سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

برای نوشتن مقاله ISI چه باید کرد؟

انتشار 30 مهر 1397
مطالعه 10 دقیقه

نوشتن مقاله ISI با توجه به اهمیتی که در اعتبار رزومه پژوهشی شما خواهد داشت، بایستی با اصول درست انجام گیرد تا بتواند در مجلات معتبر به چاپ برسد .

برای نوشتن مقاله ISI چه باید کرد؟

چرا نوشتن مقاله ISI اهمیت دارد؟

 اولین سوالی که قبل از شروع نوشتن مقاله باید از خود بپرسید، این است که اهمیت نوشتن یک مقاله ISI چیست؟ اگر هدف شما از تحصیل در مقاطع دکتری، تدریس در دانشگاه و پذیرش در هیات علمی دانشگاه می باشد، در نتیجه لازم است تا رزومه پژوهشی خود را تقویت نمایید. یکی از راه های اصلی برای داشتن رزومه خوب، چاپ مقاله در مجلات ISI ایمپکت دار است. چاپ مقاله علمی علاوه بر افزایش امتیازات پژوهشی شما، در مصاحبه دکتری دانشگاه های داخل کشور و اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه های خارجی نقش مهمی دارد. از طرفی یکی از شرایط اخذ نمره کامل پایان نامه ارشد و رساله دکتری، استخراچ مقاله از پایان نامه و چاپ ان در مجلات معتبر بخصوص ISI است. در این بخش تصمیم داریم تا نحوه نوشتن یک مقاله ISI را بخصوص برای نحققین جوانی که تجربه ای در نوشتن مقاله ندارند، بیاموزیم.
برای شروع کار لازم است یک برنامه جامع از کارهایی که بایستی انجام دهیم، بنویسیم. ما در ادامه لیستی از کارهای مهم را برای شما ذکر می کنیم که مطمئنا در فرایند نگارش و چاپ مقاله به شما کمک خواهند کرد.

1. انتخاب مجله معتبر :

با توجه به افزایش روزافزون تعداد مقالات علمی، مجلات علمی مختلفی برای چاپ این مقالات در کشورهای مختلف و تحت نظر انتشارات معتبر در حال فعالیت هستند. مجلات بر اساس اعتبار و رتبه به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. یکی از این دسته بندی ها بر اساس ضریب تاثیر می باشد که مجلات را به دو دسته ایمپکت دار و بدون ایمپکت تقسیم می کند. مجلات ایمپکت دار تحت عنوان مجلات JCR نامیده می شوند که بالاترین اعتبار را در میان مجلات دارند و از طرفی سختگیرترین مجلات در پذیرش مقاله هستند. مجلات بدون ایمکت شامل مجلات ISI LISTED و انواع دیگر مجلات همچون SCOPUS, ISC و علمی پژوهشی داخلی هستند. مجلات ISC مقالات مربوط به کشورهای اسلامی را پذیرش می کند و مرکز فعالیت آن در شیراز است.  مجلات SCOPUS نیز مجلات معتبر  بعد از مجلات  ISI هستند که امروزه طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. مرکز تاسیس آن در کشور هلند می باشد.

تصویراما اینکه از میان این مجلات کدام مجله برای چاپ مقاله ما مناسب هستند، به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. اولین مورد در انتخاب مجله، اطمینان از اعتبار آن و مورد تائید بودن آن از سوی دانشگاه محل تحصیل می باشد. وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه ازاد هر سال و گاهی ماهانه لیست مجلاتی که مورد تائید آنها نمی باشند را منتشر می کنند که تحت عنوان بلک لیست نامیده می شود. در نتیجه لازم است تا مجله انتخابی خود را در اخرین بلک لیست ارائه شده چک نمایید. مورد دیگری که باید در انتخاب مجله دقت نمایید، ایمپکت مجله می باشد. سعی کنید بر اساس محتوای مقاله خود، ایمپکت مجله را انتخاب نمایید. اگر مقاله شما در حد متوسط باشد و آن را به مجلات با ایمپکت بالا ارسال نمایید، مطمئنا ریجکت خواهد شد. مورد مهم بعدی، مطالعه بخش اسکوپ مجله می باشد. هر مجله ای در زمینه موضوعی خاص خود اقدام به پذیرش و چاپ مقاله می کند. اگر شما مقاله با حوزه روانشناسی عمومی را به یک مجله ای که فقط در حوزه روانشناسی کودکان استثنایی مقاله چاپ می کند، مقاله شما ریجکت خواهد شد. البته توجه داشته باشید که برخی از مجلات در چندین حوزه فعالیت می کنند و کاملا اختصاصی برای یک حوزه نیستند. 
اگر هدف شما چاپ مقاله در مجلات رایگان هست، بایستی برای اطمینان از مجانی بودن آن، بخش Author giudline سایت مجله را مطالعه نمایید. در این قسمت اگر به دنبال کلماتی مانند fee, charge بگردید حتما هزینه مجله را پیدا خواهید کرد.
مورد دیگری که بایستی مد نظر بگیرید، بازه داوری مقالات در آن مجله است. انتشارات برخی از مجلات بصورت فصلی می باشد و در نتیجه بازه داوری طولانی تری را دارند و از طرفی چون تعداد انتشارات آنها در سال 4 بار است، پس احتمال پذیرش مقاله در آنها نیز کم خواهد بود. سعی کنید مجلاتی را انتخاب نمایید که بصورت ماهانه متشر می شوند.

2. اصول نگارشی مقاله

نوشتن مقاله بسته به موضوع و حجم کار پژوهشی، می تواند بازه های زمانی مختلفی به طوی بیانجامد. بنابراین بایستی با حوصله کافی نوشتن مقاله خود را شروع کنید. اما اینکه چگونه و از کجا شروع به نوشتن کنید را در ادامه به شما می گوییم.
اگر شما دانشجوی مقطع ارشد هستید و تاکنون تجربه نوشتن مقاله را نداشتید، نوشتن اولین مقاله به احتمال زیاد شبیه یک دوره ی آموزشی برای شما خواهد بود که شما با تعداد زیادی پیش نویس نزد استاد راهنمای خود خواهید رفت . شما نباید از این که پیش نویس شما بعد از بررسی استاد راهنما ویرایشات زیادی را نیاز داشت، نامید شوید. اما اگر اصول نگارشی مقاله را بدانید، مطمئنا میزان اشتباهات شما کمتر خواهد شد. نوشتن مقاله بطور کلی دارای یک فرمول و ترتیب تعریف شده است:

  • عنوان
  • چکیدهتصویر
  • مقدمه 
  • متدولوژی
  • نتایج
  • بحث
  • نتیجه گیری
  • سپاس گذاری
  • منابع

هر کدام از این بخش ها مطالب مخصوص به خود را دارد و در یک حجم مشخصی نوشته می شود. سبک نوشتن هر کدام از بخش های مقاله در طی تمرین و نوشتن های مکرر و مطالعه مقالات مختلف در حوزه خودتان بدست می آید. اما مهم تر از همه اینها، سبک نگارشی مورد قبول مجله است. قبل از شروع نوشتن مقاله، حتما دستورالعمل نگارش مقاله را از بخش Author giudline سایت مجله، مطالعه نمایید. ساختار کلی مقاله در تمامی مجلات یکسان است ، برخی موارد همچون، تعداد کلمات مقاله و چکیده، نحوه درج نمودارها و جداول، فونت و سایز قلم و ... در مجلات مختلف، متفاوت است.

فاکتورهای مهم در نوشتن مقاله

  • از درست بودن ساختار مقاله مطمئن شوید .
  • فرمت عنوان ها و زیر عنوان های مقاله شما باید متناسب با مجله باشد.
  •  منابع استفاده شده از مقاله معتبر و مناسب باشند.
  • محتوای مقاله باید دقیق و صریح باشد با آمار و ارقام واقعی و به دور از ابهام .
  • افعال بکار رفته در متن مقاله باید بصورت حال یا گذشته نوشته شود. استفاده از اول شخص در نوشتن متن مفاله باعث جذاب تر شدن متن مقاله می شود .
  • از بکار بردن مخفف عبارات خودداری کنید، چرا که برای خواننده ، برقراری ارتباط با متن شما سخت خواهد شد .
  • مقاله خود را طوری بنویسید که هم برای افراد هم سرح خودتان قابل درک باشد و هم از دید یک محقق با تجربه، مطالب شما پیش پا افتاده نباشد.

نوشتن چکیده مقاله :

خلاصه مقاله، شناسنامه مقاله شما محسوب می شود. زیرا اولین بخش از مقاله که توسط خواننده مطالعه می شود، چکیده مقاله است. بنابراین بایستی با تبحر و دقت خاصی نوشته شود. حجم چکیده در محلات مختلف متفاوت بوده و بین 100 تا 250 کلمه متغییر استو در برخی مجلات از نویسنده خواسته می شود که متن چکیده را در چهار بخش ( مقدمه، روش کار، نتایج و بحث) بنویسد و برخی دیگر نیز میخواهند که چکیده کوتاه و در یک پاراگراف کلی بیان شود. توصیه ای که محققین با تجربه در نوشتن چکیده دارند این است که نوشتن این بخش از مقاله را به آخر کار بگذارند تا با تسلط بیشتر بتوانند ان را بنویسند. تصویر

  • چکیده معمولا با یک جمله واضح و روشن در مورد انگیزه شما برای نوشتن این مقاله آغاز شود.
  • بطور خلاصه روش کار استفاده شده بیان می شود.
  • یافته ها و نتایج کار در حد 4-2 جمله نوشته می شود.
  • در نهایت چکیده با تنیجه گیری کلی به پایان برسانید .

نوشتن تنه اصلی مقاله :

  1. مقدمه: هر مقاله ای با یک مقدمه آغاز می شود که یک شرح جامع و کامل از مطالعه انجام گرفته ،مطالعات پیشین در این زمینه، اهداف و مقاصد ارائه می دهد. حجم مقاله نباید به حدی طولانی باشد که خواندن مقاله شما را کسل کننده کند. معمولا حجم مقدمه بین 1 تا 1.5 صفحه می باشد. بیشترین منابع مقاله در این بخش استفاده می شود. در نتیجه در درج منابع در انتهای جملات حتما دقت نمایید. 
  2. روش کار: بعد از اتمام مقدمه، روش کار مقاله نوشته می شود که یک شرح کامل از مسیر انجام پژوهش، ابزار و مواد استفاده شده و نرم افزارهایی که برای تجزیه و تحلیل آماری بکار رفته، ارائه می شود. این بخش مقاله بایستی با دقت بالایی نوشته شود تا در صورت علاقمندی دیگر محققین به انجام مجدد کار شما، بتواند بدون هیچ مشکلی آن را تکرار نماید.
  3. نتایج: نتایج مقاله مهم ترین بخش از یک مقاله می باشد که بیشترین توجه از سوی خوانندگان و داوران مجله بر وری این بخش است. در واقع یک پژوهش یا تحقیق با هدف دستیابی به نتایج قابل قبول، انجام می گیرد. در نتیجه این بخش مقاله بایستی با دقت نوشته شود تا جای هیچ ابهانی برای خواننده باقی نگذارد. بخصوص نمودار و جداول که بیشترین میزان خطا می تواند در آنها رخ دهد، بایستی با دقت کنترل شود.
  4. بحث: نتایج حاصل از پژوهش زمانی می تواند برای محققین دیگر قابل قبول باشد که توسط مطالعات مشابه دیگر مقایسه شود و نتایج مطالع شما با آنها ارتباط معناداری داشته باشد. بنابراین در بخش بحث مقاله، شما به تجزیه و تحلیل نتایج خود و دیگران می پردازید. اما دقت نمایید که مطالب بخش نتایج را دوباره در این بخش تکرار نکنید و صرفا فقط به بحث کردن مطلب بپردازید.
  5. نتیجه گیری: در نهایت با یک نتیجه گیری کلی، مقاله خود را به پایان برسانید. اینکه در کل از مطالعه حاضر چه نتیجه ای گرفتید و این نتایج چه کاربری در حوزه تحصیلی شما می تواند داشته باشد.
  6. منابع: هر مطلب علمی بایستی با سند و مدرک بیان شود. اگر شما یک جمله ی در مقاله خود بنویسید که مربوط به پژوهش شما نیست و هیچ منبعی برای آن ذکر نکنید، برای یک خواننده قابل قبول نخواهد بود و مطمئنا به آن مطلب شما اطمینان نخواهد کرد. منابع بکار رفته در مقاله می تواند مقالات علمی، کتاب ها، سایت های معتبر، کنفرانس ها باشد. هرگز به مقالاتی که منتشر نشده اند و یا پایان نامه ها رفرنس دهی نکنید. چون در برسی مجلات، این منابع نامعتبر در نظر گرفته می شوند.

بعد از اتمام نگارش مقاله، چندین بار آن را بخوانید تا از لحاظ گرامری و املایی مشکلی نداشته باشد. حتی می توانید از استاد راهنما و یا فرد با تجربه دیگری بخواهید تا مقاله شما را بخواند. حتما از یک مترجم زبان انگلیسی بخواهید که مقاله شما را از لحاظ گرامری بررسی نماید. بعد از اطمینان کامل از مقاله خود، می توانید آن را برای مجله انتخابی خود ارسال نمایید.

با توجه به اینکه پروسه فرمت بندی، سابمیت مقاله، داوری، دریافت نامه پذیرش و چاپ مقاله یک پروسه نسبتا زمان بری می باشد، کارشناسان ما در موسسه سینا، تمام این مراحل را برای شما در زمان کوتاهی انجام می دهند. موسسه سینا با سال ها تجربه در امر استخراج مقاله از پایان نامه، ترجمه تخصصی مقالات، سابمیت مقاله، ترجمه و چاپ کتاب، ویراستاری گرامری و ادبی، به روز رسانی منابع، برسی سرقت ادبی مقالات و ... دانشجویان و اساتید گرانقدر را در این امور یاری می رسانند. کافیست مقاله خود را برای ما ارسال نمایید تا متناسب با موضوع شما مجله معرفی نماییم و مقاله شما را بر اساس دستورالعمل مجله فرمت بندی کرده و سابمیت نماییم. برای کسب اطلاعات بیشتر از بخش آنلاین سایت سینا و یا ایمیل و شمماره تماس موسسه با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام