سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

چگونه پروپوزال بنویسیم؟

انتشار 8 اردیبهشت 1397
مطالعه 4 دقیقه

برای شروع هر کار تحقیقاتی و پژوهشی لازم است تا ابتدا فرضیه و طرح اولیه آن نوشته شود که در خصوص پایان نامه به این طرح اولیه پروپوزال گفته می شود.

چگونه پروپوزال بنویسیم؟

نوشتن یک پروپوزال بسیار مهم است. ابتدا یک موضوع عالی انتخاب کنید و سپس گام به گام مراحل نوشتن پروپوزال را تعیین کنید. در این مقاله با آموزش پروپوزال نویسی با شما هستیم.

بخش نخست پروپوزال نویسی

1. انتخاب موضوع

اگر در حال تحصیل در مقطع دکتری یا کارشناسی ارشد می باشید، پس رشته اصلی مطالعه خود را انتخاب کرده اید. حال باید برای انتخاب یک موضوع خاص برای نوشتن پروپوزال، این رشته را محدود تر کنید. اگر در حال حاضر به‌ عنوان کار کلاسی روی پروژه‌ای کار نکردید، بهتر است یک کتاب مقدماتی بخوانید. سعی کنید تا حد امکان مباحث را مطالعه نمایید، زیرا شما نمی ‌دانید چه موضوعی توجه شما را به خود جلب می کند، برای مثال اگر در رشته‌ ای مثل ادبیات تحصیل می ‌کنید، نویسندگان متفاوت را بشناسید. اگر در رشته علمی تحصیل می کنید، از حوزه‌ای که برایتان جذاب است شروع کنید.

2. علاقه به موضوع انتخابی

مهم‌ترین نکته برای انتخاب موضوع پروپوزال آن است که به تحقیق در مورد آن موضوع اشتیاق داشته باشید. شما قرار است برای مدت‌زمان زیادی روی موضوع انتخابی کار کنید و بخشی از زندگی خود را روی این کار سرمایه ‌گذاری کنید. اگر شما به موضوع انتخابی علاقه مند نباشید، شاید شکست بخورید یا به پایان رساندن پایان‌نامه شما را اذیت کند.

3. انجام تحقیقات دقیق در زمینه موضوع

وقتی شما تحقیقات خود را به یک موضوع مناسب محدود می نمایید، می‌توانید دقیق ‌تر تحقیق کنید. این کار به شما فرصت پیدا کردن یک موضوع خاص که به ‌عنوان موضوع پروپوزال انتخاب شود را خواهد داد.

4. مشاوره با استاد راهنمای خود

استاد راهنما می‌تواند در انتخاب یک موضوع مناسب برای نوشتن پروپوزال به شما کمک زیادی کند.استاد مشاور هم به شما یک پیشنهاد دوم و یک راهنمایی تخصصی درباره انتخاب موضوع خواهد داد تا پروپوزال شما رویکرد بهتری داشته باشد.

بخش دوم پروپوزال‌ نویسی

1. شروع نوشتن پروپوزال

اگر مسیر شما کامل واضح و روشن نیست، نگران نباشد. اگر دقیقاً مطمئن نیستید که موضوع شما تا کجا ادامه می یابد اشکالی ندارد. پایان ‌نامه شما قطعا در طول زمان تغییر می کند. استاد مشاور و کمیته داوران، به روش شما برای برنامه‌ریزی شروع تحقیقات بسیار توجه می‌ کنند. شما با یک فرضیه علمی، باید حدسی در مورد اینکه آزمایش چه نتیجه ‌ای می دهد بزنید تا بررسی کنید که آزمایش، فرضیه شما را ثابت می‌کند یا خیر و این بخش از مهم‌ترین فرآیندهای پایان‌ نامه نویسی است.

2. معرفی حوزه مورد بررسی خود

مانند مقاله، در نوشتن پروپوزال نیز شما به یک مقدمه، متن و نتیجه‌گیری نیاز دارید. در مقدمه باید در رابطه با ایده کلی و موضوع انتخابی بنویسید. شما به یک نظریه یا فرضیه در مقدمه پایان‌ نامه نیازمندید. نظریه بحث اصلی شما در پروپوزال می باشد، اما فرضیه حدس شما درباره نتیجه یک آزمایش می باشد.

3. تشکیل بدنه متن در نوشتن پروپوزال

در قسمت بدنه پروپوزال، توضیحاتی درباره آنکه پایان ‌نامه به چه صورت است ارائه خواهید کرد. علاوه بر ساختار سازمانی مانند فصل ‌ها و بخش ‌ها، درباره موضوع اصلی که می‌خواهید پوشش دهید باید بحث نمایید. خواننده پایان ‌نامه شما می ‌خواهد بداند کلا پایان‌نامه شما چگونه پیش می رود. در نوشتن پروپوزال، در مورد تحقیقات مشابه و اینکه با موضوع شما چه شباهت ‌ها و تفاوت‌ هایی دارد، بحث کنید. پارامتر های خود را تعریف کنید، در مورد روش انجام تحقیق بحث کنید، مروری بر نوشته ‌ها داشته باشید جزییات آزمایش و نتیجه‌ گیری‌ ها را شرح دهید.

4. تقسیم بندی بدنه پروپوزال به بخش ‌های متعدد

تقسیم بدنه به بخش ‌های متعدد، بسته به محتویات، به خواننده اجازه می دهد تا با وضوح بیشتری روند نوشتن پروپوزال را درک کند. تنوع ‌بخش‌ها، ایده‌ های متفاوت و روش‌ نوشتن پایان ‌نامه را روشن می‌ سازد.

بخش توضیح روش‌ها: چگونه تحقیقات خود را انجام می دهید؟ از چه تئوری ‌هایی برای ایجاد استدلال استفاده می کنید؟ افراد خاصی که تمایل دارید ایده‌ شما را ارزیابی کنند نام ببرید.

مطرح کردن فصل/ بخش‌های پایان‌نامه:. به خواننده اجازه دهید بداند مقاله شما به کدام سمت پیش می ‌رود. برای هر پاراگراف یا بخش، حدود یک ‌بند توضیح دهید. ایده اصلی را ارائه و یک پاراگراف برای توضیح آن ایجاد نمایید.

5. نتیجه‌گیری پایانی

درباره این که چگونه بخش ‌ها با یکدیگر مرتبط می‌ گردند بحث کنید. هر فصل موضوع یا نظریه کوچک را شامل می شود، اما همه فصل ‌ها باید با یکدیگر ارتباط داشته باشند تا به پایان کلی برسند. در نوشتن پروپوزال، شما هنوز نمی‌توانید درباره نتیجه کلی صحبت کنید، اما اینکه چگونه افکار شما با هم در ارتباط می باشند و فرضیه شما را شکل داده‌اند مشخص می باشد.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام