سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

چطور یک مقاله را در 5 مرحله به چاپ برسونیم؟

انتشار 23 شهریور 1400
مطالعه 8 دقیقه

فرقی نمیکند که دانشجو باشید یا استاد دانشگاهی، همه دوست دارند مقاله شان در اولین مجله ارسالی به چاپ برسد. پروسه چاپ مقاله میتواند سخت و زمان بر باشد. اغلب افراد فکر میکنند سخت ترین قسمت چاپ مقاله ، نگارش مقاله است؛ ولی باید بگوییم که بعد از نگارش مقاله کار اصلی تازه شروع می شود.

چطور یک مقاله را در 5 مرحله به چاپ برسونیم؟

اگر شما هم از آن دسته دانشجویان و پژوهشگرانی هستید که تصور میکنید چاپ مقاله یک پروسه زمان‌بر و پیچیده است که نمیتوانید از عهده آن برآیید، باید بگویم این کار راحت‌تر از چیزی است که تصور میکنید؛ البته به شرطی که مطلب فوق را به دقت مطالعه و مراحل گفته شده را به درستی عمل نمایید. پس با ما همراه باشید.

چرا باید مقاله چاپ کنیم؟

حتما میدانید که چاپ مقاله برای تمام دانشجویان و اساتید مهم میباشد و هر دانشجوی تحصیلات تکمیلی برای اخذ اجازه دفاع و نمره پایان‌نامه و همین طور کسب امتیازهای پژوهشی برای مصاحبه دکتری ولی باید بگوییم چاپ مقاله برای افراد شاغل در سازمانهای دولتی و سربازان برای کسری خدمت نیز مهم می‌باشد.

مزایای چاپ مقاله

مزایای چاپ مقاله

به طور کلی چاپ مقاله شامل مزایای زیر می باشد:

اخذ امتیاز پژوهشی در مصاحبه دکتری

اخذ نمره پایان نامه و اجازه دفاع در مقاطع تحصیلات تکمیلی

ارتقا رتبه علمی اساتید

استخدام راحت تر در ادارات و مراکر دولتی و خصوصی

ارتقا رتبه و افزایش حقوق برای کارمندان دولتی

کسری خدمت سربازان

اخذ بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی

مراحل چاپ مقاله

اگر به دنبال قصد چاپ مقاله خود در مجله معتبر و بهره‎‌مندی از امتیازهای آن هستید با طی کردن این 5 مرحله میتوانید مقاله خود را به چاپ برسانید.

مرحله اول

عنوانی برای مقاله تان انتخاب کنید که جذاب باشد.

اولین گام قبل از ارسال مقاله‌تان برای مجله ا‌ ابتدا باید ایده‌ای عالی برای مقاله تان داشته باشید. ایده‌ای جذاب برای مقاله‌تان انتخاب بفرمایید. اگر ایده‌ای در ذهن دارید سراغ زمی‌ه ای ها برید که به آنها علاقه دارید و در زمینه علایق خودتان ایده ای برای مقاله تان انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که اگر مقاله‌ای در زمینه مورد علاقه‌تان انتخاب کنید کار نوشتن مقاله برایتان آسان می شود.

مرحله دوم

تحقیق و نگارش مقاله را شروع کنید.

قبل از اقدام به نگارش مقاله تون باید تحقیق و پژوهش خود را تکمیل نمایید. حتی اگر حوزه مقاله شما نیازی به تحقیقات گسترده برای نوشتن مقاله ندارد، باید با نوع و نحوه نوشتار مقالاتی که توسط نشریات معتبر پذیرفته شده‌اید ، آشنا شوید. بهتر است قبل از نگارش مقاله‌تان ، مجله‌ای را انتخاب کنید و مقالات چاپ شده آن را به دقت بررسی کنید. اگر قبلاً مجله‌ای مشابه مقاله شما منتشر شده است، ممکن است لازم باشد موضوع مقاله‌تان را تغییر دهید.

مرحله سوم

مقاله‌تان را ویرایش کنید.

اولین کاری که بعد از نوشتن مقاله‌تان باید انجام بدید این هست که مقاله را ویرایش کنید. قبل از ارسال به مجله باید مطمئن شوید که مقاله شما در بهترین فرمت برای مجله ارسال میشود. میتوانید از یک استاد و یا پژوهشگری بخواهید مقاله شما را قبل از ارسال یکبار بخوانند. اگر مقاله‌تان خیلی تخصصی هست حتما این کار را به فردی که در زمینه مقاله شما تخصص دارد محول نمایید. اگر کسی را برای بازبینی مقاله‌تان سراغ ندارید میتوانید از سرویس‌های ویرایش آنلاین استفاده کنید که با هزینه کمی حاضر به ویرایش مقاله شما هستند.

مرحله چهارم

مجله خود را تعیین کنید.

انتخاب یک مجله مناسب میتواند در وقت شما صرفه جویی کند. به عنوان مثال، ارسال یک مقاله پژوهشی به مجله‌ای که بیشتر مقالات مروری منتشر می کند، وقت شما را هدر می‌دهد. قبل از ارسال مقاله تان به مجله بهتر است شماره مقالات چاپ شده اخیر را بررسی نمایید تا بدانید چه نوع مقالاتی در مجله به چاپ میرسند.

مرحله پنجم

مقاله خود را سابمیت کنید.

بعد از سپری کردن شماره ها 1 تا 4 ، اکنون زمان آن فرا رسیده تا مقاله‌تان را برای مجله ارسال نمایید. هر مجله‌ای فرمت خاص خود را دارد و مقاله ارسالی به هر مجله باید در قالب فرمت مجله باشد. پس قبل از ارسال به مجله مطمئن شوید که مقاله‌تان در فرمت مجله می‌باشد. بعضی مجلات درخواست نامه کاور می کنند، در حالی که بعضی مجلات محدودیتی برای تعداد کلمات مقاله در نظر میگیرند. بعد از ارسال مقاله‌تان به مجله اگر تا یکی دوهفته از مجله طللاعیه ای دریافت نکردید نگران نباشید، به علت تعداد زیاد مقالات ارسال به مجله کاملا عادی است که نوبت داوری و بررسی مقاله شما به تعویق بیفتد. اگر مقاله‌تان مورد تایید مجله واقع نشد به هیچ عنوان ناامید نشوید. شما میتوانید مقاله خود را برای مجلات دیگر نیز ارسال نمایید.

انتخاب مجله

انتخاب مجله

انتخاب مجله مناسب نیز از مسائل مهمی هست که ذهن هر نویسنده مقاله را به خود مشغول می‌کند. باید خاطر نشان شویم که هدف از چاپ مقاله است که نوع مجله را مشخص میکند. به عبارت دیگری اگر هدف شما چاپ مقاله برای اخذ امتیاز پژوهشی در مصاحبه دکتری باشد باید برای مجلاتی که مشمول امتیاز پژوهشی در مصاحبه دکتری هستند اقدام نمایید و اگر برای دفاع پایان نامه در مقطع دکتری میخواهید مقاله ای چاپ کنید باید مجلاتی که مورد تایید دانشگاه تان می باشد اقدام نمایید. در ادامه این مطلب قصد داریم به مجلات مورد تایید دانشگاه ها بپردازیم تا افرادی که هدف آنها ارائه چاپ مقاله به دانشگاه (چه برای مصاحبه دکتری و چه برای دفاع پایان نامه در مقاطع تحصیلات تکمیلی) می باشد مفید واقع شود.

فراموش نکنید مجله‌ای که برای ارسال مقاله خود انتخاب می‌کنید باید در حوزه مقاله شما باشد در غیر این صورت مقاله‌تان از طرف ادیتور مجله رد خواهد شد.

دانشگاه‌ها چه مجلاتی را تایید میکنند؟

هر دانشگاهی لیست مورد تایید مخصوص به خود را دارد و یا از لیست مجلات معتبر و مورد تایید وزارت علوم و یا دانشگاه آزاد تبعیت میکند. چنانچه مجلهی داخلی و یا خارجی در لیست سیاه وزارت علوم و یا دانشگاه آزاد نباشد و یا در لیست مورد تایید دانشگاه هدف باشد مورد تایید دانشگاه واقع می‌شود.

تمامی مجلات خارجی معتبر در پایگاه های علمی معتبر دنیا نمایه و یا ایندکس می شوند. از مهم ترین این نمایه ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

ISC : ISC مخفف (Islamic World Science Citation Center) به معنای پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است که در حقیقت سامانه اطلاع‌رسانی علمی است که دانشگاه­ های ایران و جهان اسلام را رتبه‌بندی می‌کند و مجلات علمی کشورهای اسلامی را بر اساس معیارهای علم‌سنجی معتبر اسلامی تجزیه تحلیل می‌نماید.

ISI : مؤسسهٔ اطلاعات علمی یا (ISI) (به انگلیسی: Institute for Scientific Information) مؤسسه‌ای با تمرکز بر علم‌سنجی و انتشارات علمی است که در سال 1956 توسط یوجین گارفیلد تأسیس شد. این مؤسسه توسط مؤسسهٔ علمی تامسون در سال 1992 خریداری و به‌عنوان Thomson ISI شناخته شد و اکنون نیز با نام Thomson Scientific شناخته می‌شود. مؤسسه اطلاعات علمی بخشی از شرکت Thomson Reuters است.

SCOPUS: اسکوپوس نمایه استنادی مربوط به الزویر (Elsevier) است که حدود 36000 موضوع را در علوم مختلف از جمله علوم زیستی، علوم اجتماعی، فیزیک و شیمی، در بر می‌گیرد. اسکوپوس شامل سه بخش کلی مجلات، نشریات دانشگاهی و کتاب‌ها می‌شود. تمامی محصولات اسکوپوس فارغ از اینکه متعلق به چه شخص یا سازمانی باشند، سالانه توسط افراد متخصص مورد بازبینی قرار می‌گیرند تا از رعایت شدن معیارها و استانداردهای کیفیت بالا، اطمینان حاصل شود.

Pubmed : مدلاین دیتابیس کتابخانه ملی پزشکی (NLM) است که در آن تمامی اطلاعات و مطالعات پزشکی منتشر شده در زمینه ­های مختلف وجود دارد. این دیتابیس روزانه آپدیت می­ شود و بیش از 11 میلیون رفرنس در آن پیدا می ­شود که مربوط به سال­های 1960 به بعد هستند. در این دیتابیس بیش از 4000 مجله از 70 کشور جهان ثبت شده است.

زمان داوری مجلات چقدر زمان میبرد؟

مدت زمان داوری و پذیرش هر مجله ای متفاوت است و بسته به مجله حدود 1 ماه تا 8 ماه میتواند زمان ببرد، هر چند برخی مجلات ریجکت سریع انجام میدهند و ممکن است مقاله طی 24 ساعت نیز ریجکت گردد. همین طور برخی مجلات خدمات داوری سریع با دریافت هزینه را انجام میدند که نویسندگان در صورت تمایل میتوانند با پرداخت هزینه ای مقاله خود را در پروسه داوری سریع قرار دهند.

در میان مجلات معتبر دنیا میتوان گفت مجلات ISI دارای ضریب تاثیر و یا به اصطلاح ایمپکت دار بیشترین زمان داوری را شامل میشوند.

اغلب مجلات زمان داوری اولیه‎‌ای دارند که در سایت رسمی خود این مدت زمان را اعلام میکنند. شما می‌‌توانید با مراجعه به سایت اصلی مجله از مدت زمان داوری مجله مطلع شوید و چنانچه این زمان طولانی‌تر از زمان مد نظر شما باشد از ارسال مقاله خود به آن مجله اجتناب نمایید.

زمان داوری مجلات چقدر زمان میبرد؟

چرا مقاله ریجکت می شود؟

حتما شما هم با کلمه ریجکت آشنا هستید. ریجکت و یا رد مقاله زمانی اتفاق می‌افتد که مقاله ارسالی شما مورد تایید ادیتور مجله واقع نمیشود. ولی دلایل ریجکت مقاله چه چیز میتواند باشد؟ دانستن این مطلب به شما کمک می‌کند تا احتمال ریجکت مقاله‌تان را کاهش دهید.

دلایل ریجکت مقاله

دلایل ریجکت مقاله

وجود مشکلات فنی

غیرقابل‌درک‌بودن مقاله

دوربودن مقاله از چشم‌انداز مجله

ناقص‌ و ناکامل‌بودن محتوای مقاله

وجود نقص و مشکل در تحلیل داده‌ها

بسط‌دادن موضوعی تکراری

وجود نقص و عدم هماهنگی میان نتیجه و بخش‌های دیگر

هزینه چاپ مقاله

به طور کلی مجلات به دو دسته Open Access( با دسترسی آزاد) و یا Close Access دسته بندی می شوند.

مجلات اپن اکسس به مجلاتی اطلاق می شود که بابت داوری و یا پذیرش و چاپ از نویسنده هزینه دریافت میکنند که این هزینه بسته به هر مجله ای متفاوت می باشد.

مجلات کلوز اکسس به مجلاتی اطلاق می شود که هیچ هزینه ای از نویسنده دریافت نمیکنند و مقالات را به صورت رایگان به چاپ میرسانند.

سیناترجمه

خدمات چاپ مقاله در موسسه سینا ترجمه

موسسه سینا ترجمه برای چاپ مقاله خدمات ویژه‌ای ارائه میدهد به طوریکه شما میتوانید با ارسال فایل پایان‌نامه خود به کارشناسان موسسه سینا ترجمه از خدمات استخراج مقاله، ترجمه تخصصی، ویرایش نیتیو، پارافریز، معرفی مجلات معتبر داخلی و خارجی، سابمیت ، و پذیرش و چاپ بهره‌مند شوید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:



سوالات متداول

مجلات نمایه شده در ISI در سایت تامسون به ادرس https://mjl.clarivate.com/search-results قابل جستجو و مشاهده هستند.

برای اطمینان از بلک نبودن یک مجله باید آخرین بلک لیست اعلام شده از طرف وزارت علوم را بررسی نمایید. کافی است اسم و یا کد ISSN مجله را در لیست جستجو کنید در صورتی که موردی یافت نشد به معنای بلک نبودن آن مجله است.

شما میتوانید آخرین لیست سیاه وزارت علوم را از سایت زیر دانلود نمایید. https://sina-pub.ir/.post/jdidtrin-blk-list-vzart-alom-di-mae-99

اغلب مجلات بعد از پذیرش مقاله به نویسندگان اجازه ویرایش، افزودن و یا حذف اسامی نویسندگان را می‌دهند.

خیر. مجلات اپن اکسس که هزینه از نویسنده مقاله دریافت میکنند هزینه را به دلار و یا به پول رایج کشور خود دریافت مینمایند.



در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام