سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

چگونه مقاله isi بنویسیم ؟

انتشار 7 آبان 1397
مطالعه 8 دقیقه

نگارش و چاپ مقاله isi یکی از مهم ترین راه های ثبت تولیدات دانش محققین و پژوهشگران می باشند تا بتوانند یافته های خود را در اختیار محققین دیگر قرار دهند.

چگونه مقاله isi بنویسیم ؟

آشنایی با نحوه نوشتن یک مقاله isi

شاید سوال بسیاری از محققین باشد که نگارش یک مقاله علمی را از کجا شروع کنند و چگونه به پایان برسانند تا یک مقاله خوب و قابل قبولی نوشته باشند. بسیاری از ما سواد کافی علمی در خصوص موضوع پژوهشی که انجام می دهیم داشته باشیم اما اصول و قواعد نگارش یک مقاله را ندانیم، در نتیجه نتوانیم آنطور که باید، مقاله خود را بنویسیم. عوامل زیادی در نگارش یک مقاله خوب، موثر هستند، از جمله دانستن ساختار یک مقاله، آشنایی به بخش های مختلف یک مقاله، نحوه درج رفرنس ها و مهم تر از همه اینها مطالعه تعداد زیادی مقاله در خصوص موضوع پژوهش. قبل از هر چیز در نگارش یک مقاله باید بدانیم موضوعی که برای مقاله خود انتخاب کرده ایم تا چه اندازه برای جامعه ما کاربردی بوده و در پیشرفت علم موثر است. همچنین باید خوب بدانیم که مخاطبین مقاله ما قرار است چه کسانی باشد. شناخت صحیح مخاطب ها ما را در ارائه یک مقاله علمی خوب کمک خواهد کرد.

 

ساختار مقاله ISI و نکات مهم در نوشتن هر بخش

  1. عنوان مناسب  متناسب با موضوعات روز : عنوانی که برای مقاله انتخاب می شود، برگرفته از موضوع کار پژوهشی خواهد بود. در نتیجه برای اینکه عنوان مقاله جذاب و به روز باشد بهتر است در ابتدای کار و در انتخاب موضوع ، بیشتر دقت نماییم و موضوعی را انتخاب کنیم که هم ناب و جدید باشد و هم بتواند برای جامعه کاربردی باشد.
  2. نام نویسنده/نویسندگان:هر مقاله ای می تواند حاصل فعالیت یک یا تعداد بیشتری محقق و نویسنده باشد. اما اینکه ترتسیب نگارش اسامی نویسندگان چگونه باشد و نویسنده مسئول مقاله چه کسی باشد، بسیار مهم است. بخصوص در رزومه پژوهشی نویسندگان. چون هر جایگاه امتیاز مخصوص به خود را دارد و هرگز نویسنده اول و نویسنده پنجم امتیاز یکسانی از مقاله نمی گیرند.
  3. چکیده : خلاصه مقاله یکی از مهم ترین و سخت ترین بخش های آن است، البته شما می توانید تا زمانی که به یک درک کلی از موضوع مقاله نرسیده اید از نوشتن آن خودداری کنید.خلاصه مقاله باید در حدود 200 الی 300 کلمه باشد که به خوبی بتواند تمامی مقاله را پوشش دهد. در نوشتن چکیده مقاله حتما به نکات زیر توجه کنید:
  • چکیده شما باید از همان طرح اولیه مقاله پیروی کند.
  • چکیده شما باید با یک جمله واضح و روشن در مورد انگیزه شما برای نوشتن این مقاله آغاز شود . این مساله می تواند از آنچه که انجام داده اید و هدف شما  از انجام آن پیروی کند.
  • شما باید به صورت خلاصه وار به یافته های خود در این مقاله اشاره و بگویید که چرا آنها مهم هستند.
  • در نهایت چکیده را با نتیجه گیری خود به پایان برسانید.
  1. کلمات کلیدی : منظور از کلمات کلیدی، مهم ترین کلمات مقاله می باشد که معمولا در عنوان مقاله نیز به کار می روند و کربران در هنگام جستجوی مقاله شما از این کلمات استفاده می کنند.حداکثر تعداد کلمات کلیدی تا 10 کلمه می باشد.
  2. مقدمه (Introduction) :در این بخش محقق با نوشتن مطالب کلی توجه خواننده را به سوی موضوع تحقیق متمایل می کند .در نوشتن مقدمه بهتر است موارد زیر را رعایت نمایید. ابتدا یک تعریف از موضوع مورد نظر از قول منابع معتبر ارائه می شود .( این منبع باید معتبر باشند, اعتبار بیشتر سبب جلب توجه بیشتر خواننده می شود ) .
    - بیان مسئله (2 تا 3 خط) :در اینجا هم ابتدا به تعریف مسئله بپردازید و سپس مشکلات و مسایل مرتبط با موضوع را بیان کنید و سعی کنید سوالهایی را که در فرضیات تحقیق مطرح نموده اید را دراین بخش به صورت جملات پرسشی مطرح نمایید ولی این پرسشها باید در جملات خبری باشد .
    - اهمیت موضوع : در انتهای مقدمه نیز بایستی به بیان اهمیت مسئله و موضوع تحقیق بپردازید. 
    اینکه "عدم توجه به این مسئله سبب چه عواقبی در .. می شود و اجرای درست آن چه نتایج مثبتی به همرا ه دارد .(آوردن اعداد و ارقام معتبر به صورت در صد و ...) 
    در کشور های دیگر چه نتایجی از این مسئله گرفتند و عدم اجرا ی آن سبب چه مشکلاتی شده است . ( یادتان باشد که این مطالب را باید حتما با ذکر منبع در آخر هر جمله بنویسید.)ا ز خودتان قلم فرسایی نکنید .در نهایت بنویسید که اگر این تحقیق در ...اجرا شود چه نتایجی برای مسئولین و ... دارد ؟ 
    مروری بر تحقیقات انجام شده : ابتدا از تحقیقات سالهای اخیر شروع کنید و به عقب بروید. اگر مقاله را برای مجلات داخلی می فرستید , ابتدا از تحقیقات داخلی بنویسید . اگر مقاله را برای مجلات خارجی می فرستید برعکس فوق انجام دهید . از نوشتن نام یک نفر به صورت مکرر جدا خود داری نمایید . (اینکار این شبهه را بر می انگیزد که شما از منابع مختلف استفاده نکرده اید ...) 
  • برای مقالات رشته های تاریخ هر چه منبع قدیمی تر باشد جالب تر است .ولی برای مقالات مدیریت , فنی و پزشکی و علوم پایه باید از منابع جدید استفاده بیشتری بکنید 
  • گر مطمئن نیستید که مطلب مربوط به یک منبع هست یا نه , جداً از نوشتن آن خودداری نمایید. چون بررسی کنندگان مجلات خارجی کلیه جملات شما را با منابع موجود تطبیق می دهند و اگر خلاف آن ثابت شود مقاله مردود خواهد شد . 
  • اگر از منابع و مقالات اینترنتی استفاده می کنید , این مقالات باید حتما یک مقاله تحقیقاتی باشند .از نوشتن مطالب از سایتهای تبلیغاتی جدا خودداری نمایید چون که نویسنده برای تبلیغ شرکت خود ممکن است دقت زیادی در منبع مورد نظر نشان ندهد .
  • بهتر است مقاله مورد نظر دارای مشحصات دانشگاهی باشد . (مقالاتی که دارای فرمت PDF هستند از اعتبار بیشتر ی برخوردارند). 
  • اگر مطلبی را از کتابهای ترجمه شده داخلی اقتباس می کنید ، یادتان باشد که اغلب این کتابها در جهان دارای ویرایشهای جدیدتری هستند .ولی در ایران هنوز ترجمه و منتشر نشده اند .بهتر است کتاب اصلی با ویرایش جدید را پیدا نموده و از آن رفرانس بدهید .در این موارد می توانید از مراکز تحقیقاتی و شرکتهای اطلاع رسانی معتبر در داخل کشور استفاده نمایید. 
  1. روش کار یا تحقیق : روش تحقیق بخش بسیار مهم مقاله را تشکیل می دهد . برای نوشتن روش تحقیق حتما با متخصصین آمار مشورت نمایید . اگر مطالب مقاله شما در سطح بالا باشد ولی روش تحقیق درستی را انتخاب نکرده باشید زحمتتان به هدر خواهد رفت.
  • نوع تحقیق ( میدانی – کتابخانه ای – طولی – تقاطعی - ...) (یک خط) 
  • محل تحقیق ( مکان اجرا ) ( منطقه – شهر – کشور )(نیم خط) 
  • دوره تحقیق (از ماه ....در سال ... تا ماه .....سال ....) (نیم خط) 
  • جامعه تحقیق , نمونه تحقیق ( تعداد افراد منتخب ) (نیم خط) 
  • روش انتخاب حجم نمونه ( تصادفی ساده – تصادفی خوشه ای -...)(نیم خط)
  • نوع آزمون آماری :( کای اسکوار(خی دو ) – تی استیودنت – رگرسیون – .. )(نیم خط) 
  • نوع مدل : نام مدل 
  1. نتایج تحقیق :مهم ترین بخش یک مقاله  پژوهشی، بخش نتایج آن است. در واقع هدف اصلی از نوشتن مقاله، ارائه همین نتایج می باشد. معمولا نتایج کار بیشتر در قالب جداول، نمودار و یا شکل ارائه می شود و توضیحات کمتری نوشته می شود. البته این  بستگی به موضوع مقاله دارد. در رشته های پزشکی و فنی این حالت بیشتر دیده می شود. اما درج  جداول و نمودار در مقاله بایستی با رعایت اصول مقاله انجام شود و نبایستی پیش از حد معقول باشد.
    بطور مثال اگر برای چند سوال مربوط به هر فرضیه یک آزمون انجام داده اید .سعی کنید جدول نهایی آزمون را در مقاله قرار دهید. تمامی نتایج فرضیه های تایید یا رد شده، بایستی نوشته شود .( دو تا 3 جمله ) 
  2. بحث و نتیجه گیری : در این بخش باید ابتدا چند نکته مهم را از ادبیات تحقیق بیاورید. سپس نتیجه هر فرضیه را نوشته و پس از آن نتیجه تحقیقات دیگران را در رابطه با آن فرضیه بنویسید و بعد این نتایج را با نتایج خود مقایسه نمایید. 

مثلا " 
در این تحقیق مشاهده شده است که رابطه معنی داری بین ..... و ...... وجود دارد . این نتیجه با نتایج کاپلان و همکاران (کاپلان 2003) و راجر (2002) و موریسون (1996) مطابقت دارد و لی نتایج اعلام شده توسط آقای ... در ایران (1997) خلاف این نکته را نشان می دهد . از سوی دیگر در رابطه با .......مشاهده می شود که در این تحقیق ........اما پارکر (2001) اعلام نموده است که ....... 
توجه می نمایید که منابع مختلفی در این پاراگراف نوشته شده اند .در واقع یک مقاله درست و مناسب باید همین مشخصات دارا داشته باشد .بطور کلی همه قسمتهای مقاله باید کم و بیش دارای این تعداد منبع در لابلای جملات خود باشند . 

  1. پیشنهادات : پیشنهاد یعنی ارائه موضوعاتی که می تواند در راستای مطالعات شما انجام گیرد. 
  2. تشکر و تقدیر : از اساتید و دوستان و آشنایان در چند جمله کوتاه تشکر کنید. 
    1. منابع : منابع باید کاملا دقیق نوشته شوند. نحوه نوشتن رفرنس ها بایستی طبق دستورالعم درخواستی مجله نوشته شود. مثلا ممکن است مجله از شما بخواهد منابع خود را با سبک aPA و یا سبک  ونکور بنویسید. هر کدام از این روش ها، سبک مخصوص به خود را دارد که بایستی بر همان اساس نوشته شود.( برای اطلاعات بیشتر می توانید بخش رفرنس دهی در مقالات فارسی و انگلیسی را مطالعه نمایید. اگر از یک مقاله فارسی بعنوان منبع استفاده کردید , حتما سال هجری شمسی را به سال میلادی تبدیل کنید. 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام