سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

چگونه عنوان مقاله خود را انتخاب کنیم؟

انتشار 29 خرداد 1397
مطالعه 2 دقیقه

بسیاری از محققان برای انتخاب عنوان مقاله وسواس زیادی به خرج نمی‌دهند. گویی آنها از ارزش و اهمیت نام محصول خود اطلاع ندارند و درواقع دقیقاً مقاله مانند یک محصولی است که برای جلب توجه نیازمند داشتن یک عنوان مناسب است. عنوان جذاب علاوه بر تحت تاثیر گذاشتن خوانندگان حتی نظر داوران مجله برای انتشار آن را نیز جلب می‌کند.

چگونه عنوان مقاله خود را انتخاب کنیم؟

انتخاب عنوان مقاله یکی از بخش‌های دشوار نگارش یک مقاله یا پایان نامه محسوب می‌شود. البته پس از انتخاب عنوان مقاله باید به سایر بخش‌ها از جمله نوشتن چکیده خوب و انتخاب مجله مناسب نیز توجه کنید.

 در اینجا هدف ما آموزش انتخاب موضوع پژوهشی نیست. هدف ما این است که توضیح دهیم بعد از فرایند انجام یک مقاله یا پایان نامه حالا که وقت ارسال مقاله به یک مجله رسیده است چگونه عنوانی دقیق برای آن بنویسیم. در کتاب‌های روش تحقیق مطالبی درباره انتخاب عنوان مقاله ذکر شده است که هدف ما در اینجا پرداختن به این موضوع نیست. ما می‌خواهیم چند نکته کاربردی را مطرح کنیم تا بتوانید با توجه به آن‌ها در انتخاب عنوان مقاله یا انتخاب عنوان پایان نامه خود عملکرد بهتری داشته باشید.

اصول انتخاب عنوان مقاله

1- عنوان باید روشن باشد: عنوان پژوهش شما باید محدود و مشخص باشد. برای مثال، توجه به این دو عنوان: نقش استفاده از مهارت های زبان و حل مسئله در بهبود روابط اجتماعی "و عنوان دوم" عوامل موثر بر بهبود روابط اجتماعی ". "همانطور که می دانید، موضوع اول به خوبی محدود است، اما دوم عمومی است.

2-عنوان باید شامل متغیرهای اصلی تحقیق باشد: در مثال بالا، در قسمت اول، هر سه متغیر اصلی تحقیق، که یک متغیر مستقل هستند و دیگری متغیر مستقل است، در مقاله اول ذکر شده است، در مقاله ذکر شده است، اما در عنوان دوم، متغیر اصلی تحقیق وجود ندارد. .

3. استفاده از فرمولها و اختصارات: شما نباید از علامت اختصاری مانند MS یا فرمول در عنوان مقاله استفاده کنید. اختصارات باید در عنوان کامل درج شود و باید در وهله اول متن استفاده شود. اختصار خود را در براکت ها بنویسید. بنابراین، این عنوان نامعلوم است: "مطالعه علائم MS در بیماران ایرانی" و این عنوان دقیق تر "علائم مولتیپل اسکلروزیس در بیماران ایرانی" است.

4-عنوان باید کوتاه باشد: در انتخاب عنوان مقاله توجه به کوتاهی آن ضروری است. معمولا، اگر عنوان پژوهش 7 یا 8 تا 12 کلمه باشد، بسیار مناسب است. همچنین، عنوان دارای بیش از 20 واژه ضعیف است:

عنوان بسیار کوتاه: پوسیدگی دندان در کودکان.

عنوان فوق العاده بالا: اثرات تغذیه نامناسب، فرهنگ ماکارونی، استفاده از دندان و آموزش نامناسب والدین در خمیر دندان در کودکان دبستانی!

عنوان: عوامل فرهنگي و اجتماعي كه تحت تأثير پوسيدگي دندان كودكان قرار دارند.

5. عنوان باید روشن باشد و بدن مبهم و جذاب باشد.

6. از آوردن کلمات اضافی اجتناب کنید: اصلاح کلمات که هیچ فایلی برای درک ندارند، در ابتدا مناسب نیست. به عنوان مثال، کلمات "بررسی، مقایسه، مطالعه زمینه، تحقیق در زمینه و ..." در ابتدای عنوان اضافی هستند و حذف آنها بهتر است. دو مثال زیر را در نظر بگیرید: «ارزیابی اثربخشی درمان هالوپریدول در بهبود علائم شناختی در بیماران اسکیزوفرن» و عنوان دوم «اثر هالوپریدول بر بهبود علائم شناختی در بیماران اسکیزوفرن». عنوان دوم صحیح تر است، زیرا از "بررسی کارایی" استفاده نمی کند.

7. زمان و محل مطالعه: اگر تحقیق شما توصیفی باشد، زمان و مکان مهم است، اما برای سایر تحقیقات، این ضروری نیست. به عنوان مثال، اگر می خواهید شانس بیماری یا آگاهی مردم را بدانید، زمان و مکان را بدست آورید. مثال صحیح: “میزان شیوع بیماری دیابت در میان روستائیان شهر تهران در سال ۱۳۹۳″.  مثال غلط: “اثربخشی درمان دارویی بر بهبود کارکرد کلیه در بیماران شهر تهران در سال ۱۳۹۳″.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام