سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

مراحل چاپ مقاله در مجلات علمی

انتشار 30 مهر 1397
مطالعه 6 دقیقه

چاپ مقاله در مجلات و نشریات علمی یکی از راه های ارائه نتایج پژوهشی و تحقیقاتی به جامعه علمی می باشد تا محققین دیگر نیز از آن استفاده نمایند.

مراحل چاپ مقاله در مجلات علمی

انتشار یک مقاله پژوهشی در مجلات و نشریات علمی، فعالیت مهمی در جامعه دانشگاهی و علمی محسوب می شود. چاپ مقاله این امکان را به شما می دهد تا از طریق مقاله خود با دیگر محققین در رشته خودتان ارتباط برقرار کنید، نام خود را به عنوان یک محقق مطرح کنید و ایده های پژوهشی خود را به دیگران معرفی نمایید. نگارش و چاپ یک مقاله آسان نیست، اما شما می توانید شانس خود را با ارسال یک دستنوشته علمی و پژوهشی به یک مجله علمی امتحان نمایید. اما مسئله مهم در چاپ مقاله، پیدا کردن یک مجله علمی مناسب با موضوع و سبک مقاله شما است. اگر اطلاعات کافی در خصوص مجلات و نشریات علمی ندارید، می توانید مقاله خود را در اختیار موسسه سینا قرار دهید تا شانس انتشار آن در مجلات معتبر دنیار را افزایش دهیم.
برای چاپ مقاله در یک مجله معتبر بایستی مراحل مختلفی را طی نمایید تا در نهایت بتوانید به هدف اصلی خود که چاپ مقاله است ، دست یابید. ما در این بخش شما را با مراحل ارسال و چاپ مقاله آشنا خواهیم کرد.

تصویر

 

سابمیت یا ارسال مقاله به مجله

توصیه اول به شما محققان و دانشجویان این است که قیل از ارسال مقاله، برای آخرین بار مقاله خود را مرور نمایید و یا از یک همکار یا استاد بخواهید که مقاله پژوهشی شما را از لحاظ گرامر، اشتباهات املایی، خطاهای نگارشی و وضوح جملات ویرایش کنند. آنها باید محتوای مقاله شما را تأیید کنند. همانطور که در بخش "نکات کلیدی در نگارش مقالات علمي و جذاب" گفته شد، مقاله پژوهشی باید یک موضوعی مهم و جذاب را ارائه دهد. همچنین باید واضح و روشن نوشته شود تا خوانندگان بتوانند آن به راحتی دنبال کنند. مقاله نوشته شده بایستی متناسب با مخاطبان مجله انتخابی شما باشند. فراموش نکنید که مخاطبان شما محققان و دانشجویان هم رشته شما هستند. پس مقاله خود را باید به گونه ای بنویسید که برای آنها هم قابل درک باشد و هم ساده و پیش پا افتاده نباشد.
سپس به سایت مجله انتخابی خود بروید، و بخش اطلاعات نویسنده آن را مطالعه نمایید. حتما دستورالعمل مجله را خوب بخوانید تا قبل از ارسال مقاله تغییرات لازم را بر اساس دستورالعمل مجله اعمال نمایید. پس از خواندن این بخش، به قسمت سابمیت مقاله رفته و در صورتی که نیاز به ساخت اکانت دارد، برای خود یک حساب کاربری ایجاد نمایید تا پروفایل شخصی برای شما ایجاد شود. بعد از ایجاد پروفایل، مراحل خواسته شده را طی نموده تا سابمیت مقاله شما تکمیل شود. در نهایت یک صفحه به شما نمایش داده می شود که حاوی اطلاعات سابمیت مقاله شما می باشد.

 

تصویر

از این مرحله به بعد بایستی صبور باشید تا نتایج داوری مقاله شما از سوی مجله اعلام شود. مجلات مختلف بازه داوری متفاوتی دارند که بسته به نوع مجله ( اینکه JCR باشد یا SCOPUS) می تواند بین 1 تا 4 ماه متغییر باشد. اگر مقاله شما از لحاظ موضوعی متناسب با مجله نباشد، مقاله شما در همان هفته اول از سوی ادیتور مجله رد می شد و برای داوری ارسال نمی گردد. اما اگر از لحاظ موضوعی و ساختار مقاله ، تائید شود، مقاله برای داوری تخصصی ارسال خواهد شد. بعد از طی پروسه داوری، سه احتمال برای مقاله شما وجود دارد:

  1. مقاله شما پذیرفته شود.
  2. مقاله با اعمال اصلاحات خواسته شده پذیرفته شود.
  3. مقاله برای انجام اصلاحات اساسی به نویسنده برگردانده شود.
  4. مقاله کلا ریجکت شود.

در حالت اول که به ندرت اتفاق می افتد، مقاله بدون هیچ تغییری از سوی مجله پذیرفته شده و برای چاپ ارسال می شود. اما حالت دوم که بیشترین تعداد پذیرش های مقالات از این نوع می باشد، از نویسنده خواسته می شود که اصلاحات جزئی که از سوی داوران  ارسال شده است را بر روی مقله خود اعمال کرده و آن را برای چاپ ارسال نمایند. لازم است تا تمامی اصلاحات خواسته شده با دقت مطالعه و در مقاله انجام گیرد. هرگز نسبت به ایرادات گرفته شده جبهه نگیرید. کسانی که مقالات شما را داوری می کنند افراد تحصیل کرده و با تجربه در زمینه موضوع شما می باشد. پس بدون هیچ اعتراضی ، مقاله خود را تصحیح و به مجله ارسال کنید.
در حالت سوم، مقاله شما دارای ایرادات اساسی مانند ترجمه نامناسب، ایرادات گرامری بوده و داوران از نویسنده می خواهند تا یک بازنگری اساس در مقاله خود انجام داده و آن را برای داوری مجدد برای مجله ارسال نمایند.
اما در صورتی که ایرادات مقاله بسیار فاحش باشد، یا تطابق عنوانی با مجله نداشته باشد و یا محتوای ضعیفی داشته باشد، از سوی مجله رد خواهد شد و شما بایستی مقاله خود را دوباره از اول بازنویسی کرده و برای مجله دیگری ارسال نمایید. هرگز از اینکه مقاله شما از سوی مجله ریجکت شده نامید نشوید. بسیاری از محققین بزرگ جهان، با وجود چاپ چندین مقاله، ممکن است که مقاله آنها هم ریجکت شود. پس با دقت ایرادات گرفته شده از سوی مجله را مطالعه کرده و مقاله خود را با کمک یک فردی که تجربه خوبی در نگارش و چاپ مقاله دارد، بازنویسی و ویرایش نمایید. هر پیام داور به شما، یک راهنما و کمک برای بهتر شدن مقاله شما می باشد.

 

تصویر

بعد از ویرایش مقاله خود، حتما از استاد راهنما یا یک فرد متخصص در زمینه موضوعی شما بخواهید تا مقاله شما را مجددا بخواند و اگر نیاز به ویرایش مجدد داشت حتما آن ها مشخص نماید. از یک فردی که در زمینه ادبیات انگلیسی تحصیل کرده اند، بخواهید تا مقاله شما را از لحاظ گرامری بررسی نماید تا هیچ ایراد ترجمه و گرامری نداشته باشد.
حتما مقاله خود را مطابق با دستورالعمل مجله ویرایش نمایید. بسیاری از مقالات به دلیل عدم رعایت دستورالعمل مجله، از سوی ادیتور مجله رد می شوند.

 

تصویر

زمانی که مطمئن شدید که مقاله شما آماده ارسال به مجله می باشد، دوباره در همان مجله یا مجله دیگری سابمیت نمایید.  توجه داشته باشید که مقاله خود را در یک زمان به دو یا چند مجله ارسال نکنید. زیرا با توجه یه اینکه داوران مجلات بصورت غیر حضوری با مجلات همکاری می نمایند، ممکن است که دو مجله ای که شما مقاله خود را ارسال نموده اید ، داوران مشترکی داشته باشد، در نتیجه مقاله شما از دو مجله متفاوت به دست یک داور برسد. این اتفاق یک امتیاز منفی برای نویسندگان مقاله می باشد و حتی اگر مقاله شما بسیار عالی نوشته شده باشد، به دلیل این کار، از سوی داور رد شود و حتی مجلات مربوطه لیست نویسندگان را در لیست سیاه خود قرار دهند و هرگز مقالات آنها را پذیرش نکنند.
 

تصویر

اگر برای بار چندم مقاله شما از سوی مجله رد شد، باز هم نامید نشوید. روی تصمیم خود برای چاپ مقاله خود مصمم باشید. شما در نهایت خواهید توانست مقاله خود را در یک مجله معتبر به چاپ برسانید. مقاله خود را بارها و بارها ویرایش کنید . به مجلات مختلف ارسال نمایید تا در نهایت موفق به چاپ آن شوید.
  • به یاد داشته باشید که یک مقاله ای که رد می شود لزوما یک مقاله بد نیست. عوامل متعددی که بسیاری از آنها به طور کامل از کنترل شما خارج هستند، تعیین می کنند کدام مقالات از سوی مجله پذیرفته شوند.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام