سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

امتیاز چاپ مقاله علمی ترویجی

انتشار 29 فروردین 1399
مطالعه 4 دقیقه

مقالاتی که توسط محققین و پژوهشگران، به رشته تحریر در می آیند، بسته به محتوا و هدف، انواع متفاوتی دارند که یکی از انواع آن، مقاله علمی ترویجی میباشد.

امتیاز چاپ مقاله علمی ترویجی

مقالاتی که توسط محققین و پژوهشگران، به رشته تحریر در می آیند، بسته به محتوا و هدف، انواع متفاوتی دارند که یکی از انواع آن، مقالات علمی ترویجی میباشد. اگر چه مقالات علمی پژوهشی به لحاظ اعتبار در بالاترین سطح قرار دارند، اما دانشجویان و محققین میتوانند با نگارش و چاپ یک یا چند مقاله علمی ترویجی نیز موفق به کسب امتیاز در مراحل مختلف تحصیلی شوند. بدین گونه که با پذیرش یا چاپ هر مقاله در مجلات علمی ترویجی مورد تائيد وزارت علوم، تا 1 نمره (بيش از يك مقاله قابل جمع كردن می باشد) برای پایان نامه ارشد و تا 6 امتیاز (هر مقاله 2 امتیاز) برای مصاحبه دکتری دانشجو در نظر گرفته میشود. 

بنابراین شما میتوانید با نگارش مقالات علمی ترویجی نیز بخشی از امتیازات پژوهشی مورد نیاز خود را کسب کنید. اما آنچه که نوع مقاله شما را تعیین میکند در واقع محتوای آن است و  اهمیت محتواست که نشان می‌دهد مقالۀ شما از نظر علمی چه جایگاهی دارد و برای انتشار این محتوا باید چه مجلاتی را انتخاب کنید. محتوا براساس نحوه و اصول نگارش، آن هم بر اساس قالب‌های تعریف‌شدهٔ پژوهشی، تشخیص داده می‌شود. پس اگر از ابتدا هدف خود را مشخص کنید و انگیزۀ خود از نوشتن مقاله و برنامه‌ ریزی برای چاپ آن را مدنظر داشته باشید، قطعا «نوع» و «قالب» مقاله برایتان مهم خواهد بود. در دسته‌بندی‌ بر اساس محتوا، مقالات به چهار نوع علمی پژوهشی، علمی ترویجی، مروری،‌ و گزارش موردی تقسیم می‌شوند که ما در این گفتار به بررسی مقالات علمی ترویجی میپردازیم. 

 مقاله ترویجی مقاله ای علمی است که به دلایل مختلف از نظر ساختار و لحن با مقاله پژوهشی متفاوت است. نخستین دلیل این است که مخاطب مقاله ترویجی همتراز آن نیستند، یعنی در مراتب پایین تر از نظر نوع تخصص علمی قرار دارند. به همین دلیل، زبان و بیان خاصی اتخاذ می شود، ساختار ویژه ای را دنبال می کند، و از به کار بردن محاسبات پیچیدۀ آماری که برای آزمون فرضیه در مقاله تحقیقی صورت می گیرد پرهیز می شود. مخاطبان ممکن است طیف گسترده ای را در بر گیرند: متخصصان رشته هایی به جز رشته اصلی موضوع مقاله، دانشجویان و دانش پژوهانی که در موضوع مورد بحث تحصیل را آغاز کرده اند ولی هنوز به پختگی لازم نرسیده اند و نهایتاً عامۀ باسواد علاقه مند به مباحث علمی. بنابراین، ترویجی بودن یک مقاله نه تنها وجه علمی آن را مخدوش نمی کند، بلکه مهارت استفاده از زبان علمی ساده و سالمی را می طلبد که خود مهارتی ستودنیست. تدوین مقاله ترویجی مهارتی است که از ترکیب فهم زبان دشوار علمی و توانایی تبدیل آن به زبانی ساده و درعین حال مخاطب پسند حاصل می شود. وجه برجستۀ اخلاقی در این نوع مقاله، استفاده از همه تدابیر زبانی و تصویری برای انتقال هر چه مطلوب تر اندیشه به مخاطبان پیش بینی شده است، و عدول از آن – که به اختلال در جریان ارتباط علمی می انجامد – بی توجهی به اصول اخلاقی در نگارش های علمی است.

انواع مقاله ترویجی

۱- ارایه روایتی از دانش موجود در حیطه و زمینه خاص که این روایت بر اساس مقالات چاپ شده در آن زمینه ارائه می‌گردد.

۲- مقاله سیستماتیک ریویو یا مطالعه نظامند، برای پاسخگویی به یک سوال خاص در راستای ادبیات پژوهشی موجود درباره یک حیطه خاص.

۳- فراتحلیل که یافته‌های سایر پژوهش‌ها را در یک زمینه و حیطه خاص خلاصه و ترکیب می‌کند و معمولاً ارزیابی از میزان تاثیر یک مداخله یا درمان بر روی یک مشکل را مورد بررسی قرار می‍‌دهد.

برعکس تصوری که بسیاری از محققان دارند مقاله علمی پژوهشی یا علمی ترویجی در ماهیت خود برتری نسبت به یکدیگر ندارند. اما وقتی از سوی مجلات با کیفیت مورد پذیرش قرار می‌گیرند ارزش و اعتبار پیدا می‌کنند. بسیاری از مقالات علمی ترویجی هم اکنون در مجلات بسیار برجسته دنیا منتشر می‌شوند. همچنین این تصور که مقاله علمی و ترویجی راحت‌تر و آسان تر از مقالات علمی پژوهشی هستند نیز تصوری بسیار نادرست است.

دانشجویان و محققینی که قصد چاپ مقاله علمی ترویجی دارند اما با اصول و شرایط چاپ آن و یا مجلاتی که این مقالات را پذیرش و چاپ میکنند، آشنایی کافی ندارند میتوانند با کمک کارشناسان موسسه سینا مراحل چاپ مقاله علمی ترویجی خود را پشت سر گذارند. در این موسسه چاپ مقالات علمی ترویجی با کمترین هزینه و با بهترین کیفیت انجام میپذیرد. کافیست با ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:

امتیازات چاپ مقاله علمی ترویجی در مصاحبه دکتری

ھزینه چاپ مقاله علمی ترویجی

چاپ مقالات علمی ترویجی در مجلات معتبر خارجی

اکسپت مقاله علمی ترویجی

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام