سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

ارسال مقاله

انتشار 6 بهمن 1399
مطالعه 7 دقیقه

چه گام هایی برای ارسال مقاله باید انجام شود؟ ارسال مقاله به مجله چگونه است ؟ در این مطلب راهنماي قدم به قدم ارسال مقاله براي مجلات ارائه می شود.

ارسال مقاله

برای ارسال مقاله به مجله ابتدا باید با انواع مجلات آشنا باشیم و اصطلاحات تخصصی ارسال مقاله را بدانیم.

مجلات داخلی به 3 دسته تقسیم میشوند که برای ارسال مقاله به این مجلات باید آشنایی کامل داشته باشیم.

  • مجلات علمي- پژوهشي: بالا ترين رتبه علمي وزارت علوم يا وزارت بهداشت را شامل می شود. ارسال مقاله و چاپ مقاله در این مجلات برای دفاع دکتری و ارتقا اساتید الزامی می باشد.
  • مجلات علمي- ترويجي: در این نوع مقالات ، به خلاصه كردن و استنتاج مباحث و ايده هاي ديگران پرداخته می شود، بدون اينكه پژوهشگر چيز جديدي به آن اضافه كند. برای ارسال مقاله به این مجلات باید نویسنده تبحر کافی برای نوشتن مقاله در زمینه تخصصی خود داشته باشد.
  • مجلات علمي- تخصصي: این مجلات وابسته به برخي سازمانها و نهادهاي خاص هست و مباحث تخصصي در يك زمينه را صرفا به منظور اطلاع رساني و بالا بردن آگاهي هاي قشر خاصي از افراد جامعه در زمينه هاي تخصصي را مطرح مي كنند.

مجلات خارجی نیط مانند مجلات داخلی دارای نمایه هایی هستند که به مهم ترین این نمایه ها میپردازیم:

مجلات ای اس ای معتبرترين و پرطرفدارترين مجلات برای ارسال مقاله در جهان مي باشند كه امتياز پژوهشي بالايي نسبت به بقيه مجلات دارند. مجلات ISI براساس اينكه داراي ضريب تاثير يا ايمپكت فاكتور ( Impact Factor) باشند، به 2 دسته مجلات LISTED ISI بدون ضريب تاثير و مجلات JCR دارای ضریب تاثیر تقسيم مي شوند. مجلات JCR از ارزش وامتياز بالايي برای ارسال مقاله و پذیرش مقاله برخوردارند، برای ارسال مقاله خود به این مجله باید در نظر داشته باشید که داوري اين مجلات بسيار تخصصي می باشد وتنها مقالاتي كه داراي موضوعات ناب و محتوای بدون ایراد باشد را مورد پذيرش قرار مي دهد. اما مجلات LISTED ISI به اين اندازه سخت گير نبوده و با توجه به تعداد بالاي اين مجلات در مقايسه با مجلات JCR تعداد پذيرش مقالات در آنها بسيار زياد است. از طرفي بازه زماني داوري اين مجلات نسبت به مجلات JCR كمتر است. لذا ارسال مقاله به مجلات ای اس ای بدون ایمپکت فاکتور و پذیرش و چاپ در این مجلات راحت تر و سریع تر می باشد.

گروه ديگري ازمجلات برای ارسال مقاله وجود دارند كه ازلحاظ اعتبار و رتبه هم سطح مجلات ISI هستند، امادرپايگاه ديگري تحت عنوان اسكوپوس (scopus) نمايه مي شوند. يك مجله همزمان ميتواند هم در SCOPUS و هم در ISI نمايه شده باشد.

  • مجلات ISC

  • اين گروه از مجلات كه تحت عنوان مجلات پايگاه استنادي علوم جهان اسلام ناميده مي شوند، از لحاظ امتياز پژوهشي برای ارسال مقاله در مقام سوم قرار دارند. اين پايگاه با هدف ايجاد پل ارتباطي علمي بين محققين كشورهاي اسلامي ايجاد شده است و امروزه نزديك به 57 كشور در آن عضو هستند.

  • مجلات PUBMED

  • گروه ديگري از مجلات كه در ميان محققين رشته هاي پزشكي محبوبيت زيادي دارند . ارسال مقاله توسط محققین رشته های پزشکی و زیست شناسی و رشته های مرتبط به این نوع مجلات انجام میگیرد.

بعد از آشنایی با انواع مجلات ، بهتر هست به اصطلاحات تخصصی ارسال مقاله به مجله و چاپ مقاله نیز بپردازیم:

  • Journal :به معناي مجلات علمي دانشگاهي است.
  • Magazine : به معنی مجلات عمومي است.
  • Submit :ثبت و ارسال مقاله به يك مجله را سابمیت گويند.
  • Manuscript :به معني دست نويس مي باشد و در واقع همان مقاله اي است كه براي ژورنال ارسال كرده ايد ولي هنوز به چاپ نرسيده است.
  • Paper :همان دست نويسي كه در يك ژورنال به چاپ رسيده است. به آن Article نیز ميگويند.
  • No Manuscript :همان شماره اي كه پس از ارسال مقاله در يك مجله به شما داده مي شود و با آن ميتوانيد وضعيت مقاله ي خود را بررسی كنيد.
  • Under Review :يعني مقاله تحت داوري می باشد و هنوز نتیجه پذیرش و یا رد آن مشخص نشده است.
  • Resubmit :به معناي اينكه مقاله ايراد زيادي داشته است و بعد از رفع ایرادات، ارسال مقاله باید مجدد انجام شود و مقاله دوباره در فرايند داوري قرار گيرد.
  • Accept :يعني مقاله جهت چاپ در مقاله مور تایید واقع شده است.
  • Proof : قبل از چاپ مقاله يك نسخه از آن توسط ژورنال براي نویسنده ارسال می شود تا پس ازتاييد از نظر نام نويسندگان و مشخصات ديگر براي چاپ نهايي در مجله ارسال شود و پس از چاپ جاي هيچ گونه اعتراضي نخواهد بود.
  • cover letter :نامه اي است كه همراه ارسال مقاله به مجله نوشته مي شود و هدف اصلي از نامه کاورلیتر، ارايه توضيح مختصري و جامع در ارتباط با مقاله و تحقیق انجام شده است. مشخصات نويسندگان و عنوان حتماً بايد در نامه کاور نوشته شده باشد.
  • Reject :به معناي رد مقاله توسط مجله است. بهتر است در اين شرايط مقاله ي خود را بازخواني كرده و ایرادات نگارشی و محتوایی را رفع و برای ارسال مقاله خود به مجله ی دیگری اقدام نمایید.

ارسال مقاله به مجله

پس از انتخاب مجله مورد نظر و ثبت نام در سایت مجله، باید قسمت راهنماي نويسندگان آن را با دقت بخوانيد و مقاله خود را در چارچوب مورد نظر آن مجله تنظيم نمایید، در غير اين صورت مقاله از جانب سردبير برگشت داده خواهد شد يا در صورت پذيرش اوليه، مراحل بررسي طولانيتري را پشت سر خواهد گذاشت. هر چه بيشتر به اين قسمت اهميت دهيد، سردبير نسبت به مقاله شما ديد مثبت تري پيدا ميكند.

دستورالعمل كلي مجلات براي تنظيم مقالات تقريباً مشابه است. صفحه عنوان، چكيده، واژگان كليدي، مقدمه، مواد و روشها، نتايج، بحث، نتيجه گيري و مراجع، بخشهايي هستند كه حتماً بايد در مقاله ارسالی به مجله وجود داشته باشند، اما اينكه آنها به دنبال هم آورده شوند يا هر يك در صفحات جداگانه اي قرار گيرند، فاصله بين خطوط چقدر باشد، از چه فونتي استفاده شود، حجم هر قسمت حداكثر و حداقل چقدر باشد، مراجع با چه سبكي نوشته شوند و مطالبي از اين دست، به چارچوب مورد نظر مجله بستگي دارد.

بعد از آماده کردن مقاله خود طبق شیوه نامه یا فرمت بندی مد نظر مجله، بايد مقاله مورد نظر را در سايت مجله مورد نظر ارسال کنید كه اين فرايند در بعضی مجلات به صورت آنلاين و مرحله به مرحله و یا ارسال مستقیم به ایمیل سردبیر مجله انجام ميگيرد. پس از ارسال مقاله به مجله، بايد منتظررد يا اصلاحات مجله باشيد. ارائه اصلاحات توسط مجله ممكن است چند بار تكرار شود و در نهايت با انجام تمام اصلاحات مورد نظر مجله يا ارائه پاسخ قانع كننده به برخي از اصلاحات، پذيرش مقاله ارائه خواهد شد و پس از آن مقاله درنوبت چاپ قرار ميگيرد.

هزينه مقاله

بعضی از مجلات داخلی و خارجی کاملا رایگان هستند و هزینه ای برای ارسال مقاله به مجله و داوری و پذیرش و چاپ از نویسنده دریافت نمیکنند. ولی بعضی مجلات هستند که برای داوری و یا پذی شو چاپ باید نویسنده هزینه ای به مجله پرداخت نماید:

  • هزينه رسيدگي به مقالات يا fee Processing يا fee Submission : به معنای هزينه انتشار می باشد و در واقع هزينه اي هست كه برخي مجلات زمان ارسال مقاله به مجله از نويسندگان دريافت مي كند. دريافت اين هزينه به معناي پذيرش مقاله در آن مجله نمي باشد
  • هزينه دسترسي رايگان يا Access Open: بعد از ارسال مقاله ، در صورتی که مقاله پذیرش شود هزینه ای از نویسنده توسط مجله دریافت می شود که اجازه می دهد مقاله شما بصورت رايگان در دسترس عموم قرار گیرد و مجله بابت دسترسي به اين مقاله، از خوانندگان مقال هوجهي دريافت نخواهد كرد. اين گزينه ضمن اجازه دسترسي ساده تر به مقاله شما، شانس ارجاعات (Citation) را افزايش مي دهد.
  • هزينه داوري سريع: گاهي زمان رسيدگي به مقالات بصورت عادي بين 3 تا 6 ماه بطول مي انجامد، در چنين مواردي مجلات زمان ارسال مقاله ،هزينه اي بابت داوري سريع و فوری به مقالات دریافت می کنند . لطفا دقت فرماييد داوري سريع به معني پذيرش مقاله شما در مجله نمي باشد!
  • هزينه انتشار: گاهي مجلات پس از ارسال مقاله چنانچه مقاله مورد پذیرش باشد، هزينه اي بابت چاپ مقاله نيز بصورت جداگانه دريافت مي كنند که بسته به هر مجله این هزینه میتواند متفاوت باشد.

ارسال مقاله توسط موسسه سینا

دانشجویان و نویسندگان و اساتید عزیز برای ارسال مقاله خود به مجلات میتوانند از خدمات استخراج مقاله از پایان نامه ، ترجمه تخصصی، ویرایش نیتیو، فرمت بندی و ارسال مقاله به مجلات معتبر موسسه سینا بهره مند گردند. تنها کافی هست درخواست خود را از طریق ثبت سفارش آنلاین و یا ارسال ایمیل یا برقراری تماس با کارشناسان موسسه سینا مطرح نمایید تا اقدامات لازم برای ارسال مقاله به مجله تخصصی سریعا انجام گیرد.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام