سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

اصول نگارش مقالات به زبان ساده

انتشار 6 مهر 1400
مطالعه 12 دقیقه

از مهم ترین مواردی که هر دانشجو یا محقق در مراحل تحصیلی خود با آن روبه رو می شود نگارش مقالات علمی است. همه افرادی که میخواهند برای اولین بار، مقاله خود را نگارش کنند با مشکلاتی چون شروع پژوهش، نحوه جمع آوری اطلاعات و تدوین مقاله رو به رو می شوند. برای حل چنین مشکلاتی در این مطلب به ارائه توضیحات ساده ای در مورد نگارش می پردازیم.

اصول نگارش مقالات به زبان ساده

منظور از اصول نگارش مقاله چیست؟

همان طور که می دانید اکثر مقالات علمی در برقراری ارتباط با مخاطبان خود و انتقال اطلاعات به آنان موفق عمل نمی کنند. مقالات معمولاً به جای تمرکز بر نیازها و خواسته های خوانندگان، روی جزئیات غیر ضروری تمرکز می کنند و در نتیجه نمی توانند به خوبی مخاطبان خود را از انگیزه و دلیل شروع و انجام تحقیق حاضر آگاه سازند. هم چنین برخی مقالات تلاش می کنند به جای آگاه سازی مخاطبان خود از موضوعات به روز و نتایج تحقیقات با اشاره به نکات غیر ضروری مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهند. نتیجه چنین اقداماتی باعث می شود تنها گروه کوچک و خاصی از مخاطبان جذب نوشته حاضر شوند و آن را درک کنند. مقالات موثر بر خلاف مقالات مذکور، مخاطبان بسیار زیادی را جذب می کنند و می توانند برای گروه بزرگی از محققین و حتی محققین تازه وارد مفید باشند. طرز نوشتن مقاله دارای الگو و فرمت خاصی است که به اصول مقاله نویسی معروف است. این الگو توسط اکثر مجلات علمی رعایت می شود. در حقیقت شما بایستی در طرز نوشتن مقاله خود منعطف باشید و مطالب را به گونه ای تنظیم کنید که بتوانید آن را با استانداردهای مجلات مختلف وفق دهید.

اصول نگارش مقاله

اهمیت و ضرورت نگارش مقاله

اهمیت و ضرورت نگارش مقاله چیست؟

در واقع مقالات یکی از بخش‌های اصلی و ضروری پژوهش‌های دانشگاهی است و به صورت مستقیم بر روی افزایش رتبه علمی اساتید دانشگاه ها و پذیرش راحت تر در مقطع دکتری دانشجویان تأثیر می‌گذارد. بدون نگارش و انتشار مقاله مناسب، اکثر دانشگاه‌ها، به دانشجویان تحصیلات تکمیلی اجازه دفاع از پایان نامه خود را نمی‌دهند و عملاً گرفتن مدرک و پس از آن گذار به مقطع بالاتر توسط تعداد و کیفیت مقالات منتشر شده سنجیده می‌شود. و همچنین افزایش دانش و توانایی فردی به منظور نگارش مقالات با کیفیت می‌تواند به شکل قابل ملاحظه‌ای به شما در مسیر دستیابی به موفقیت‌های تحصیلی کمک کرده و موجب نظریه پردازی و بیان دیدگاه های شما در زمینه های تخصصی و ثبت کردن تحقیقات و مطالعات انجام شده به نام شما و حفظ دائمی آنها شود.

انواع مقالات علمی

نوشتن دستاورد کار تحقیقاتی به شکل یک مقاله علمی یکی از مهمترین بخش های یک کار پژوهشی است. انجام کار تحقیق بدون نوشتن دستاوردهای آن، اتلاف وقت، انرژی و هزینه است. حالا، پس از بیان ضرورت های نوشتن مقالات علمی، یکی از این دسته‌بندی‌ها نگارش مقاله که بر اساس نوع و ساختار مقاله است را برای شما بازگو کرده و در مورد هر کدام توضیحات لازم را خواهیم داد.

مقاله تحلیلی

این سبک از مقاله به نام مقاله نظری هم معروف است. در این سبک نویسنده از طریق منابع پژوهشی قبلی نظریه خاصی را در چهارچوب کار خود بیان می‌کند. نویسنده ممکن است نظریه‌های قبلی را گسترش و توسعه دهد، از طریق شواهد موجود محکم‌تر کند، آن‌ها را به شکل دیگری مطرح کند و یا آنها را مورد تردید و شک و شبه قرار دهد.در واقع مقالات نظری به مقالاتی گفته می‌شود که مولف آن به بررسی و تحلیل یک تحقیق خاص می­‌پردازد. در این مقاله می­‌توان به نقاط قوت و ضعف تئوری ارائه شده اشاره کرد و یا حتی آن موضوع خاص را نقد کرد. مقالات نظری بسیار کوتاه هستند و معمولا تا 2هزار کلمه محدودیت دارند. بنابراین در همین مقاله کوتاه نویسنده باید بتواند با دلیل و مدرک، چیزی را رد کرده یا از آن حمایت کند و نظریه تازه ­ای مطرح نماید.

مقاله پژوهشی

مقالات پژوهشی یکی از رایج ترین نوع مقاله­ هستند که در مجلات به چاپ می­رسند. این مقالات برگرفته از پژوهش و تحقیقی هستند که خود مولف انجام داده است. در این نوع مقالات محقق یافته­‌های تجربی خود در خصوص یک موضوع جدید را بیان می­ کند. این مقالات در حقیقت حاصل پژوهش­‌های جدیدی است که قبلا مانند آن انجام نشده است.در حقیقت به دلیل نو بودن محتوای مقالات پژوهشی، فرصت بیشتری برای چاپ شدن دارند.

مقاله گردآوری

این‌ نوع‌ مقاله‌ صرفاً به‌ گردآوری‌ و انعکاس‌ دیدگاه های مختلف‌ مندرج‌ در نوشته‌های‌ مرتبط‌ با موضوعی‌ خاص‌ می‌پردازد و کار نوینی را ارائه نمی‌دهد. و تفاوتش با مقاله تحلیلی این است که نظریۀ جدیدی ارائه نمی‌دهد و تفاوتش با مقاله مروری در این است که حتما به سنجش و گزینش تمام آثار پیشین نمی‌پردازد.

مقاله مروری

این نوع مقاله به تحلیل، ارزیابی و انتقاد نوشته‌هایی می‌پردازد که در گذشته نوشته و منتشر شده است. در واقع مقالات مروری قصد دارند تا اطلاعات جامعی درباره آنچه قبلا پژوهش‌ شده، جمع‌آوری کنند و در اختیار مخاطبان قرار بدهند. از همین روست که به پایگاه داده خوبی برای محققان دیگر بدل می‌شوند و معمولا به آنها استناددهی زیادی داده می‌شود. مثلا دست روی موضوعی می‌گذارند و امور و تحقیقاتی را که در دهه اخیر روی آن صورت گرفته به دقت مرور می‌کنند

اصول و قواعد نوشتن مقاله

مراحل جامع مقاله نویسی به منظور نوشتن مقاله ای که ارزش علمی و تحقیقاتی داشته باشد، باید اصول و روش های کلی را مرحله به مرحله رعایت کرد. این قواعد عبارتند از :

اصول نگارش مقاله

ابتدا موضوع مناسب و مورد نظر را انتخاب کرده و محدودیت های موضوع را نیز در نظر بگیرید.

در مورد موضوع، تحقیقات مفصلی انجام دهید. کتاب ها و مقالات مرتبط با موضوع را مطالعه کرده و نسبت به همه جنبه های موضوع تسلط پیدا کنید.

در صورتی که موضوع تان بسیار گسترده است، موضوع را با توجه به مطالعات تان محدود کنید.

برای نوشتن مقاله برنامه ریزی کنید. اطلاعاتی را که بدست آوردید، جمع آوری و طبقه بندی کرده و اطلاعات بی ربط را حذف کنید.

سبک نوشتاری تان را به گونه ای انتخاب کنید که برای مخاطب قابل فهم باشد.

در ابتدای هر پاراگراف، ایده اصلی پاراگراف را ذکر کنید.

مقاله را به دقت چک کنید تا اشتباه تایپی نداشته باشد.

مقاله خوب باید به اندازه کافی بلند بوده و همه مطالب مورد نظر را در بر بگیرد.

منبع جملات و اطلاعاتی که نقل قول می شود را ذکر کنید.

بخش نتیجه مقاله، خلاصه مقاله نیست و باید افق های جدیدی را در برای مخاطب ایجاد کند.

بعد از اتمام مقاله، آنرا برای سه تا پنج نفر از افرادی که از نظر علمی قابل تایید هستند بفرستید تا آنرا بررسی و نقد کنند. سپس، مقاله را طبق آن نقد ، ویرایش کرده، مجددا بخوانید و برای مجله یا سایت مورد نظر بفرستید.

ساختار کلی نگارش مقاله به زبان ساده

مقالات پژوهشی دارای ساختار مشخصی هستند که رعایت نکردن ساختار یک مقاله پژوهشی توسط نویسندگان، معمولا به عدم پذیرش آن منجر می شود بنابراین برای پیشگیری از این مشکل در زیر به مواردی که ساختار اصلی مقاله را تشکیل می دهد پرداخته و هر یک از موارد را به صورت مختصر و کاربردی توضیح خواهیم داد تا برخی از سوالاتتان در این زمینه برطرف شود.

  1. عنوان (Tittle)

  2. چکیده (Abstract)

  3. کلمات کلیدی (Keywords)

  4. مقدمه (Introduction)

  5. مواد و روش ها (Materials and methods)

  6. نتایج (Results)

  7. بحث (Discussion)

  8. نتیجه گیری (Conclusion)

  9. تقدیروتشکر (Acknowledgment)

  10. منابع(References)

  11. ضمیمه (Appendix)

ساختار کلی مقاله

لازم به ذکر است که ممکن است بخش های 6 و 7 با هم ادغام شده و با عنوان Results and Discussion نگارش شوند. همچنین توجه شود که بعضی از بخش های گفته شده مثل قسمت های 9و11 لزوما در همه مقالات وجود ندارند و وجود آنها به نوع مقاله و ژورنال مورد نظر بستگی دارد.

عنوان

اولین بخش مقاله که باعث می شود داور درمورد آن تصمیم بگیرد عنوان مقاله است. مخاطب ابتدا عنوان را می خواند و براساس آن تصمیم می گیرد که این مقاله برایش مفید است یا خیر. بنابراین عنوان های کلی را کنار بگذارید، یک عنوان دقیق، جزیی و شفاف برای مقاله خود انتخاب کنید. عنوان را آموزنده و مختصر انتخاب کرده و از هیچگونه علایم اختصاری یا فرمولی استفاده نکنید. همچنین در صورت امکان باید از اصطلاحات فنی خودداری کرده تا مخاطبان زیادی را برای مقاله خود جذب کنید.

عنوان

چکیده

چکیده مقاله ،نسخه فشرده شده مقاله است. و همه اجزای اصلی مقاله را دربر می گیرد. در چکیده ارزیابی و نقد نمی کنیم. در این بخش نقل قول هم جایی ندارد و همه مطالب آن باید از زبان نویسنده مقاله ذکر شود. چکیده در ابتدای مقاله می آید اما دقت داشته باشید که حتما باید آخر نوشته شود. یعنی پس از این که همه بخش های مقاله خود را نوشتید و به نتیجه نهایی رسیدید، آن گاه می توانید چکیده را بنویسید. چکیده یک مقاله معرف مقاله و نویسنده آن است. پس زمان کافی صرف کنید و با تمرکز بالا، چکیده خوبی برای مقاله خود بنویسید. خواننده از روی چکیده تصمیم می گیرد که مقاله شما را بخواند یا خیر، پس به چشم رفع تکلیف به چکیده نگاه نکنید. چکیده معمولا متناسب با هر مجله و در 100 تا 250 کلمه نوشته می شود و دارای بخش های زیر می باشد:

چکیده

  1. تاریخچه

  2. هدف مقاله

  3. روش مورد استفاده

  4. یافته ها/نتایج

  5. نتیجه گیری

کلمات کلیدی

کلمه های کلیدی 3 تا 5 کلمه هستند که در انتهای بخش چکیده قرار می گیرند. معمولا مخاطب براساس کلمات کلیدی مقاله تصمیم به خواندن آن نمی گیرد، اما آن چه مخاطب جستجو کرده و به مقاله شما رسیده، همه یا بخشی از کلیدواژه های مقاله یا واژه های نزدیک به آن ها بوده است. کلمات کلیدی در حقیقت خلاصه مقاله شما در چند واژه هستند و تاثیر نامحسوس اما قدرتمندی در مقاله دارند.

کلمات کلیدی

مقدمه

مقدمه

مقدمه یکی از مهمترین قسمت نگارش مقاله می باشد زیرا بعضی از مجله ها برای داوری مقاله، فقط بخش مقدمه را مطالعه می کنند. در مقدمه از موضوع و اهمیت پژوهش می نویسیم و مرور کوتاهی بر پژوهش های پیشین داریم و ویژگی هایی که باعث تمایز پژوهش ما از پژوهش های پیشین می شود را توضیح می دهیم.و در نهایت در مورد هدف پژوهش خود صحبت می کنیم. در واقع هم زمان که باید مقدمه ای جامع بنویسیم، نباید در مقدمه زیاده گویی کنیم.

مواد و روش ها

این بخش زمان ، مکان و روش مطالعه را شرح می دهد. در این قسمت از فرآیند نوشتن مقاله ، محقق یک طرح تحقیقاتی ، تجهیزات لازم ، روشی برای جمع آوری اطلاعات و کنترل نتایج به مخاطبان ارائه می دهد. به عنوان مثال ، شما می توانید مواد مورد استفاده و ابعاد آنها را توصیف کنید. سپس می توانید دستگاه های مورد استفاده را ارائه دهید و سپس روند و روش کار را به طور دقیق و کامل شرح دهید.

مواد و روش ها

نتایج

نتایج

در این بخش، توصیف کلامیِ مختصر و مفیدی از آنچه به دست آمده است، ارائه می شود. این توصیف کلامی با اطلاعات آماری مورد استفاده، کامل می شود و بهترین روش آن است که داده ها از طریق شکل و نمودار یا جدول، نمایش داده شوند. ساختار بخش نتایج، معمولاً مبتنی بر ترتیب منطقی پرسش ها یا فرضیه ها و نیز وابسته به تأیید شده بودن یا تأیید نشده بودن فرضیه هاست. در کل هدف از بخش نتایج ارائه و نمایش یافته­ هایتان است. این بخش را یک گزارش عینی از نتایج قرار دهید و تمام تفسیرها را برای این بخش نگه دارید.

بحث

این بخش از مقاله به تفسیر و تعبیر نتایج و دستاوردهای پژوهش اختصاص دارد. در این قسمت باید پژوهش های قبلی و مرتبط با موضوع مقاله که در بخش مقدمه عنوان شده اند، بیان شده و مقایسه شوند. همچنین لازم است مزایا و معایب پژوهش فعلی و همخوانی یا عدم همخوانی دستاوردهای حاصل با یافته های پیشین با دقت توضیح داده شود.که زمان افعال بکار رفته باید گذشته باشد.

بحث

نتیجه گیری

نتیجه گیری

نگارش این بخش تا حدودی شبیه چکیده مقاله است با این تفاوت که در چکیده که اولین بخش مقاله است، نکات پیش زمینه ای مطرح می شود تا ذهن خواننده برای خواندن محتوای اصلی مقاله آماده باشد. اما در بخش نتیجه گیری فرض بر این است که خواننده مطالب مقاله را خوانده پس نیازی به بیان نکات اضافی و اولیه نیست. در این بخش تنها خلاصه ای از نکات مهم و محدودیت های مقاله ذکر می شود. در برخی از مقالات، نویسنده با توجه به تحقیقاتی که انجام داده ممکن است با موضوعاتی روبرو شده باشد که نیاز به بررسی و تحقیق دارد و می شود آن ها را در مقاله ای جداگانه بررسی کرد. نویسنده می تواند این موضوعات را در قالب پیشنهاداتی برای مطالعاتی بعدی در این قسمت از مقاله به طور خلاصه مطرح کند.

تقدیر و تشکر

در اینجا می توانید از افرادی که در مسیر نوشتن مقاله به شما کمک کردند تشکر کنید، برای مثال شما می توانید از شخص حقیقی یا یک شرکت بواسطه تامین منابع مالی پژوهش تشکر نمائید.

تقدیر و تشکر

منابع

منابع

به طور معمول ، در قسمت منابع بیش از هر قسمت دیگری اشتباه صورت میگیرد. برای جلوگیری از این اشتباهات، باید نحوه نوشتن درست منابع و روش های ارجاع دهی را بلد باشید. در متن، شما باید به کلیه انتشارات علمی که کار شما بر اساس آن انجام شده، استناد کنید و از استناد کردن به مقالات و کتاب هایی که هنوز چاپ نشده اند جلوگیری کنید . می توانید از نرم افزارهایی مانند EndNote یا مندلی برای قالب بندی و قرار دادن منابع خود در مقاله استفاده کنید. اکنون اکثر مجلات امکان بارگیری قالب منابع را دارند و به شما این امکان را می دهند تا آن را به صورت خودکار تغییر دهید. لیست مراجع و استناد در متن را کاملاً با سبکی که در راهنمای نویسندگان آورده شده مطابقت دهید.

ضمیمه

در این قسمت محقق می تواند نقشه، آمار، تصویر، نمودار و هر آنچه را که بر ارزش مطلب می افزاید و به درک مطالب ارایه شده کمک می نماید را ضمیمه مقاله کنید. در صورت لزوم کارهای آماری، پرسشنامه یا سایر توضیحات را می توانید در قالب پیوست ها به مقاله خود اضافه کنید. این کار غنای علمی مقاله را بیشتر می کند.

ضمیمه

خدمات سینا ترجمه

نگارش دستاورد یک کار تحقیقاتی در قالب مقاله علمی، یکی از مهم ترین بخش های یک کار تحقیقاتی است. انجام یک کار تحقیقاتی بدون نگارش دستاوردهای آن، به منزله هدر رفت زمان، انرژی و هزینه خواهد بود. به عبارت دیگر بدون نگارش دستاوردهای یک تحقیق، هیچ گونه امتیازی بابت انجام آن، به محقق تعلق نمی گیرد. سینا ترجمه حاضر است تا از پایان نامه شما مقاله نوشته و سپس ژورنال های مناسب را برای شما معرفی کرده و برای مجله درخواستی شما سابمیت نماییم.

سایر خدمات سینا ترجمه

جهت اطلاعات بیشتر برای هر یک از خدمات می توانید با کارشناسان ما از طریق تماس یا پست الکترونیکی موسسه و همچنین از طریق شبکه های مجازی ( واتساپ ، اینستاگرام و تلگرام ) در ارتباط باشید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:



سوالات متداول

نگارش مقاله برای موسسات امری غیر قانونی است بنابراین در سینا ترجمه نگارش مقاله از پایان نامه انجام می گیرد.

سینا ترجمه با بهره گیری از پژوهشگران و مترجمین نیتیو استخراج مقاله از پایان نامه تمامی زبان ها و تخصص ها را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد.

ساختار کلی مقالات به ترتیب شامل موارد زیر می باشد: عنوان (Tittle)چکیده (Abstract)کلمات کلیدی (Keywords)مقدمه (Introduction)مواد و روش ها (Materials and methods)نتایج (Results)بحث (Discussion)نتیجه گیری (Conclusion)تقدیروتشکر (Acknowledgment)منابع(References)ضمیمه (Appendix).



در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام