سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

چگونگی شناسایی مجلات جعلی و نامعتبر

انتشار 22 فروردین 1397
مطالعه 1 دقیقه

با توجه به افزایش تمایل پژوهشگران برای چاپ مقاله در مجلات معتبر، تعداد مجلات جعلی و نامعتبری که در این زمینه به گمراهی محققین جوان می‌پردازند بسیار است.

چگونگی شناسایی مجلات جعلی و نامعتبر

چگونگی شناسایی مجلات جعلی و نامعتبر

در حال حاضر چاپ مقالات علمی در مجلات معتبر داخلی یا بین‌المللی در میان دانشجویان، اساتید و پژوهشگران اهمیت زیادی پیدا کرده است. زیرا این کار علاوه بر تقویت رزومه علمی، باعث افزایش شانس پذیرش بورسیه دانشگاه‌های خارج از کشور، فارغ‌التحصیلی یا ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، افزایش امتیازات پژوهشی و ارتقاء رتبه علمی این افراد می‌شود.

از طرفی افزایش تمایل افراد به چاپ مقاله باعث شده است که مجلات نامعتبر و جعلی زیادی با جعل نام و نشان یک مجله معتبر به گمراه کردن دانشجویان و پژوهشگران بپردازند. این مجلات نامعتبر از افراد بی‌اطلاع خصوصاً افرادی که تجربه چاپ مقاله علمی ندارند، هزینه‌های هنگفتی جهت چاپ مقاله آن‌ها دریافت می‌کنند. لذا این مسئله به یکی از بزرگترین معضلات جامعه علمی تبدیل شده است.

 بنابراین امروزه یکی از دغدغه‌های دانشجویان و پژوهشگران، شناخت مجلات تقلبی و نامعتبر است. برای این کار توجه به نکات زیر و همچنین بکارگیری روش‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد ضروری است.

  • با توجه به اینکه مؤسسه تامسون رویترز هر ساله لیستی از مجلات معتبر ISI را در سایت خود قرار می‌دهد، پس یکی از راه‌های تشخیص مجلات جعلی، مراجعه به سایت تامسون رویترز و جستجو در آن می‌باشد.
  • از دیگر روش‌های تشخیص، استفاده از موتور جستجوی گوگل می‌باشد. در این روش نیز می‌توان با وارد کردن نام و یا شماره ISSN مجله بصورت زیر از جعلی یا معتبر بودن مجله مورد نظر آگاه شد. بطوریکه اگر مشخصات مجله مورد نظر در لیست مجلات ISI ظاهر شده، وجود داشت بنابراین مجله مورد نظر معتبر و در غیر اینصورت جعلی می‌باشد.

"Journal Name" site:thomsonreuters.com

یا

"ISSN: Number" site:thomsonreuters.com

  • از طرفی مجلات معتبر برای جلب توجه نویسندگان به سمت خود، هیچ‌گاه به آن‌ها ایمیلی ارسال نمی‌کنند.
  • در صورتیکه در آرشیو مجله‌ای، فقط مقاله‌های ایرانی وجود داشته باشد، احتمال جعلی بودن آن بسیار زیاد است.
  • از آنجاییکه مجلات جعلی نمی‌توانند به آرشیو مجله اصلی دسترسی داشته باشند، لذا برای کامل نشان دادن آرشیو مقالات خود، معمولاً مقالات چاپ شده در مجلات دیگر را کپی کرده و در آرشیو خود قرار می‌دهند.
  • معمولاً اکثر مجلات معتبر ISI که دارای ایمپکت فاکتور هستند، برای چاپ مقالات هزینه‌ای از نویسنده دریافت نمی‌کنند و پروسه داوری مقالات و پذیرش آن‌ها نیز بسیار سخت است.

اگرچه به غیر از روش‌های مذکور، روش‌های دیگری نیز برای تشخیص مجلات جعلی و تقلبی وجود دارد اما این روش‌ها نیز می‌توانند در این زمینه کمک بسیاری به پژوهشگران کنند.

مؤسسه سینا در همین راستا خدماتی از جمله "پیشنهاد مجلات معتبر " و "چاپ مقالات در مجلات معتبر" برای پژوهشگران ارائه می‌دهد که با برقراری ارتباط با کارشناسان مؤسسه می‌توانید از این خدمات استفاده کنید.

ارتباط با مؤسسه سینا:

تلفن ثابت: ⌕

تلفن همراه: ۰۹۱۴۹۷۲۴۵۲۲

ایمیل: pup.sina@gmail.com

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام