سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

استانداردهای نگارش مقاله ISI

انتشار 19 خرداد 1397
مطالعه 8 دقیقه

هر مقاله ای اگر بر اساس استانداردهای لازم نگارش نشود نمی تواند از مجلات معتبر ISI اکسپت دریافت نماید.

استانداردهای نگارش مقاله ISI

نگارش مقاله علمی با نگارش پایان نامه و سایر مطالب متفاوت می باشد. علت این تفاوت، اهمیت بالای این مقالات و چاپ انها در نشریات جهانی می باشد. بنابراین بایستی طوری نوشته شوند که بدون هیچ گونه ایراد نگارش و محتوایی باشند و از طرفی موضوعی که برای آن انتخاب می شود باید ناب و جدید باشد تا بتواند مخاطبین را به خود جلب نماید. در نتیجه برای شروع نوشتن یک مقاله علمی باید یک برنامه منظم و دقیقی داشت تا بر اساس آن بتوان به نتایج خوبی دست یافت. در ادامه به نکات مهمی که در نگارش مقاله بایستی به آن توجه نمایید ذکر می کنیم:

انتخاب موضوع خوب

یک موضوع تخصصی در تحولات روز، و همچنین موضوعی که به شدت مورد مطالعه قرار گرفته است، می تواند فرصتی عالی برای پذیرش مقاله داشته باشد. همچنین انتخاب یک عنوان مناسب برای یک مقاله می تواند به عنوان یک ویژگی مثبت در نظر گرفته شود. موضوع نیز باید با محورهای موضوع مجله برای نوشتن کامل باشد. قبل از اینکه تصمیم به خواندن مقاله بگیرید، حتما موضوع اصلی مجله را مرور کنید. هر مجله دارای حوزه فعالیت مخصوص به خود می باشد و تنها مقالاتی را پذیرش می کند که در آن حوزه نوشته شده باشند.  حوزه فعالیت مجلات در بخش اطلاعات نویسنده در سایت مجله نوشته می شود.

نگارش و ترجمه صحیح متن مقاله

یک مقاله علاوه بر ناب و جدید بودن موضوع آن، لازم است تا بر اساس اصول نگارشی صحیح آن نوشته شود. مجلات در بخش اطلاعات نویسنده، دستورالعمل نگارشی خود را قرار می دهند تا نویسندگان مقالات خود را بر اساس ان دستورالعمل نگارش نمایند. یک مقاله اگر در قالب درخواستی مجله نوشته نشود، با وجود ناب بودن موضوع آن، از سوی مجله رد خواهد شد. از جمله مواردی که یک مجله به آنها توجه می نماید، تعداد کلمات مقاله، فونت نگارشی، نحوه درج عناوین اصلی و فرعی مقاله، سبک رفرنس بکار برده شده در متن و انتهای مقاله، نحوه نوشتن اسامی نویسندگان . افیلیشن آنها می باشد. گاهی برخی مجلات تمپلت آماده ای از فایل word یا latex را در سایت خود قرار می دهند تا نویسندگان مطالب مقاله خود را در آن درج نمایند.
با توجه به اینکه بیشتر مجلات و نشریات مقالات خود را به زبان انگلیسی چاپ می کنند، بنابراین لازم است تا مقاله خود را به زبان انگلیسی بنویسید و یا بعد از نگارش فارسی مقاله، آن را به زبان انگلیسی ترجمه نمایید. اگر از همان ابتدا مقاله به زبان انگلیسی نوشته شود، از لحاظ گرامری و ساختاری درست تر خواهد بود و بهخ نوعی گفته می شود که ترجمه مقاله نیتیو است. اما اگر تسلط کافی به زبان انگلیسی ندارید و مقاله خود را به زبان فارسی نوشته اید، بهتر است آن را به یک مترجم خبره و البته متخصص در رشته خودتان بدهید تا آن را ترجمه نماید. ( مترجمین موسسه سینا با داشتن تخصص کافی در رشته های مختلف، می تواند مقالات شما را در کمترین زمان ممکن و با دقت بالا ترجمه نماید).

بیان مساله و اهداف و نوآوری‌های پژوهش

اشاره به شفافیت در بیان آنچه که در مقاله به آن پرداخت شده است، به بازرسان مقاله اجازه می دهد که نظر خود را در خصوص مقاله راحت تر بیان کنند. نکته مهم در نوشتن این بخش از مقاله این است که بیانیه مشکل و اهداف باید با تمام مطالب ارائه شده در مقاله سازگار باشد. همچنین، به طور واضح نوآوری ها و دستاوردهای مقاله توضیح داده شود. معمولا اهداف و بیان مسئله در انتهای مقدمه مقاله نوشته می شود. یعنی بعد از اینکه به بیان توضیحاتی از موضوع مقاله پرداختید و بیشینه تحقیق را مطرح کردید، بایستی اهمیت مساله و اهداف و سوال اصلی خود را بیان کنید.

 نتیجه گیری مناسب

از مهم ترین بخش های مقاله، نتایج آن می باشد. در واقع یک مطالعه و پژوهش با هدف ارائه نتایج جدید انجام میگیرد و بدون گرفتن نتیجه درست، پژوهش هیچ ارزشی نخواهد داشت. در مقالات علمی نیز در یک بخش جداگانه ای بعد از روش کار، نتایج  پژوهش نوشته می شود. نویسنده مقاله باید بتوانید نتایج خود را با استفاده از روش تحقیق خود به روشنی توضیح دهد.با توجه به اهمیتی که بخش نتایج مقالات برای داوران مجله دارد، بایستی در نگارش آن دقت کافی را داشته باشید. بیشتر مخاطبین مقاله شما، با هدف خواندن نتایج کار، به مقاله شما مراجعه می کنند. داوران مجلات نیز به این بخش از مقاله اهمیت و دقت زیادی می دهند. کوچکترین اشتباه یا خطا در درج اطلاعات این بخش از مقاله، جبران ناپذیر خواهد بود و کل کار پژوهشی شما را زیر سوال خواهد برد. 
برای جذاب تر شدن این بخش از مقاله خود، سعی کنید بیشتر اطلاعات خود را در قالب جدول و نمودار بیاورید. این کار هم باعث کاهش حجم مقاله شما می شود و هم درک خواننده را در خصوص نتایج شما بالا می برد.

به کارگیری استنادهای مناسب

یک محتوای علمی زمانی می تواند دارای اعتبار و ارزش باشد که به منبع اصلی خود ارجاع داده شود. هیچ مطالب علمی که مطعلق به نویسنده مقاله نیست، نبایستی بدون درج رفرنس نوشته شود. همانطور که در ابتدای بحث نیز به آن اشاره کردیم، هر مجله ای طبق دستورالعمل نگارشی خود، سبک خاصی از رفرنس نویسی را پیشنهاد می کند که بایستی بر اساس آن سبک نوشته شود.  انواع سبک رفرنس نویسی وجود دارد که پر استفاده ترین آنها روش هاروارد، APA و ونکوور می باشد. ( برای اطلاعات بیشتر در خصوص انواع سبک های رفرنس نویسی به محتوای " انواع روش های رفرنس دهی" مراجعه نمایید".

نکات مربوط به ارسال مقاله

ارسال مقاله به نشریات و مجلات معتبر از دو طریق ایمیل و سابمیت آنلاین انجام میگیرد. برای کسانی که هدفشان از چاپ مقاله کسب دو نمره پایان نامه خود می باشد، بهتر است مقاله خود را در مجلاتی سابمیت نماید که یوزر و پسورد مشاهده سابمیت مقاله برای او فرستاده شود. در این صورت با ارائه این یوزر و پسورد به پژوهش دانشگاه برای مشاهده پذیرش مقاله، می توانید نمره خود را دریافت نمایید.
در هنگام ارسال مقاله خود به مجله، به تمامی نکات ذکر شده در بخش اطلاعات نویسنده توجه نمایید تا مقاله شما به دلیل یک سهل انگاری کوچک از سوی ادیتور مجله ریجکت نشود. از جمله نکاتی که برای مجله حائز اهمیت می باشد:

  • برخی مجلات علاوه بر فایل مقاله، از نویسنده درخواست Cover letter و copy right می کنند که بایستی فایل آنها را از سایت مجله پیدا کرده و بعد از تکمیل همراه با فایل مقاله خود به مجله ارسال نمایید. 
  • به نوع فایل درخواستی مجله توجه نمایید. برخی مجلات از شما میخواهند تا مقاله خود را در قالب word ارسال نمایید در حالی که در برخی دیگر فایل pdf و یا latex درخواست می شود. 
  • برخی مجلات  ( در سابمیت آنلاین) از نویسنده می خواهند تا 3-5 داور در حیطه موضوعی خود پیشنهاد دهند که این داوران نبایستی از دانشگاه محا تحصیل نویسنده باشد.
  • در بخش آپلود فایل های درخواستی از سوی مجله (در سابمیت آنلاین مقاله) گاهی از نویسنده خواسته می شود که فایل های تصویری مقاله و یا نمودار و جداول در فایل های جداگانه ای به مجله ارسال شود. لازم است که حتما به این نکته توجه نمایید.
  • برخی از مجلات بخصوص مجلات jcr دارای داوری یک سو یا دو سو کور می باشند. در این صورت از نویسنده مقاله می خواهند تا اسامی و مشخصات نویسنده را از متن اصلی مقاله حذف کرده و در فایل جداگانه ای تحت عنوان title page برای مجله ارسال نمایند.

پیگیری داوری مقالات آی اس آی

پس از ارسال مقاله به مجله، شما باید منتظر نتایج داوری مقاله خود باشید. بازه داوری مجلات با یکدیگر متفاوت بوده و در سیت مجله نوشته می شود. اگر مقاله شما از لحاظ نگارشی و موضوعی متناسب اب مجله نباشد، مقاله قبل از ارسال به داوری، از سوی ادیتور مجله رد می شود. اما در صورت رعایت اصول نگارشی مقاله و متناسب بودن موضوع آن با اسکوپ مجله، مقاله برای داوری تخصصی ارسال می شود. 
اگر به دنبال اخذ نمره پایان نامه خود از طریق چاپ مقاله هستید، با توجه به محدودیت زمانی، بایستی مجلاتی را انتخاب نمایید که بازه داوری کوتاه مدتی داشته باشد. 

سرنوشت مقاله بعد از ارسال به مجله

  • پذیرش برای چاپ
  • پذیرش برای چاپ پس از اصلاحات جزئی
  • پذیرش برای چاپ پس از اصلاحات کلی
  • بررسی مجدد احتمالی برای چاپ پس از اصلاحات اساسی
  • ریجکت مقاله

لازم به ذکر است که در صورت پذیرش مقاله، یک نسخه از مقاله بصورت صفحه‌آرایی شده برای شما ارسال می‌شود که لازم است آن را تایید کنید. در صورت دریافت لیست اصلاحات جزئی و کلی بکوشید، مطالبی که از شما خواسته شده است با دقت و صحت بررسی کنید. معمولاً برای اصلاحات درخواستی، یک بازه زمانی مشخص می‌شود که لازم است این بازه زمانی را رعایت کنید. در مواردی نیاز است که در مقاله با توجه به نظرات داوران اصلاحات اساسی صورت گیرد و مجدد نگارش شود تا فرصتی دوباره برای داوری بیابد. در صورتی که مقاله به صورت غیر قابل چاپ گزارش شود، نگران نباشید، ممکن است این عدم پذیرش به دلایل مختلفی صورت گرفته باشد، لازم است مقاله خود را مجدد بررسی کنید و مشکلات احتمالی را رفع نمایید و مجددا آن را به مجله دیگری ارسال نمایید.

با دانستن تمامی این موارد، اگر مهارت و توانایی لازم برای انتخاب مجله مناسب، فرمت بندی مقاله ، سابمیت و پیگیری پروسه داوری مقاله ندارید، کارشناسان ما در موسسه سینا شما را در این مسیر یاری می رسانند. کافیست از طریق یکی از راه های ارتباطی موسسه سینا، با کارشناسان ما در این زمینه مشاوره نمایید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام