوشتن مقله isi زمانی که اصول مقاله نویسی را یاد بگیرید ، کار چندان دشواری نیست. علاوه بر نوشتن مقاله ، میتوانید از پایان نامه خود نیز مقاله استخراج نمایید و برای چاپ مقاله در مجلات isi و داخلی اقدام نمایید. برای استخراج مقاله از پایان نامه خود میتوانید با کارشناسان موسسه سینا در ارتباط باشید. پس از اماده شدن مقاله تان ، تیم متخصص موسسه سینا برای ترجمه تخصصی طلایی گارانتی دار و اخذ پذیرش و چاپ مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی اقدام مینمایند. تنها کافی هست پایان نامه خود را از طریق ثبت سفارش در پایین همین صفحه و یا ایمیل به کارشناسان موسسه سینا ارسال نمایید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام