دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت از اضافه شدن «دندانپزشکی اجتماعی» و «درمان جامعه» به عنوان واحد درسی در برنامه آموزشی دندانپزشکی عمومی خبر داد.
به نقل از وزارت بهداشت، دکتر حسن رزمی با اعلام این خبر افزود: در برنامه آموزشی (کوریکولوم) دوره دکتری دندانپزشکی، دو بحث «دندانپزشکی اجتماعی» و «درمان جامعه» (که در پایان دوره دکتری به عنوان واحد درسی پیش بینی شده) دیده شده است و هدف قانونگذار از ارائه این برنامه های آموزشی، ارتقای توانمندی های عملی دانشجویان و حضور در جامعه، فیلد و مراکز خارج از دانشگاه بوده است.
وی اظهار داشت: براساس بررسی ها، درصد زیادی از دانشکده های دندانپزشکی در کشور به ویژه در اجرای درمان جامع که هدف آن ارتقای توانمندی های عملی دانشجویان است، به طور مناسب عمل نکرده اند و این واحد درسی همانند سایر واحدهای درسی ارائه می شود.
رزمی تاکید کرد: آنچه در بررسی های کیفی و عملکردی دانشجویان دندانپزشکی، موجب نگرانی می شد، این بود که دانشجویان این رشته، حضور در فیلد، محیط و مراکز بهداشتی و درمانی را تجربه نمی کردند و توانمندی دانشجو، در فضایی دور از فضای نظارت شده زیر نظر استاد که باید همراه با استرس، نگرانی شخصی و تشخیص و طرح درمان ناشی از توانمندی علمی وی باشد، تجربه نمی شود.
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با اشاره به دغدغه های وزیر سابق بهداشت بر توانمندی فارغ التحصیلان رشته های گروه علوم پزشکی، گفت: دکتر هاشمی اصرار داشت که در رشته های پزشکی و دندانپزشکی، بخشی از آموزش دانشجویان در جامعه و خارج از فضاهای استاندارد آموزشی ارائه شود تا ارتباط و توانمندی های آنها افزایش پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: در نشستی که با حضور جمعی از صاحبنظران حوزه آموزش دندانپزشکی، معاونین چندین دانشکده دندانپزشکی، نمایندگانی از معاونت های بهداشت و درمان وزارت بهداشت، بیمه ها و دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی برگزار شد، تصمیم گرفته شد موضوعات، نظرات و پیشنهادات این افراد در مورد پروتکل اجرایی آموزش در عرصه که در برنامه جدید آموزشی دندانپزشکی دیده شده را عملیاتی کنیم.
رزمی با بیان اینکه در بحث آموزش در عرصه و فیلد، باید موضوعات مختلفی را در نظر بگیریم، افزود: در این نشست، موضوعاتی مانند ایاب و ذهاب دانشجویان، فیلدها و محیط های ارائه خدمات، همکاری معاونت های بهداشت و درمان وزارت بهداشت، ارائه خدمات در خارج از شهرها به ویژه در حاشیه شهرها و مناطق روستایی و محروم، تمهیدات مالی، حقوقی، بیمه و نظارت بر دانشجویان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی افزود: پروتکل آموزش در عرصه، ضمن اینکه ماهیت آموزشی دارد، رویکرد خدماتی نیز دارد و محیط های مورد نظر برای حضور دانشجویان در فیلد، عمدتا حاشیه شهرها، روستاها و مناطق محروم هستند و هدف ما ارائه خدمات به افرادی است که از نظر توانایی مالی و دسترسی به مراکز بهداشتی و درمانی، در دریافت خدمات محروم هستند.
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت گفت: مزیت این موضوع این است که دانشجویان علاوه بر اینکه با این مناطق و افراد آشنا می شوند و ارتباط برقرار می کنند، توانمندی های علمی آنها نیز تحت نظر سوپروایزرها، مربی ها، اساتید و ناظران، افزایش پیدا می کند.
وی درخصوص زمان اجرایی شدن پروتکل آموزش در عرصه برای دانشجویان دکتری دندانپزشکی گفت: برنامه آموزشی (کوریکولوم) سال ۹۷، ابلاغ شده است و امیدواریم که در سال تحصیلی ۹۸، این پروتکل را ابلاغ کنیم و سعی داریم که تا قبل از پایان سال، پروتکل آموزش در عرصه را نهایی کنیم و جزییات آن روشن و مشخص شود تا در اجرا با مشکلی روبرو نشود.
رزمی تاکید کرد: برای اینکه میزان مشارکت، رغبت و انگیزه همکاری دانشگاه ها و دانشجویان را افزایش دهیم، باید زمان حضور دانشجویان در عرصه و فیلد را جزیی از تعهدات پس از فارغ التحصیلی آنها محاسبه کنیم و تصور می کنم که مسئولان وزارت بهداشت نیز با این پیشنهاد موافق باشند.
وی گفت: البته باید ساز و کارهای اجرایی آن را با نهادهای مربوطه مطرح کنیم، اما صاحبنظران این حوزه با اکثریت آرا موافق این هستند که حضور دانشجویان در عرصه، به عنوان بخشی از تعهدات آنها در نظر گرفته شود.
معرفی رشته دندان پزشکی , وظایف, تواناییها و بازار کار
لیست مجلات و نشریات معتبر بین المللی ISI در حوزه دندان پزشکی