سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

انتخاب مجله خوب و نقش آن در پذیرش مقاله

انتشار 28 آبان 1397
مطالعه 5 دقیقه

انتخاب یک مجله خوب و متناسب با موضوع مقاله نقش بسیار مهمی در پذیرش مقاله شما داشته و اعتبار و ارزش مقاله شما را تعیین می کند.

انتخاب مجله خوب و نقش آن در پذیرش مقاله

یکی از روش های مرسوم در چاپ مقاله، نگارش مقاله و سپس انتخاب مجله برای چاپ آن می باشد. بیشتر دانشجویان و محققین جوان به دلیل عدم آشنایی با مجلات، نمی توانند مجله مناسب که متناسب با موضوع مقاله آنها باشد پیدا نمایند. بنابراین ابتدا سعی می کنند مقاله خود را بنویسیند و سپس به دنبال مجله بگردند. این کار موجب می شود تا بعدا یک زمان اضافه تری را صرف ویرایش مقاله خود نمایند. بنابراین بهتر است در خصوص مجلات انتخابی، در ابتدا تصمیم گیری شود، یعنی قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید تصمیم بگیرید که می خواهید مقاله خود را در کدام مجله به چاپ برسانید. این موجب می شود تا بتوانید مقاله خود را از ابتدا طبق دستورالعمل مجله نگارش کنید تا بعدا نیاز به بازنویسی و اصلاحات نداشته باشد. 

نکات مهم درانتخاب مجله برای پذیرش مقاله

یکی از مهم ترین مراحل چاپ مقاله، انتخاب مجله مناسب و متناسب با موضوع مقاله می باشد. همانطور که می دانید اعتبار یک مقاله را مجله ای که در آن چاپ می شود، تعین می کند. اگر مقاله شما در یک مجله کم اعتبار یا بی اعتبار چاپ شود، هر چقدر هم که محتوای خوب و موضوع نابی داشته باشد، فاقد ارزش و اعتبار خواهد بود و شما هیچ امتیاز پژوهشی از چاپ مقاله خود در این نوع مجلات نخواهید گرفت. اما اگر مجله ای که انتخاب می کنید معتبر بوده و در پایگاه های ISI, SCOPUS و پابمد نمایه شود، می تواند نقش بسیار تعین کننده ای در تقویت رزومه تحصیلی شما داشته باشد. 
اولین قدم در انتخاب مجله، شناخت درست آنها می باشد. اینکه این مجلات مورد تائید دانشگاه محل تحصیل شما می باشد یا نه. از لحاظ موضوعی تا چه حد متناسب با موضوع مقاله شماست. بازه داوری و تعداد انتشارات سالانه مجله چقدر است. آیا مجله انتخابی شما دارای ضریب تاثیر است یا نه؟ آیا مجله انتخابی من پولی است یا مقالات را بصورت رایگان به چاپ می رساند. و بسیاری موارد دیگر که بایستی قبل از انتخاب مجله حتما به آنها توجه نمایید.
سه مورد دیگری که بایستی در خصوص مجلات بررسی نمایید، اعتبار (Prestige) ، دسترسی (Access) و ضریب تاثیر (Impact Factor) مجلات است. اینکه مجله از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرده و در این مدت جز مجلات معتبر دانشگاه های ایران بوده است. نحوه دسترسی به مقاله خود را در مجله بررسی نمایید؛ اینکه دسترسی کاربران به مقاله شما از نوع OPEN ACESS خواهد بود و یا CLOSE ACCESS. 
بعد از اینکه تمامی جوانب یک مجله را سنجیدید، به سراغ دستورالعمل نگارشی مقاله در آن مجله بروید و آن را با دقت بخوانید. در این دستورالعمل برای هر بخش از مقاله توضیح جداگانه ای نوشته شده است که بایستی مقاله خود را طبق آن قالب بندی نمایید. به تعداد صفحات و تعداد کلماتی که برای مجله قابل قبول هست حتما توجه کنید و سعی کنید مقاله خود را بر اساس آن تنظیم نمایید. تعداد کلمات چکیده و عنوان نیز مورد بعدی است که حتما بایستی ان را در نظر بگیرید. مورد مهم دیگری که بایستی به آن توجه نمایید سبک نگارش رفرنس های مقاله می باشد. همانطور که میدانید انواع سبک های رفرنس نویسی در مقالات و پایان نامه ها وجود دارد که در مجلات مختلف متفاوت است. هر مجله ای در بخش دستورالعمل خود به این مورد اشاره می کند که رفرنس های مقاله بایست به کدام سبک نوشته شود.
در هنگام قالب بندی مقاله خود بر اساس دستورالعمل مجله بایستی به میزان حاشیه صفحات و اندازه و فونت قلم درخواستی مجله، نحوه درج عناوین و زیر عناوین مقاله، درج یا عدم درج اسامی نویسندگان در ابتدای متن مقاله و یا TITLE PAGE و ...توجه نمایید. گاهی مجلات از نویسنده درخواست می کنند که اسامی نویسندگان به هیچ عنوان در دست نوشته مقاله ذکر نشود. این گروه از مجلات به دلیل داشتن داوری دو سو کور این درخواست را از نویسندگان می کنند. 
گاهی نیز خود مجلات از نویسنده درخواست می کند تا 3-5 داور در حوزه موضوعی خود معرفی نماید. در این صورت بایستی مشخصات اساتید دانشگاهی که سابقه خوبی در زمینه چاپ مقاله در رشته و موضوع شما دارند را معرفی نمایید. البته این اساتید نبایستی از دانشگاه محل تحصیل خودتان باشد.

سابمیت مقاله و پروسه داوری مجله

بعد از اتمام کار نگارش و قالب بندی مقاله، نوبت به ارسال مقاله به مجله می رسد. بیشتر مجلات سابمیت مقاله را بصورت آنلاین انجام می دهند. یعنی نویسنده با ایجاد حساب کاربری، وارد بخش سامیت آنلاین مجله شده و مقاله خود را با وارد کردن اطلاعات درخواستی، سابمیت می کند. در این بخش معمولا اسامی و مشخصات نویسندگان به همراه اطلاعات مربوط به عنوان و چکید مقاله و همچنین کلمات کلیدی خواسته می شود. بعد از تکمیل تمامی مراحل، یک فایل پی دی اف نهایی از سوی مجله برای شما نمایش داده می شود که بعد از تائید شما، سامیت مقاله نهایی می شود.
از این مرحله به بعد مقاله توسط ایدتور بررسی شده و در صورتی که مقاله از لحاظ موضوعی و ساختار نگارشی مطابق با مجله باشد، برای ارزیابی تخصصی تر به داوران متخصص در آن حوزه ارسال می شود. این مرحله در مجلات مختلف بازه زمانی متفاوتی دارد و می تواند بین 2 هفته تا 4 ماه متغییر باشد.
در صورتی که مقاله شما از سوی مجله پذیرفته شود، نامه پذیرش از سوی ادیتور مجله برای نویسنده مسئول ارسال می شود و مقاله نیز برای انجام ویرایشات نهایی به ویراستاران مجله ارجاع داده می شود. اما در صورتی که مقاله دارای ایرادات جزئی باشد، در این صورت مجله اعلام پذیرش با شرط اصلاح ارسال می کند و مواردی که بایستی توسط نویسنده اصلاح شود، برای وی فرستاده می شود. نویسنده مقاله بایستی تمامی اصلاحات خواسته شده را در مقاله خود اعمال کرده و مجددا برای مجله ارسال نماید. اما گاهی ایرادات محتوایی مقاله بسیار زیاد است و یا مقاله از لحاظ ترجمه و گرامر ایرادات چشمگیری دارد. در این صورت مقاله به کل از سوی مجله ریجکت می شود.

پذیرش مقاله در موسسه سینا

اگر دانشجوی مقطع ارشد و دکتری هستید و یا می خواهید رتبه علمی خود را در دانشگاه افزایش دهید. می توانید مقالات نوشته شده خود را برای ما ارسال نمایید تا در کمترین زمان در معتبرترین مجلات به چاپ برسانیم. کارشناسان ما در موسسه سینا بصورت شبانه روزی پاسخگوی درخواست های شما هم بصورت آنلاین و هم از طریق ایمیل می باشند. شما می توانید همچنین درخواست خود را از طریق بخش ثبت سفارش سایت سینا برای کارشناسان ما ارسال نمایید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام