سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

رشته زبان فرانسه

انتشار 15 مهر 1397
مطالعه 3 دقیقه

با رشته تحصیلی زبان فرانسه، گرایش های ان، بازارکار این رشته ,شرایط ادامه تحصیل, مواد آزمون های ارشد و دکتری آشنا شوید.

رشته زبان فرانسه

آشنایی با زبان فرانسه

رشته زبان فرانسه در مقطع کارشناسی به دو شاخه "زبان و ادبیات فرانسه" و "مترجمی زبان فرانسه"  تقسیم میشود. بیشتر داوطلبانیکه وارد این رشته میشوند فرانسوی بلد نیستند. به همین خاطر، برخلاف برنامه‌ی زبان انگلیسی، در ترم یک این رشته 20 واحد آموزش مقدماتی فرانسه به صورت پیش‌نیاز ارائه میشود و دانشجوها پس از آشنایی با زبان فرانسه و گذراندن این دروس پیش‌نیاز، به تدریج وارد نگارش و مکالمه پیشرفته خواهند شد. در واقع میتوان گفت که  هر دو گرایش دروس عمومی مشترکی دارند. دانشجویان دو سال به یادگیری زبان می‌پردازند و از ترم 5 به بعد، هر گرایش وارد دروس تخصصی خودش میشود.

موقعیت شغلی زبان فرانسه

فرصت های شغلی زبان فرانسه خیلی متفاوت هستند؛ از تدریس ساده و آموزش زبان فرانسه گرفته تا مترجمی تراز اول. قدم اول شناخت استعدادفردی است ؛داوطلبان زبان فرانسه در هر دو گرایش، به شرط قوی بودن زبان پایه‌ می‌توانند زمینه‌های کاری مشابهی داشته باشند. لزوماً اینطور نیست که اگر ادبیات خوانده باشید، نتوانید کار ترجمه انجام بدهید و یا اگر ترجمه خواندید، نتونید آموزش بدید. همه‌ی این  مهارت‌ها با هم مرتبطند ، اما چون دانشجوهای رشته‌ی ترجمه بیشتر با اصول و متد های ترجمه سروکار دارند، قادرند در مطبوعات، صدا و سیما، حوزه توریسم، شرکت‌های خارجی، آژانس‌های هواپیمایی، هتل‌ها، وزارت امور خارجه و خیلی جاهای دیگه مشغول به کار شوند. با مقایسه‌ی این موارد متوجه میشوید که زبان اِعمال شده در هر کدام، توانایی و سطح دانش منحصربه‌فردی رامی طلبد.

پس بهترین راه این است که خودتان جلو بروید و فقط به برنامه های آموزشی زبان در دانشگاه اکتفا نکنید. مطالعه در همه‌ی زمینه‌ها به پیشرفت زبان‌تون کمک زیادی می‌کنه و اگر خودتان رو دست کم نگیرید، به همین حد از مهارت زبانی‌تان اکتفا نکنید و همیشه دنبال بهتر شدن و یادگیری مطالب بیشتر باشید، قطعاً  در بازار کار هم موفق خواهید شد و آینده شغلی خوبی در رشته‌ی زبان فرانسه در انتظار شما خواهد بود.

گرایش های رشته زبان فرانسه

  • رشته زبان و ادبیات فرانسه: دانشجوهای ادبیات به طور فراگیر با تاریخ ادبیات فرانسه، شعر، رمان، تئاتر و نمایشنامه طی قرن های مختلف آشنا خواهند شد. دروس تخصصی این گرایش تاریخ ادبیات قرون 17، 18،19  و 20 و تفسیر متون این قرون، انواع شعر فرانسه، یادداشت‌برداری و تحقیق، مطالعه‌ی نمایشنامه و ساختار آن، و نقد ادبی رو شامل میشود.
  • رشته مترجمی زبان فرانسه: در این گرایش بعد از گذراندن دروس مشترک با ادبیات فرانسه، با ترجمه تخصصی فرانسوی آشنا میشید و اصول و فنون ترجمه رو یاد می‌گیرید. تاریخچه‌ی ترجمه، خواندن و درک مفهوم متون گوناگون، اصول فن ترجمه، مقاله و بررسی آثار ترجمه‌شده، ترجمه متون علمی و فنی و... دروس تخصصی این رشته هستند.

منابع کارشناسی ارشد زبان فرانسه

منابع پیشنهادی برای گرامر :

  • ( Nouvelle grammaire du français (Sorbonne
  • Grammaire en dialogue

منابع پیشنهادی برای تست های لغات کنکور زبان فرانسه :

  •  کتاب‌های Vocabulaire en progressive  که دارای سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته‌ است .
  • کتاب mots absolument essentiels en français 504

 منابع پیشنهادی برای درک مطلب کنکور :

  • Dites_ moi un peu  
  • Compréhension écrit ( CLE ) niveau 1 et 2 et 3

دانشگاه های دارای رشته زبان فرانسه

دانشگاه‌هایی که درحال حاضر رشته زبان فرانسه رو چه در گرایش ادبیات و چه ترجمه در مقطع کارشناسی ارائه می کنند، این‌ها هستند:

  1. دانشگاه تهران
  2. دانشگاه شهید بهشتی
  3. دانشگاه علامه طباطبایی
  4. دانشگاه تربیت مدرس
  5. دانشگاه آزاد اسلامی تهران
  6. دانشگاه الزهرا
  7. دانشگاه امام صادق
  8. دانشگاه اصفهان
  9. دانشگاه مشهد
  10. دانشگاه آزاد قوچان
  11. دانشگاه تبریز
  12. دانشگاه آزاد مشهد

ارائه ی گرایش های زبان فرانسه در مقطع کارشناسی در هر کدام از این دانشگاه‌ها متفاوت هست و بعضی از آن‌ها فقط در یک گرایش و بعضی‌ها هم در هر دو گرایش زبان فرانسه مشغول به آموزش‌اند. قطعاً طی سال‌های آینده، تعداد دانشگاه‌هایی که زبان فرانسه رو ارائه می‌کنند بیشتر میشود و این رشته جایگاه بهتری پیدا می‌کند.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام