سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

آموزش اکسپت مقاله

انتشار 18 اسفند 1398
مطالعه 4 دقیقه

مقالات علمی چاپ شده در ژورنالهای معتبر یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در افزایش اعتبار رزومه های علمی دانشگاهی و آکادمیک بوده و رقابت در این زمینه روبه افزایش است. چرا که به طورکلی در سال های اخیر تعداد دانشجویان متقاضی تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین درخواست اپلای دانشجویی افزایش یافته است.

آموزش اکسپت مقاله

مقالات علمی چاپ شده در ژورنالهای معتبر یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در افزایش اعتبار رزومه های علمی دانشگاهی و آکادمیک بوده و رقابت در این زمینه روبه افزایش است. چرا که به طورکلی در سال های اخیر تعداد دانشجویان متقاضی تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین درخواست اپلای دانشجویی افزایش یافته است. از این رو در این مطلب قصد داریم شما را با فرایند اکسپت مقاله بیشتر آشنا کنیم.

فرایند اکسپت مقاله

  • بررسی اسکوپ ژورنال و انتخاب ژورنال مناسب

ژورنال های علمی با توجه به زمینه فعالیت و سطح علمی که دارند تقسیم بندی می شوند، در این راستا هر ژورنال برای بهبود کیفی مقالات خود و ایجاد فضایی تخصصی مقالاتی را اکسپت می کند که در اسکوپ آن ژورنال باشند. همچنین مقالات ارسالی باید از لحاظ کیفی و ارتباط با سایر مقالات چاپ شده در آن ژورنال نیز دارای رتبه قابل قبولی باشند، برای مثال در مورد مقالات علمی مرور ادبیات گذشته و بررسی تحقیقات پیشین، توضیح نوآوری مورد استفاده و کیفیت نتایج بسیار حائز اهمیت است. سعی کنید مجله انتخابی تان ترجیحا در لیست مجلات ISI یا Scopus قرار داشته باشد، در صورت امکان دارای ضریب تأثیر باشد، تاحد امکان شماره‌های بیشتری در سال چاپ کند (برای مثال ۱۲ یا ۶ شماره)، زمان بررسی مقالات در آن کوتاه باشد و میزان رد مقالات در آن پایین باشد.

پس از یافتن یک مجله مناسب باید مقاله خود را برای داوران مجله ارسال نمایید. برخی از مجلات به شیوه سنتی و از طریق ایمیل مقالات شما را می‌پذیرند اما برخی دیگر سیستم دریافت مقاله آنلاین دارند که شما می‌توانید هر روز فرایند داوری مقالات خود را بررسی کنید.

  • مرور مقدماتی مقاله توسط سردبیر ژورنال

 پس از ارسال مقاله به ژورنال، سردبیر ژورنال نسخه خطی اولیه  (manuscript) مقاله را با توجه به مواردی نظیر اعتبار فنی، سبک نوشتاری، اسکوپ (حیطه) موضوع، ارتباط با مقالات مرتبطی که قبلا در آن ژورنال چاپ شده اند، سرقت ادبی و پلاجیاریسم، تطابق با سیاست ها و خط مشی ژورنال و... بررسی می کند. پیشنهاد می شود برای افزایش احتمال اکسپت مقاله در مرحله اولیه، علاوه بر اسکوپ ژورنال، کیفیت مقالات قبلی ژورنال حتما توسط افراد با تجربه مورد ارزیابی قرار بگیرد.

  • بررسی مقاله توسط ادیتور ژورنال

پس از بررسی اولیه توسط سردبیر، مقاله ارسال شده اینبار توسط ویراستار مجله مورد بررسی قرار می گیرد. در این مرحله بررسی های دقیق تر و فنی تر انجام می شود. همچنین این احتمال وجود دارد که مقاله ارسالی به صورت محرمانه به دو یا چند داور برای بررسی و ارزیابی دقیق تر نیز ارسال شود. همچنین لازم به ذکر است که احتمال پذیرش قطعی و اکسپت فوری و یا ریجکت مقاله نیز در این مرحله وجود دارد.

  • بررسی مقاله توسط داوران

در این مرحله مقاله از دیدگاه اعتبار فنی توسط داوران مورد ارزیابی قرار می گیرد، نتیجه این ارزیابی می تواند: اکسپت مقاله، ریجکت مقاله و یا نیاز به برخی اصلاحات باشد، در ادامه این موضوع به ویراستار و سپس توسط وی به سردبیر ژورنال اعلام می شود.

  • اعلام نتیجه به نویسنده مقاله

در این مرحله نتیجه نهایی به نویسنده مقاله اعلام می شود. در صورت پذیرفته شدن گواهی اکسپت مقاله و در صورت ریجکت شدن دلایل ریجکت به نویسنده اعلام خواهد شد. همچنین در برخی موارد ممکن است مقاله به صورت مشروط اکسپت شود و یا به اصطلاح اکسپت شرطی، در این حالت نیاز است تا برخی اصطلاحات توسط نویسنده انجام شود که در این صورت شما باید مقاله خود را ویرایش و دوباره ارسال نمایید.

در صورت رد مقاله فرایند را از نو شروع کنید

اگر مقاله شما رد شده باشد باید این فرایند را از نو طی کنید. اما مزیتی که این بار دارید این است که برخی از ایرادات آن در فرایند دریافت اکسپت قبلی اصلاح شده است.

فرایند اکسپت مقاله ممکن است حتی بیش از یک سال طول بکشد و در نهایت مقاله شما رد شود. فراموش نکنید که گاهاً یک مقاله ۵ یا ۶ بار در مجلات مختلف رد می‌شود اما در نهایت چاپ می‌شود. بنابراین در طول این فرایند شما باید انرژی و پشتکار خود را حفظ کرده و صبور باشید.

فرآیند ارسال مقاله به مجلات و دریافت پذیرش یا چاپ دارای مراحل پیچیده‌ای است که برای هر محقق پرمشغله‌ای زمانبر و وقت‌گیر است. با توجه به اینکه موسسه سینا همکاری های گسترده‌ای با برخی از مجلات بین المللی دارد، امکان اکسپت سریع مقاله شما در مجلات معتبر را فراهم میکند. بنابراین شما می‌توانید با ارسال سفارشات خود و با انتخاب مجله مورد نظرتان از بین مجلات ارائه شده توسط گروه موسسه سینا، اکسپت مقالات علمی خود را در کوتاهترین زمان ممکن دریافت نمایید.

بیشتر بخوانید:

آیا می توان مقاله ارسال شده به مجله را پس گرفت؟

نحوه ارسال مقاله به مجلات خارجی

هزینه اکسپت مقاله ISI

مراحل مقاله نویسی

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام