سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

چگونه مجلات ISI را تشخیص دهیم؟

انتشار 19 تیر 1400
مطالعه 3 دقیقه

معتبر بودن مجله و یا داشتن نمایه ISI مجلات برای استایتد و محققان و همچنین دانشجویانی که به دنبال چاپ مقاله خود در مجله ISI هستند بسیار حائز اهمیت می باشد. در این مقاله به راه‌های بررسی ISI بودن مجلات می پردازیم. یکی از مشهورترین و جامع‌ترین بانک‌های اطلاعاتی دنیا ISI است.

چگونه مجلات ISI را تشخیص دهیم؟

ISI چیست؟

ISI یا Institute for Scientific Information پایگاهی است که فهرست کتاب ها، ژورنال ها و مقالات علمی مهم و مطرح جهان را گردآوری می کند. پایگاه ISI اطلاعات کتاب شناختی گسترده و تجزیه و تحلیل آماری کامل از نتایج آخرین یافته ها و دستاوردهای علمی و تخصصی منتشرشده در ژورنال های معتبر دنیا را نشر میدهد. این دیتاهای باارزش کمک شایانی به محققان میکنند؛ برای مثال وقتی دانشجویی یا محققیبه دنبال موضوع به روز دنیا می باشد تا تحقیق خود را در راستای آن انجام دهد میتواند با بررسی این پایگاه تشخیص دهد که کدام ژورنال بیشتر مورد ارجاع قرار گرفته است و کدام مقالات به آن مطلب استناد کرده اند، تا بتواند موضوع جذابی را انتخاب نماید.

ژورنال های ISI دو نوع هستند: ایمپکت دار (Impact Factor) و بدون ایمپکت (ISI Listed). شاخص ایمپکت فکتور یا ضریب تاثیرگذاری میزان تاثیری است که یک مقاله بر مقاله های دیگر می گذارد؛ مثلا این که چندبار در یک بازه زمانی به آن مقاله ارجاع داده شده است. البته این ضریب برای ژورنال منتشرکننده آن مقاله محاسبه می شود، نه برای آن مقاله یا نویسنده آن. در واقع، ISI این ضریب را برای مجموع مقالات چاپ شده در یک مجله محاسبه می کند.

موسسه ISI به صورت سالانه به ارزیابی دقیق مجلات علمی می پردازد و براساس معیارها و استانداردهایش نشریات معتبر را معرفی می نماید و با همین دقت و سنجش علمی فهرست قبلی را ویرایش و بعضی از آن ها را به علت کاهش بار علمی حذف می کند. برخی از مواردی که در ارزیابی ژورنال های ISI مهم است، عبارت اند از: نشر منظم، جایگاه نشر، عنوان مقالات، چکیده، داشتن بخش های مهم و واژه های کلیدی به زبان انگلیسی و… که البته در بررسی مجلات مجموع عوامل در نظر گرفته می شود.

تشخیص ژورنال های ISI

تشخیص isi بودن ژورنال ها برای نویسندگان مقالات اهمیت بالایی دارند. چندین روش وجود دارد تا بتوانیم isi بودن یک مجله را تشخصی دهیم. یکی از روشهای ساده مراجعه به سایت های نمایه کننده مشهور و معتبر دنیا مانند سایت تامسون رویترز، اسکوپوس، پایگاه ISC جهان اسلام، JCR و سایت اعتبارسنجی ایمپکت دار impactfactor.ir می باشد.

فهرست ژورنال های ISI هر ساله توسط موسسه تامسون رویترز منتشر می شود در نتیجه بهترین روش تشخیص ژورنال های isi مراجعه به سایت تامسون رویترز به نشانی زیر است:

www.ip-science.thomsonreuters.com

پس از ورود به لینک بالای میتوانید با جستجوی نام مجله یا شماره شابا یعنی کد هشت رقمی مجله (ISSN) از ISI بودن مجله مورد نظر مطلع شد.

در این مرحله اگر در پایین صفحه پیغام No matches found for the query ظاهر شود، یعنی مجله جز نمایه های ISI نیست و مقالات این مجله هم جز ISI محسوب نمی شوند.

تشخیص ISI بودن مجلات در ایران

ژورنال های ISI در کشور ما نیز نقش مهمی در فعالیت های پژوهشی محققان دارند و چاپ مقاله در مجلات ISI بالاترین امتیاز پژوهشی برای نویسنده شامل می شود. برای بررسی اعتبار مجله ISI از طریق سایتهای ایرانی میتوانیم معتبرترین شان که سایت Impactfactor.ir می باشد را برایتان معرفی کنیم.

این وبسایت ایرانی اطلاعات یک مجله را به طور کامل و دقیق ارائه می دهد. به نحوی که بعد از وارد شدن به لینک کافی است شماره شاپا یا همان ISSN مجله را وارد کنید. این سایت علاوه بر تشخیص ISI بودن ژورنال ها وضعیت های مختلف مجله را نیز نشان می دهند؛ مثلا این که آیا آن مجله در لیست سیاه وزارت علوم و وزارت بهداشت قرار دارد یا خیر، جزء کدام دسته بندی علمی است، منتشرکننده آن کیست، کشور مجله کجاست، در لیست JCR (ژورنال هایی در پایگاه WOS شرکت تامسون رویترز که ضریب تاثیر یا Impact Factor دارند) قرار دارد یا خیر، ایا در ISC (پایگاه نمایه سازی جهان اسلام) نمایه می شود، ایمپکت دار است یا بدون ایمپکت، شاخص Q آن در رتبه بندی ضریب تاثیر مجله چیست و سایر اطلاعات مفید دیگر.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام