متغير به ويژگی يا صفت يا عاملی اطلاق می شود که بين افراد جامعه مشترک بوده و ميتواند مقادير کمی و ارزشهای متفاوتی داشته باشد.
متغيرها، عامل يا عواملي هستند كه مورد اندازه گيری يا سنجش قرار مي گيرند. به عبارت ديگر متغير مشخصه يك فرد، چيز، پديده مورد نظراست كه : قابل اندازه گيری بوده و مي تواند مقادير مختلفی بپذيرد.
برای تعریف متغیرهای پژوهش باید بین تعریف عملیاتی اندازه پذیر و تعریف عملیاتی آزمایشی تفاوت قائل شد. در تعریف عملیاتی اندازهپذیر، عملیاتی که باید انجام پذیرد تا اندازهگیری مفهوم یا سازه میسر شود آشکار میشود. مثلاً هوش را میتوان چنین تعریف کرد که عبارت است از نمرهای که در آزمون تراز شده استانفورد ـ بینه بدست می آید. در تعریف عملیاتی آزمایشی به بیان پرداخته میشود که پژوهشگر باید به اجرا درآورد تا اینکه شرایط آزمایشی ظاهر گردد. مثلاً برای تعریف عملیاتی آزمایشی ناکامی میتوان ممانعت آزمودنی از نیل به مقصد معین را مورد نظر قرار داد.
تعریف عملیاتی باید طوری انجام پذیرد که، چنانچه هر پژوهشگری در شرایط مشابه به اندازهگیری سازه یا مفهوم مورد مطالعه بپردازد، نتیجه یکسانی بدست آید. به کمک تعریف عملیاتی مفهوم ها یا سازه ها میتوان متغیر های مورد مطالعه را به طریق عملی تعریف نمود و آنها را با پایایی بیشتری اندازهگیری کرد. برای این منظور، سلسله اقدامات مورد نظر در تعریف عملیاتی باید قابل تکرار باشد.
در اینجا به منظور روشن تر شدن مبحث متغیرها، به ویژه در پژوهشهای توصیفی، تعریف جامعه آماری را مورد نظر قرار میدهیم. در تعریف جامعه آماری به این نکته اشاره میشود که افراد جامعه حداقل دارای یک صفت مشترک هستند. با توجه به این تعریف، هر صفت دیگری که از یک فرد به فرد دیگر جامعه تغییر کند را متغیر مینامیم. بنابراین متغیرها عبارتند از ویژگی های افراد، اشیاء، واحدها و غیره که میتوانند مقادیر کیفی یا کمی اختیار کنند. از جمله این مقادیر میتوان قد، وزن، بهره هوشی و امثال آن را نام برد.
مقادیر متغیرها میتواند مقولهای (Categorical) باشد، مانند رنگ چشم یا جنسیت، یا اینکه کمی باشد مانند طول، قد، وزن و بهره هوشی. بدینسان متغیرها را میتوان به دو دسته: مقولهای و عددی (Numerical) تقسیم کرد. به عبارت دیگر از این دو دسته متغیر می توان تحت عنوان متغیرهای کیفی و کمی یاد کرد.
در پژوهشهایی که با مشاهده متغیرها و تولید دادهها سروکار داریم باید متغیرها را نامگذاری کرد: این امر در آزمودن فرضیهها، به ویژه در پژوهشهای آزمایشی، باید رعایت شود. نامگذاری متغیرها با توجه به پنج دسته ذیل انجام می شود: