سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

چگونه کتاب خود را ویرایش کنیم؟

انتشار 9 دی 1397
مطالعه 7 دقیقه

اگر قصد دارین کتاب خود و یا فرد دیگری را ویرایش کنید میتوانید طبق مراحل زیر اقدام کنید.

چگونه کتاب خود را ویرایش کنیم؟

گاهی اوغات شما تصمیم میگیرید کتاب خود و یا فرد دیگری را ویرایش کنید اما با مراحل آن آشنا نیستید.افراد متخصصی در این زمینه وجود دارند که به صورت تخصصی کار ویرایش کتاب را انجام میدهند پس برای موفقیت در این کار نیاز به تخصص دارید ما در این بخش مراحل ویرایش تخصصی کتاب را توضیح داده ایم شما میتوانید با مطالعه این بخش تمام اطلاعات کافی در زمینه ویرایش کتاب را به دست آورید.

مراحل ویرایش کتاب

مراحل ویراستاری و نگارش را هم زمان پیش ببرید:همین که دارید یک بخش از کتاب را مینویسید برگردید و بخش های پیشین را ویرایش کنید.اشتباهات دستوری اشتباهات فعلی و ساختاری و ... را ویرایش کنید.این کار به شما کمک میکند که علاوه بر ویرایش کلی داستان به عقب برگردید و مطلب نوشته شده را دوباره ویرایش کنید.توصیه دیگری که در بازخوانی باید رعایت کنید این است که اشتباهات را فقط علامت بزنید اصلاح نکنید.شرایط را طوری رقم بزنید که انگار اولین بار است که دارید کتاب مینویسید برای بار اول هر آنچه که به ذهنتان می آید را بنویسید.

ویرایش کتاب را به صورت بخش به بخش انجام دهید:زمانی که نگارش یک جلد از کتاب را به اتمام رساندید آنرا به بخش های مجزا تقسیم کنید البته این بخش ها قرار نیست همان فصل های کتاب باشند زمان خاصی مشخص کنید و در آن بازه زمانی سعی کنید کتاب را نگارش کنید بخش هایی که از قبل مشخص کرده اید و علامت زدید را ابتدا ویرایش کنید و سپس بخش های بعدی.

صفحات را پرینت گرفته و مطالعه کنید:بعد از اتمام نگارش صفحات کتاب را پرینت بگیرید و مطالعه کنید زمانی که مطالعه میکنید شما میتوانید بخش هایی از کتاب را که اضافی است و یا نیاز به تکمیل شدن دارد را ویراش کنید و تکمیل تر کنید البته گفتنی است که در این بخش کتاب را خط به خط ویرایش نکنید و یک بررسی کلی بکنید بررسی اجمالی و خط به خط کتاب برای مراحل بعدی میباشد.

مدتی کار را رهاکنید:بعد از پشت سر گذاشتن این سه مرحله که کار ویرایش نسخه اول کتاب به اتمام رسید مدتی کار را کنار بگذارید و استراحت کنید بعدا به سراغ شروع فصل های بعدی بروید.اغلب نویسندگان حدود 6 ماه الی یکسال به خود فرجه میدهند تا استراحت کنند.

جلد بعدی را شروع کنید:پس از مدت زمان تعیین شده برای استراحت بخش بعدی را شروع کنید و کار را پیش ببرید.اگر مطلبی به ذهنتان رسید که میخواهید آنرا در بخش های آتی کتاب بنویسید میتوانید آنها را به صورت کامنت هایی یادداشت کنید و تاریخ بنویسید تا بعدا از آنها به عنوان مطلب استفاده کنید.

نظر دیگران را بپرسید:بعد از اینکه کتاب را به حد قابل خواندن رساندید میتوانید از  دیگران بخواهید که کتاب را بخوانند و در مورد کم و کاستی هایش نظر بدهند.باتوجه به بازخورد هایی که از نظر دیگران کسب میکنید میتوانید کتاب را ویرایش کنید و کم و کاستی های اشاره شده توسط دیگران را برطرف کنید.

کتاب را با صدای بلند بخوانید:بعد از اینکه چندین بار کتاب را ویرایش کردید و تقریبا آماده تر شد از صفحات کتاب پرینت بگیرید و آنرا برای خودتان بخوانید.اگر بار اول پس از خواندن کتاب از آن متنفر شدید تعجب نکنید.

بعد از خواندن کامل کتاب، کارتان را سیستماتیک و مرتب به جلو نبرید. می‌توانید اولین جمله از هر فصل را بخوانید. یقیناً این کار کمک خواهد کرد که میزان انسجام کتاب را بهتر درک کنید.

جمله اول و آخر هر بخش (که در مراحل اولیه بخش‌بندی کرده‌اید) یا هر فصل را بخوانید. همچنین، جمله اول و آخر کتاب را نیز بخوانید. این دو تکنیک برای بررسی میزان همبستگی و انسجام کتاب بسیار مفید است. مخصوصاً اگر پس از خواندن آن‌ها شما تکرار را مشاهده نکنید و فرآیند روایت منظم و معقول باشد.

تصویر

 

ویرایش سطر های متن:به جملات یا پاراگراف ها توجه کنید اگر دیدید که جمله ای بسیار طولانی است آنرا خرد کنید و یا اگر دیدید که جمله ای کوتاه است و مفهوم کلی را نمایش نمیدهد آنرا ویرایش کنید.این نکته را در نظر بگیرید که جمله اول هر پاایگراف باید جذاب و پر طرفدار باشد.

اگر کتاب رمان می‌نویسید، سعی کنید گفتگوها را بر اساس جریان روایت، شخصیت‌ها و سبک آن‌ها طراحی کنید.

دیالوگ یا گفتگوهای بین شخصیت‌های داستان را با صدای بلند بخوانید و ببینید آیا صداها طبیعی هستند: آیا شخصیت داستانی شما همان‌گونه که باید حرف بزند، حرف میزند یا نه؟ آیا زبان مورداستفاده آن‌ها خاص و شفاف است یا دائماً از اصطلاح‌ها و کلمات تکراری و مبهم استفاده می‌کنند؟ آیا لغات و اصطلاحات بازمان و موقعیت و حالت داستان مناسبت دارند یا خیر؟

اعمال تغییرات آخر:بعد از پشت سر گذاشتن تمام این مراحل نوبت به مرحله فورمت دارد به متن و ویرایش فرا میرسد در این مرحله حتی اگر نامی برای کتاب خود انتخاب نکرده اید میتوانید در این مرحله یک نام برای کتاب برگزینید که جذاب و پر طرفدار باشد میتوانید با توجه به متن کتاب و شخصیت هایی که در آن استفاده کرده اید عنوان کتاب را انتخاب کنید.

مراحل ویرایش همراه با نگارش کتاب را مطالعه کردید اما حال اگر بخواهیم کتاب شخص دیگری را ویرایش کنیم نیاز به پشت سر گذاشتن چه مراحلی داریم:

تعیین بازخورد:ابتدا تعیین کنید که دوست دارید چه بازخوردی از محتوای کتاب دریافت کنید.شاید نویسنده در ابتدای کار دوست داشته باشد که کتابش در مورد شخصیت ها باخورد داشته باشد در کل از خواننده بپرسید که دوست دارد کتابش در کدام بخش ها باز خورد داشته باشد.

یک دور کامل کتاب را بخوانید:قبل از اینکه تغییراتی اعمال کنید و یا کامنتی را در بخشی از متن استفاده کنید یک بار مطلب را به طور کامل بخوانید.

دوباره خوانی و اعمال کنید:کتاب را دوباره بخوانید و مطلب و کامنت ها را در آن جایگذار یکنید.

 ویرایش کلی اعمال کنید. سعی نکنید متن را جراحی کرده و از کوچک‌ترین موارد هم رد نشوید. تنها اگر یک ویراستار حرفه‌ای هستید می‌توانید متن را همه‌جانبه ویراستاری کنید و حتی اشکالات کوچک را مدنظر قرار دهید و اگر ویراستار حرفه‌ای نیستید سعی کنید از موارد کوچک عبور کرده و به موارد مهم و بزرگ‌تر اشاره‌کنید.

برای مثال، اگر شما نسخه اول یا دوم کتاب را می‌خوانید، غلط‌های املایی را در نظر نگیرید چون آن‌ها بعداً درست خواهند شد.

وقتی کامنت‌هایتان تمام شد، به عقب برگردید و به سؤالاتی که نویسنده از شما پرسیده تا بر اساس آن‌ها کار را ویرایش کنید، نگاه کنید. اگر موردی از سؤالات ازقلم‌افتاده، بی‌پاسخ نگذارید.

 

 
تصویر
 

مراحل  سفارش چاپ کتاب در موسسه سینا

  • صفحه آرایی با اخذ تائیدیه مشتری
  • طراحی جلد کتاب اخذ تائیدیه مشتری
  • تهیه شابک فیپا و مجوز وزارت ارشاد
  • درج نام کتاب و مولف در بانک اطلاعات کتابخانه ملی

چاپ کتاب با تیراژ دلخواه

  • ارسال رایگان کتاب های چاپ شده به آدرس مشتریان
  • از مزایای انتخاب موسسه سینا برای سفارش چاپ کتاب
  • اگر کتابی دارید اما نحوه ی دریافت مجوزهای لازم را نمی دانید و زمانتان هم محدود است؛
  • اگر کتابی تالیف یا ترجمه کرده اید اما می خواهید با پایین ترین هزینه و در تیراژ محدودی چاپ نمایید؛
  • اگر پایان نامه دارید و می خواهید آن را تبدیل به کتاب کنید؛
  • اگر می خواهید به عنوان مترجم شناخته شوید اما وقت کافی و زمان لازم را ندارید؛
  • موسسه سینا برای همه ی این درخواست های شما راه حل دارد لذا نگران نباشید. کافیست از طریق ایمیل درخواست خود را ارسال نمایید تا کارشناسان موسسه ظرف کمتر از ۲۴ ساعت پاسخ تمامی درخواست های شما را ارسال نمایند.

سفارش چاپ کتاب در موسسه سینا

برای اینکه بتوانید در موسسه سینا یک کتاب برای چاپ سفارش دهید باید ایتدا با مشاورین موسسه از طریق شماره تماس و یا از طریق ایمیل تماس حاصل فرمایید و سوالات و اطلاعاتی لازم دارید را بپرسید سپس فایل آماده کتاب را مسئول موسسه تحویل میدهید و تمامی مراحل و ویرایش های لازم برای کتاب انجام میشود موسسه سینا در کمترین زمان ممکن ویرایش ها و کم و کاستی های لازمه را تکمیل میکند و مجوز های مورد نیاز را اخذ میکند.بعد از اخذ مجوز کتاب را به بخش انتشارات موسسه تحویل میدهد تا در اسرع وقت چاپ شده و توزیع شود.

تصویر

 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران
پرسش ها و دیدگاه های کاربران
بازدیدکننده

تیم پشتیبانی
در پاسخ به:
باسلام هزینه چاپ کتاب از پایانامه چقدره؟
سلام و عرض ادب کمال تشکر را داریم که ما را برای تبدیل پایان نامه به کتاب برگزیده اید. احتراما هزینه تبدیل فرمت پایان نامه به فرمت کتاب و چاپ آن با توجه به تعداد کلمات و صفحات پایان نامه و تعداد جلدهایی که می خواهید به چاپ برسد دارد لطفا موارد مربوطه و یا خود پایان نامه را از طریق ایمیل و یا واتس آپ ارسال بفرمایید تا براورد هزینه شده و در کوتاه ترین زمان عرض شود. تماس و واتس آپ: 09149724522 ایمیل: sina.pub@gmail.com با تشکر
2 سال پیش
بازدیدکننده

جلال طلوعی
باسلام هزینه چاپ کتاب از پایانامه چقدره؟
2 سال پیش

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام