سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

چگونه جلد کتاب طراحی کنیم؟

انتشار 10 خرداد 1400
مطالعه 5 دقیقه

طراحی جلد کتاب یکی از اصلی ترین خدمات قبل از چاپ کتاب می باشد زیرا طرح جلد، هویت کتاب شما محسوب می‌باشد.

چگونه جلد کتاب طراحی کنیم؟

طراحی جلد کتاب، میتواند موجب ترغیب خریدار برای خرید آن کتاب باشد. در این مقاله ابتدا به این موضوع می پردازیم که جلد یک کتاب شامل چه قسمت هایی می باشد؛ و برای طراحی هر کدام از این بخش ها چه مواردی را باید در نظر گرفت.
اولین چیزی که مخاطبان از کتاب شما می بینند، جلد کتاب است. به همین دلیل جلد باید تصاویر جذابیت بالایی داشته باشد و مفهوم کلی کتاب را در یک نگاه به مخاطب برساند و وی را ترغیب به خرید کند.

طراحی جلد کتاب چیست؟

معمولا همه ما در برخورد اول با شخصی، ناخودآگاه دچار قضاوت بر اساس خصوصیات ظاهری وی می شویم. درست است که این امر همیشه مورد مذمت بوده است اما امری اجتناب ناپذیر است؛ چراکه اولین چیزی که از شخص مقابل خود می بینیم وضعیت ظاهری وی است. مواجهه با یک کتاب جدید هم به همین منوال است. همه ما از روی طراحی جلد کتاب است که در مورد محتوای آن قضاوت می کنیم. پس داشتن طرح جلد جذاب برای فروش بیشتر کتاب بسیار مهم می باشد.
اولین کاری که برای طراحی جلد کتاب باید انجام دهید بررسی محتوای کتاب می باشد. باید بدانیم این کتاب برای چه کسانی نوشته شده است؟ باید مخاطبان خود را بشناسم و درباره رده ی سنی و جنسیت ان ها و نوع فرهنگ آنها اطلاعات داشته باشیم. علاوه بر این موارد، نوع تصاویری که در کتاب استفاده می شود، رنگ و اندازه ی تصویر و فونت و اندازه نوشته ها نیز از عوامل تاثیرگذار دیگر هستند.

هر کتابی بسته به موضوع خود نیاز به طراحی جلد مخصوص به خود دارد ، برای مثال:

  • طراحی جلد کتاب درسی
  • طراحی جلد کتاب کودک
  • طراحی جلد کتاب عاشقانه
  • طراحی جلد کتاب شعر
  • طراحی جلد کتاب رمان
  • طرح روی جلد کتاب داستان

باید برای طراحی جلد این کتاب ها بسته به حوزه و محتوای کتاب عمل شود، مسلما طراحی یک جلد کودکانه برای کتابهای درسی و دانشگاهی مناسب نخواهد بود، همین طور که کتابهای شعر نیاز به طراحی جلدی دارند که احساسات نویسنده را در نگاه اول منتقل نماید.

طراحی جلد کتاب

مراحل انجام طراحی جلد کتاب

مواردی که نیاز هست یک طراح برای طراحی جلد بداند شامل، تصاویری برای پشت و روی کتاب ، نوشته عطف کتاب، خلاصه ی کوتاهی از کتاب، نقل قول ها، بارکد و قیمت می باشد. تمام نکات و خلاصه ی مهم کتاب باید در پشت کتاب آورده شود طوری که مخاطب را تشنه ی خواندن کند.

جلد کتاب شامل چه قسمت هایی است؟

هر طرح جلد کتابی شامل 3 قسمت می باشد: روی جلد، پشت جلد، عطف و یا شیرازه کتاب

  • طرح روی جلد
    اولین قسمتی که مخاطب با کتاب ارتباط برقرار می کند، جلد روی کتاب است. این ارتباط باید در کوتاهترین زمان ممکن رخ دهد؛ پس ترکیب متن و تصویر به بهترین شکل در طراحی جلد کتاب اهمیت ویژه ای دارد.
    روی جلد کتاب، معمولا نام نویسنده، عنوان کتاب و موضوع آن در کنار تصویر یا پیام اصلی کتاب قرار می گیرند.

  • جلد پشت کتاب
    پشت کتاب عموما به خلاصه ای از کتاب و یا معرفی نویسنده اختصاص داده می شود. وقتی می خواهید خلاصه کتاب را گردآوری کنید باید به تمام سوالات احتمالی خواننده پاسخ بدهید و از طرفی علائم نگارشی و دستور زبانی را رعایت کنید تا مخاطب با خود بگوید: ” این کتــــــــابِ من است.”
  • عطف یا شیرازه کتاب
    عطف کتاب همان قسمتی است که وقتی قفسه ای پر از کتاب می بینید و به دقت به نوشته های باریک و گاهی درشتی که عنوان کتاب و نام نویسنده را نمایش می دهند چشم میدوزید تا مناسب ترین عنوان را انتخاب کنید و کتاب را از لابه لای کتابهای دیگر بیرون بکشید و چند ورقی هم بزنید تا مطمئن شوید همان کتابی است که می خواستید.
عطف کتاب

نکات مهم طراحی جلد کتاب

برای داشتن طرح جلد استاندارد و جذاب باید مواردی را رعایت کرد. این 5 نکته را به خاطر بسپارید:

طراحی جذاب عنوان کتاب

اولین و مهمترین بخش در طراحی جلد کتاب را میتوان عنوان کتاب دانست. عنوان باید با فونتی نوشته شود که به راحتی قابل خواندن باشد. بهتر هست عنوان با خط خوانا و اندازه ی مناسب نوشته شود و نباید از رنگهایی در عنوان کتاب استفاده کرد که بیش از حد با تصاویر روی کتاب ترکیب شده اند.

بعلاوه بر فونت و رنگ عنوان، متن عنوان کتاب هم تاثیر بالایی در جلب نظر مخاطبان دارد. هرچه عنوان خلاصه تر و به زبان ساده تر باشد گیرایی بیشتر برای مخاطب خواهد داشت.

انتخاب فونت و تصویر جلد کتاب

بهتر است بیشتر از 2 نوع فونت در طراحی جلد کتاب استفاده نشود. تنوع در فونت، باعث می شود کتاب غیرحرفه ای و گسسته به نظر برسد. اگر بتوانید فونتی انتخاب کنید که مورد استفاده عموم نیست ، بهتر هست چرا که این حس را به مخاطب می دهد که این کتاب، کتاب خاصی است.
اگر به دنبال آن هستید که کتاب شما فروش خوبی داشته باشد، باید به رنگ نوشته های جلد توجه به خصوصی بکنید. کارشناسان حوزه ی گرافیک رنگ های نارنجی و قرمز، رنگ سبز و زرد را برای جذل مخاطب پیشنهاد می کنند.

طراحی ساده در الویت باشد

با وجود تمام مواردی که در بالا ذکر شد، استفاده ی اغراق آمیز از هر چیزی برای خوب جلوه دادن، می تواند نتیجه ی عکس داشته باشد. پس اصل سادگی را فراموش نکنید. طراحی های ساده، لزوما خسته کننده نیستند. نمونه های زیادی از این نوع طراحی وجود دارد که حتی بدون داشتن تصویر، جذاب بوده و پرفروش بوده اند.

طراحی جلد کتاب

هزینه طراحی جلد کتاب چقدر است؟

اگر شما هم قصد چاپ کتاب را دارید موسسه سینا در خدمت هست تا بر اساس اصول و قواعد طراحی جلد، جذاب ترین و زیباترین طراحی ها را برای کتاب شما پیشنهاد دهد. شما میتوانید با تماس با کارشناسان موسسه سینا در هر ساعت از شبانه روز درخواست مشاوره و براورد هزینه برای طراحی جلد کتابتان را نمایید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام