سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

انواع مقالات علمی و تفاوت آنها با یکدیگر

انتشار 19 فروردین 1397
مطالعه 2 دقیقه

یک مقاله ی علمی گزارش نوشته شده و انتشار یافته ای است که نتایج تحقیقات اصلی جدید در آن حوزه تخصصی را تشریح می نماید که این مقاله می بایست به روش اصلی و حقیقی نگارش و ویرایش شده و با رعایت اصول اخلاق علمی، و در نظر گرفتن مطالعات پیشین تهیه شده باشد.

انواع مقالات علمی  و تفاوت آنها با یکدیگر

دسترسی به منابع علمی معتبر، امری مهم برای پژوهشگران و دانشمندان میباشد تا با کسب آگاهی از یافته های دیگران در زمینه موضوع پژوهشی خود بتوانند به تحقیق و بررسی بپردازند.لذا یکی از راه های پژوهشگران برای ارائه دستاوردهایشان چاپ مقالات علمی می باشد و چنین مقالاتی را میتوان به پنج دسته کلی  تقسیم بندی نمود.

1. مقالات آی اس آی  ISI) Institute for Scientific Information)

 موسسه آی اس آی پایگاه داده ای جامع از مهمترین و معتبرترین مقالات علمی چاپ شده در سراسر دنیاست که تمامی اطلاعات و محتوای مربوط به آنها را در خود جای داده است و این پایگاه داده  به پژوهشگران این امکان را می دهد که بدانند کدام مقاله ها بیشتر مورد ارجاع قرار گرفته و چه مقالاتی از این مقاله مطلبی را نقل قول کرده اند. همچنین این موسسه هرسال به بررسی تمامی مجله های علمی انگلیسی زبان میپردازد و بر اساس معیارهایی که دارد تعدادی نشریه را به عنوان نشریه های معتبر معرفی میکند.همچنینی این موسسه دارای دو زیر مجموعه مهم وب آف کالج (wok)  و وب آف ساینس  (wos)  میباشد در حیطه ی علمی بسیار مشهورند.

وب آف کالج دو وظیفه ی مهم بر عهده دارد که شامل انتشار لیست مجلات معتبر در مجلات آی اس آی میباشد و همچنین تهیه ی ضریب تاثیر که به گزارش استنادی مجلات معروف است.

وب آف ساینس به نوعی در داخل و بطن وب آف کالج قرار دارد و زیرمجموعه ی آن محسوب میشود و خود دارای 5دیتابیس بزرگ است.

2. مقالات  آی‌اس‌سی ISC) Islamic World Science Citation Center)

کشور ایران به عنوان قطب علمی برتر جهان اسلام ،اقدام به تاسیس مجوعه ای علمی به نام آی اس سی کرده است تا هرچه بیشتر در پیشبرد اهداف علمی نقش داشته باشد . از اهداف مهم این مجموعه ایجاد ارتباط بیشتر بین دانشمندان اسلامی با مراکز علمی جهان است .این پایگاه که توسط مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم فناوری شیراز تهیه شده است، بر اساس معیارهای علمی معتبر، مجلات علمی کشورهای اسلامی را تجزیه و تحلیل میکند.

آنچه حائز اهمیت است این است که چاپ مقالات ISC روند کمتری را برای چاپ نسبت به مقالات دیگر طی میکنند و همچنین از نظر هزینه ی چاپ مقرون به صرفه تر میباشند و احتمال پذیرش و چاپ آن در مقطع دکترا بیشتر است و امکان این را دارد که منجر به ایجاد یک مزیت شغلی شود.

3. مقالات علمی – پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

مهمترین ویژگی این نوع مقالات، اصالت و ابداع است و پژوهشگران در این حوزه بروی مسائلی کاملا نو و موضوعاتی جدید به تحقیق و بررسی میپردازند و طرحی نوین در زمینه ی علمی مورد نظر ارائه میدهند. هدف این نوع مقالات پیشبرد مرزهای علم و فناوری است. حتی اگر موضوع مورد مطالعه نو نباشد، باید با نگرشی نو و متفاوت آن را پردازش کرد و به نتیجه ای ناب رسید.

این نوع مقالات مخاطبینی همچون اساتید دانشگاه، دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد و پژوهشگران شاغل در مراکز علمی را در برمیگیرد.

4. مقالات علمی – ترویجی 

این مقالات برمبنای آشناسازی موضوعات به مخاطبین تالیف میشوند و یک موضوع علمی را ترویج می دهند. حتی میتوانند خلاصه ای از مقالات علمی و منابع موجود از موضوع مورد نظر باشد که با ساختاری نوآن را ارائه می دهند. اینگونه مقالات معمولا با ارزیابی مقالات و منابع موجود مناسب ترین و مربوط ترین منابع را به خواننده پیشنهاد میدهند و از انواع آن میتوان به مقالات مروری ، تدوینی، ترجمه ای و تحلیلی اشاره کرد و در بین آنها مقالات تحلیلی ارزش و اعتبار بیشتری دارند.

5. مقالات کنفرانسی 

مقالات کنفراسی مقالاتی هستند که در کنفرانس ها ارائه میشوند و برای آن مهلت ارسال (Dead line) در نظر میگیرند و توسط یک یا چند نفر ارزیابی می شود که معمولا این ارزیابی دو ماه به طول می انجامد. هزینه ی ثبت نام (Registration) برای این مقالات در نظر گرفته میشود و در صورت داشتن بار علمی و پژوهشی مناسب در ژورنال هم چاپ میشوند.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام