سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

برآورد هزینه چاپ کتاب

انتشار 14 اسفند 1396
مطالعه 2 دقیقه

هزینه چاپ یک کتاب شامل صفحه آرایی ، حروفچینی ،طرح جلد و خدمات اداری شامل شابک فیپا و مجوز می باشد که با توجه به تیراژ و سایز و تعداد صفحات متغیر است.

برآورد هزینه چاپ کتاب

آشنایی با نحوه برآورد هزینه چاپ کتاب

برای محاسبه هزینه چاپ یک کتاب ابتدا باید مشخص کنیم که می خواهیم در چه تیراژی کتاب را منتشر و چاپ کنیم.برای این منظور چند مورد را باید در نظر داشت که به اختصار در زیر ذکر می نماییم.

1) تعداد صفحات

در چاپ کتاب اصلی ترین موضوع تعداد صفحات آن است .تعداد صفحات تعیین کننده میزان کاغذ مصرفی و زینک مصرفی است و اگر چاپ دیجیتال و یا ریسو باشد تعداد فرم های چاپ تعیین کننده می باشد.

2)سایز کتاب

بعد از تعداد صفحات، سایز یک کتاب است که دومین تاثیر را در قیمت و هزینه مقدار کاغذ و زینک مصرفی دارد.در حقیقت سایز کتاب ابعاد کاغذ مصرفی را مشخص مینماید. مثلا در کتاب هایی که در سایزهای سلطانی کوچک ،رحلی کوچک و رقعی و جیبی کوچک و خشتی کوچک باشند از کاغذهای زیر مجموعه ی سایز 60*90 استفاده میشود و در کتابهایی که در سایزهای سلطانی بزرگ و رحلی بزرگ و وزیری و جیبی و خشتی و بیاضی و جیبی پالتویی باشند از کاغذهای زیر مجموعه سایز 70*100 استفاده میشوند

3) جنس صفحات داخلی

بعد از سایز و تعداد صفحات موضوع دیگری که در هزینه چاپ کتاب تاثیر دارد نوع کاغذ مصرفی می باشد که می تواند از جنس گلاسه های سبک یا کرافت ( کاغذ بافت دارد کرم رنگ ) و یا تحریر ( ۷۰ گرم و یا ۸۰ گرم ) باشد که باتوجه به نوع چاپ و سلیقه کارفرما متفاوت و از جنسهای خاصی استفاده می شود.

4)نوع صحافی

با توجه به تعداد صفحات و سایز کتاب از صحافی های متفاوتی استفاده میشود که معرف ترین نوع و پرکاربردترین نوع صحافیها ، صحافی شومیز ( جلد گلاسه و چسب گرم ) و صحافی جلد سخت ( دوخت فرمهای چاپی و چسب سرد و روکش گالینگور و سلفون دار) که هزینه های متفاوتی دارند.

5) نوع چاپ

منظور نوع تکنولوژی که برای چاپ کتاب از آن استفاده می شود که انوع مختلفی دارند . اما کلاً به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از چاپ افست و چاپ رومیزی ( چاپ رومیزی در برگیرنده چاپ دیجیتال و ریسو می باشد) که رویه تعیین هزینه در هر کدام متفاوت است اما به طور کلی در افست تعداد زینک و بند کاغذ مورد نیاز تعیین کننده بوده و در چاپ ریسو تعداد فرم و در چاپ دیجیتال تعداد برگ یک کتاب تعیین کننده هزینه است.

6)تعداد رنگ در چاپ

در چاپ افست به ازای هر رنگ یک زینک استفاده میشود که هزینه زینک و چاپ جداگانه به هزینه های کتاب اضافه میشود و در چاپ ریسو به ازای هر رنگ یک فرم چاپی جداگانه در نظر گرفته میشود.

7)تیراژ کتاب

برای محاسبه هزینه چاپ یک کتاب باید مشخص کنیم که می خواهیم در چه تیراژی کتاب را منتشر و چاپ کنیم.تعداد جلد کتابی که چاپ میشود در حقیقت از یکسو تعیین کننده ی اصلی میزان مواد مصرفی خواهد بود. این مواد مصرفی عبارتند از مواد چاپی ، کاغذ متن ، نوع مقوای جلد و پوشش آن ، نوع صحافی کتاب و از سوی دیگر تعیین کننده ی سیستمی که در چاپ کتاب مورد استفاده قرارمی گیرد خواهد بود.

دقت کنید که در چاپ کتاب با تیراژ پایین(زیر ۲۰۰ جلد) چاپ دیجیتال انجام میشود و چاپ دیجیتال هزینه بالایی دارد درتیراژ های بالا از چاپ افست استفاده می شود.
به همین دلیل چاپ با این روش برای افرادی که انگیزه شان از چاپ کتاب دلیل دیگری غیر از فروش است و یا اساتیدی که نیاز به تعداد محدود کتابشان برای تامین نیاز دانشجویان خود دارند مناسب است.

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام