یکی از مهمترین دغدغه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی، داشتن رزومه قوی پژوهشی است. در این مطلب میخواهیم بدانیم چه کارهایی باعث تقویت رزومه پژوهشی میشود.
همانطور که میدانید، برای اینکه دانشجویان، محققان و اساتید دانشگاه ها بتوانند به اهداف پژوهشی خود برسند، لازم است که فعالیت های علمی خود را بالا ببرند و رزومه پژوهشی خود را تقویت کنند. در حالت ساده تر، افرادی که میخواهند در مصاحبه دکتری موفق باشند، از پایان نامه خود دفاع کنند، فارغ التحصیل شوند، از دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی اپلای گیرند و یا اینکه تغییر وضعیت و ارتقای شغلی داشته باشند نیاز دارند تا رزومه پژوهشی خود را بیش از پیش قوی تر کنند.
معمولا هر فعالیت علمی مربوط به رشته تخصصی، جزء رزومه پژوهشی محسوب میشود که مهمترین آنها، چاپ کتاب (تالیفی، ترجمه کتاب های جدید النشر خارجی و تبدیل پایان نامه به کتاب)، چاپ مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی، شرکت در همایش ها و کنفرانس های علمی و ارسال مقاله به آنها، تدوین پایان نامه، داشتن گواهی ثبت اختراع و برگزیدگان برتر جشنواره های علمی از این دست به حساب میآیند. در این بین چاپ مقاله پر امتیاز ترین فعالیت علمی به حساب میآید که داوران در مصاحبه دکتری تا 22 امتیاز پژوهشی برای داوطلبان در نظر میگیرند.
نگارش مقاله یا استخراج مقاله: همانطور میدانید، برای شروع باید مقاله آماده داشته باشید که یا باید موضوع انتخاب شود، سپس به کمک استاد راهنما، با پژوهش و تحقیقات میدانی داده ها بدست آید و مقاله نگارش شود، و یا اینکه از پایان نامه مقاله استخراج گردد.
انتخاب ژورنال مناسب جهت سابمیت: پس از نگارش مقاله، با توجه به اسکوپ کار، باید ژورنالی انتخاب گردد. برای این کار باید چند ژورنال داخلی که قبلا موضوعات مشابه را چاپ کرده اند انتخاب گردد، سپس با مطالعه آخرین مقالات چاپ شده، نزدیک ترین نشریه به موضوع مقاله انتخاب گردد.
فرمت بندی مقاله: پس از انتخاب مجله، زمان فرمت بندی مقاله است. هر ژورنالی یک قاعده و چارچوب ثابت برای تمام مقالات ارسالی دارد و باید مقالات قبل از سابمیت به فرمت درخواستی مجله تبدیل شوند.
سابمیت مقاله: پس ار فرمت بندی، زمان سابمیت مقاله است. اینکار میتوان از طریق کارتابل خود مجله و یا از طریق ایمیل به ادیتور مجله ارسال گردد.
داوری مقاله: پس از ارسال ، در اولین فرصت، مقاله توسط خود ادیتور بررسی میشود تا ببیند استاندارد اولیه مقاله، مورد قبول مجله است، که پس از بررسی، مقالات مورد قبول برای چند داور ارسال میشوند و آنهایی که مناسب مجله نیستند، به نویسنده بازگردانده میشوند.
نتیجه نهایی مقاله (ریجکت ، پذیرش یا دریافت اصلاحیه): پس از بررسی داوران مجله، مقاله به صورت دقیق بررسی شده و مقالاتی که بار علمی مناسبی دارند پذیرش میشوند، مقالات ضعیف ریجکت شده و مقالاتی که ایرادات جزئی دارند، اصلاحیه میخورند تا در صورت اصلاح، پذیرش شوند. پس از پذیرش، نامه پذیرش به ایمیل نویسندگان ارسال شده و در زمان حدودی نوشته در نامه پذیرش، مقالات چاپ میشوند.
آماده سازی فایل کتاب: برای شروع، باید فایل کتابی که میخواهید به چاپ برسانید را آماده کنید، یک کتاب میتواند تالیفی باشد، ترجمه کتاب های خارجی باشد و یا اینکه از پایان نامه ارشد یا رساله دکتری استخراج گردد.
صفحه آرایی: در این مرحله باید کتاب با توجه به اندازه و قطع مورد نظر صفحه آرایی شود. صفحه آرایی همان زیبا سازی و مرتب سازی ظاهری کتاب است. معمولا انتخاب قطع کتاب سلیقه ای است اما این مورد میتواند از روی موضوع کتاب هم انجام شود. مثلا کتاب های کودک معمولا خشتی، کتاب های دانشگاهی وزیری و کتاب شعر رقعی میشوند.
انواع قطع کتاب
قطع کتاب |
اندازه (میلیمتر) |
رقعی |
۱۴۱ × ۲۱۲ |
وزیری |
۱۶۵ × ۲۳۵ |
وزیری جدید |
۱۶۵ × ۲۱۲ |
پالتویی |
۱۲۵ × ۲۰۰ |
رحلی |
۲۱۰ × ۲۸۰ |
خشتی |
۲۲۰ × ۲۲۰ |
جیبی |
۱۱۵ × ۱۶۵ |
دریافت مجوز شابک: شماره استاندارد بین المللی کتاب که به اختصار شابک میگویند، که یک کد 10 الی 13 رقمی است که به صورت انحصاری به هر کتاب منسوب میشود. در ایران شابک، از خانه کتاب دریافت می شود.
طراحی جلد: در این مرحله با توجه به موضوع کتاب، باید طرح جلد طراحی شود. این مورد توسط طراح و با نظر خود نویسنده انجام میگیرد.
دریافت مجور فیپا: فهرست نویسی پیش از انتشار که مخفف فیپا است، شامل اطلاعات صفحه شناسنامه کتاب میشود. این مجوز از کتابخانه ملی دریافت میشود و برای دریافت آن باید شابک، پرینت کتاب و فایل آن در سی دی و در نهایت فرم تکمیل شده درخواست فهرست نویسی، به کتابخانه ملی ارسال گردد. دریافت این مجوز 2 الی 3 هفته زمان میبرد.
دریافت مجوز ارشاد: در این مرحله پرینت کتاب به همراه فایل آن در قالب سی دی و اطلاعات مربوط به فیپا و شابک و همچنین طرح رنگی جلد برای صدور مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال میگردد. این مجوز با توجه به موضوع کتاب بین 3 الی 12 هفته زمان میبرد.
چاپ و صحافی: پس از طی مراحل بالا، کتاب به چاپخانه ارسال میشود. با توجه به تیراژ کتاب، نوع چاپ مشخص میشود که برای تیراژ بالای 1000 نسخه، از چاپ آفست و برای تیراژ پایین از چاپ دیجیتالی استفاده میشود.
دریافت اعلام وصول: پس از چاپ کتاب، ناشر موظف است چند نسخه از کتاب را تحویل وزارت ارشاد دهد. زمانی که اعلام وصول دریافت شد، عملا کار چاپ کتاب به پایان میرسد. همچنین میتوانید بعد 1 الی 2 ماه، در سایت کتابخانه ملی نام خود و نام کتاب را مشاهده کنید.
موسسه سینا فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.
برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.