نوشتن مقاله علمی با ساختار صحیح، یکی از اصول موفقیت در پژوهشهای آکادمیک است. این مقاله به بررسی بخشهای اصلی مقاله علمی میپردازد، از عنوان و چکیده گرفته تا مقدمه، روششناسی، نتایج و منابع. آشنایی با این ساختار نهتنها کیفیت مقاله را ارتقا میدهد، بلکه انتقال بهتر یافتهها به مخاطبان علمی را نیز تضمین میکند.
نوشتن مقاله علمی یکی از مهمترین ابزارهای انتقال دانش و ارائه نتایج پژوهشها در جوامع دانشگاهی و پژوهشی است. یک مقاله موفق باید ساختاری دقیق و استاندارد داشته باشد تا بتواند یافتههای پژوهشی را بهصورت شفاف و جامع به مخاطبان ارائه دهد. از انتخاب عنوان تا نگارش نتیجهگیری، هر بخش از مقاله نیازمند رعایت اصولی مشخص است که نهتنها بر کیفیت آن تأثیر میگذارد، بلکه شانس چاپ آن را در مجلات معتبر علمی افزایش میدهد. در این وبلاگ با اصول مقالهنویسی و اجزای استاندارد یک مقاله آشنا خواهید شد تا بتوانید پژوهشهای خود را به بهترین شکل ممکن منتشر کنید.
مقاله نوشتاری بین یک تا سی صفحه است که توسط محققان دانشگاهی و یا دانشجویان حوزه های مختلف دانشگاهی نوشته و در صورت اخذ مجوزهای لازم به چاپ می رسد. مهم ترین مرحله برای نوشتن مقاله، انتخاب موضوع و سپس تیتر بندی کردن محتوای آن است. در واقع مقاله همانند یک پایان نامه کوچک شده هست که اطلاعات را در طی چند صفحه کوتاه در اختیار مخاطبین خود قرار می دهد. یک مقاله معمولا دارای ساختار ویژه ای می باشد که در ادامه به این اجزا و ساختار اشاره میشود.
هر مقاله علمی پژوهشی دارای ساختار استانداردی میباشد که در زیر به این ساختار اشاره شده است.
عنوان (Tittle)
چکیده (Abstract)
کلمات کلیدی (Keywords)
مقدمه (Introduction)
مواد و روش ها (Materials and methods)
نتایج (Results)
بحث (Discussion)
نتیجه گیری (Conclusion)
تقدیروتشکر (Acknowledgment)
منابع(References)
ضمیمه (Appendix)
لازم به ذکر است که ممکن است بخش های 6 و 7 با هم ادغام شده و با عنوان Results and Discussion نگارش شوند. همچنین توجه شود که بعضی از بخش های گفته شده مثل قسمت های 9و 11 لزوما در همه مقالات وجود ندارند و وجود آنها به نوع مقاله و ژورنال مورد نظر بستگی دارد.
هر کدام از قسمت های ذکر شده اصولی برای نگارش دارند تا مورد تایید در مجلات باشد که در زیر به اجزای مقاله و همچنین روش نگارش هر قسمت اشاره شده است
اولین بخش مقاله که باعث میشود داور در مورد آن تصمیم بگیرد، عنوان مقاله است. مخاطب ابتدا عنوان را میخواند و بر اساس آن تصمیم میگیرد که این مقاله برایش مفید است یا خیر. بنابراین، عنوانهای کلی را کنار بگذارید و یک عنوان دقیق، جزئی و شفاف برای مقاله خود انتخاب کنید.
عنوان را آموزنده و مختصر انتخاب کرده و از هیچگونه علائم اختصاری یا فرمولی استفاده نکنید. همچنین، در صورت امکان باید از اصطلاحات فنی خودداری کنید تا مخاطبان بیشتری را برای مقاله خود جذب کنید.
چکیده مقاله، نسخه فشردهشده مقاله است و همه اجزای اصلی مقاله را در بر میگیرد. در چکیده، ارزیابی و نقد انجام نمیدهیم. در این بخش، نقلقول هم جایی ندارد و همه مطالب آن باید از زبان نویسنده مقاله بیان شود. چکیده در ابتدای مقاله میآید، اما دقت داشته باشید که حتماً باید در آخر نوشته شود. یعنی پس از این که همه بخشهای مقاله خود را نوشتید و به نتیجه نهایی رسیدید، آنگاه میتوانید چکیده را بنویسید.
چکیده یک مقاله، معرف مقاله و نویسنده آن است. پس زمان کافی صرف کنید و با تمرکز بالا، چکیده خوبی برای مقاله خود بنویسید. خواننده از روی چکیده تصمیم میگیرد که مقاله شما را بخواند یا خیر؛ بنابراین، به چشم رفع تکلیف به چکیده نگاه نکنید.
تاریخچه
هدف مقاله
روش مورد استفاده
یافته ها/نتایج
نتیجه گیری
کلمات کلیدی 3 تا 5 کلمه هستند که در انتهای بخش چکیده قرار میگیرند. معمولاً مخاطب بر اساس کلمات کلیدی مقاله تصمیم به خواندن آن نمیگیرد، اما آنچه مخاطب جستجو کرده و به مقاله شما رسیده است، همه یا بخشی از کلیدواژههای مقاله یا واژههای نزدیک به آنها بوده است.
کلمات کلیدی در حقیقت خلاصه مقاله شما در چند واژه هستند و تأثیر نامحسوس اما قدرتمندی در مقاله دارند.
مقدمه یکی از مهمترین قسمتهای نگارش مقاله میباشد، زیرا برخی از مجلات برای داوری مقاله، فقط بخش مقدمه را مطالعه میکنند. در مقدمه، از موضوع و اهمیت پژوهش مینویسیم، مرور کوتاهی بر پژوهشهای پیشین داریم و ویژگیهایی که باعث تمایز پژوهش ما از پژوهشهای پیشین میشود را توضیح میدهیم.
در نهایت، در مورد هدف پژوهش خود صحبت میکنیم. در واقع، همزمان که باید مقدمهای جامع بنویسیم، نباید در مقدمه زیادهگویی کنیم.
این بخش از مقاله زمان، مکان و روش مطالعه را شرح میدهد. در این قسمت از فرآیند نوشتن مقاله، محقق یک طرح تحقیقاتی، تجهیزات لازم، روش جمعآوری اطلاعات و کنترل نتایج را به مخاطبان ارائه میدهد.
بهعنوان مثال، میتوانید مواد مورد استفاده و ابعاد آنها را توصیف کنید. سپس دستگاههای مورد استفاده را معرفی کنید و در ادامه، روند و روش کار را بهطور دقیق و کامل شرح دهید.
در این بخش، توصیف کلامی مختصر و مفیدی از آنچه به دست آمده است، ارائه میشود. این توصیف کلامی با اطلاعات آماری مورد استفاده تکمیل میشود و بهترین روش آن است که دادهها از طریق شکل، نمودار یا جدول نمایش داده شوند.
ساختار بخش نتایج معمولاً بر اساس ترتیب منطقی پرسشها یا فرضیهها تنظیم میشود و به تأیید شده یا تأیید نشده بودن فرضیهها وابسته است. در کل، هدف از بخش نتایج، ارائه و نمایش یافتههای پژوهش است.
این بخش را بهعنوان یک گزارش عینی از نتایج در نظر بگیرید و تمام تفسیرها را برای بخش بحث و نتیجهگیری نگه دارید.
این بخش از مقاله به تفسیر و تعبیر نتایج و دستاوردهای پژوهش اختصاص دارد. در این قسمت، پژوهشهای قبلی و مرتبط با موضوع مقاله که در بخش مقدمه عنوان شدهاند، باید بیان و مقایسه شوند.
همچنین، لازم است مزایا و معایب پژوهش فعلی و میزان همخوانی یا عدم همخوانی دستاوردهای حاصل با یافتههای پیشین با دقت توضیح داده شود. در نگارش این بخش، باید از افعال گذشته استفاده شود تا تحلیلها و مقایسهها بهدرستی منعکس شوند.
نگارش این بخش تا حدودی شبیه چکیده مقاله است با این تفاوت که در چکیده، که اولین بخش مقاله است، نکات پیشزمینهای مطرح میشود تا ذهن خواننده برای خواندن محتوای اصلی مقاله آماده شود. اما در بخش نتیجهگیری، فرض بر این است که خواننده مطالب مقاله را خوانده است، بنابراین نیازی به بیان نکات اضافی و اولیه نیست.
در این بخش تنها خلاصهای از نکات مهم و محدودیتهای مقاله ذکر میشود. در برخی از مقالات، نویسنده با توجه به تحقیقاتی که انجام داده ممکن است با موضوعاتی روبرو شده باشد که نیاز به بررسی و تحقیق بیشتر دارند و میتوان آنها را در مقالهای جداگانه مورد بررسی قرار داد. نویسنده میتواند این موضوعات را در قالب پیشنهاداتی برای مطالعات آینده در این قسمت از مقاله بهطور خلاصه مطرح کند.
در این قسمت میتوانید از افرادی که در مسیر نوشتن مقاله به شما کمک کردهاند، تشکر کنید. برای مثال، شما میتوانید از شخص حقیقی یا یک شرکت بهواسطه تأمین منابع مالی پژوهش تشکر نمایید.
به طور معمول، در قسمت منابع بیش از هر قسمت دیگری اشتباه صورت میگیرد. برای جلوگیری از این اشتباهات، باید نحوه نوشتن درست منابع و روشهای ارجاعدهی را بلد باشید. در متن، شما باید به کلیه انتشارات علمی که کار شما بر اساس آن انجام شده، استناد کنید و از استناد کردن به مقالات و کتابهایی که هنوز چاپ نشدهاند، جلوگیری کنید.
میتوانید از نرمافزارهایی مانند EndNote یا مندلی برای قالببندی و قرار دادن منابع خود در مقاله استفاده کنید. اکنون اکثر مجلات امکان بارگیری قالب منابع را دارند و به شما این امکان را میدهند تا آن را به صورت خودکار تغییر دهید.
لیست مراجع و استناد در متن را کاملاً با سبکی که در راهنمای نویسندگان آورده شده، مطابقت دهید.
در این قسمت، محقق میتواند نقشه، آمار، تصویر، نمودار و هر آنچه که بر ارزش مطلب میافزاید و به درک مطالب ارائهشده کمک میکند را ضمیمه مقاله کند. در صورت لزوم، کارهای آماری، پرسشنامه یا سایر توضیحات را نیز میتوانید در قالب پیوستها به مقاله خود اضافه کنید. این کار غنای علمی مقاله را بیشتر میکند.
چاپ مقاله امکان استفاده دیگران از نتایج پژوهشی و افزودن به غنای علمی جامعه را تحقق میبخشد و همچنین دارای مزایای زیادی برای نویسنده است که در زیر به برخی از این مزایا اشاره شده است.
گرفتن 2 نمره پایان نامه کارشناسی ارشد
پذیرش راحت تر در مقطع دکتری
پر کردن گپ تحصیلی
گرفتن بورسیه تحصیلی از دانشگاه های معتبر بین اللملی در سراسر جهان
شناخته شدن به عنوان متخصص و صاحب نظر در موضوع
استخدام راحت تر در کلیه ادارات و سازمان های دولتی و خصوصی
ثبت کردن تحقیقات انجام شده به نام نویسندگان و حفظ دائمی آنها
سینا ترجمه با بهرهگیری از محققان برتر کشور، می توانند صفر تا صد پذیرش و چاپ مقاله را طبق مراحلی که در زیر به آن اشاره شده است را ارائه نمایید:
استخراج مقاله از پایاننامه جهت پذیرش و چاپ نهایی در مجلات داخلی و خارجی isi، پاب مد، isc، Scopus،... .
ترجمه تخصصی و Native مقاله جهت چاپ در مجلات داخلی و خارجی isi، پاب مد، isc، Scopus،... .
ویرایش علمی و تخصصی و گرامری مقاله قبل از ارسال مقاله به مجلههای نمایه شده داخلی و خارجی isi، پاب مد، isc، Scopus،...
انتخاب مجله تخصصی داخلی و خارجی isi، پاب مد، isc، Scopus با توجه به رشته متقاضی و موردقبول وزارت علوم، دانشگاه آزاد، پیام نور و وزارت بهداشت.
فرمت بندی مقاله به فرمت مجلات داخلی و خارجی معتبر isi، پاب مد، isc، Scopus،... .
سابمیت مقاله به مجلات داخلی و خارجی isi، پاب مد، isc، Scopus و تمام پیگیریهای لازم جهت چاپ مقاله
چاپ مقالات در مجلات مناسب و معتبر تاثیر مستقیم در پذیرش مصاحبه دکتری و ارتقا درجه علمی اساتید دارد بدین منظور متخصصان سینا ترجمه با گرد آوری اساتید و نخبگان برتر کشور آماده است تا صفر تا صد مراحل چاپ در کنار شما باشد و با ملاحظه تمامی درخواست های مجله، مقاله شما را برای پذیرش و چاپ آماده سازی کرده و الزامات فنی چاپ مقاله را بررسی کرده و مقاله شما را طبق دستورالعمل مجله قرار دهد. در واقع متخصصان سینا ترجمه تمامی اقدامات لازم از جمله ترجمه و ویراستاری، انتخاب مجله مناسب، ساخت حساب کاربری، تهیه کاورلتر، پیگیری فرآیند پذیرش، مکاتبه با داوران و پرداخت هزینه های چاپ را مدیریت می کنند و در تمام این مسیر در کنار شما خواهند بود.
جهت ثبت سفارش خدمات پذیرش و چاپ مقاله در سینا ترجمه میتوانید از طریق لینک مربوطه که در زیر همین مطلب آورده شده است اقدام نمایید و یا از طریق تماس و یا ایمیل و همچنین از طریق شبکههای مجازی (واتساپ، اینستاگرام، تلگرام وایتا ) با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
راه های ارتباطی با ما
مقاله برای بررسی علمی به داوران صاحب نظر و مرتبط با موضوع مقاله ارسال میگردد که اغلب این افراد از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر هستند.
موسسات به علت غیر قانونی بودن نگارش مقاله خدمات نگارش مقاله را ندارند ولی اگر پایان نامه داشته باشید از پایان نامه مقاله استخراج کرده و نسبت به پذیرش و چاپ اقدام می کنند.
بسته به نوع مجله، زمان پذیرش از 2 هفته تا یک سال می تواند متغیر باشد.
خیر. در سینا ترجمه از پایاننامه ها و طرحهای پژوهشی به زبانهای دیگر استخراج مقاله انجام می شود.