سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

امتیازات چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی

انتشار 17 خرداد 1397
مطالعه 3 دقیقه

از امتیازات چاپ مقاله در نشریات علمی پژوهشی داخلی، ارتقای مرتبه برای اعضای هیئت علمی، دفاع از تز دکتری و معافیت های سربازی و ... می باشد.

امتیازات چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی

پژوهشگران و دانشجویانی که قصد چاپ مقاله در مجلات را دارند باید بدانند که کدام مجلات مورد تایید وزارت علوم می باشد و چاپ مقاله در این مجلات موجب کسب امتیاز می شود چون چاپ مقاله در مجلات بلک لیست وزارت علوم موجب سوختن مقاله علمی شما می شود و و امتیازی برای چاپ مقاله برای شما در نظر گرفته نمی شود.
مجلات و نشریات بر اساس زبان انتشار مقالات به دو دسته مجلات داخلی و خارجی تقسیم می شوند. مجلات خارجی شامل مجلات ISI, ISC, SCOPUS, PUBMED می باشند که از لحاظ رتبه و امتیاز با یکدیگر متفاوت هستند. نجلات داخلی نیز شامل مجلات علمی پژوهشی و مجلات ISC می باشند که مقالات را به زبان فارسی منتشر می کنند. البته برخی از مجلات داخلی نیز وجود دارند که مقالات امگلیسی را نیز منتشر می کنند.

شرایط مجلات علمی پژوهشی داخلی

با توجه به اینکه مجلات ISI بخصوص  مجلات ISI ایمپکت دار، بالاترین امتیاز و رتبه را نسبت به دیگر مجلات دارند اما در داخل کشور، چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی از اهمیت زیادی برخوردار است. به گونه ای که دانشجویان دکتری برای دفاع از تز خود بایستی یک مقاله علمی پژوهشی داخلی داشته باشند. این گروه از مجلات از لحاظ امتیاز پژوهشی در جهان ، اهمیت پایینی دارد و برای اخذ بورسیه تحصیلی و یا تقویت رزومه تحصیلی برای ارسال به دانشگاه های خارجی مناسب نیستند. اما برای اساتید دانشگاه که به دنبال ارتقاء سطح خود هستند، امتیازات خوبی دارد.
بیشتر مجلات علمی پژوهشی داخلی زیر نظر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی فعالیت می کنند و مقالات این مجلات به زبان فارسی به چاپ می رسد.
پروسه داوری مجلات علمی پژوهشی داخلی، نسبت به مجلات خارجی بیشتر می باشد و حتی ممکن است تا 6 ماه و حتی بیشتر به طول انجامد. بنابراین برای کسانی که میخواهند مقاله خود را در بازه زمانی کوتاهی به چاپ برسانند، مناسب نیستند. داوری این مجلات نیز مانند مجلات دیگر بوده و مقاله ارسالی به این مجلات ابتدا توسط سردبیر بررسی شده و در صورت تائید، برای داوری ارسال می شود.

مقاله پس از داوری در یکی از مراحل زیر قرار میگیرید:

  • پذیرش برای چاپ
  • پذیرش برای چاپ پس از اصلاحات جزئی (مینور)
  • پذیرش برای چاپ پس از اصلاحات کلی (ماژور)
  • بررسی مجدد احتمالی برای چاپ پس از اصلاحات اساسی (اصلاحیه و دوباره در پروسه داوری قرار گرفتن)
  • بررسی احتمالی برای چاپ به سردبیر یا گزارش کوتاه
  • غیر قابل چاپ (ریجکت)

امتیازات اکسپت و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی

  • پذیرش مقالات پژوهشی علمی در وزارت علوم، بهداشت، و دانشگاه ها در بسیاری موارد ارزشمندتر از مقالات ISI است.
  • اساتیدی که در تلاش برای ارتقاء سطح  خود هستند باید مقالات علمی پژوهشی داخلی داشته باشند.
  • با پذیرش و انتشار مقالات پژوهشی علمی در نشریات داخلی بسیاری از رشته ها، از جمله تمام علوم انسانی از جمله مدیریت، حقوق، روانشناسی و غیره، و همچنین زمینه های هنر مانند معماری و گرافیک ... و همچنین بسیاری از رشته های مهندسی مانند شهرنشینی و محیط زیست و غیره، می تواند به عنوان یک نخبه در دانشگاه های دولتی بدون هیچ آزمون قبلی در مقطع دکتری تحصیل نماید.
  • در فراخوان هیئت علمی برای جذب بسیاری از دانشگاه های بزرگ و دانشگاه آزاد، پذیرش و چاپ یک مقاله علمی پژوهشی در نشریات  داخلی می تواند امتیازات خوبی داشته باشد.
  • ارتقاء برای اعضای هیات علمی تنها با پذیرش و انتشار مقالات پژوهشی علمی در نشریات علمی داخلی تایید شده توسط وزارت علوم امکان پذیر است.
  • دانشجویان Ph.D. برای دفاع از پایان نامه خود باید نامه پذیرش مقاله علمی پژوهشی داخلی داشته باشند.
  • با چاپ یک مقاله در نشریات علمی پژوهشی داخلی تایید شده توسط وزارت علوم، می توان از شرایط تحصیل بدون کنکور در مقطع دکتری در برخی دانشگاه های داخلی استفاده کرد.
  • دانشگاه آزاد نیز یک کد جدید صادر کرده است که بر اساس آن ارزش مجلات علمی داخلی برابر با Scopus Q4 است. اگر چه این بسیار عجیب است، انتشارات Q4 بسیار ساده تر و راحت تر از چاپ مقاله در نشریات داخلی است، اما این امر برای دانشجویان دکترا آسان است.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام