سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

آشنایی با اصول نگارش و تایپ مقاله در Word ورد

انتشار 18 خرداد 1400
مطالعه 4 دقیقه

نرم افزار ورد از محبوبترین برنامه های ویرایش متن است که اکثر افراد با آن آشنایی دارند. اگر میخواهید مقاله خود را در ورد تایپ نمایید باید با تنظیمات و نحوه عمل آن آشنا باشید برای مثال باید فونت مناسبی انتخاب کنید و حاشیه ها و تیتر ها را به درستی تنظیم نمایید.

آشنایی با اصول نگارش و تایپ مقاله در Word ورد

آشنایی با اصول نوشتن مقاله در ورد

هنگام نوشتن یک مقاله باید به نحوه تایپ و صفحه بندی توجه نمایید. مقاله شما علاوه بر اینکه باید محتوای ارزشمندی داشته باشد، باید اصول نوشتن مقاله نیز در آن رعایت شده باشد. در این مقاله تعدادی از این اصول بررسی می شود. لازم به ذکر است مواردی مانند فونت و سایز متن و یا فاصله نوشته ها از طرفین برای هر مجله ای متفاوت می باشد و باید مطابق فرمت مجله تنظیم شوند.

1- عنوان و صفحات اولیه:
در صفحه اول مقاله باید عنوان کامل مقاله به صورت Bold و در اندازه 14 در وسط صفحه تایپ شود. در سطر های بعدی باید نام نویسندگان مقاله و مرتبه علمی آنها با اندازه 11 نوشته شود. بعد از نام نویسندگان با دو خط فاصله چکیده ذکر می شود.

2- متن مقاله:
متن مقاله معمولا به صورت تک ستونی با فاصله 2.54 سانتیمتر از طرفین، بالا و پایین نوشته می شود. بهتر است خطوط متن را در وضعیت Justify و با فاصله 1.15 سانتیمتر از یکدیگر تنظیم کنیم. پیشنهاد می کنیم برای تیتر های اصلی از سایز 14pt و برای زیر تیتر ها از سایز 12pt استفاده شود. دقت داشته باشید که عبارات انگلیسی موجود در متن باید یک سایز کوچکتر از فونت فارسی باشند.

3- نتیجه گیری
در بخش نتیجه گیری باید مراجعی که مورد استفاده بودند مانند مقاله ، کتاب ، پایان نامه و ... با فرمت تایپ شوند.

تنظیمات تایپ مقاله در ورد

قبل از شروع تایپ مقاله در ورد، از نوار بالای صفحه ورد وارد تب HOME شوید و مطابق تصویر زیر تنظیمات مربوط به متن را به صورتی که ذکر شد اصلاح نمایید. فرمت نوشتن را روی راست به چپ تنظیم کنید و متن را در وضعیت Justify قرار دهید. سپس سایز نوشته ها و همچنین فونت دلخواتان را انتخاب کنید. (معمولا برای نوشتن مقالات از فونت B nazanin استفاده می شود). اگر فونت دلخواهتان را در لیست نمی بینید باید به صورت جداگانه آن را دانلود کنید و روی ویندوز نصب نمایید.

تصویر
سایر تنظیمات اولیه متن را هم می توانید در همین قسمت اصلاح نمایید. برای مثال از طریق سه ایکونی که در سمت راست مشخص شده می توانید تصویر را Bold و Italic کنید و یا زیر آن خط بکشید. همچنین از سمت راست صفحه هم با انتخاب گزینه نشان داده شده می توانید فاصله خطوط را بر روی اندازه دلخواهتان تنظیم کنید.
تصویر
یکی دیگر از تنظیمات مهم در ورد سایز صفحه و فاصله متن از حاشیه می باشد که باید مطابق با استاندارد های خواسته شده توسط مجله تغییر دهید. همانطور که گفتیم معمولا در مقالات از حاشیه 2.54 سانتی متری (برابر با 1 اینچ) استفاده می شود. برای تنظیم حاشیه ابتدا باید سایز کاغذ را روی A4 قرار دهید تا زمان چاپ اندازه هایی که تنظیم کرده بودید تغییر نکنند. برای این کار باید ابتدا خط کش را در ورد فعال کنید. از بالای صفحه وارد تب View شده و مانند تصویر گزینه Ruler را تیک بزنید تا خط کش برایتان نمایش داده شود.
تصویر
در این مرحله بر روی خط کش دبل کلیک کنید و در پنجره نمایش داده شده وارد تب Paper شوید. سپس از قسمت Paper size اندازه کاغذ را روی A4 تنظیم کنید.
تصویر
حالا برای تنظیم اندازه حاشیه در همین پنجره وارد تب Margins شوید. از قسمت Margins که در تصویر هم مشخص شده می توانید اندازه فاصله متن از چهار طرف صفحه را وارد کنید. دقت داشته باشید که عدد وارد شده به اینچ محاسبه می شود.
تصویر
در صورت تمایل می توانید قابلیت مربوط به شماره گذاری صفحات را فعال کنید. برای این کار کافی است از تب Insert مطابق تصویر روی گزینه Page Number کلیک کنید. سپس از میان گزینه ها محل قرار گیری شماره را انتخاب نمایید. گزینه Top of Page شماره را در بالای صفحه قرار می دهد و با انتخاب گزینه Bottom of page شماره در پایین صفحه نمایش داده می شود.
تصویر

سوالات پر تکرار تایپ مقاله در ورد

  • چرا هنگام تایپ مقاله در ورد به زبان فارسی اعداد برایمان به زبان انگلیسی یا بر عکس نوشته میشود؟
    باید برای فارسی کردن اعداد در ورد از تب File وارد قسمت Options شوید و Advanced را انتخاب کنید. سپس از قسمت Show document content گزینه Numeral را بر روی Context تنظیم کنید. با این کار اعداد به همان زبانی که تایپ می کنید نمایش داده خواهند شد.
  • چگونه میتوان در صفحه ورد، فرمولها را تایپ کرد؟
    از تب INSERT به بخش symbols مراجعه کنید و بر روی فلش Equation کلیک کنید. در این صفحه می توانید یکی از فرمول های از پیش ساخته شده را انتخاب کنید و آن را به دلخواه خود تغییر دهید.
  • چگونه مقاله خود را که در چند فایل ورد تایپ و ذخیره سازی کرده ایم با هم ادغام کنیم؟
    برای این کار یکی از فایل ها را در ورد باز کنید حالا برای آنکه فایل دوم را به انتهای آن اضافه کنید باید اشاره گر را در انتهای متن قرار آخرین صفحه قرار دهید سپس از تب Insert بر روی Objects کلیک کنید و گزینه ی Text From File را انتخاب نمایید. در ادامه فایل مورد نظرتان را در سیستم انتخاب کنید و Insert را بزنید. مقاله ادغام چند فایل ورد را در این خصوص مطالعه فرمایید.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران
پرسش ها و دیدگاه های کاربران
بازدیدکننده

تیم پشتیبانی
در پاسخ به:
عالی بود
سلام و عرض ادب خیلی سپاسگزاریم از حسن توجه شما. با تشکر
1 سال پیش
بازدیدکننده

بازدیدکننده
عالی بود
1 سال پیش
بازدیدکننده

تیم پشتیبانی
در پاسخ به:
با سلام و خسته نباشید، تمام آیتم ها خوب توضیح داده شده سپاس از شما.
سلام و عرض ادب ممنون از حسن توجه شما
1 سال پیش
بازدیدکننده

دعا
با سلام و خسته نباشید، تمام آیتم ها خوب توضیح داده شده سپاس از شما.
1 سال پیش

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام