سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

چگونه در مصاحبه دکتری قبول شویم

انتشار 18 فروردین 1400
مطالعه 8 دقیقه

در واقعیت تاثیر آزمون مصاحبه دکتری در پذیرش دکتری خیلی بیشتر است چرا که حد نصاب نمره مصاحبه دکتری توسط برخی دانشگاه ها در نظر گرفته می شود که در صورت نداشتن این نمره، داوطلب نمی تواند در هر صورت در مقطع دکتری پذیرش شود. به همین دلیل هست که وقتی یک داوطلب سوال می کند که «با چه رتبه ای دکتری کجا قبول میشم؟»، نمی توان به آن پاسخ قطعی داد.

چگونه در مصاحبه دکتری قبول شویم

بعد از این که نتایج آزمون کتبی دکتری از سوی سازمان سنجش منتشر شد میتوانید در کارنامه نتایج اولیه دکتری، رتبه و نمره تراز خود را مشاهده نمایید.بعد از اعلام نتایج ، دفترچه انتخاب رشته دکتری از سوی سازمان سنجش و دانشگاه آزاد به طور مجزا منتشر می گردد و داوطلبان می توانند در زمان اعلام شده، نسبت به انتخاب رشته خود اقدام نمایند. با توجه به نمره حدنصابی که هر دانشگاه مشخص کرده است، انتخاب رشته داوطلبان بررسی شده و نتایج انتخاب رشته دکتری (دعوت به مصاحبه دکتری) اعلام می گردد. در این مرحله داوطلبان دکتری فرصت دارند تا در زمانی که از سوی سازمان سنجش (و یا خود دانشگاه ها) و دانشگاه آزاد اسلامی اعلام می شود، در مصاحبه دکتری شرکت کنند. هر ساله مصاحبه آزمون دکتری از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شده و تا اواخر مرداد ممکن است ادامه داشته باشد. همانطورکه می دانید علاوه بر داوطلبان آزمون دکتری، داوطلبان پذیرش دکتری بدون آزمون نیز باید در مصاحبه دکتری شرکت کنند. مصاحبه این داوطلبان ممکن است همزمان با مصاحبه داوطلبان بدون آزمون و یا در تاریخی مجزا برگزار شود.

چگونه برای مصاحبه دکتری آماده شویم؟

برای حضور در جلسه مصاحبه دکتری باید نکاتی را به یاد داشته باشید که در ذیل به آنها اشاره می کنیم:

مدارک خود را یک روز قبل از جلسه مصاحبه دکتری آماده و مرتب کنید تا به علت استرس ناشی از شروع مصاحبه چیزی را فراموش نکنید.

یک رزومه مناسب و مختصر آماده کنید و به تمیز و مرتب بودن آن اهمیت دهید.

منابع درسی خود را مرور کنید. هیچ بعید نیست که در مصاحبه دکتری از شما سوالات تخصصی پرسیده شود.

دانشگاه هایی که فکر می کنید شانس دعوت به مصاحبه دارید را خوب بشناسید. اساتید هر دانشگاه را در سایت دانشگاه بررسی کنید و سعی کنید مروری بر مقالات و کتاب هایشان داشته باشید تا در جلسه مصاحبه تا حدودی با آن ها آشنا باشید.

اگر رزومه قوی ندارید، هر چه سریع تر دست به کار شوید. نداشتن رزومه منجر به پایین آمدن امتیاز شما در مصاحبه می گردد، همچنین اگر مشغول تدوین مقاله و کتاب هستید و همین مقالات و کتاب های در دست انجام را در مصاحبه دکتری ارائه نمایید، به اساتید نشان می دهید که فعال هستید و در ذهنشان اثر خوبی می گذارید.

در مصاحبه دکتری از شما ممکن است سوالات زبان انگلیسی پرسیده شود. بنابراین، برای آن آماده شوید. در ادامه به این بخش بیشتر می پردازیم.

برای قرار گرفتن در شرایط جلسه مصاحبه خود را کاملا آماده کنید. یادتان باشد که اساتید یک ارزیابی همه جانبه از شما در مصاحبه خواهند داشت. بنابراین، ممکن است شرایط روانی نامناسبی برای شما ایجاد کنند تا عکس العمل شما را بسنجند. خودتان را از قبل برای چنین شرایطی آماده کنید.

جدول امتیاز دهی مصاحبه دکتری

آزمون مصاحبه دکتری 100 امتیاز دارد که این امتیاز به سه قسمت تقسیم می شود. فعالیت های پژوهشی ، فعالیت های آموزشی و جلسه آزمون شفاهی که به ترتیب 30،30،40 امتیاز برای هر بخش شامل می شود که در ادامه به ترتیب در مورد هر یک از بخش ها و همچنین راه هایی که موجب افزایش امتیاز مصاحبه دکتری می شود خواهیم پرداخت.

فعالیت پژوهشی

فعالیت پژوهشی شامل دستاوردهایی می باشد که شما در طول تحصیل به آن ها دست یافته اید. که این پژوهش ها شامل چاپ مقاله، چاپ کتاب، ترجمه کتاب جدید خارجی ، ثبت اختراعات و همچنین کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد می باشد. که در جدول زیر به هر یک از فعالیت های پژوهشی و امتیازاتی که برای هر بخش اختصاص داده شده است اشاره شده است.

جدول فعالیت پژوهشی

نوع فعالیت

امتیاز

مقالات علمی چاپ شده مرتبط با رشته تحصیلی در مجلات معتبر داخلی و خارجی

22 امتیاز(هر مقاله 7)

مقالات علمی چاپ شده مرتبط با رشته تحصیلی در مجلات علمی ترویجی

هر مقاله 2 امتیاز

مقالات علمی چاپ شده در کنفرانس های داخلی و خارجی

کنفرانس داخلی 1 کنفرانس خارجی 2

گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی خارجی

تا 7 امتیاز

گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی داخلی

تا 5 امتیاز

برگزیدگان جشنواره علمی معتبر خارجی

تا 7 امتیاز

برگزیدگان جشنواره علمی معتبر داخلی

تا 3 امتیاز

تالیف و ترجمه چاپ کتاب

تا 4 امتیاز

کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد

تا 4 امتیاز

(عالی 4 امتیاز خیلی خوب 2 امتیاز)

جمع کل

40 امتیاز

امتیازات پژوهشی


فعالیت های آموزشی

فعالیت هایی را شامل می شود که در طی دوران آموزشی به آن ها دست یافته اید. که در جدول زیر به فعالیت های آموزشی و امتیازاتی که برای هر بخش در نظر گرفته شده است اشاره شده است:

فعالیت های آموزشی

جدول فعالیت آموزشی

فعالیت ها

امتیازات

طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی

3 امتیاز

طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ارشد

3 امتیاز

رتبه دانشگاه محل تحصیل در دوره کارشناسی ارشد

5 امتیاز

معدل پایه کارشناسی ارشد

6 امتیاز

جزء برگزیدگان المپیادهای علمی

5 امتیاز

داشتن مدرک معتبر زبان بین المللی

6 امتیاز

جمع کل

30 امتیاز


جلسه آزمون مصاحبه دکتری

این بخش از آزمون مصاحبه دکتری مرتبط به جلسه مصاحبه دکتری می باشد که داوطلب باید با مطالعاتی که در قبل جلسه مصاحبه دکتری دارد بتواند به سوالات مختلفی که از طرف اساتید از او پرسش می شود به بهترین شکل پاسخ دهد و می توان گفت غالباً تفاوت زیادی بین سوالات مصاحبه دکتری سراسری و سوالات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد نیست. معمولا سوالات در مصاحبه آزمون دکتری از پایان نامه کارشناسی ارشد و یا از رساله دکتری که در آینده قصد نگارش آن را دارید پرسیده می شود. که در زیر به برخی از سوالاتی که در مصاحبه دکتری معمولا پرسش می شود اشاره شده است:

سوالات عمومی در مصاحبه‌ آزمون دکتری

  • وضعیت تأهل و داشتن فرزند

  • محل و شرایط زندگی و اسکان در شهر دانشگاه

  • دلیل تعیین اولویت‌ها در انتخاب رشته

  • انگیزه از تحصیل در مقطع دکتری

  • سوالات غیرمعمول همانند آخرین کتابی که خوانده‌اید، ورزش کردن و … .

  • سوالات مذهبی (به‌خصوص در دانشگاه‌های خاصی که ماهیت مذهبی دارند).

سوالات تخصصی در مصاحبه‌ آزمون دکتری

  • سوال در خصوص مبانی نظری، روش تحقیق و نتیجه‌گیری پایان‌ نامه مقطع کارشناسی ارشد

  • سوالات تخصصی مرتبط با رشته

  • سوال درخصوص موضوعی که برای پژوهش در مقطع دکتری اعلام کرده‌اید.

  • سوالاتی در خصوص روش تحقیق و آمار

  • سوالات تخصصی درمورد دروسی که اعلام کرده‌اید مشغول به تدریس آن‌ها هستید.

  • سوالات تخصصی درخصوص پژوهش‌ها و مقالاتی که پیش از این انجام داده‌اید.

سوالات زبان انگلیسی در مصاحبه‌ آزمون دکتری

  • چکیده پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد

  • شرح موضوع مدنظر برای رساله دکتری

  • معرفی خود به زبان انگلیسی

  • دیالوگ‌های ساده روزمره

  • پرسش از واژگان تخصصی رشته به زبان انگلیسی

نداشتن مقاله در مصاحبه دکتری چقدر مهم است؟

هر ساله این سوال برای داوطلبان دکتری مطرح می گردد که آیا بدون مقاله هم امکان قبولی در دوره دکتری را دارند یا خیر؟

باید بگوییم که این سوال جواب ثابتی ندارد، زیرا به متغیرهای مختلفی بستگی دارد. مثلاً اگر شما تازه از مقطع ارشد فارغ التحصیل شده اید، اساسا از شما انتظار رزومه قوی نخواهند داشت. بنابراین، پاسخ به سوال فوق نمیتواند جواب یکسانی داشته باشد. در نظر داشته باشید که داوطلب با کسب امتیاز های دیگر نیز بدون مقاله میتواند در مصاحبه دکتری قبول شوند که از جمله امتیازات می توان به ترجمه و چاپ کتاب و همچنین تبدیل پایان نامه به کتاب اشاره کرد که در ادامه به هر یک از این خدمات اشاره شده است.

نداشتن مقاله برای مصاحبه

راه حل هایی برای کسب امتیاز پژوهشی

حال پس از مطالعه مطالب بالا کاملا مشخص است که بیشترین امتیاز برای مصاحبه دکتری مربوط به فعالیت های پژوهشی می باشد از این رو می خواهیم راه هایی را برای شما معرفی نماییم تا بتوانید امتیاز کامل این بخش از مصاحبه دکتری را اخذ نمایید.

استخراج مقاله از پایان نامه

استخراج مقاله از پایان نامه و چاپ آن

همانطور که در جدول بالا مشاهده فرمودید چاپ مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی از امتیاز بسیار بالایی برخوردار است. حال آنکه نگارش مقاله امری زمانبر است از اینرو بدون شک استخراج مقاله از پایان نامه می تواند بهترین گزینه باشد تا بتوانید مقاله خود را در کوتاه ترین زمان و کمترین هزینه استخراج کرده و در مجلات معتبر به چاپ برسانید.

تبدیل پایان نامه به کتاب

تبدیل پایان نامه به کتاب

همانطور که می دانید تالیف کتاب مرتبط با رشته تحصیلی و چاپ آن بعد از مقاله در مصاحبه دکتری از امتیاز بالایی برخوردار می باشد از این روسریع ترین راه برای کسب امتیاز از تالیف کتاب تبدیل پایان نامه به کتاب است تا بد این وسیله علاوه بر اینکه امتیاز تالیف کتاب را در مصاحبه دکتری کسب می نماید بلکه دید داوران را نسبت به خود بهتر می نمایید.

ترجمه کتاب جدید خارجی

ترجمه کتاب جدید خارجی

ترجمه کتاب جدیدالنشر خارجی مرتبط با رشته تحصیلی شما امتیاز برابر با تالیف کتاب دارد. از این رو می توانید بدون هر گونه دغدغه در خواست خود را برای کارشناسان سینا ترجمه ارسال نمایید تا کتاب های جدیدالنشر خارجی مرتبط با رشته تحصیلی را برای شما معرفی نمایند هر کدام از کتاب ها مورد تایید بود ترجمه کرده و به اسم شما به چاپ برسانند.

خدمات ویژه سینا ترجمه جهت قبولی در آزمون دکتری

همان طور که بحث شد تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری بسیار حائز اهمیت می باشد، اما همان طور که توضیح دادیم داشتن مقاله در رزومه پژوهشی خود، تنها معیار قبولی در مصاحبه دکتری نمی باشد. برای قبولی در مصاحبه دکتری، لازم است در تمامی زمینه ها رزومه خود را تقویت نمایید.

اگر تا به امروز برای تقویت رزومه خود اقدام نکردید می توانید با کمک سینا ترجمه در کم ترین زمان رزومه علمی تان را ارتقا داده و شانس قبولی مصاحبه دکتری خود را افزایش دهید.

از موارد امتیاز آور برای تقویت رزومه مصاحبه دکتری می توان به استخراج مقاله از پایان نامه و چاپ آن، ترجمه و تالیف کتاب اشاره کرد که شما می توانید برای ترجمه کتاب از کارشناسان درخواست کتاب جدیدالنشر خارجی مرتبط با رشته را نمایید و پس از ترجمه توسط مترجمان متخصص کتاب را چاپ کرده و اسم شما را به عنوان مترجم ذکر نماییم. همچنین برای تالیف کتاب می توانید درخواست تبدیل پایان نامه ارشد به کتاب و چاپ آن را نمایید تا متخصصان مرتبط در کمترین زمان پایان نامه شما را به کتاب تبدیل کرده و به چاپ برسانند.

جهت ثبت سفارش هر یک از خدمات استخراج مقاله از پایان نامه، پذیرش و چاپ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ترجمه کتاب جدیدالنشر خارجی و چاپ آن می‌توانید از طریق لینک‌ های زیر اقدام نمایید و یا از طریق تماس و یا ایمیل و همچنین از طریق شبکه‌های مجازی (واتساپ، اینستاگرام، تلگرام) با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:



سوالات متداول

آزمون‌های زبان تافل (TOEFL)، تولیمو (TOLIMO)، آیلتس (IELTS)، MSRT، MHLE، UTEPT و EPT جزء آزمون‌های معتبر از نگاه دانشگاه‌ها به شمار می‌رود و داوطلبان باید کارنامه خود را در هر یک از این آزمون‌ها هنگام مصاحبه علمی ارائه دهند.

بله در سینا ترجمه تمامی مجلات معتبر مرتبط با رشته تحصیلی شما به صورت کاملا رایگان معرفی می شود و هر کدام از مجلات مورد تایید بود نسبت به چاپ مقاله اقدام می شود.

زمان برگزاری مصاحبه های دکتری در سایت سینا ترجمه اطلاع رسانی خواهد شد.

سوالاتی در مورد چکیده پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد، شرح موضوع مدنظر برای رساله دکتری، معرفی خود به زبان انگلیسی، دیالوگ‌های ساده روزمره، پرسش از واژگان تخصصی رشته به زبان انگلیسی و ... .



در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام