آموزش نگارش مقاله چگونه رفرنس های مقاله خود را بنویسیم؟

چگونه رفرنس های مقاله خود را بنویسیم؟

چهارشنبه ، 15 اسفند 1397
بخش رفرنس های یک مقاله از بخش های اصلی و با اهمیت در یک مقاله میباشد که باید اصول و ترتیب نوشتن آنرا در مقاله رعایت کنیم.
چگونه رفرنس های مقاله خود را بنویسیم؟

از بخش های اساسی هر تحقیق رفرنس های تحقیق میباشند باید هر تحقیق یک بخش رفرنس داشته باشد و در این بخش باید مشخص شود که هر بخش از یک تحقیق با توجه به کدام منابع و مراجع نوشته شده است و منبع استنادی هر جمله کدام بخش است.برای اینکه بتوانیم منابع و رفرنس ها را در یک مقاله به درستی بنویسیم میتوانیم از چند نرم افزار استفاده کنیم نرم افزار های endnote, Mendeley. word این سه نرم افزار از جمله معتبر ترین و کار آمد ترین نرم افزار ها در حوزه رفرنس نویسی مقالات هستند.

طرز کار با نرم افزار endnote

  • برای این کار ابتدا نرم افزار Endnote را دانلود کنید.
  • به وب سایت http://scholar.google.com. مراجعه کنید.
  • مقاله مورد نظر خود را به زبان انگلیسی جستجو کنید و بر روی گزینه cite کلیک کنید.

تصویر

در پنجره ی باز شده فرمت مورد نظر خود را انتخاب کنید و بر روی گزینه‌ی Endnote کلیک کنید.

تصویر

بر روی فایل ذخیره شده کلیک کنید تا منبع مورد نظر در نرم افزار Endnote باز شود.

تصویر

از گزینه ی File گزینه ی Export را انتخاب کنید و فایل را ذخیره کنید.

تصویر

  • حالا می توانید رفرنس منابعی که وارد نرم افزار کرده اید به صورت فایل متنی دریافت کنید و در قسمت منابع مقاله یا پایان نامه ی خود قرار دهید.
  • از قسمت Output style  می توانید نحوه ی رفرنس دهی را تغییر دهید.

تصویر

رفرنس نویسی با استفاده از نرم افزار ورد

چهارمین Tab در قسمت بالای ورد ۲۰۰۷ یا ۲۰۱۰ از سمت چپ، References است. هرجا که خواستید از یک رفرنس استفاده کنید، آنجا کلیک کنید، آنگاه از توی این تب، قسمت Citation & Bibliography را انتخاب کنید.

تصویر

روی قسمت Insert Citation کلیک کرده و بعد از آن، گزینه Add New Source را انتخاب کنید.

تصویر

پنجره ای باز می شود که شما باید اطلاعات مربوطه را تکمیل کنید؛ این اطلاعات با توجه به اینکه منبع مجله، کتاب، سایت و یا کنفرانس است فرق می کند. اطلاعات را تکمیل کنید، آنگاه کلید Ok را انتخاب کنید. به این نمونه توجه کنید:

تصویر

برای وارد کردن نام نویسنده تب Edit را فشار دهید و نام و نام خانوادگی را وارد کنید .

چنانچه اگر خواستید تا صفحه مرجع را نیز وارد کنید مراحل زیر را طبق عکس زیر انجام دهید .

تصویر

قسمت دیگر Style است؛ این قسمت شما مهمترین استانداردهای رفرنس نویسی را می توانید ببینید. APA یا همون انجمن روانشناسی آمریکا، Chicago، ISO، MLA و سایر انواع که فراخور نیاز، از هر کدام می توان استفاده کرد که ما در کارهای فارسی از شیکاگو و در مقالات انگلیسی از APA استفاده می کنیم.

هر استایلی را که انتخاب کنید، فرمت اون استاندارد هم توی متن و هم در انتها خودبه خود تغییر می کند.

که بعنوان نمونه» مرجع نویسی در داخل متن به شکل زیر می آید:

 (حبیبی, ۱۳۸۷, ص. ۲۵)

(Richard Laux, Richard, & Karen, 2007)

دقت کنید که همه این موارد در ورد  ۲۰۰۷ به بالا است؛ اگر شما مقاله را در فایل ورد ۲۰۰۳ ذخیره کرده باشید (فرمت doc و نه فرمت docx)، این چیزهایی که گفتم اتفاق نمی افتد، یعنی شما با نرم افزار ۲۰۰۷ کار می کنید، اما فایل ۲۰۰۳ است، اینجا این کارها انجام نمی شود، فایل را از ابتدا ۲۰۰۷ ذخیره کنید.

نشانه اینکه ۲۰۰۳ است یا ۲۰۰۷، این است که در قسمت عنوان در بالاترین قسمت صفحه، واژه Compatibility Mode می اید.

تصویر

آنگاه بعد از اتمام مقاله، به روی قسمت Bibliography کلیک کنید و از انجا گزینه Insert Bibliography را انتخاب کنید.

تصویر

غیر از نرم افزار ورد، نرم افزارهای تخصصی دیگری نیز برای مرجع نویسی وجود دارد که  مهمترین آنها End Note و Reference Manager است که کار مرجع نویسی را خیلی راحت می کند، حتی به شما می گوید که کدام منبع را در داخل متن استفاده نکردید. خود نرم افزار هر جا را که لازم باشد، اول می آورد یا هر جا را که لازم باشد ایتالیک می کند. به این ترتیب به لیست رفرنس حرفه ای برای شما ایجاد می کند.

تلفن ثابت: ⌕

تلفن همراه: 09149724522

ایمیل: pub.sina@gmail.com

557 بازدید | 0 دیدگاه
اشتراک گذاری
« فرم ارسال سفارش »
« فرم ارسال سفارش »
خدمات مورد نیازتان را انتخاب کنید
  • فایل پیوست ضروری نیست.
  • فقط فایل های PDF، ورد، فشرده و فرمت های رایج عکس قابل ارسال هستند.
0914 972 4522
pub.sina@gmail.com
0914 972 4522
pub.sina@gmail.com
  • فایل پیوست ضروری نیست.
  • فقط فایل های PDF، ورد، فشرده و فرمت های رایج عکس قابل ارسال هستند.