سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

چگونه پایان نامه خود را به کتاب تبدیل کنیم؟

انتشار 5 اسفند 1398
مطالعه 11 دقیقه

امروزه هرکسی که مهارت نویسندگی دارد یا درزمینه های مختلف علمی حرفی برای گفتن دارد، می‌تواند دست‌به‌قلم ببرد و از طریق چاپ کتاب، دیگران را در دانسته‌های خود شریک کند. اگر پایان‌نامه‌ای درخور چاپ دارید تبدیل پایان‌نامه به کتاب نیز روش دیگری برای چاپ کتاب است. برای اطلاع از چگونگی و نحوه انجام این کار در این مقاله با ما همراه باشید.

چگونه پایان نامه خود را به کتاب تبدیل کنیم؟

چاپ کتاب چه تألیفی باشد، چه ترجمه از کتب خارجی و چه تبدیل پایان‌نامه به کتاب، می‌تواند مهر تأییدی بر تخصص و احاطه فرد نویسنده بر موضوع کتاب باشد. البته که پس از نگارش نیز مراحل متعددی برای رفتن کتاب به زیر چاپ بایستی طی شود. شاید بتوان گفت تبدیل پایان‌نامه به کتاب در قیاس با تألیف و ترجمه کتاب کار به نسبت راحت‌تری باشد. چراکه می‌توان با اعمال تغییرات جزئی در پایان‌نامه ارشد یا رساله دکتری، آن را به‌عنوان کتاب چاپ و در کتابخانه ملی ثبت کرد.

اهمیت چاپ کتاب از پایان‌نامه

با توجه به اینکه نگارش کتاب نیاز به یک ذهن خلاق و پویا دارد از عهده هر فردی برنمی‌آید ازاین‌رو دغدغه دانشجویانی که قصد شرکت در آزمون‌های استخدامی یا مصاحبه دکتری دارند این است که بتوانند به هر طریقی امتیاز چاپ کتاب را دریافت نمایند. تبدیل پایان نامه به کتاب یکی از روش‌های اصولی دریافت امتیاز چاپ کتاب می‌باشد که دارای مزایای زیادی می‌باشد که در زیر به یک سری از این مزایا اشاره‌شده است:

اخذ امتیاز از معاونت پژوهشی دانشگاه و کسب 2 نمره باقی‌مانده پایان‌نامه

کسب امتیاز در مصاحبه دکتری

کسب امتیاز برای استخدام و ترفیع شغلی

ماندگار کردن مطالب پایان‌نامه و در دسترس قرار دادن آن برای عموم به‌صورت کتاب

اهمیت چاپ کتاب

کدام پایان‌نامه‌ها قابلیت تبدیل‌شدن به کتاب را دارند؟

معمولاً اکثر پایان‌نامه‌هایی که به بهترین شکل از آن‌ها دفاع شده است قابلیت گرفتن مجوز و چاپ می‌باشند. که در زیر به یک سری ویژگی‌هایی که پایان‌نامه باید داشته باشد تا به کتاب تبدیل شود اشاره‌شده است:

پایان نامه که قابلیت کتاب شدن دارد

پایان‌نامه‌هایی که ازلحاظ علمی غنی و پربار بوده و در همایش‌های علمی حائز امتیاز شده باشد.

نمره بالای 18 داشته باشد.

محتوای آن قابل تدریس در سیستم آموزشی باشد.

موضوعی بکر، به‌روز، موردنیاز جامعه هدف و قابل‌فروش داشته باشد.

چه مراحلی را برای تبدیل پایان‌نامه به کتاب باید طی کنیم؟

برای تبدیل پایان نامه به کتاب هر بخش از پایان‌نامه را باید ویرایش کنید و تغییرات لازم را اعمال نمایید. این کار باید توسط یک فرد متخصص انجام شود تا بعد از چاپ کتاب برگرفته‌شده از پایان‌نامه، خواننده متوجه پایان‌نامه بودن آن نشود. در ادامه به چندین مورد برای تبدیل پایان‌نامه به فرمت کتاب اشاره می‌کنیم:

عنوانی که برای کتاب انتخاب می‌کنید باید ناب و جدید باشد و با عنوان پایان‌نامه متفاوت باشد. همچنین عنوان کتاب انتخاب می‌فرمایید باید مختصر و مفید و دربرگیرنده کل مطالب کتاب باشد.

در پایان‌نامه هر جا که از کلماتی چون: پایان‌نامه، مقاله، تحقیق، پژوهش و ... استفاده‌شده است به‌جای آن کلمه کتاب به‌کاربرده می‌شود. کلماتی مانند استاد راهنما، استاد مشاور، عنوان‌های مربوط به دانشگاه، دانشکده، گروه تحصیلی و ... را که نشانه‌های پایان‌نامه هستند حذف کرده و به‌جای آن عناوین مؤلف کتاب، زیر نظر استاد...، با مقدمه استاد... جایگزین می‌شود.

در نگارش کتاب نباید تحقیق و پژوهش و مراحل آن را ذکر نمایید و فقط اهداف خود را در قالب یک مطلب جامع باید توضیح دهید. از دادن توضیحات اضافی بپرهیزید که کتاب شما برای خواننده جذاب باشد و برای مطالعه ادامه آن انگیزه کافی داشته باشند.

برای صفحات اولیه کتاب پیشگفتار تهیه می‌شود و در آن قید می‌شود که کتاب برگرفته از پایان‌نامه است. همچنین نام استاد راهنما در پیشگفتار ذکر می‌گردد و در صورت همکاری آن‌ها با دانشجو از آن‌ها تقدیر و تشکر شود. بخش‌های مربوط به نتیجه‌گیری در پایان‌نامه را می‌توان ویرایش کرده و به قسمتی از مقدمه کتاب اضافه کرد که در آن بحث از اهداف و نتایج باشد.

در تبدیل پایان‌نامه به کتاب ممکن است بخش‌هایی اضافه یا حذف گردند بنابراین باید یک بازنگری در این قسمت صورت گیرد به‌عنوان‌مثال نمودارها عکس‌ها و جداول به پایان کتاب به‌صورت ضمیمه اضافه می‌گردند و عناوین هر بخش نسبت به پایان‌نامه جدیدتر و متناسب با مطالب باشد.

با توجه به تغییرات در برخی از بخش‌ها و عنوان‌های اصلی و فرعی که درنتیجه آن تعداد صفحات و شماره صفحه کتاب نسبت به پایان‌نامه متفاوت خواهد بود، ضروری است این تغییرات در قسمت فهرست مطالب نیز اعمال‌شده و شماره صفحه فصل‌ها و عنوان‌های کتاب مشخص شود. ازآنجایی‌که پایان‌نامه‌ها در قطع A4 نوشته می‌شوند ولی با توجه به افزایش تعداد صفحات کتاب نسبت به پایان‌نامه معمولاً برای کتاب قطع وزیری مرسوم است؛ بنابراین شماره صفحات کتاب متفاوت از پایان‌نامه و بیشتر از آن خواهد بود.

با توجه به اینکه مطالب زیادی از پایان‌نامه حذف‌شده یا مطالب دیگری اضافه می‌شوند بنابراین باید منابع مربوط به این مطالب اضافه یا حذف شوند.

برخی ناشران از نویسنده می‌خواهند تا پیشگفتار کتاب را برای افزایش اعتبار علمی اثر و ناشر به انگلیسی و عربی ترجمه کرده و آن را در انتهای کتاب اضافه کنند در مورد این نوع کتاب‌ها باید پیشگفتاری مرتبط با کتاب تهیه شود که با موضوع چکیده پایان‌نامه متفاوت و جدیدتر باشد سپس آن را به زبان موردنظر ترجمه نمود.

مراحل چاپ کتاب برگرفته از پایان‌نامه

پس از فرمت بندی پایان نامه به کتاب و ویرایش کامل محتوا و اعمال تغییرات، فایل کتاب وارد پروسه چاپ می‌شود. این پروسه شامل مراحل زیر است:

صفحه آرایی

صفحه‌آرایی

صفحه‌آرایی عبارت است از ایجاد نظم برای تسهیل در خواندن و ترغیب خواننده به ادامه خواندن کتاب می‌باشد. هدف از صفحه‌آرایی کتاب صرفاً راحتی مطالعه خواننده می‌باشد. این مرحله کارهایی مانند بررسی فهرست بندی و صفحه بندی انجام می شود. در واقع فایل کامل کتاب باید در این مرحله آماده شود و این فایل باید تا حد امکان کامل و بدون ایرادات علمی و نگارشی باشد.

اقدام به دریافت شابک به اسم نویسنده

شابک مخفف عبارت شماره استاندارد بین‌المللی کتاب یا به انگلیسی International Standard Book Number است. شابک یک کد 10 الی 13 رقمی است که به هر کتاب منسوب می‌شود. باید توجه نمود که با تجدید چاپ یک کتاب شابک آن تغییر نمی‌کند. همچنین از سال 2007 به بعد شابک از 10 رقم به 13 رقم افزایش یافت تا بتوان کتاب‌های بیشتری را چاپ کرد. در ایران دریافت شابک از خانه کتاب انجام می‌گیرد. به این صورت که ناشر شابک‌هایی که از خانه کتاب دریافت کرده است را به یک کتاب نسبت می‌دهد و سپس فرم مربوطه را پرکرده و به خانه کتاب ارسال می‌کند.

دریافت شابک

طراحی جلد

طراحی جلد

طراحی جلد از مهم‌ترین بخش‌های چاپ کتاب می‌باشد. طرح جلد کتاب باید به‌گونه‌ای باشد که در نگاه اول مخاطب را جذب خود کند. در حقیقت اولین چیزی که خریدار را به خرید و خواندن یک کتاب وادار می‌کند، طراحی جلد حرفه‌ای آن است. درواقع به‌طورکلی جلد کتاب از سه قسمت روی جلد، پشت جلد و قسمت عطف کتاب که رابط و میان پشت و روی جلد است تشکیل‌شده است. یکی از قسمت‌های مهم طراحی صفحات اولیه کتاب انتخاب عنوان مناسب است که باید در این صفحه درج گردد. در این قسمت باید عنوان کتاب و نام نویسنده ذکر شود. از نوشتن و درج هرگونه اطلاعات اضافه‌ی دیگری خودداری کنید چراکه برای این قبیل اطلاعات می‌توانید از صفحات دیگری استفاده کنید.

دریافت فیپا

فیپا که مخفف فهرست‌نویسی پیش از انتشار است شامل اطلاعاتی است که در پشت صفحه عنوان کتاب چاپ می‌شود. اداره کل پردازش و سازمان‌دهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی مسئول مستقیم صدور فیپا در ایران است و برای اخذ فیپا باید از طریق این سازمان اقدام کرد. برای دریافت فیپا، کتاب به کتابخانه ملی ارسال می‌شود که شامل شابک، پرینت کتاب و فایل آن در سی دی و درنهایت فرم تکمیل‌شده درخواست فهرست‌نویسی است. تحویل فیپا یک هفته الی 10 روز زمان می‌برد.

دریافت فیپا

دریافت مجوز ارشاد

دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

در این مرحله پرینت کتاب به همراه فایل آن در قالب سی دی و اطلاعات مربوط به فیپا و شابک و همچنین طرح رنگی جلد برای صدور مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال می‌گردد. به‌طورمعمول مجوز وزارت ارشاد یک هفته الی 4 ماه بعد از تحویل کتاب صادر می‌شود که بستگی به موضوع کتاب دارد. کتاب‌های علمی و دانشگاهی معمولاً در کمترین زمان بررسی می‌شوند اما کتاب‌های شعر یا با موضوعات حساس ممکن است چند ماه پس از ارسال مجوز را دریافت نمایند. همچنین گاهی اوقات ممکن است برای دریافت مجوز نیاز به تغییرات و اصلاحاتی در محتوای کتاب باشد.

چاپ و صحافی

بعد از اتمام مراحل فوق کتاب برای چاپ به چاپخانه ارسال می‌شود. برای کتاب‌های دارای تیراژ بالای 1000 جلد معمولاً از چاپ افست استفاده می‌شود و برای کتاب‌های زیر 1000 نسخه معمولاً چاپ دیجیتالی مورداستفاده قرار می‌گیرد. پس از آماده شدن کتاب چاپ‌شده، صحافی آن نیز انجام می‌گیرد. با توجه به اینکه این مرحله در اختیار خود ناشر قرار دارد معمولاً به‌سرعت انحام می‌گیرد. درنهایت پس‌ازاینکه کتاب به چاپ رسید، ناشر باید سه نسخه از آن را به وزارت ارشاد ارسال کند و با دریافت اعلام وصول، عملاً فرایند چاپ کتاب به اتمام رسیده است.

چاپ و صحافی

تبدیل پایان نامه به کتاب در موسسه

تبدیل پایان‌نامه به کتاب در مؤسسات

امروزه مؤسساتی زیادی برای چاپ کتاب برای تسریع درروند کار اساتید و دانشجویان به‌صورت آنلاین انجام‌وظیفه می‌نمایند؛ که این مؤسسات به دلیل داشتن نیروهای متخصص و ماهر و آشنایی با فرایند تبدیل پایان‌نامه به کتاب، می‌توانند در کمترین زمان نسبت به تبدیل فرمت پایان‌نامه به کتاب، اخذ مجوزها، ویراستاری علمی و ادبی، صفحه‌آرایی، طراحی جلد و درنهایت چاپ و صحافی شما اقدام کنند ازاین‌رو در ادامه یکی از بهترین مؤسسات در این زمینه را برای شما معرفی خواهیم کرد تا در سریع‌ترین زمان و بالاترین کیفیت با تعداد تیتراژ دلخواه کتاب خود را به چاپ برسانید.

هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب در موسسات چقدر می باشد؟

بعد از اینکه با مراحل تبدیل پایان نامه به کتاب آشنا شدید، نوبت آن است تا از عواملی که بر هزینه تبدیل فرمت پایان نامه به فرمت کتاب و سپس چاپ آن دخیل می باشد توضیحی را ارائه دهیم تا شما فرهیختگان عزیز بدون هر گونه دغدغه و نگرانی پایان نامه خود را به کتاب تبدیل نمایید.

تعداد کلمات پایان نامه

هر چقدر تعداد کلمات پایان نامه و همچنین منابع مورد استفاده در پایان نامه زیاد باشد، هزینه فرمت بندی آن به فرمت کتاب توسط ویراستار نیز بیشتر خواهد بود.

زمان تحویل

در حالت کلی سه نوع زمان بندی عادی،فشرده و فشرده پلاس در موسسات وجود دارد که هر قدر زمان تحویل کار کوتاه‌تر باشد، هزینه دریافتی آن نیز افزایش خواهد یافت.

خدمات درخواستی

برخی خدمات درخواستی از سوی مشتریان مانند تنظیم جداول ،نمودار ها، فرمول ها و ... وجود دارد که در قیمت تبدیل پایان نامه به کتاب موثر می باشد.

طراحی جلد کتاب

طراحی جلد کتاب هم از مواردی است که مشتری به اختیار آن را انتخاب می‌کند و یکی از عواملی می باشد که در هزینه چاپ کتاب موثر می باشد.

جنس کاغذ

جنس و کیفیت کاغذ نیز بنا به درخواست مشتری قابل تغییر است و هر چقدر کیفیت کاغذ مورد استفاده در چاپ بهتر باشد، هزینه آن نیز بیشتر خواهد بود.

تعداد جلد

تعداد جلد یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت نهایی چاپ کتاب می‌باشد طبیعی است که هر چقدر تعداد جلد افزایش یابد هزینه به نسبت افزایش خواهد داشت.

اندازه کتاب

با توجه به اندازه کتاب و طول و عرض آن میزان استفاده از کاغذ متفاوت است. از این رو می توان گفت یکی از عوامل موثر بر هزینه چاپ کتاب اندازه کتاب می باشد

چاپ رنگی

هزینه چاپ کتاب به حالت تمام رنگی یا سیاه و سفید و یا ترکیبی از هر دو می‌تواند متغیر باشد. بدیهی است که هزینه چاپ کتاب رنگی به مراتب بیشتر از چاپ سیاه و سفید است.

صفرتا صد تبدیل پایان‌نامه به کتاب در موسسات

با توجه به مواردی که در قسمت بالا به آن اشاره شد در زیر ویدئو رو برای شما به‌عنوان جمع‌بندی مطالب بارگذاری کرده‌ایم تا با مشاهده آن از صفرتا صد تبدیل پایان‌نامه به کتاب در موسسات می‌توانید آشنا شوید.

ویژگی منحصربه‌فرد تبدیل پایان‌نامه به کتاب و چاپ آن در سینا ترجمه

سینا ترجمه یکی از بهترین مؤسسات درزمینهٔ تبدیل پایان‌نامه به کتاب می‌باشد که به همراه تیم حرفه‌ای متشکل از ویراستاران، طراحان گرافیک و ناظرین چاپ آماده است تا با بهره‌گیری از اصول نوین و مدرن و به‌وسیله دستگاه‌های چاپ پیشرفته آثار نویسندگانی که قصد دارند اندیشه‌ و دانش خود را ماندگار سازند را در کمترین زمان به چاپ برساند و علاوه بر موارد ذکرشده این موسسه ویژگی‌های منحصر فرد دیگری دارد که موجب می‌شود تا از سایر مؤسسات و انتشارات پیشی گرفته و بهترین گزینه برای انتخاب باشد که در ادامه به این امتیازات و ویژگی‌ها اشاره‌شده است:

ویژگی منحصر به فرد تبدیل پایان نامه به کتاب

زمان چاپ کوتاه

تمامی مراحل را در کوتاه ترین زمان ممکن در کمتر از 25 روز کاری انجام خواهد داد.

سه جلد رایگان

به عنوان هدیه و سپاسگزاری از شما برای اعتماد به این مجموعه، 3 جلد کتاب رایگان توسط موسسه به کتابخانه مرکزی ارسال می شود.

ارسال رایگان

سینا ترجمه بعد از انجام سفارشات و چاپ کتاب، تمامی کتاب ها را به صورت رایگان و فوری درب منزل شما در تمامی نقاط کشور ارسال می کند.

ثبت سفارش تبدیل پایان‌نامه به کتاب در سینا ترجمه

همان‌طور که توضیح داده‌شده تبدیل پایان‌نامه به کتاب دارای مراحل مختلف می‌باشد که نیاز به کمک و مشاوره و تخصص کارشناسان خبره در این امر دارد ازاین‌رو ازجمله مؤسساتی که می‌توانند در این مسیر همراه کنار شما باشد موسسه سینا ترجمه می‌باشد که باتجربه چندساله و در اختیار داشتن کارشناسان و ویراستاران مجرب در این حوزه کار سخت چاپ کتاب و گرفتن مجوزهای لازم برای این کار را برای شما آسان خواهد کرد. این مجموعه هم‌اکنون دارای سه انتشارات مختلف است و به دلیل برخورداری از نیروهای متخصص و باتجربه آمادگی دارد نسبت به چاپ کتاب فوری دانشجویان و پژوهشگران اقدام نماید. سینا ترجمه تمامی مراحل تبدیل پایان‌نامه به کتاب در دو مرحله انجام می‌دهد ابتدا پایان‌نامه را به فرمت کتاب درآورده و سپس وارده پروسه چاپ می‌کند (صفحه‌آرایی، اخذ تمامی مجوزات، طراحی روی جلد و ...) و تمامی این موارد را در کمترین زمان ممکن طی می‌کند و شما می‌توانید در کمتر از 1 ماه کتاب چاپ‌شده خود درب منزل دریافت نمایید.

جهت اطلاعات بیشتر برای تبدیل پایان‌نامه به کتاب می‌توانید با کارشناسان ما از طریق تماس یا پست الکترونیکی موسسه و همچنین از طریق شبکه‌های مجازی (واتساپ، اینستاگرام و تلگرام) در ارتباط باشید و یا از طریق لینک‌های زیر سفارش خود را ثبت نمایید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:



سوالات متداول

قطع همان اندازه کتاب است. قطع‌های رایج برای کتاب‌های علمی وزیری و در صورت کم بودن تعداد صفحات قطع رقعی می‌باشد. برای کتاب های غیر علمی هم معمولا برای کتاب های رمان و حجیم همان قطع وزیری و برای کتاب‌های خاص‌تر و کم حجم‌تر مثل شعر و دل نوشته، قطع رقعی مناسب می‌باشد. البته برای کتاب‌های علمی انواع مختلف قطع مورد استفاده قرار می‌گیرد که کاملاً سلیقه‌ای است و سلیقه‌ی صاحب اثر مد نظر است

1- شابک از خانه کتاب (یک الی سه روزکاری بعد از شروع قرارداد) 2- فیپا از کتابخانه ملی (ده تا چهارده روز بعد از شروع قرارداد) 3- مجوز ارشاد (بعد از تایید نهایی فایل‌های کتاب توسط صاحب اثر) 4- اعلام وصول (ارسال 3 نسخه از تعداد کتاب‌های چاپ شده، بعد از چاپ اثر و برای تکمیل پرونده‌ی مجوز) که در سینا ترجمه این 3 جلد کتاب به صورت رایگان چاپ شده و ارسال می شود.

عوامل بسیاری مانند تعداد کلمات، زبان، تخصص متن، سفارش صفحه آرایی و طراحی جلد، تعداد منابع و ... بر هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب تاثیرگذارند. پس از ثبت سفارش خود در سایت سینا ترجمه، محاسبه قیمت برای فایل ارسالی شما به صورت آنلاین انجام شده و هزینه پروژه در فرم پیش فاکتور ارائه می‌گردد

تبدیل پایان نامه به کتاب درسینا ترجمه توسط افراد متخصص که تجربه بالایی در این زمینه دارند انجام می‌شود.

بله، پایان نامه شما توسط کارشناسان حرفه‌ای و متبحر ما در سینا ترجمه با رعایت اصول صحیح به صورت تخصصی با بالاترین کیفیت به فرمت کتاب تبدیل می‌شود. همچنین کارشناسان ارزیابی ما کیفیت پروژه را بررسی و کنترل می‌کنند تا تمام موارد مطابق نظر مشتری باشد و پس از تایید کیفیت مطلوب فایل نهایی به مشتری ارسال می‌شود.



در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام