سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

چاپ مقاله در مجلات معتبر وزارت علوم

انتشار 25 اردیبهشت 1399
مطالعه 4 دقیقه

انگیزه های مختلفی برای نگارش و چاپ مقالات علمی وجود دارد که محققین و دانشجویان را برای تلاش در این زمینه ترغیب میکند.

چاپ مقاله در مجلات معتبر وزارت علوم

انگیزه های مختلفی برای نگارش و چاپ مقالات علمی وجود دارد که محققین و دانشجویان را برای تلاش در این زمینه ترغیب میکند. ممکن است فردی برای کسب نمره کامل پایان نامه تصمیم به نگارش و چاپ مقاله بگیرد و یا برای تقویت رزومه پژوهشی خود جهت موفقیت در مصاحبه دکتری، گروهی نیز برای ارتقاء رتبه علمی یا عضویت در هیئت علمی دانشگاهها و یا کسب مجوز دفاع از رساله دکتری ملزم به چاپ مقاله در مجلات علمی هستند. در هر کدام از این موارد، فارغ از نوع هدف و نیاز محقق، لازمه تایید و معتبر شمردن مقالات علمی در دانشگاهها و مراکز علمی، چاپ آنها در مجلاتیست که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور باشد. لیست مجلات معتبر، علاوه بر اینکه همه ساله در پایگاههای معتبر علمی دنیا همچون isi, isc, pubmed, scopus به روز و منتشر میشوند، در وزارت علوم نیز یک لیست از مجلات معتبر داخلی و خارجی منتشر و در دسترس دانشگاهها و محققین قرار میگیرد. همچنین یک بلک لیست از مجلات فیک و نامعتبر نیز هم توسط وزارت و هم توسط این پایگاهها منتشر میشود. البته باید توجه داشته باشید که مجلات معتبر علاوه بر اینکه بایدمورد تایید وزارت علوم باشند بلکه باید از سوی وزارت بهداشت و درمان و آموزش کشور و دانشگاه آزاد اسلامی نیز معتبر شناخته شوند.

شرایط چاپ مقاله در مجلات مورد تایید وزارت علوم

زمانی که نگارش یک مقاله به اتمام میرسد، محقق باید بر اساس نوع مقاله و متناسب با هدف خود مجله ای را برای ارسال مقاله خود شناسایی و انتخاب کند. بنابراین به بررسی لیست مجلات مورد تایید وزارت علوم نیاز پیدا خواهد کرد. از طرفی این مجلات به جهت حفظ اعتبار خود در مجامع علمی، صرفا مقالاتی را مورد پذیرش قرار میدهند که به لحاظ سطح علمی و خلاقانه و کاربردی بودن، در رده بالایی قرار داشته و به عبارتی حرف جدیدی برای گفتن داشته باشند. بعبارتی این مجلات دارای استانداردهای خاصی برای ارزیابی مقالات و پذیرش آنها هستند که تقریبا در اکثر ژورنالهای معتبر یکسان میباشند. بنابراین مقاله برای چاپ شدن در این مجلات باید حائز شرایط و استانداردهای آنها باشد. مبحث مهم دیگر، دقت در انتخاب مجلات از لحاظ هم اسکوپ بودن موضوع مقاله با زمینه تخصصی ژورنال میباشد. چرا که در صورت نادیده گرفتن این موضوع از سوی محقق، مقاله بدون بررسی ریجکت خواهد شد. 

بعد از ارسال باید بنا به مدت زمانی که در وبسایت مجله برای بررسی مقالات اعلام شده، منتظر بمانید که اثرتان پذیرفته یا ریجکت (رد شدن)‌ شود. گاهی نیز مقاله پذیرفته می‌شود اما نیاز به بازبینی‌ها و اصطلاحاتی دارد که داوران ژورنال از شما می‌خواهند روی آن انجام بدهید. معمولا مدت زمان چاپ مقاله در نامه پذیرش ارسالی از سوی مجله به اطلاع پژوهشگر می‌رسد. اما تاخیر در امر چاپ مقاله نیز یک پدیده طبیعی است. اگر شما نامه پذیرش یک مقاله را در دست دارید به معنی تایید و چاپ شدن آن است بنابراین نیازی نیست نگران چاپ شدن مقاله ­تان دقیقا در زمان مقرر باشید. اگر تاخیر بیش از حد انتظارتان بود میتوانید از طریق ایمیل به سردبیر مجله اطلاع دهید.

نکات کلیدی در انتخاب مجله برای ارسال مقاله

درحالی‌ که کیفیت مجلات مهم هستند اما بهتر است مقاله خود را به ژورنال‌هایی که بیشترین کیفیت را دارند، ارسال نکنید؛ زیرا احتمال ریجکت شدن مقاله در این مجلات معتبر زیاد است. هنگام ارسال مقاله به مجلات بسیار مهم است که مقاله خود را فقط به یک ژورنال ارسال کرده و از سابمیت هم‌زمان مقاله به چند ژورنال خودداری کنید. به‌این‌ترتیب نخست یک مجله را انتخاب کرده، مقاله خود را سابمیت کنید. منتظر جواب، نامه سردبیر مجله و نتیجه داوری بمانید. اگر مقاله شما برای چاپ در مجله ریجکت شد، در این صورت شما می‌توانید مقاله خود را به ژورنال دیگر ارسال کنید.

معرفی مجلات مورد تایید وزارت علوم در موسسه سینا

از جمله خدمات ارزنده ای که موسسه سینا در زمینه پذیرش و چاپ مقاله ارائه میکند معرفی مجلات معتبر میباشد. از آنجایی که کارشناسان موسسه سینا سابقه درخشانی در همکاری با ژورنالهای مختلف دارند بنابر این با مطالعه بخش مختصری از مقاله شما میتوانند مناسب ترین مجله را برای مقاله شما معرفی کنند. علاوه بر آن مقاله توسط ویراستاران متخصص موسسه، در فرمت درخواستی مجله انتخابی شما تنظیم خواهد شد تا در گرفتن اکسپت برای مقاله با مشکل مواجه نشوید. میتوانید بصورت آنلاین و یا شماره تماس و ایمیل چکیده مقاله را به کارشناس موسسه ارسال نمایید تا در اسرع وقت مناسب ترین مجله را برای مقاله شما معرفی کنند.

بیشتر بخوانید: 

معرفی مجلات مرتبط و متناسب با مقاله

مناسب ترین مجله برای چاپ مقالات

لیست مجلات اسکوپوس Scopus وزارت علوم

مجلات داخلی معتبر

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام