سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

چکیده مقاله چگونه نوشته میشود؟

انتشار 18 آذر 1397
مطالعه 2 دقیقه

از بخش های مهم ساختار یک مقاله چکیده مقاله میباشد این بخش از مقاله میتواند تاثیر زیادی در خواننده مقاله بگذارد پس باید با دقت و رعایت اصول نوشته شود این مطلب در مورد چگونگی نوشتن یک چکیده خوب شما را راهنمایی خواهد کرد.

چکیده مقاله چگونه نوشته میشود؟

چکیده مقاله در واقع عصاره محتوای مقاله شما است و باید طوری نوشته شود که خواننده با خواندن این بخش از مقاله شما در باره موضوع اصلی مقاله اطلاعاتی به دست بیاورد اما متاسفانه اغلب پژوهشگران به این بخش از مقاله توجه زیادی نمیکنند و فقط بخش هایی از مقاله را کپی میکنند و در این بخش مینویسند و فقط فعل ها را تغییر میدهند اما این کار باعث میشود که چکیده مقاله شما اصولی نباشد همانطور که در بالا هم اشاره کردیم چکیده از بخش های اصلی مقاله به حساب می آید و باید با دقت نگارش شود شما اگر در نگارش چکیده توجه کافی را به خرج ندهید ممکن است خوانندگان زیادی را از دست بدهید چون بسیاری از خوانندگان قبل شروع به خواندن متن اصلی چکیده را مطالعه میکنند برای آشنایی با روش های نگارش مقاله قسمت پایین را مطالعه فرمایید.

انواع چکیده مقاله

چکیده مقالات از نظر ساختاری به دو دسته تقسیم می‌شوند:

چکیده بی ساختار: یک خلاصه یک پاراگرافی است که به صورت پشت سر هم آورده می‌شود.

تصویر

چکیده با ساختار: در این نوع چکیده چند بخش وجود دارد: مقدمه (یا زمینه)، روش‌ها (یا مواد و روش کار)، نتایج (یا یافته‌ها) بحث و نتیجه گیری. ساختار اساسی یک چکیده اینگونه است اما گاهاً برخی بخش‌ها همانند هدف یا محدودیت نیز به آن افزوده می‌شود.

تصویر
 

چند نکته قابل توجه در نوشتن چکیده مقاله

نوشته شما باید دقیق باشد:همان طور که در قسمت بالا نیز ذکر کردیم شما باید بدانید که چکیده مقاله باید دقیقا به محتوای مقاله اشاره نماید مطالب زائد را حذف کنید و به جای ان نکات قابل توجه در محتوای اصلی مقاله را بنویسید .

زیاد طولانی ننویسید:محتوای چکیده معمولا باید بین 100 تا 250 کلمه باشد نباید زیاد طولانی یا کوتاه بنویسید توجه کنید که گاها مجلات هم اگر تعداد کلمات چکیده بیشتر یا کمتر از تعداد ذکر شده باشد مقاله را پذیرش نمیکنند پس سعی کنید که تعداد کلمات متناسب با ساختار مجله باشد.

بدون ارزشیابی باشد:توجه کنید که در حین نوشتن چکیده از تعریف مقاله پرهیز کنید و کاملا از دید یک فرد بی طرف چکیده را بنویسید ارزشیابی مقاله را به عهده داوران بگذارید.

از فعل های مناسب استفاده کنید:توجه داشته باشید که اگر میخواهید جمله در باب یافته ها و نتایج تحقیق خود بنویسید از افعال گذشته استفاده کنید ولی برای نوشتن نتیجه گیری و یا کاربرد نتایج از افعال زمان حال استفاده کنید.

جملات را به صورت استاندارد بنویسید: در یک چکیده اغلب بخش ‌های گوناگون دارای تعداد جملات استانداردی می باشند، مقدمه یا زمینه در حد یک جمله، هدف در حل یک جمله، روش در حد دو جمله، یافته ‌ها در حد یک یا دو جمله و نتیجه‌گیری هم در حد یک جمله باید باشد.

پیشنهاد ما این است که در هنگام نوشتن چکیده مقاله با دقت و صرف زمان کافی عمل کنید. نتیجه یک پژوهش زمان ‌بر و پر هزینه در چکیده خلاصه می گردد و می ‌تواند در موفقیت یا شکست شما تاثیر به سزایی داشته باشد. پیشنها نهایی ما این است که خواندن چکیده مقالات معتبر را فراموش نکنید. مجلات معتبر یک استاندارد برای یادگیری نگارش مقاله و به خصوص چکیده دارند.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام