سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

اصول اخلاقی در نگارش مقاله

انتشار 20 فروردین 1397
مطالعه 2 دقیقه

قبل از نوشتن و ارائه دادن یک مقاله علمی به ژورنال و در حقیقت قبل از شروع تحقیق، محقق باید اصول اخلاقی (Ethics) پایه برای تولید علم و نشر را آن بداند.

اصول اخلاقی در نگارش مقاله

اکنون که رشد کمّی تولید علم و نگارش مقالات علمی در ایران شتاب بیشـتری گرفته ، موضوع رعایت نکات اخلاقی مرتبط با نگارش مقاله، بیش از پیش دست اندرکاران این حوزه و به ویژه مجلات علمی را بـه خود جلب می کنـد. گاها ندانسته و به دلیل آشنا نبودن با این اصول اقدام به سرقت ادبی می کنیم. بنابراین برای آگاهی بیشتر عزیزان در زیر به چند مورد از اصول اخلاقی نگارش مقاله اشاره کرده ایم:

ثبت صحیح نام نویسندگان(افیلیشن)

ذکر نام همه افرادی که در نوشتن مقاله سهم داشته اند .تنها نام پژوهشگرانی باید در صفحه اول مقاله ذکر شود که در تهیه مقاله مشارکت کرده و وظیفه اصلی را به عهده گرفته اند ؛ ترتیب نام آنها نیز باید بر اساس میزان مشارکت آنها در تدوین و اجرای پژوهش باشد .

از سرقت علمی (و سرقت از خود) اجتناب کنید

در استناد به خود و دیگران دقت نمایید. شما باید درباره شکل‌ها و جدول‌هایی که می‌خواهید از فردی اقتباس کنید و سپس با تغییراتی بازتولید کنید، اجازه‌نامه کتبی داشته باشید. به‎علاوه، اگر متخصص آماری شما را در تحلیل داده‎ها کمک کرده، مطمئن شوید که از وی در مقاله قدردانی کرده‎اید.
توجه داشته باشید افرادی که متنی را از مقاله یا کتابی، بدون تغییر وارد متن منسوب به خود می کنند و حتی منبع آن را نیز می نویسند، تنها در صورتی سرقت علمی نکـرده اند که متن مذکور را داخل گیومه نمایش داده باشند.(مشابهت های ادبی گاهی ممکن است کاملا ناخواسته اتفاق بیفتد و اصلا نویسنده متوجه این تشابهات ادبی نشود در این صورت مقاله زمانی که به مرحله داوری ارسال شد ریجکت میشود.)قبل از سابمیت مقاله میبایست در صدد رفع مشابهت های ادبی باشید تشخیص سرقت ادبی و تشابهات ادبی به کمک نرم افزار های خاصی انجام میشود که بعد از تشخیص میتوانید آنها را رفع نمایید.شما حتی برای تشخیص و رفع سرقت ادبی در مقالاتتان میتوانید از کارشناسان موسسه سینا نیز کمک بگیرید در موسسه سینا مشابهت های ادبی به کمک قوی ترین نرم افزار ها انجام میشود و سپس کارشناسان مجرب و متخصص موسسه آنها را رفع میکنند.

حامیان مالی طرح پژوهشی را اعلام کنید

اگر مقاله تان  یک طرح پژوهشی می باشد که حامی مالی دارد، حتما حامیان مالی طرح و اثر پژوهشی خود و نقش آنان را ذکر نمایید.حدود 92 درصد مقالات به منبع حمایـت مالی خود اشاره نمی کنند. به نظر میرسد عدم رعایت قواعد اخلاقی همیشـه آگاهانه صورت نمی گیرد؛ نام مؤسسه یا سازمان تأمین کننده بودجه پـژوهش دربخش سپاسگزاری مقاله آورده می شود.

استانداردها را رعایت کنید

اگر در انجام آزمایشات یا کارهای علمی حین پژوهش برایتان پشامدهای خطرناکی رخ داده حتما ذکر نمایید و مطمئن شوید که همه هشدارها و نکات ریز (استانداردها، مواد، و فرمول‌ها) را راجع به آن پیشامدهای خطرناک ذکر کرده‌اید. همچنین نیاز است که به استانداردها یا روش‌های عملی که به‌کار گرفته‌اید، استناد کنید.

مقاله تان را  فقط به یک ژورنال ارسال کنید

یادتان باشد که مقاله‌تان را فقط در یک مجله ثبت کنید و از ثبت همزمان آن در دو یا چند مجله جدّاً اجتناب کنید.این یک کار بسیار غیر اخلاقی میباشد و در صورت مشاهده چنین کاری داوران مقاله را ریجکت خواهند کرد و عواقب این کار نیز دامن گیر خودتان خواهد شد.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام