سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

به روز رسانی رفرنس ها

انتشار 20 مرداد 1397
مطالعه 5 دقیقه

در مقطع کارشناسی و حتی دکتری، تحقیق ‌های مختلفی را انجام داده ایم و تلاش کرده‌ایم خروجی آن تحقیقات و پژوهش ها را در قالب‌ مقاله، کنفرانس، گزارش کار و از همه مهم ‌تر پایان ‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری نشر دهیم.اما مهم ترین قضیه در اینجا اشاره به منبع یا رفرنسی وبه روز رسانی رفرنس ها که از آن استفاده کرده ایم می باشد.

به روز رسانی رفرنس ها

شیوه های ارجاع دهی مقاله انواع مختلفی دارد. برای اینکه بتوانید مقاله خوبی را به چاپ برسانید، لازم است که شیوه های ارجاع دهی مقاله را به خوبی فرا بگیرید. موقع مقاله نویسی یا پایان نامه نویسی گاها ممکن است پیش بیاید در کنار این تحقیقات و پژوهش ها مرتکب سرقت ادبی یا به لاتین plagiarism شده باشیم. رعایت روش و نحوه رفرنس نویسی یا ارجاع دهی از مناسب ترین و اولین گام برای دوری از سرقت ادبی می باشد. هر وقت شما از تحقیقی یا ایده و نوشته شخص دیگری استفاده می‌ کنید، می بایست لیستی کامل از اطلاعات نویسنده یا صاحب ایده را، در پایان نوشته‌ خود که با عنوان منابع تحقیق از آن یاد می شود، ذکر نمایید، که به این کار در اصطلاح رفرنس نویسی یا همان ارجاع دهی گفته می شود. رفرنس نویسی درمقالات هرچقدر به روز تر باشدورفرنس ها برای سالهای اخیرا باشد در پذیرش مقاله درصد پذیرش بیشتری دارند وسعی داریم به معرفی شناخته شده‌ ترین سبک های رفرنس نویسی بپردازیم که در ادامه انواع روش های رفرنس نویسی را ذکر می کنیم.

شیوه ارجاع درون متنی و منبع نویسی بر اساس فرمت APA

APA امروزه مرسوم ترین شیوه ماخذ نویسی در جهان به شمار می رود و بر همه شیوه هاي دیگري که براي تسریع در نوشتن، تایپ و انتشارمورد استفاده قرارمی گیرند برتري دارد و از سوي بسیاري از مجلات و انجمن هاي علمی مورد قبول واقع شده است.

دلایل برتری روش APA بر سایر روش هاي رفرنس نویسی است

  •  توسط انجمن روان شناسان آمریکا

  •  مورد قبول بسیاري از مجله ها و انجمن هاي علمی معتبر بین المللی است؛
  •  به طور مداوم مورد بازنگري قرار می گیرد؛
  • با بسیاري از نرم افزارهاي مدیریت منابع علمی مانند EndNote  سازگار است.
  •  توسط بسیاري از پایگاه هاي اطلاعات علمی مورد قبول واقع شده و در موقع جستجوي اطلاعات می توان اطلاعات را بر اساس آن دریافت کرد.

منبع نویسی وقتی نویسنده شخص نیست 
– معاونت مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان ( 1387 ). جوانان، روابط خانوادگی و نسلی. تهران:
انتشارات سازمان ملی جوانان.

مهم ترین نکات ارجاع درون متن به شیوه ي APA

  •  در موقع نگارش متن باید در هر بخش نوشته مشخص شود، مطلب : انشاء یا نگارش نویسنده است: بیان کننده عقاید و ایده هاي نویسنده متن است؛ نقل قول مستقیم از نویسنده دیگر است (رونویسی شده)؛ نقل قول غیر مستقیم از نویسنده دیگر است (اقتباس شده / مطلب نویسنده دیگري خوانده شده و با انشاء جدید بیان می شود).

باید دقت نمود عمده متن باید انشاء نویسنده باشد. تعدد نقل « تألیف » – وقتی روي جلد متنی نوشته می شود قول هاي مستقیم یا غیر مستقیم نشان دهنده گردآوري مطلب است؛

  •  در نقل قول هاي مستقیم باید بسیار دقت نمود : به طور معمول نقل قول مستقیم براي بیان یک تعریف از یک نویسنده معتبر استفاده شود؛ نباید تعدد نقل قول مستقیم در متن وجود داشته باشد.

دومین روش رفرنس نویسی: روش MLA

سبک MLA اغلب برای نوشته ‌های مربوط به شاخه‌ ادبیات و علوم انسانی، مورد استفاده می باشد، این بدین معنی است که بیشتر زمان ‌هایی که منبع ما از نوع کتاب می باشد، از این روش استفاده می‌ نماییم. این روش در استناد برای هر منبع، نیاز به دو بخش دارد. بخش نخست که در متن اصلی و بخش دیگر به انتهای نوشته ‌یعنی بخش منابع یا ارجاعات مربوط می باشد. در متن اصلی به طور دقیق بعد از تمام شدن متن استناد شده از کتاب، در داخل پرانتزی، نام خانوادگی نویسنده با یک فاصله و شماره‌ صفحه می بایست قید شود؛ برای مثال ( کاظمی ۲۵ )، و مابقی اطلاعات مربوط به کتاب در قسمت منابع می بایست آورده ‌شود.

سومین روش رفرنس نویسی: روش AMA

این سبک از استناد برای مقالات و تحقیقات پزشکی استفاده می گردد. در این روش رفرنس نویسی به هر منبع یک شماره باید نسبت داده شود و با آوردن این شماره ‌ها در متن نوشته، به منبع مورد نظر در بخش منابع اشاره می نماییم. در بخش منابع یا ارجاعات یک لیست شماره‌گذاری شده از رفرنس‌ ها به همراه تمامی اطلاعات، در اختیار خواننده قرار خواهیم داد.

چهارمین سبک رفرنس نویسی: روش Chicago

روش ارجاع دهی شیکاگو بیشتر برای مطالب تاریخی استفاده می شود. وقتی که شما  قصد انتشار دادن یک متن را دارید، این روش استاندارد تلقی می‌ گردد. در انتهای هر نقل قول، متن یا نوشته اقتباس شده از دیگر نویسندگان، از یک شماره استفاده می نماییم. توضیحات را می‌توانیم در پی نوشت بیاوریم و در این صورت نیاز به توضیح در فهرست منابع در انتهای اثر نمی باشد. فهرست منابع و پی نوشت تنها در فرمت نوشتاری باهم متفاوت اند.

پنجمین روش ارجاع دهی: روش The Turabian Style

این روش ارجاع دهی که به آن سبک مکینتاش نیز گفته می شود با روش CMS از نظر موارد استفاده مشابه می باشد؛ با این تفاوت که سبک رفرنس نویسی CMS برای نوشته ‌هایی که قرار است منتشر شوند، سازماندهی گشته است ولی مکینتاش استاندارد انتشار نمی باشد.

ششمین روش ارجاع دهی: روش IEEE Documentation Style

سبک IEEE، استانداردی برای تمامی ژورنال ‌ها و مجلات انجمن  IEEEمی‌ گردد. این سبک رفرنس نویسی بیشتر برای مقالات در زمینه‌ی مهندسی و علوم کامپیوتر، استفاده می‌ گردد. در این روش هم، مانند سبک ارجاع دهی شیکاگو در متن از اعداد استفاده می نماییم و در انتها فهرست منابع را لحاظ می نماییم.

هفتمین روش ارجاع دهی: روش Iso ۶۹۰

این روش رفرنس نویسی یک استاندارد ایزو می باشد که برای ارجاع دهی متون، با هر موضوعی مورد استفاده است. این شیوه ارجاع دهی برای فایل‌ های متنی الکترونیکی بیشترین کاربرد را دارد که از المان‌ هایی خاص برای ارجاع، بهره می گیرد. نقطه‌ گذاری ‌ها و سبک خاص در نوشتن، جز قواعد این روش نیست، بلکه فقط ابزاری برای ارائه بهتر مطلب تلقی می گردد. آخرین ورژن ارائه شده در سال ۲۰۱۰ بوده که قابلیت ارجاع به کلیه منابع اطلاعاتی را دارا می باشد، از جمله کتاب، مقاله، منابع الکترونیکی موسیقی، تصاویر متحرک و . . .  .

هشتمین روش رفرنس نویسی: روش Harvard

روش رفرنس نگاری ‌Harvard سبکی است که در درجه اول توسط دانشجویان استفاده می‌ گردد. روش ارجاع دهی هاروارد دو نوع استناد را شامل می‌ گردد:

  •  استناد اول بصورت استناد در متن است که زمانی که از یک نقل قول استفاده می ‌کنیم، بلافاصله بعد اتمام جمله داخل پرانتز نام نویسنده و سال را قید می نماییم.
  • در استناد بعدی هم از فهرست منابع استفاده می نماییم که در این حالت اطلاعات کامل را در فهرست منابع قید می ‌کنیم.

موسسه سینا ، با تیمی مجرب و حرفه ای و کارآزموده می تواند خدمات ویراستاری مقاله ، چاپ مقاله ، پذیرش مقاله ، ترجمه مقاله شما را با کیفت بالا به انجام برساند.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام