انواع Q

چهارشنبه ، 11 تیر 1399
امروزه بدون در نظر گرفتن ایمپکت فاکتور, موارد دیگری نیز در انتخاب ژورنال برای چاپ مقاله مهم است, یکی از این عوامل شاخص Q می باشد. شاید در یک زمینه خاص چند مقاله ISI چاپ کرده باشید و دارای ایمپکت فاکتور خوبی نیز باشند, ولی ایمپکت فاکتور به تنهایی کافی نمی باشند.یکی ار فاکتورهای مهم که بسیار مورد توجه توجه می باشد شاخص Q می باشد.
انواع Q

شاخص Q جایگاه ژورنالی را که در آن چاپ کرده اید را نسبت به سایر ژورنال های همان گروه به شما نشان می دهد.

انواع Q

Q1: بهترین مجلات
Q2
Q3
Q4:
ضعیف ترین مجلات

راه های به دست آوردن Q در سایت های تامسون و اسکوپوس

اسکوپوس

  • در ابتدا وارد سایت زیر شوید:

http://www.scimagojr.com

  • در کادر جستجو, عنوان یا ISSN ژورنال را وارد کنید.
  • در صفحه بعد بر روی ژورنال کلیک کنید.(احتمال دارد در این بخش چند ژورنال در جستجو وجود داشته باشد.)
  • در صفحه بعد توضیحات ژورنال در بخش های مختلف را مشاهده می کنید.(قسمت انتخاب شده شاخص Q ژورنال می باشد. شاخص Q را با رنگ هم نشان می دهند.)
  • بر روی علامت فلش کلیک کنید تا شاخص Q نشان داده شود.

تامسون

  • ابتدا وارد وب سایت زیر شوید.

https://login.webofknowledge.com

  • از زبانه journal citation report در صفحه ی JCR در قسمت journal by rank می توان به دو شکل چارک ها را مشاهده نمود. یکی به صورت چارک کلی, که برای این کار کافی است قسمت چپ صفحه JIF Quartile کلیک نمایید. سپس Q را کلیک نمایید. از Q1 تا Q4 را می توان باهم یا بصورت جدا مشخص نمود. جهت به دست آوردن Q بصورت موضوعی, بر روی گزینه ی select category کلیک کنید. موضوع مورد نظر را انتخاب کنید. پنجره ی category را بسته و بر روی گزینه ی سابمیت کلیک کنید. پس از مشاهده مجلات, بر روی گزینه JIF Quartile کلیک نمایید.

نحوه محاسبه quartiles

زمانی که شما تعدادی داده در اختیار دارید و می خواهید این داده ها را در چهار چارک تقسیم بندی کنید باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید: (فرض کنید داده های شما اعداد 2, 5, 6, 7, 10, 22, 13, 14, 16, 65, 45, 12 می باشند.)

  • گام اول: داده ها را به ترتیب صعودی مرتب کنید . (2, 5, 6, 7, 10, 12 13, 14, 16, 22, 45, 65)
  • گام دوم: تعداد داده ها را بشمارید و عدد به دست آمده را تقسیم بر 4 کنید تا لیست اعداد مرتب شده را به 4 گروه تقسیم کنید. (تعداد داده های مثال ذکر شده 12 عدد است، بنابراین در هر گروه 3 داده خواهیم داشت. 2, 5, 6 , 7, 10, 12 ,13, 14, 16 ,22, 45, 65 )

توجه: در صورتی که تعداد داده های شما عددی غیر زوج است شما می توانید اعداد را با یک تقریب رو به پایین تقسیم بندی کنید که ریسک محاسبات را کمی بالا می برد.
محاسبه quartiles برای ژورنال ها نیز طبق تعریف شاخص quartiles می تواند به روش بالا انجام گیرد؛ به این صورت که شما می توانید ایمپکت فاکتور مجلات را به عنوان داده در نظر بگیرید و عملیات مذکور را روی این داده ها تکرار کنید. بازه اول یا همان 25 درصد بالای ایمپکت فاکتورها به عنوان رتبه Q1، بیست و پنج درصد دوم و سوم داده ها به ترتیب به عنوان رتبه Q2 و Q3 و در نهایت 25 درصد نهایی داده ها (پایین ترین ایمپکت فاکتورها) به عنوان رتبه Q4 معرفی خواهند شد.
روش دیگری که برای تعریف شاخص quartiles و محاسبه آن معرفی شده و به نظر می رسد از نظر دقت کار از روش قبلی برتر است، به این ترتیب است که رتبه مجله را در زیرگروه تخصصی مربوط به آن (با توجه به شاخص های دیگر از جمله ایمپکت فاکتور و تعداد استنادات)، به تعداد کل مجلات موجود در زیرگروه تقسیم می کنند، سپس مجله ها را با توجه به عدد به دست آمده (Z)، به ترتیب زیر طبقه بندی می کنند:

  • در صورتی که z عددی بین 0 و 0.25 باشد، رتبه اختصاص داده شده به مجله Q1 است.
  • در صورتی که z عددی بین 0.25 و 0.5 باشد، رتبه اختصاص داده شده به مجله Q2 است.
  • در صورتی که z عددی بین 0.5 و 0.75 باشد، رتبه اختصاص داده شده به مجله Q3 است.
  • در صورتی که z بزرگتر از 0.75 باشد، رتبه اختصاص داده شده به مجله Q4 است.

به این ترتیب می توان گفت بهترین مجلات در هر زیرگروه تخصصی در تعریف شاخص quartiles دارای رتبه Q1 بوده و رتبه های بعدی مجلات به ترتیب با Q2 و Q3 معرفی می شوند و ضعیف ترین مجلات هر زیرگروه با رتبه Q4 نمایش داده می شوند.
این تقسیم بندی برای JCR و اسکوپوس انجام می گیرد.

خدمات موسسه سینا

موسسه سینا با دربرداشتن تیم حرفه ای ارزیابی, شاخص ها و اعتبار مقالات را به خوبی بررسی می کنند. برای تماس با کارشناسان موسسه از روش های زیر استفاده کنید.

ایمیل:

pub.sina@gmail.com

تلفن همراه:

09149724522

تلفن ثابت:

04133250787

241 بازدید | 0 دیدگاه
اشتراک گذاری
« فرم ارسال سفارش »
« فرم ارسال سفارش »
خدمات مورد نیازتان را انتخاب کنید
  • فایل پیوست ضروری نیست.
  • فقط فایل های PDF، ورد، فشرده و فرمت های رایج عکس قابل ارسال هستند.
041 3325 0787
0914 972 4522
sina.pub@gmail.com
041 3325 0787
0914 972 4522
sina.pub@gmail.com
  • فایل پیوست ضروری نیست.
  • فقط فایل های PDF، ورد، فشرده و فرمت های رایج عکس قابل ارسال هستند.
ارسال سفارش