سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

چگونه یک مقاله ی خوب بنویسیم؟

انتشار 11 آذر 1399
مطالعه 4 دقیقه

نگارش مقاله یکی از مهم ترین الزامات دوره ی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) می باشد.

چگونه یک مقاله ی خوب بنویسیم؟

برای نگارش مقاله باید با ساختار استاندارد مقاله آشنا باشیم . با این که هر مجله فرمت بندی خاص خود را دارد ولی تمام مقالات از چارچوب یکسانی پیروی می کنند که در زیر به ترتیب بررسی می شوند:

1. انتخاب موضوع مقاله

موضوع مقاله به دلیل اهمیتی که در جذب مخاطب دارد ، باید کاملا جدید، نوآورانه و خلاقانه باشد. برای انتخاب موضوع بهتر هست مقالات برتر و جدید را بررسی کنید تا بتوانید ایده های بسیار خوبی بدست آورید. بطور کلی مقاله ی شما باید بتواند خلا و نقص های موجود در تحقیقات نفرات قبلی را پوشش دهد. در نتیجه مقاله ی شما نوآورانه خواهد بود و ارزش علمی بالایی خواهد داشت. برای پیدا کردن مقالات برتر می توانید از پایگاه های متفاوتی استفاده کنید. از مهمترین این پایگاه ها می توان به Science direct، Springer، IEEE، Scopus و Google scholar اشاره کرد.

2. عنوان و چکیده

عنوان مقاله باید تا جای امکان کوتاه ولی در عین جامع و کامل باشد. تکراری نبودن عنوان با مقالات چاپ شده دیگر و این نکته که عنوان باید پوشش دهنده ی مطالب مهم بیان شده در مقاله باشد، بسیار مهم است. چکیده معمولا باید بین 150 تا 300 کلمه باشد (در مجلات مختلف این عدد می تواند کمتر یا بیشتر باشد). در چکیده شما به صورت خلاصه به بررسی علت انتخاب موضوع، ضرورت انجام تحقیق، روش تحقیق استفاده شده و بررسی نتایج و ارائه ی پیشنهادات می پردازید. به بیان دیگر چکیده عصاره ی تمام چیزی است که در مقاله به بررسی آن پرداخته اید.

3. مقدمه

در مقدمه شما به بررسی کلیات تحقیق، مبانی و تعاریف استفاده شده در مقاله می پردازید. مقدمه باید بخش بندی شده باشد تا خواننده بتواند به خوبی آن را مطالعه کند.

4. مروری بر پیشینه ی تحقیق

در این بخش شما به بررسی تحقیقات دانشمندان و پژوهش ها و مقالات قبلی می پردازید. هدف از این فصل این است که شما ابتدا تحقیقات دیگر پژوهشگران را بررسی کنید. سپس به بیان این موضوع اشاره کنید که مقاله ی شما چه نقص ها و خلا هایی که مطالعات قبلی وجود داشته اند را پوشش می دهد. و به این طریق پژوهش شما چه مزیتی را ایجاد می کند. نوآورانه بودن تحقیق در این بخش ارائه می گردد.

5. روش تحقیق

در هر رشته برای رسیدن به نتایج از روشها و متدهای خاصی استفاده میشود که در این بخش باید به آنها بپردازید. آیا از آزمایشگاه و بدست آوردن داده های آزمایشگاهی به کمک ابزار، وسایل، دستگاه ها و یا مواد استفاده می کنید؟ آیا از شبیه سازی، تحلیل های نرم افزاری، مدلسازی و سایر موارد به کمک نرم افزارهای مربوطه استفاده می کنید؟ آیا از روابط تجربی، نظری، ریاضی، تحلیلی و ... استفاده می کنید؟ آیا مقاله ی شما از مطالعات کتابخانه ای و یا میدانی بهره می گیرد؟

شما در فصل روش تحقیق باید به بررسی اینکه به کمک چه ابزاری به نتایج مقاله دست یافته اید، اشاره کنید.

6. نتایج و بحث

این قسمت از مهمترین بخش های نگارش مقاله می باشد. در این بخش شما نتایج بدست آمده از روش تحقیق خود را ارائه می کنید. از اصولی ترین مبانی نوشتن نتایج، ارائه ی اطلاعات درست و دست اول در قالب بندی استاندارد مقاله می باشد. در صورتی که کار شما نظری است می توانید با بحث و تفسیر به ارائه ی نتایج بپردازید. در صورتی که کار تحلیلی، آزمایشگاهی و نرم افزاری انجام داده اید، بهترین حالت این است که نتایج شما در قالب جداول، اشکال و نمودارها ارائه گردد و با ارائه ی مطالب و تفسیر نتایج همراه گردد. بسیاری از مقالات بدلیل نقص در ارائه و بیان نتایج فصل نتایج و بحث رد شده و چاپ نمی شوند.

7. پیشنهادات

پس از بررسی نتایج و بحث ،باید در بخش جدید به این مسئله بپردازیم که بر اساس نتایج چه پیشنهاداتی ارائه می گردد. این پیشنهادات از دل نتایج بدست می آید. همانطور که شما در شروع، کار پژوهش ها و مقالات دانشمندان قبلی را بررسی می کنید و پروژه ی شما برای پوشش دادن خلا و نقص این پژوهش های قبلی صورت گرفته است، در انتهای کار خود در قسمت پیشنهادات ، می توانید پیشنهادات خود برای پروژه های آتی را ارائه دهید تا پژوهشگر بعدی بتواند در نگارش مقاله خود برای رفع خلا های پروژه ی حاضر تحقیق کند.

8. تقدیر و تشکر

بخش تقدیر و تشکر در نگارش مقاله بصورت اختیاری است و بسته به مجله می تواند متفاوت باشد.

9. منابع و مراجع

بخش بسیار مهم انتهایی مقاله بخش منابع و مراجع است. تمامی مقالاتی که به هر نحوی از آنها در نوشتن مقاله ی خود استفاده کرده اید را باید در انتهای مقاله در بخش مراجع و منابع لیست کنید.

10. پیوست

بخش پیوست هم برای ارائه ی مطالب اضافی مانند جدول و عکس و پرسشنامه که در متن مقاله به آن اشاره نشده است وجود دارد.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام