سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

در مصاحبه دکتری به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

انتشار 24 آذر 1397
مطالعه 5 دقیقه

بعد از ادغام آزمون دکتری سراسری و دکتری دانشگاه آزاد، سوالات زیادی پیرامون مصاحبه دکتری در ذهن داوطلبان دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد شکل گرفته است که در این مقاله می خواهیم پاسخ مهم ترین آن ها را بدهیم.

در مصاحبه دکتری به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

همان طور که آگاه هستید شرط پذیرش در مقطع تحصیلی دکتری 50%به مصاحبه بستگی دارد مصاحبه یک جلسه تشکیل شده از اساتید و دانشجو میباشد در این جلسه حضوری دانشجو از لحاظ بار علمی و مدارک تحصیلی سنجیده میشود مرحله تقریبا سختی برای دانشجویان به حساب می آید و اغلب آنها چون با نحوه مصاحبه و امتیاز دهی آن آشنا نیستند دچار استرس میشوند در این بخش ما در مورد مصاحبه ی آزمون نحوه ی امتیاز دهی و سوالاتی که پرسیده میشود برای شما اطلاعاتی گرد آوری کرده ایم برای آشنایی بیشتر با نحوه ی مصاحبه مطالب را مطالعه فرمایید:

مدارک مورد نیاز در جلسه مصاحبه

به داوطلبان عزیز توصیه میشود که چند روز مانده به جلسه مصاحبه مدارک مورد نیاز را در پوشه ای زیبا مرتب کنند تا در روز مصاحبه مدرکی فراموش نشود که دچار دردسر شوند همانطور که میتوانید شما فقط یک بار در سال شانس موفق شدن در این مصاحبه را دارید پس تمام تلاش خود را به کار گیرید و با دقت تمامی مدارک مورد نیاز را آماده کنید.مدارکی که در این آزمون نیاز است و باعث کسب امتیاز مثبت میشود عبارتند از:

پایاننامه:پایاننامه دوره کارشناسی ارشد خود را به پایان برسانید یکی از اصلی ترین مدارکی که درخواست میشود گواهی انتیازی است که در این مصاحبه کسب کرده اید.

مقاله علمی پژوهشی:از شروط و مدارک مورد نیاز دیگر ارائه مقاله علمی پژوهشی میباشد اگر در طول تحصیل کارشناسی ارشد خود مقاله نگارش کرده اید آنرا ارائه کنید و یا اگر از پایاننامه دوره کارشناسی ارشد مقاله استخراج کرده اید و توانسته اید از یک مجله معتبر پذیرش بگیرید گواهی پذیرش مقاله را همراه داشته باشید.

گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران:مدرک دیگری که اگر ارائه کنید باعث کسب نمره مثبت میشود گواهی ثبت اختراع تایید شده توسط سازمان پژوهش علمی و صنعتی میباشد.ارائه این مدرک ضروری نیست فقط امتیاز مثبت دارد.

برگزیدگان در جشنواره علمی معتبر:اگر در جشنواره های علمی معتبر شرکت کرده اید و مقاله شما در آن برگزیده شده است گواهی آنرا نیز ارائه کنید تاثیر مثبت و قابل توجهی در ارائه نظر داوران دارد.

 
مقالات علمی ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی:نگارش مقاله علمی ترویجی توسط دانشجو نیز اهمیت خوبی دارد اگر در طول دوره تحصیل خود موفق به نگارش مقاله علمی ترویجی شده اید و توانسته اید از دانشگاه های معتبر پذیرش بگیرید گواهی پذیرش آنرا نیز ارائه کنید.

مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر داخلی یاخارجی:اگر در کنفرانس های بین المللی داخلی یا خارجی شرکت کرده اید یا مقاله کنفرانسی مورد تایید دارید گواهی ان نیز میتواند امتیاز مثبتی برای شما کسب کند توجه داشته باشید که پذیرش گرفتن از مقالات کنفرانسی ساده ترین نوع مقالات هستند.حتما سعی کنید از امتیاز مثبتش بهره بگیرید.

تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی:ارائه کتاب نگارش شده در باب رشته تحصیلی نیز نکته بسیار مثبتی است. اما به علت روند طولانی اخذ مجوز برای نشر کتاب بسیاری از محققین را از این امتیاز محروم میکند اما موسسه سینا این فرآیند طولانی را برای شما در عرض کمترین زمان ممکن طی میکند و این امتیاز مثبت در مصاحبه دکتری را به شما هدیه میکند.

 

تصویر

 

در این بخش مدارک پژوهشی مورد نیاز را برای شما بازگو کردیم اما برای آشنایی با نحوه امتیاز دهی به هر یک از این مدارک را از جدول زیر را مطالعه فرمایید:

ردیف نوع مدرک نحوه محاصبه امتیاز حداکثر امتیاز
1

 مقالات علمی پژوهشی داخلی و خارجی(مرتبط با رشته تحصیلی)

گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران

۱ ۳ برگزیدگان در جشنواره علمی معتبر

هر مقاله تا ۷ امتیاز مطابق آیین نامهارتقاء

گواهی ثبت اختراع بین المللی تا ۷ وداخلی تا ۵ امتیاز

برگزیدگی داخلی تا ۳ و خارجی تا ۷امتیاز

۲2 امتیاز
2 مقالات علمی ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی هر مقاله تا ۲ امتیاز مطابق آیین نامهارتقاء 6 امتیاز
3 مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر داخلی یاخارجی خارجی تا ۲ و داخلی ۱ امتیاز 4 امتیاز
4 ۴ تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی - ۴ امتیاز
5 ۵ کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد  عالی تا ۴ و بسیار خوب تا ۲ امتیاز 4 امتیاز
6 جمع کل - 40امتیاز

از امتیازات دیگری که در مصاحبه دکتری سنجیده میشود ارائه مدرک معتبر زبان های خارجی از سوی وزارت ها سازمان های مورد تایید میباشد دانشجو باید قبل از زمان مصاحبه اقدام به اموزش و دریافت مدرک زبان انگلیسی نماید اما نحوه مصاحبه امتیاز این مدرک را در این بخش مطالعه فرمایید:

تصویر

 
امتیاز تخصصی TOEFL :IBT + TOLIMO TOEFL :CBT TOEFL :IBT TOEFL :IBT MSRT
8 677-637 300-270 120-110 - 100-80
7 636-607 269-253 109-102 7.5 79-75
6 606-587 252-240 101-94 7 74-70
5 586-550 239-213 93-79 6.5 69-65
4 549-495 212-168 78-60 6 64-60
3 494-450 166-137 59-46 5.5 59-55
2 449-420 136-108 45-35 5 54-50
1 419-393 107-93 34-29 4.5 49-45
 
علاوه بر مدارک ذکر شده چندین نکته قابل توجه دیگر وجود دارد که باید به انها هم توجه نمایید:

معدل و دانشگاه:معدل شما و اینکه در کدام یک از دانشگاه های معتبر کشور دوره های کارشناسی و ارشد خود را به پایان رسانده اید میتواند نتیجه مثبتی در نظر داوران داشته باشد.حداکثر امتیازی که این بخش میتواند برای شما داشته باشد 6 امتیاز میباشد.

طول تحصیل دوره کارشناسی:طول دوره تحصیلی دوره کارشناسی نیز امتیاز مثبتی دارد این که دوره کارشناسی در چند سال به پایان رسیده باشد نکته قابل توجهی از نظر داوران میباشد.

شرکت در المپیاد های دانشجویی:همان طور که میدانید چندین سال است که در کشور ما المپیادهای دانشجویی برگزار میشود دانشجو میتواند با شرکت در این المپیاد ها و کسب امتیاز در این المپیاد ها امتیاز روشنی را به رزومه خود اضافه کند.

علاوه بر مدارک آموزشی و پژوهشی شما از لحاظ شخصیتی نیز سنجیده خواهشد شد سعی کنید چند روز مانده به مصاحبه حرف هایی که خواهی زد را آماده کنید و پوشش آراسته ومناسب داشته باشید در جلسه با داوران با آرامش و متانت صحبت کنیدو اعتماد به نفس داشته باشید سعی کنید تا جایی که میتوانید با آرامش و اطمینان در جلسه حضور داشته باشید برای تمامی داوطلبان دوره دکتری آرزوی موفقیت داریم.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام